Het is nu do maart 21, 2019 6:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 924 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 43, 44, 45, 46, 47  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#901  BerichtGeplaatst: ma dec 10, 2018 11:03 pm 
lid

De kerstman kan niet meer, met onze strijd tegen obesitas. Staat toch ergens in dat akkoord?

Profiel  

Bericht nummer:#902  BerichtGeplaatst: ma dec 10, 2018 11:04 pm 
lid

HvR schreef:
net als het fascistische lampie mensen zo probeert iets aan te wrijven.

:hardlachen: Nu is krasse taal gebruiken ook al 'fascistisch', over slachtofferrol gesproken :rolleyes:

KOZP is dan tenminste nog tegen een karikatuur met een duidelijk racistische oorsprong, jij schiet al laf in de slachtofferrol omdat je enkel geconfronteerd wordt met de boodschap daarover, laf, laf, laf. :foei:

Poetin komt bij een waarzegger en vraagt: "Wanneer zal ik sterven?" waarop de waarzegger zegt: "op een Europese feestdag". Poetin schrikt en vraagt: "Op welke feestdag?" Waarop de waarzegger antwoordde: "Maakt niet uit, wanneer u sterft is het een Europese feestdag"

Profiel  

Bericht nummer:#903  BerichtGeplaatst: ma dec 10, 2018 11:05 pm 
lid

HvR schreef:
Einstein schreef:
HvR schreef:
en jou en je soort aanraden om eindelijk eens uit je slachtofferrol te komen en te stoppen met je gedram.

Ja eigenlijk zouden we de slavernij gewoon weer in moeten voeren, voor alle zwarten linksen anti-ZP'ers

Dan zijn er ook geen slachtoffers meer, want als ze klagen, schiet je ze gewoon in de knie.

Jou had ik hoger ingeschat dan dat je net als het fascistische lampie mensen zo probeert iets aan te wrijven.

Gatver....
Owwwwjee... ik heb toch geen forumdeelnemers geslachtofferd hoop ik :fluiten: anders moet je gewoon even op de rode knop drukken, HvR dan zal ik aan de moderator uitleggen, dat mijn beledigende bijdrage in jouw richting was ingegeven door het woord "Fascist" met betrekking tot mij en Lumiere, in een stuk of 52 bijdragen van jou in dit draadje. Die aanduiding vind ik namelijk niet alleen hypocriet, maar ook kwetsend. Koekje van eigen deeg, bij deze. Wanneer "mijn soort" fascistisch zou zijn, ben jij een slavendrijver die zijn slaven in de knie schiet bij een ongevallige mening. Snap je het nu ?

James Comey Twitter 14:06 - 16 jul. 2018

Profiel  

Bericht nummer:#904  BerichtGeplaatst: ma dec 10, 2018 11:20 pm 
lid

Einstein schreef:
HvR schreef:
Einstein schreef:

Ja eigenlijk zouden we de slavernij gewoon weer in moeten voeren, voor alle zwarten linksen anti-ZP'ers

Dan zijn er ook geen slachtoffers meer, want als ze klagen, schiet je ze gewoon in de knie.

Jou had ik hoger ingeschat dan dat je net als het fascistische lampie mensen zo probeert iets aan te wrijven.

Gatver....
Owwwwjee... ik heb toch geen forumdeelnemers geslachtofferd hoop ik :fluiten: anders moet je gewoon even op de rode knop drukken, HvR dan zal ik aan de moderator uitleggen, dat mijn beledigende bijdrage in jouw richting was ingegeven door het woord "Fascist" met betrekking tot mij en Lumiere, in een stuk of 52 bijdragen van jou in dit draadje. Die aanduiding vind ik namelijk niet alleen hypocriet, maar ook kwetsend. Koekje van eigen deeg, bij deze. Wanneer "mijn soort" fascistisch zou zijn, ben jij een slavendrijver die zijn slaven in de knie schiet bij een ongevallige mening. Snap je het nu ?

Ik druk nergens op.

Ik snap dat je je blijkbaar nogal aangesproken voelt en/of verwant met de de fascistische hufters die een kinderfeest willen verknoeien om hun kleinzielige zin te krijgen, ongeacht de veranderingen die al jaren gaande zijn. Succes met je fantasieen om mensen in de knieen te schieten !

Profiel  

Bericht nummer:#905  BerichtGeplaatst: ma dec 10, 2018 11:22 pm 
lid

Lumiere schreef:
HvR schreef:
Dat artikeltje is allang voorbij gekomen en er zijn zat andere artikelen geplaatst waar het tegendeel wordt beweerd.

