Het is nu vr dec 14, 2018 8:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 924 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#841  BerichtGeplaatst: zo nov 25, 2018 1:21 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 14337
Berichten: Intopic
baedeker schreef:
Biertje schreef:
HvR schreef:
Eens. Net zoals we soms een tijdje geen uit-publiek bij bepaalde wedstrijden toelaten.

Als iedereen na een jaar of vijf weer normaal kan doen, zien we verder....
Dat kan een burgemeester inderdaad besluiten. Dus laat het dan ook aan de burgemeester of die een demonstratie toestaat, immers er is sprake van een gedecentraliseerd bestuur. En vergeet dan niet dat een rechter de burgemeester kan terugfluiten.

De burgemeesters hebben laten zien hier niet zo goed in te zijn. Bovendien gaat het met Sinterklaas om nationaal erfgoed. Moeten we niet per gemeente anders willen regelen. Dan mogen burgemeesters wat mij betreft voortaan gaan over frikandel, kroket en lihanboutjes. Ok?
Laat de Tweede Kamer bezig houden met het controleren van de regering i.p.v. van domme proefballonetjes oplaten, iets waar de VVD volop aan meewerkt

https://www.ad.nl/binnenland/boswachter ... ~a27e7259/

En ondertussen tiert de narcostaat Nederland welig in haar buurlanden. Werk voor de politie en Justitie en dat lijkt mij meer prioriteit te hebben dan het oppakken van betogers tijdens zo'n Sinterklaasfeestje.

https://www.ad.nl/binnenland/nederlands ... ~a34ffd44/


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#842  BerichtGeplaatst: zo nov 25, 2018 1:24 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 47294
Berichten: Intopic
Hume schreef:
Raya schreef:
Einstein schreef:

Voor donkergekleurde mensen tast de figuur van Zwarte Piet de menselijke waardigheid aan. Op zich is menselijke waardigheid geen mensenrecht, maar het is toch een recht, wat ieder mens graag geniet..


Veel van mijn gekleurde (bruine) vrienden en vriendinnen, spelen dezer dagen voor zwarte piet. Je kunt je ook stoten aan een steen zonder je er aan te stoten. Je hebt van die mensen die bij het zien van een steen al AUW! roepen.

Ik erger mij aan de blanke bisschop die de boel kennelijk moet leiden. Blanken blijken erg vaak kinderen te misbruiken. Nederlanders staan in een afschuwlijke toplijst.
Maar ik ga er niet voor de straat op. Misschien is dit wel een integere bisschop en zijn die zwarte pieten geen slaafjes, en dan toch zeker niet meer op dit moment.

Kortom, je kunt je ook aanstellen. En ik ga mijn bruine vrienden niet vertellen dat ze andere bruine mensen voor het hoofd stoten door voor zwarte piet te spelen om kindertjes een geweldig feest te bezorgen.


Wat hebben jouw bruine vrienden en pedofiele bisschoppen met de discussie over de kleur van zwarte Piet te maken?
Het gaat over een traditie van een feest in een veranderende wereld.

Nederland heeft een koloniaal verleden en dat is ook veranderd.
Veel mensen uit onze ex kolonies wonen nu in Nederland
Nederland staat niet los van andere landen en los van discussies over ontwikkelingen van emancipatie
van de zwarte mensen in andere Westerse landen.
Inmiddels is hier ook en kerstman overgewaaid uit de Angelsaksische wereld en een Black Friday enz enz
Dus laten we op een normale/polder manier de kleur van zwarte piet veranderen en er geen burgeroorlog van maken.

Kom op ,laten de baudetjes ook eens normaal gaan doen.


Een veranderende wereld of een wereld waar verandering wordt afgedwongen door een groep drammers?

Veel mensen (bruin, wit, geel, rood) willen geen verandering van zwarte piet. En laat dat nou net hun vrijheid zijn!
Laat ieder zijn Sinterklaas vieren, zoals iedereen ook kan kiezen voor zuurkool of hutspot. Verplichte kost is nergens voor nodig. Wie wil veranderen van piet, mag dat en kan dat. Waarom zou je elkaar daarmee lastig vallen?

