Er is nu een reportage te horen op NPO radio 1 over boeren die door de droogte in de problemen komen en waarbij een brede weersverzekering nogal kostbaar is ( per hectare circa € 150 ).
Het gedrocht noemen boeren deze brede weersverzekering, en als je onderstaand artikel leest in de Boerderij zijn verzekeraars ook niet tevreden:
Verzekeraars willen ook dekking beregeningskosten
https://www.boerderij.nl/Home/Nieuws/20 ... n-325065E/ De 3 aanbieders van Brede Weersverzekeringen in Nederland zitten in hun maag met de voorwaarde dat beregeningskosten niet onder de dekking vallen.
Nu kan het voorkomen dat boeren die beregenen geen vergoeding krijgen, terwijl boeren die dat om een of andere reden niet (kunnen of mogen) doen wel voor schadevergoeding in aanmerking komen.
Veel boeren maken hoge kosten om de schade aan hun gewassen zoveel mogelijk te beperken, maar zien – financieel – niets van die inspanningen terug. Sterker nog, door alles op alles te zetten de schade zo klein mogelijk te houden, lopen ze juist de kans dat hun schade onder de 30%-drempel valt en de verzekeraar helemaal niet uitbetaald. De eerste 30% schade valt namelijk onder het eigen risico.
Huidige regelgeving maakt vergoeding onmogelijk
Voor Johan Westerik, coördinator bij verzekeraar AgriVer, is dit onrechtvaardig. Toch is het niet iets dat ‘even’ gemakkelijk is op te lossen. Westerik: “Destijds, bij de opzet van de Brede Weersverzekering, zijn beregeningskosten nadrukkelijk buiten de dekking geplaatst. De huidige regelgeving voor de weersverzekering van de Nederlandse overheid en de Europese Unie maakt het onmogelijk deze te vergoeden.”
Eerder las ik dit: Schouten komt boeren tegemoet vanwege droogte
https://www.ad.nl/politiek/schouten-kom ... ~a5012715/ Boeren mogen extra veevoergewassen zaaien voor de winter en langer mest uitrijden over grasland. Daarmee komt minister Schouten van Landbouw tegemoet aan de roep van agrariërs om steun vanwege de extreme droogte.
Ik woon op de klei, waar de droogte nog wel meevalt, maar kijk wel met ogen vol verbazing naar regelgeving voor boeren.
Hier hebben de akkerbouwers voldaan aan de regels voor vergroening. Ik kijk uit over twee percelen waar een akkerbouwer gras voor de vergroening heeft ingezaaid, verderop woont een schapenhouder met heel veel schapen. Onderling waren ze het er over eens om de schapen, als er toestemming zou komen, op dat gras gratis te laten lopen. Iedereen worstelt tenslotte met de droogte. Maar die toestemming is er niet, omdat er dan niet voldaan wordt aan de vergroeningsvoorwaarden, want landbouwproductie mag niet.
Ik begrijp dit als leek niet, want grazende schapen verbeteren toch de bodemstructuur?