Nou toon maar eens aan wat er niet van klopt, geef eens aan hoe onderstaand fragment niet in dezelfde traditie staat als de blackface karikatuur zoals beschreven in het artikel.

phpBB [media]

Zie in je eigen bron de blackface illustraties blz 556, 558, 559, 560. Dat zijn patserige 19e eeuwse pakken.
Heeft, los van de zwart geschminkte gezichten, niks te maken met de page pakjes van zwarte piet.
Een "smoking gun" verband heeft Han van den Horst niet in het artikel kunnen lezen.

En wat dit te maken heeft met de hedendaagse invulling van zwarte piet ontgaat me helemaal.

Profiel  

Bericht nummer:#906  BerichtGeplaatst: di dec 11, 2018 12:12 am 
lid

baedeker schreef:
Lumiere schreef:
HvR schreef:
Dat artikeltje is allang voorbij gekomen en er zijn zat andere artikelen geplaatst waar het tegendeel wordt beweerd.

Nou toon maar eens aan wat er niet van klopt, geef eens aan hoe onderstaand fragment niet in dezelfde traditie staat als de blackface karikatuur zoals beschreven in het artikel.

phpBB [media]

Zie in je eigen bron de blackface illustraties blz 556, 558, 559, 560. Dat zijn patserige 19e eeuwse pakken.
Heeft, los van de zwart geschminkte gezichten, niks te maken met de page pakjes van zwarte piet.
Een "smoking gun" verband heeft Han van den Horst niet in het artikel kunnen lezen.

Nou top :ok: , je bent in ieder geval helemaal tot pagina 10 van het 25 pagina's lange stuk gekomen. Iets verder gaat het over de toepassing van een drietal fundamentele elementen van een blackface-karakter namelijk: (1) een zwart geschminkt gezicht, (2) verfijnde kleding en (3) anti-emancipatoire humor. Waar je vreemd genoeg nogal makkelijk aan voorbij gaat enkel omdat de kleding niet 100% gelijk is aan het amerikaans/britse figuur...

Het Artikel gaat daar namelijk gewoon op in en schrijft over de verfijnde kleding "Het is desondanks goed mogelijk dat Schenkman of zijn illustrator in zijn kledingkeuze geïnspireerd was geraakt door bijvoorbeeld kindslaven die werden afgebeeld in schilderijen tijdens de zeventiende eeuw", het is dan ook niet beweerd dat de blackface karikatuur geheel door Schenkman is gekopieerd, de eerste illustraties zijn immers ook minder stereotyp. Echter gezien de populariteit van de blackface optredens rond diezelfde tijd is het geen verrassing dat het volgende wordt geconcludeerd: "Zwarte Piet werd een typisch dandy-blackface personage. Wanneer Zwarte Piet wordt vergeleken met blackface-optredens in Nederland, blijkt het personage al vroeg beïnvloed te zijn door culturele invloeden afkomstig uit onder ander de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Frankrijk én Nederland. De knecht van Schenkman ontwikkelde zich tot het huidige blackface-personage Zwarte Piet mede dankzij de verwelkoming van een halve eeuw aan blackfacevermaak op het Nederlandse toneel. In dit opzicht is Zwarte Piet als een ‘Nederlandse’ traditie mogelijk gemaakt door, en onderdeel van, de internationale blackface-traditie."

En over anti-emancipatoire humor, tsja: "Ook een vergelijking van Zwarte Piet met apen kan in de twee kranten niet uitblijven. Wanneer Zwarte Piet bijvoorbeeld Sinterklaas beveelt om zijn bord leeg te eten, moppert Sinterklaas: ‘Die aap van een jongen [i.e.Zwarte Piet] speelt gewoonweg de baas over me!’ Ook werd ‘domme Pietje […] bruiner dan een aap’ toen hij weigerde een bad te nemen en werd hij een ‘kleine zwarte aap’ genoemd." :fluiten:

Maar daar zul jij creatief als jij bent vast een uitvlucht voor hebben :ok:

baedeker schreef:
En wat dit te maken heeft met de hedendaagse invulling van zwarte piet ontgaat me helemaal.