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#843  BerichtGeplaatst: zo nov 25, 2018 1:36 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 14337
Berichten: Intopic
Raya schreef:
Hume schreef:
Raya schreef:


Veel van mijn gekleurde (bruine) vrienden en vriendinnen, spelen dezer dagen voor zwarte piet. Je kunt je ook stoten aan een steen zonder je er aan te stoten. Je hebt van die mensen die bij het zien van een steen al AUW! roepen.

Ik erger mij aan de blanke bisschop die de boel kennelijk moet leiden. Blanken blijken erg vaak kinderen te misbruiken. Nederlanders staan in een afschuwlijke toplijst.
Maar ik ga er niet voor de straat op. Misschien is dit wel een integere bisschop en zijn die zwarte pieten geen slaafjes, en dan toch zeker niet meer op dit moment.

Kortom, je kunt je ook aanstellen. En ik ga mijn bruine vrienden niet vertellen dat ze andere bruine mensen voor het hoofd stoten door voor zwarte piet te spelen om kindertjes een geweldig feest te bezorgen.


Wat hebben jouw bruine vrienden en pedofiele bisschoppen met de discussie over de kleur van zwarte Piet te maken?
Het gaat over een traditie van een feest in een veranderende wereld.

Nederland heeft een koloniaal verleden en dat is ook veranderd.
Veel mensen uit onze ex kolonies wonen nu in Nederland
Nederland staat niet los van andere landen en los van discussies over ontwikkelingen van emancipatie
van de zwarte mensen in andere Westerse landen.
Inmiddels is hier ook en kerstman overgewaaid uit de Angelsaksische wereld en een Black Friday enz enz
Dus laten we op een normale/polder manier de kleur van zwarte piet veranderen en er geen burgeroorlog van maken.

Kom op ,laten de baudetjes ook eens normaal gaan doen.


Een veranderende wereld of een wereld waar verandering wordt afgedwongen door een groep drammers?

Veel mensen (bruin, wit, geel, rood) willen geen verandering van zwarte piet. En laat dat nou net hun vrijheid zijn!
Laat ieder zijn Sinterklaas vieren, zoals iedereen ook kan kiezen voor zuurkool of hutspot. Verplichte kost is nergens voor nodig. Wie wil veranderen van piet, mag dat en kan dat. Waarom zou je elkaar daarmee lastig vallen?
:buigen:

En nee Hume, de kerstman is niet overgewaaid en bovendien vieren moslims geen kerst. De mensen vieren kerst zoals ze dat zelf willen. En Black Friday is een verzinsel.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#844  BerichtGeplaatst: zo nov 25, 2018 2:04 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2014 4:47 am
Berichten: 3551
Berichten: Intopic
baedeker schreef:
Wisp schreef:
baedeker schreef:
Sneers uitdelen gaat Wisp erg makkelijk af, maar het incasseren moet ze nog wat aan werken.
:wink:

HvR heeft gewoon een punt. Het openbaar bestuur handelt door demonstraties op een kinderfeest toe te staan al jaren fout. In 2014 leverde dat 90 arrestaties op, in 2016 200. Als vervolgens de minister die de zorg heeft voor het openbaar bestuur zich met haar snufferd op TV wurmt, dan mag je toch op zijn minst verwachten dat ze excuses aanbiedt.
Ofwel de burgemeesters zijn zelf verantwoordelijk voor de beslissingen die ze zelf nemen
ofwel die burgemeesters zijn niet zelf verantwoordelijk voor de beslissingen die zij nemen
Als er nog een andere mogelijkheid is hoor ik dat graag
Maar ik ben bang dat we in herhaling vallen.

Nee hoor, ik ben er al lang uit. Je hebt een taak van de burgemeester en een taak van de minister. Wat jij probeert is de verantwoordelijkheid van de minister weg te doen vallen omdat de burgemeester ook een verantwoordelijkheid heeft. Je maakt gewoon een denkfout, een tertium non datur. Als de minister die de zorg heeft voor het openbaar bestuur zich met haar snufferd op TV wurmt, dan mag je toch op zijn minst verwachten dat ze excuses aanbiedt.


