Rightnow schreef:
Misschien wordt het geklaag van boeren wel steeds vaker veroorzaakt omdat ze nu eenmaal altijd de schuld krijgen. Over hoe de boerensamenleving in elkaar zit heb ik ooit eens wat gelezen wat er op neer kwam dat boeren nooit zoals arbeiders wel, een klassenstrijd hebben meegemaakt die ze alleen door onderlinge solidariteit konden winnen. Wel liet de bank steeds zien dat door uitbreiden van het bedrijf de zaak op individuele basis gered kon worden.
Dat zou verklaren waarom boeren (en andere mkb'ers waarschijnlijk net zo) particularistisch zijn aangelegd - wat bij de meesten niet negatief naar buiten komt, maar de gemeenschappelijke aanpak is hen in wezen vreemd; alleen door ernstig onheil zoals fipronil-crisissen en zoals destijds ministers Brinkhorst en Van Aartsen, zag je iets van vakbondsvorming optreden.
Nu alles weer (HEEL EVENTJES) beter gaat vindt men LTO wel goed genoeg en hobbelt men mee, maakt geen vuist tegen de schaalvergroting die uiteindelijk de maatschappij in de provincies gaat ontwrichten.
De schuld krijgen? Waarvan dan? En nooit van de boerenbond gehoord en het CDA, vroeger vooral de KVP?
Boeren hadden vroeger een slechte naam bij 'het gewone volk'. Met vroeger bedoel ik de periode tot de Tweede Wereldoorlog. Knechten en kinderen werden uitgebuit. Mijn eigen moeder moest, net als haar 4 zussen, op haar 12e dag en nacht klaarstaan voor de boer en boerin en mocht alleen met feestdagen naar huis en moest haar schamele loon afdragen dat vooral besteed werd aan (werk)kleding. Zij heeft er een diepe haat voor boeren aan overgehouden. Niet altijd terecht want na de oorlog is er veel ten goede veranderd.