Ah ja, want de huidige Zwarte Piet als dom onbeschaafd afrikaans typetje neerzetten zoals deze mevrouw doet is een geheeeeeeeeel andere invulling dan blackface.... waarmee men een dom onbeschaafd afrikaans typetje neerzette :fluiten:

Poetin komt bij een waarzegger en vraagt: "Wanneer zal ik sterven?" waarop de waarzegger zegt: "op een Europese feestdag". Poetin schrikt en vraagt: "Op welke feestdag?" Waarop de waarzegger antwoordde: "Maakt niet uit, wanneer u sterft is het een Europese feestdag"

Profiel  

Bericht nummer:#907  BerichtGeplaatst: di dec 11, 2018 12:22 am 
lid

HvR schreef:
de fascistische hufters die een kinderfeest willen verknoeien om hun kleinzielige zin te krijgen,

Tsja men kan ook gewoon de racistische blackface karikatuur afschaffen :ok:

HvR schreef:
ongeacht de veranderingen die al jaren gaande zijn.

Leg aan de hand van dit filmpje die veranderingen nog eens uit :evendenken:

phpBB [media]

Profiel  

Bericht nummer:#908  BerichtGeplaatst: di dec 11, 2018 12:43 am 
lid

Ja dat soort pieten waren er nogal veel dit jaar :misselijk:

Het zijn geen zwarte pieten, het is in feite een politieke demonstratie.

"Wij mogen dit gewoon" .. dwz gouden oorringen.. lekker dom doen als zwarte piet..

Over godwins gesproken, hier is er nog eentje !

Afbeelding

Profiel  

Bericht nummer:#909  BerichtGeplaatst: di dec 11, 2018 2:16 am 
lid

OMG.... een stukkie van een Zwart Pietje dat met een gek stemmetje vertelt hoe koud het was onderweg. Errug.... :overjebol:

En ik weet dat het NL van veel mensen niet meer is wat het geweest is, maar 'aap van een jongen' is gewoon een ouderwetse uitdrukking voor een deugniet.

Blackface my ass. Wat is nu precies het probleem, behalve een paar spijkers op laag water ?

Profiel  

Bericht nummer:#910  BerichtGeplaatst: di dec 11, 2018 8:59 am 
lid

Ik maak ernstig bezwaar tegen de witte paard, alsof schimmels superieur zijn boven anders gekleurde paarden.

Maar ik wil ook geen anders gekleurd paard onder die witte reet van die superieure blanke sint, alsof zwarten of anders gekleurde geen kindervriend kunnen zijn en cadeautjes kunnen uitdelen.

Profiel  

Bericht nummer:#911  BerichtGeplaatst: di dec 11, 2018 10:45 am 
lid

Lumiere schreef:
baedeker schreef:
Lumiere schreef:

Nou top :ok: , je bent in ieder geval helemaal tot pagina 10 van het 25 pagina's lange stuk gekomen. Iets verder gaat het over de toepassing van een drietal fundamentele elementen van een blackface-karakter namelijk: (1) een zwart geschminkt gezicht, (2) verfijnde kleding en (3) anti-emancipatoire humor. Waar je vreemd genoeg nogal makkelijk aan voorbij gaat enkel omdat de kleding niet 100% gelijk is aan het amerikaans/britse figuur...

Het Artikel gaat daar namelijk gewoon op in en schrijft over de verfijnde kleding "Het is desondanks goed mogelijk dat Schenkman of zijn illustrator in zijn kledingkeuze geïnspireerd was geraakt door bijvoorbeeld kindslaven die werden afgebeeld in schilderijen tijdens de zeventiende eeuw", het is dan ook niet beweerd dat de blackface karikatuur geheel door Schenkman is gekopieerd, de eerste illustraties zijn immers ook minder stereotyp. Echter gezien de populariteit van de blackface optredens rond diezelfde tijd is het geen verrassing dat het volgende wordt geconcludeerd: "Zwarte Piet werd een typisch dandy-blackface personage. Wanneer Zwarte Piet wordt vergeleken met blackface-optredens in Nederland, blijkt het personage al vroeg beïnvloed te zijn door culturele invloeden afkomstig uit onder ander de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Frankrijk én Nederland. De knecht van Schenkman ontwikkelde zich tot het huidige blackface-personage Zwarte Piet mede dankzij de verwelkoming van een halve eeuw aan blackfacevermaak op het Nederlandse toneel. In dit opzicht is Zwarte Piet als een ‘Nederlandse’ traditie mogelijk gemaakt door, en onderdeel van, de internationale blackface-traditie."