Ik ken dan wel geen latijn
maar ik ken wel de truc die jij hier uithaalt
namelijk dat je iets weg redeneert
en vervolgens mij verwijt dat ik iets zou weg redeneren

De burgemeester is 100% zelf verantwoordelijk voor de openbare orde in de gemeente
Niet een beetje
Ook niet gezamenlijk met de minister van binnenlandse zaken


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#845  BerichtGeplaatst: zo nov 25, 2018 3:04 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma dec 17, 2012 12:38 am
Berichten: 4971
Berichten: Intopic
HvR schreef:
Einstein schreef:
HvR schreef:
De voortgaande verwijten worden niet (meer) (h)erkend.

Dream on. Je zit weer te struisvogelen, HvR.. Sommige dingen kun je niet afdwingen of wegdefinieeren. Die BESTAAN gewoon.

Nog wat mooie sinterklaaslinkjes :)

http://www.jefdejager.nl/sint.php
https://historiek.net/geschiedenis-van- ... iek/84395/
https://www.dbnl.org/tekst/nede008wito0 ... 1_0010.php

Zet die letter h er maar gewoon tussen. JIJ herkent het niet. Omdat jij wit bent :)

Het blackface-verwijt is terecht. Dat was het in 1927 en dat is het nu nog steeds. Je zult het ermee moeten doen..

:bye:


Alsof er niks veranderd is sinds 1927.... :rolleyes:

Zwarte Piet is al sinds jaar en dag de grote kindervriend en slimme helper van Sinterklaas.

Zeker, moderne mensen accepteren niet het racisme wat in 1927 nog heel gewoon was. Dus ze hebben de schoensmeerpiet wat slimmer gemaakt en er wordt de heren op de sinterklaasvereniging dringend verzocht géén apengeluiden meer te maken. In 2014 is ook de gouden oorring eraf gehaald, ZP is geen koopwaar. Maar dat zijn allemaal recente ontwikkelingen ! in mijn sinterklaas-tijd, meer dan 40 jaar geleden, was dat nog heel normaal.

Het gaat niet om de intelligentie. Je hoeft ZP ook niet aan te passen, zodat hij meer op een zwarte lijkt. Het echte probleem is de bruine schmink. De blanke die zich als zwarte verkleed en dan een bepaalde rol speelt, die de blanke zelf 100% bepaalt. Dat is een gevoelde inbreuk op de identiteit van de zwarte en de zwarte voelt zich voor gek gezet.

Het "niet herkennen" is overigens óók een probleem !! Een deel van de blanke kinderen heeft de dubbele bodem niet door.. en zien zwarte klasgenootjes aan voor "zwarte piet". En dat is blijkbaar een zeer pijnlijke confrontatie. ZP is geen echte zwarte, het is een raciale karikatuur, uit een tijd dat zwarten nog geen rechten hadden.

Citaat:
Anno 2018 heeft dat allemaal niets te maken met slavernij of racisme en daarom (h)erken ik al die verwijten niet.

Herkennen en erkennen zijn twee verschillende dingen. Ook als je iets niet herkent, kun je het toch erkennen. Betekent dat je het bestaan van gevoelens, onvrede etc bij anderen accepteert en de ander vertrouwt dat het geen toneelstukje is. Ik durf de stelling aan, dat de voorstanders de (m.i. echte) onvrede over Zwarte Piet ofwel niet geloven, ofwel niet willen zien, of ze genieten van de onvrede.. pesten dus.

Wat ik eerlijk moet vermelden hier.. praat je over die slavernij dan zouden de voorstanders wel eens gelijk kunnen krijgen: er is beweging op het onderzoek-front, of beter gezegd de wetenschappelijke visie op de figuur Zwarte Piet en zijn oorsprong. Klik mijn links. En lees NRC-Next van afgelopen vrijdag.. als je hem nog te pakken kunt krijgen. De oorsprong van Zwarte Piet is de blackface muzikant uit de 19e eeuw. Er is nu wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd daarover, er was in 1845 een "negermuziek" orkest wat Nederland aandeed. Dat heeft waarschijnlijk Schenkman beinvloed, bij het ontwerp van de figuur Zwarte Piet. Het verklaart ook de onvrede, want deze neger-orkesten werden al begin 20e eeuw als racisme gezien en in de VS is het negermuziek-orkest al voor WO-II bij wet verboden. Kortom: die VN-onderzoekster in 2014 had gewoon gelijk, zwarte piet is een blackface-variant.

_________________
'This was the day an American president stood on foreign soil next to a murderous lying thug and refused to back his own country. Patriots need to stand up and reject the behavior of this president.'
James Comey Twitter 14:06 - 16 jul. 2018


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#846  BerichtGeplaatst: zo nov 25, 2018 3:54 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 47294
Berichten: Intopic
Einstein schreef:
HvR schreef:
Einstein schreef:

Dream on. Je zit weer te struisvogelen, HvR.. Sommige dingen kun je niet afdwingen of wegdefinieeren. Die BESTAAN gewoon.

Nog wat mooie sinterklaaslinkjes :)

http://www.jefdejager.nl/sint.php
https://historiek.net/geschiedenis-van- ... iek/84395/
https://www.dbnl.org/tekst/nede008wito0 ... 1_0010.php

Zet die letter h er maar gewoon tussen. JIJ herkent het niet. Omdat jij wit bent :)

Het blackface-verwijt is terecht. Dat was het in 1927 en dat is het nu nog steeds. Je zult het ermee moeten doen..

:bye:


Alsof er niks veranderd is sinds 1927.... :rolleyes:

Zwarte Piet is al sinds jaar en dag de grote kindervriend en slimme helper van Sinterklaas.

Zeker, moderne mensen accepteren niet het racisme wat in 1927 nog heel gewoon was. Dus ze hebben de schoensmeerpiet wat slimmer gemaakt en er wordt de heren op de sinterklaasvereniging dringend verzocht géén apengeluiden meer te maken. In 2014 is ook de gouden oorring eraf gehaald, ZP is geen koopwaar. Maar dat zijn allemaal recente ontwikkelingen ! in mijn sinterklaas-tijd, meer dan 40 jaar geleden, was dat nog heel normaal.

Het gaat niet om de intelligentie. Je hoeft ZP ook niet aan te passen, zodat hij meer op een zwarte lijkt. Het echte probleem is de bruine schmink. De blanke die zich als zwarte verkleed en dan een bepaalde rol speelt, die de blanke zelf 100% bepaalt. Dat is een gevoelde inbreuk op de identiteit van de zwarte en de zwarte voelt zich voor gek gezet.

Het "niet herkennen" is overigens óók een probleem !! Een deel van de blanke kinderen heeft de dubbele bodem niet door.. en zien zwarte klasgenootjes aan voor "zwarte piet". En dat is blijkbaar een zeer pijnlijke confrontatie. ZP is geen echte zwarte, het is een raciale karikatuur, uit een tijd dat zwarten nog geen rechten hadden.

Citaat:
Anno 2018 heeft dat allemaal niets te maken met slavernij of racisme en daarom (h)erken ik al die verwijten niet.

Herkennen en erkennen zijn twee verschillende dingen. Ook als je iets niet herkent, kun je het toch erkennen. Betekent dat je het bestaan van gevoelens, onvrede etc bij anderen accepteert en de ander vertrouwt dat het geen toneelstukje is. Ik durf de stelling aan, dat de voorstanders de (m.i. echte) onvrede over Zwarte Piet ofwel niet geloven, ofwel niet willen zien, of ze genieten van de onvrede.. pesten dus.

Wat ik eerlijk moet vermelden hier.. praat je over die slavernij dan zouden de voorstanders wel eens gelijk kunnen krijgen: er is beweging op het onderzoek-front, of beter gezegd de wetenschappelijke visie op de figuur Zwarte Piet en zijn oorsprong. Klik mijn links. En lees NRC-Next van afgelopen vrijdag.. als je hem nog te pakken kunt krijgen. De oorsprong van Zwarte Piet is de blackface muzikant uit de 19e eeuw. Er is nu wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd daarover, er was in 1845 een "negermuziek" orkest wat Nederland aandeed. Dat heeft waarschijnlijk Schenkman beinvloed, bij het ontwerp van de figuur Zwarte Piet. Het verklaart ook de onvrede, want deze neger-orkesten werden al begin 20e eeuw als racisme gezien en in de VS is het negermuziek-orkest al voor WO-II bij wet verboden. Kortom: die VN-onderzoekster in 2014 had gewoon gelijk, zwarte piet is een blackface-variant.