En over anti-emancipatoire humor, tsja: "Ook een vergelijking van Zwarte Piet met apen kan in de twee kranten niet uitblijven. Wanneer Zwarte Piet bijvoorbeeld Sinterklaas beveelt om zijn bord leeg te eten, moppert Sinterklaas: ‘Die aap van een jongen [i.e.Zwarte Piet] speelt gewoonweg de baas over me!’ Ook werd ‘domme Pietje […] bruiner dan een aap’ toen hij weigerde een bad te nemen en werd hij een ‘kleine zwarte aap’ genoemd." :fluiten:

Maar daar zul jij creatief als jij bent vast een uitvlucht voor hebben :ok:

baedeker schreef:
Ah ja, want de huidige Zwarte Piet als dom onbeschaafd afrikaans typetje neerzetten zoals deze mevrouw doet is een geheeeeeeeeel andere invulling dan blackface.... waarmee men een dom onbeschaafd afrikaans typetje neerzette :fluiten:

Nee hoor, een uitvlucht is niet nodig. Ik dacht dat je het ging onderbouwen, maar daarvan merk ik niks. Gelukkig dat je het eens bent dat de kleding totaal anders is. Feit is dat Schenkman oeroude tradities vertaald heeft naar een 19e eeuwse variant. Voor "goed mogelijk dat" koop ik weinig. Als ik het verhaal van Koning lees is zwarte piet in de loop der tijd door van alles en nog wat geïnspireerd, maar blijft voor de auteur de klok stil staan bij blackface. Ik vind het gewoon niet zo een sterk verhaal.

Profiel  

Bericht nummer:#912  BerichtGeplaatst: di dec 11, 2018 12:04 pm 
lid

HvR schreef:
OMG.... een stukkie van een Zwart Pietje dat met een gek stemmetje vertelt hoe koud het was onderweg. Errug.... :overjebol:

En ik weet dat het NL van veel mensen niet meer is wat het geweest is, maar 'aap van een jongen' is gewoon een ouderwetse uitdrukking voor een deugniet.

Blackface my ass. Wat is nu precies het probleem, behalve een paar spijkers op laag water ?
Dat we door gekte geregeerd worden, dat is het probleem:

Historische context onder straatnaam onzin of duiding
https://www.at5.nl/artikelen/189290/his ... of-duiding

Profiel  

Bericht nummer:#913  BerichtGeplaatst: di dec 11, 2018 12:31 pm 
lid

HvR schreef:

Spreekwoorden met dieren mag ook niet meer, over gekte gesproken.

PETA wil verbod op spreekwoorden met dieren
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... met-dieren

Iemand blij maken met een dode mus, aan een dood paard trekken of de koe bij de horens vatten. Als het aan dierenorganisatie PETA ligt zijn spreekwoorden met dieren binnenkort verleden tijd.
Positievere relatie mens en dier

Ondanks dat het om onschuldige uitdrukkingen gaat, vindt de organisatie dierenmishandeling op deze manier wordt verheerlijkt. Volgens de organisatie komt er een positievere relatie tussen mensen en dieren als we diervriendelijke spreekwoorden gebruiken.

Profiel  

Bericht nummer:#914  BerichtGeplaatst: di dec 11, 2018 12:32 pm 
lid

Ik vind hoofddoekjes een symbool van onderdrukking.
Gaan we die ook verbieden?

Profiel  

Bericht nummer:#915  BerichtGeplaatst: di dec 11, 2018 12:51 pm 
lid

Lies schreef:
HvR schreef:

Spreekwoorden met dieren mag ook niet meer, over gekte gesproken.

PETA wil verbod op spreekwoorden met dieren
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... met-dieren

Iemand blij maken met een dode mus, aan een dood paard trekken of de koe bij de horens vatten. Als het aan dierenorganisatie PETA ligt zijn spreekwoorden met dieren binnenkort verleden tijd.

Positievere relatie mens en dier

Ondanks dat het om onschuldige uitdrukkingen gaat, vindt de organisatie dierenmishandeling op deze manier wordt verheerlijkt. Volgens de organisatie komt er een positievere relatie tussen mensen en dieren als we diervriendelijke spreekwoorden gebruiken.

Knettergek. Als je toch de tijd en de luxe hebt om je druk te maken om dit soort onzin.... :rolleyes:

Profiel  

Bericht nummer:#916  BerichtGeplaatst: di dec 11, 2018 7:31 pm 
lid

Tsja, dat krijg je, al die gekkigheid, met al dat vuil in de lucht en neoliberalisme in het Torentje.
De mens verliest langzaamaan zijn verstand, de rede, en het is bij sommigen al goed merkbaar. Geen Zwarte Piet, geen spreekwoorden met dieren. Geen vlees meer, en geen geld.