Iemand uitschelden voor zwarte piet is aangeleerd gedrag. Kinderen discrimeren van oorsprong niet. Daarbij hebben kinderen geen enkele negatieve associatie bij zwarte pieten. Het zijn immers die goeierds, de verlanglijstjes naar Sinterklaas brengen, zorgen dat ze de cadeautjes krijgen, zorgen dat de sint niet verwaalt...
Het maakt de kinderen ook niet uit of een piet felrode lippen heeft en gouden oorringen draagt.
Het zijn allemaal gezochte, zelf verzonnen bezwaren van tegenstanders van zwarte piet, die koste wat kost hun gelijk willen halen en daarbij zelf invulling geven aan een door Schenkman bedacht figuur, doend alsof Schenkman dat zo bedacht of bedoeld heeft.

Ondertussen hoor ik niemand over de slavernij van die Noord-Koreaan. Het was even in het nieuws, maar Afriyie doet er het zwijgen toe, net als zijn medestrijders tegen vermeende slavernij symbolen.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#847  BerichtGeplaatst: zo nov 25, 2018 5:14 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 6489
Berichten: Intopic
Raya schreef:
Einstein schreef:
HvR schreef:


Alsof er niks veranderd is sinds 1927.... :rolleyes:

Zwarte Piet is al sinds jaar en dag de grote kindervriend en slimme helper van Sinterklaas.

Zeker, moderne mensen accepteren niet het racisme wat in 1927 nog heel gewoon was. Dus ze hebben de schoensmeerpiet wat slimmer gemaakt en er wordt de heren op de sinterklaasvereniging dringend verzocht géén apengeluiden meer te maken. In 2014 is ook de gouden oorring eraf gehaald, ZP is geen koopwaar. Maar dat zijn allemaal recente ontwikkelingen ! in mijn sinterklaas-tijd, meer dan 40 jaar geleden, was dat nog heel normaal.

Het gaat niet om de intelligentie. Je hoeft ZP ook niet aan te passen, zodat hij meer op een zwarte lijkt. Het echte probleem is de bruine schmink. De blanke die zich als zwarte verkleed en dan een bepaalde rol speelt, die de blanke zelf 100% bepaalt. Dat is een gevoelde inbreuk op de identiteit van de zwarte en de zwarte voelt zich voor gek gezet.

Het "niet herkennen" is overigens óók een probleem !! Een deel van de blanke kinderen heeft de dubbele bodem niet door.. en zien zwarte klasgenootjes aan voor "zwarte piet". En dat is blijkbaar een zeer pijnlijke confrontatie. ZP is geen echte zwarte, het is een raciale karikatuur, uit een tijd dat zwarten nog geen rechten hadden.

Citaat:
Anno 2018 heeft dat allemaal niets te maken met slavernij of racisme en daarom (h)erken ik al die verwijten niet.

Herkennen en erkennen zijn twee verschillende dingen. Ook als je iets niet herkent, kun je het toch erkennen. Betekent dat je het bestaan van gevoelens, onvrede etc bij anderen accepteert en de ander vertrouwt dat het geen toneelstukje is. Ik durf de stelling aan, dat de voorstanders de (m.i. echte) onvrede over Zwarte Piet ofwel niet geloven, ofwel niet willen zien, of ze genieten van de onvrede.. pesten dus.

Wat ik eerlijk moet vermelden hier.. praat je over die slavernij dan zouden de voorstanders wel eens gelijk kunnen krijgen: er is beweging op het onderzoek-front, of beter gezegd de wetenschappelijke visie op de figuur Zwarte Piet en zijn oorsprong. Klik mijn links. En lees NRC-Next van afgelopen vrijdag.. als je hem nog te pakken kunt krijgen. De oorsprong van Zwarte Piet is de blackface muzikant uit de 19e eeuw. Er is nu wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd daarover, er was in 1845 een "negermuziek" orkest wat Nederland aandeed. Dat heeft waarschijnlijk Schenkman beinvloed, bij het ontwerp van de figuur Zwarte Piet. Het verklaart ook de onvrede, want deze neger-orkesten werden al begin 20e eeuw als racisme gezien en in de VS is het negermuziek-orkest al voor WO-II bij wet verboden. Kortom: die VN-onderzoekster in 2014 had gewoon gelijk, zwarte piet is een blackface-variant.


Iemand uitschelden voor zwarte piet is aangeleerd gedrag. Kinderen discrimeren van oorsprong niet. Daarbij hebben kinderen geen enkele negatieve associatie bij zwarte pieten. Het zijn immers die goeierds, de verlanglijstjes naar Sinterklaas brengen, zorgen dat ze de cadeautjes krijgen, zorgen dat de sint niet verwaalt...
Het maakt de kinderen ook niet uit of een piet felrode lippen heeft en gouden oorringen draagt.
Het zijn allemaal gezochte, zelf verzonnen bezwaren van tegenstanders van zwarte piet, die koste wat kost hun gelijk willen halen en daarbij zelf invulling geven aan een door Schenkman bedacht figuur, doend alsof Schenkman dat zo bedacht of bedoeld heeft.

Ondertussen hoor ik niemand over de slavernij van die Noord-Koreaan. Het was even in het nieuws, maar Afriyie doet er het zwijgen toe, net als zijn medestrijders tegen vermeende slavernij symbolen.


Sinterklaas komt uit Turkije en de zwarte pieten uit Afrika.
Het zijn dus geen typisch Nederlandse figuren.
In de loop van de eeuwen is de folklore al verschillende keren veranderd
Waarom kunnen die veranderingen niet door gaan?

Sinterklaas had in Nederland tot de 19e eeuw waarschijnlijk geen vaste helper.[22] Wel werd hij soms afgebeeld met zwarte duivels die hem begeleidden.[23] Sinds Schenkmans boekje Sint Nikolaas en zijn knecht hebben drie zaken een vaste plaats gekregen in de sinterklaasfolklore: een donkere knecht van Sinterklaas, de intocht en de stoomboot. De knecht had in zijn boekje nog geen naam. Het was een gekleurde jongeman, gekleed als een page. Namen als Pieter met de Pooten (1749), Pietermansknecht (1833) en Pieter-me-Knecht (1850) waren echter al langer in zwang. Andere, meest regionale namen bleven nog een tijdlang in gebruik; zo heette hij bijvoorbeeld Jan de Knecht, Trappadoeli, Nicodemus, Assiepan, Sabbas, Hans Moef, Pikkie, Robbert, Krik-krak, Micheltje, Hansje van Vese (of Hansje van Kese), Jacques Jour (of Sjaak Sjoor).[21] In 1895 was de naam Zwarte Piet echter al gangbaar.[noten 7]

Het bleef niet bij één Zwarte Piet; in 1880 traden al twee knechten op.[noten 8] Na de Tweede Wereldoorlog organiseerden Canadese militairen in Nederland een sinterklaasviering met een massa Zwarte Pieten.[24] Sindsdien wordt Sinterklaas vergezeld door vele Pieten, vaak met voor ieder een eigen taak, onder leiding van een Hoofdpiet. Terwijl Sinterklaas altijd statig en gedistingeerd is gebleven, gedragen de Pieten zich veelal als acrobaten en grappenmakers die vaak kwajongensstreken uithalen.

Gaandeweg rezen er, in eerste instantie vooral vanuit andere landen en uit naam van de VN, steeds meer bezwaren tegen het traditionele zwarte uiterlijk van Zwarte Piet. Deze bezwaren werden ingegeven door de associaties met het slavernijverleden. .


https://nl.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#848  BerichtGeplaatst: zo nov 25, 2018 6:11 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 47294
Berichten: Intopic
Hume schreef:
Raya schreef:
Einstein schreef:

Zeker, moderne mensen accepteren niet het racisme wat in 1927 nog heel gewoon was. Dus ze hebben de schoensmeerpiet wat slimmer gemaakt en er wordt de heren op de sinterklaasvereniging dringend verzocht géén apengeluiden meer te maken. In 2014 is ook de gouden oorring eraf gehaald, ZP is geen koopwaar. Maar dat zijn allemaal recente ontwikkelingen ! in mijn sinterklaas-tijd, meer dan 40 jaar geleden, was dat nog heel normaal.

Het gaat niet om de intelligentie. Je hoeft ZP ook niet aan te passen, zodat hij meer op een zwarte lijkt. Het echte probleem is de bruine schmink. De blanke die zich als zwarte verkleed en dan een bepaalde rol speelt, die de blanke zelf 100% bepaalt. Dat is een gevoelde inbreuk op de identiteit van de zwarte en de zwarte voelt zich voor gek gezet.