Profiel  

Bericht nummer:#917  BerichtGeplaatst: di dec 11, 2018 7:49 pm 
lid

Raya schreef:
Tsja, dat krijg je, al die gekkigheid, met al dat vuil in de lucht en neoliberalisme in het Torentje.
De mens verliest langzaamaan zijn verstand, de rede, en het is bij sommigen al goed merkbaar. Geen Zwarte Piet, geen spreekwoorden met dieren. Geen vlees meer, en geen geld.

Gelukkig hebben we daar nog forumrevolutionair Raya voor de zo broodnodige middenweg en nuance.

Profiel  

Bericht nummer:#918  BerichtGeplaatst: di dec 11, 2018 7:49 pm 
lid

De voorstanders van ZP, ook Raya, blijven met een heeeele grote boog om het echte probleem heen lopen.

Het gaat niet om het sinterklaasfeest
Het gaat niet om geschiedenis
Het gaat niet om de kleding..
Het gaat niet om links of rechts.
Het gaat niet om algemene verdwazing

Het gaat zelfs niet om de zelfvoldane superieure edelgermanen-blik van bovenstaande Pieten, of om hun demonstratieve gouden oorringen. Het gaat alléén om de kleur van de schmink. Dat is alles ! KOZP protesteert niet tegen het sinterklaasfeest.. ze pleiten voor roetpieten, omdat de huidskleur er dan niet meer op lijkt, ze hopen dat witte kinderen dan ook een onderscheid aanleren en zwarte kinderen niet meer "zwarte piet" noemen.

Ik kan me wel inleven in dat bezwaar.. Waarom jullie niet ? :hum:

Profiel  

Bericht nummer:#919  BerichtGeplaatst: di dec 11, 2018 7:55 pm 
lid

Einstein schreef:
De voorstanders van ZP, ook Raya, blijven met een heeeele grote boog om het echte probleem heen lopen.

Het gaat zelfs niet om de zelfvoldane superieure edelgermanen-blik van bovenstaande Pieten, of om hun demonstratieve gouden oorringen. Het gaat alléén om de kleur van de schmink. Dat is alles ! KOZP protesteert niet tegen het sinterklaasfeest.. ze pleiten voor roetpieten, omdat de huidskleur er dan niet meer op lijkt, ze hopen dat witte kinderen dan ook een onderscheid aanleren en zwarte kinderen niet meer "zwarte piet" noemen.

Ik heb geen moeite met een roetpiet of een regenboogpiet, laat gaan.

Ik heb moeite met de valse beschuldigingen, de toon, de eisen en de middelen die men verkiest.

Als je een middels een kinderfeest aandacht wil vragen voor iets, dan drijf je de boel niet zo op de spits.

Beter nog, je verzint wat anders....

Profiel  

Bericht nummer:#920  BerichtGeplaatst: di dec 11, 2018 8:06 pm 
lid

HvR schreef:
Einstein schreef:

Ik heb geen moeite met een roetpiet of een regenboogpiet, laat gaan.

Ik heb moeite met de valse beschuldigingen, de toon, de eisen en de middelen die men verkiest.

Als je een middels een kinderfeest aandacht wil vragen voor iets, dan drijf je de boel niet zo op de spits.

Beter nog, je verzint wat anders....

Iets anders, roetpieten.. dat is toch precies het pleidooi ? even iets persoonlijks tussendoor. Ik woonde ooit, in de 70er jaren in Amsterdam-Zuid, Bijlmermeer. Ik verzin dit niet. De Pieten op mijn lagere school hadden daar toen alle kleuren van de regenboog. En dat was alléén dáár zo geregeld (door de onderwijzers), want nergens anders in Nederland waren zoveel Surinaamse kinderen. Deze bezwaren bestaan al zo lang, HvR.. er was geen discussie over, laat staan politiek.. geen geen boze of klagende ouders.. het werd gewoon "didactisch verantwoord" gedaan ! Surinamers zijn gewoon Nederlanders. Waar doen we nou zo moeilijk over.

Citaat:
de toon, de eisen en de middele

Het is nu 6 jaar aan de gang, die pietendiscussie.. er is niets bereikt. En elk jaar wordt de toon radicaler aan de kant van de voorstanders ("zwarte kuthoer") en bescheidener aan de kant van de tegenstanders ("elk kind"). Waar doen we nou zo moeilijk over Hvr. Wat je thuis regelt, daar is iedereen vrij in.. maar een intocht is een openbaar feest. Dan zou het.. inclusiever kunnen. Laat iedereen Sinterklaas kunnen vieren, dat is het enige waar KOZP voor pleit. Ze zijn een stuk minder radicaal dan Gario. Maar ze worden dus wel met 300 man de stad uit gejaagd.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 924 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 43, 44, 45, 46, 47  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]