Het "niet herkennen" is overigens óók een probleem !! Een deel van de blanke kinderen heeft de dubbele bodem niet door.. en zien zwarte klasgenootjes aan voor "zwarte piet". En dat is blijkbaar een zeer pijnlijke confrontatie. ZP is geen echte zwarte, het is een raciale karikatuur, uit een tijd dat zwarten nog geen rechten hadden.


Herkennen en erkennen zijn twee verschillende dingen. Ook als je iets niet herkent, kun je het toch erkennen. Betekent dat je het bestaan van gevoelens, onvrede etc bij anderen accepteert en de ander vertrouwt dat het geen toneelstukje is. Ik durf de stelling aan, dat de voorstanders de (m.i. echte) onvrede over Zwarte Piet ofwel niet geloven, ofwel niet willen zien, of ze genieten van de onvrede.. pesten dus.

Wat ik eerlijk moet vermelden hier.. praat je over die slavernij dan zouden de voorstanders wel eens gelijk kunnen krijgen: er is beweging op het onderzoek-front, of beter gezegd de wetenschappelijke visie op de figuur Zwarte Piet en zijn oorsprong. Klik mijn links. En lees NRC-Next van afgelopen vrijdag.. als je hem nog te pakken kunt krijgen. De oorsprong van Zwarte Piet is de blackface muzikant uit de 19e eeuw. Er is nu wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd daarover, er was in 1845 een "negermuziek" orkest wat Nederland aandeed. Dat heeft waarschijnlijk Schenkman beinvloed, bij het ontwerp van de figuur Zwarte Piet. Het verklaart ook de onvrede, want deze neger-orkesten werden al begin 20e eeuw als racisme gezien en in de VS is het negermuziek-orkest al voor WO-II bij wet verboden. Kortom: die VN-onderzoekster in 2014 had gewoon gelijk, zwarte piet is een blackface-variant.


Iemand uitschelden voor zwarte piet is aangeleerd gedrag. Kinderen discrimeren van oorsprong niet. Daarbij hebben kinderen geen enkele negatieve associatie bij zwarte pieten. Het zijn immers die goeierds, de verlanglijstjes naar Sinterklaas brengen, zorgen dat ze de cadeautjes krijgen, zorgen dat de sint niet verwaalt...
Het maakt de kinderen ook niet uit of een piet felrode lippen heeft en gouden oorringen draagt.
Het zijn allemaal gezochte, zelf verzonnen bezwaren van tegenstanders van zwarte piet, die koste wat kost hun gelijk willen halen en daarbij zelf invulling geven aan een door Schenkman bedacht figuur, doend alsof Schenkman dat zo bedacht of bedoeld heeft.

Ondertussen hoor ik niemand over de slavernij van die Noord-Koreaan. Het was even in het nieuws, maar Afriyie doet er het zwijgen toe, net als zijn medestrijders tegen vermeende slavernij symbolen.


Sinterklaas komt uit Turkije en de zwarte pieten uit Afrika.
Het zijn dus geen typisch Nederlandse figuren.
In de loop van de eeuwen is de folklore al verschillende keren veranderd
Waarom kunnen die veranderingen niet door gaan?

Sinterklaas had in Nederland tot de 19e eeuw waarschijnlijk geen vaste helper.[22] Wel werd hij soms afgebeeld met zwarte duivels die hem begeleidden.[23] Sinds Schenkmans boekje Sint Nikolaas en zijn knecht hebben drie zaken een vaste plaats gekregen in de sinterklaasfolklore: een donkere knecht van Sinterklaas, de intocht en de stoomboot. De knecht had in zijn boekje nog geen naam. Het was een gekleurde jongeman, gekleed als een page. Namen als Pieter met de Pooten (1749), Pietermansknecht (1833) en Pieter-me-Knecht (1850) waren echter al langer in zwang. Andere, meest regionale namen bleven nog een tijdlang in gebruik; zo heette hij bijvoorbeeld Jan de Knecht, Trappadoeli, Nicodemus, Assiepan, Sabbas, Hans Moef, Pikkie, Robbert, Krik-krak, Micheltje, Hansje van Vese (of Hansje van Kese), Jacques Jour (of Sjaak Sjoor).[21] In 1895 was de naam Zwarte Piet echter al gangbaar.[noten 7]

Het bleef niet bij één Zwarte Piet; in 1880 traden al twee knechten op.[noten 8] Na de Tweede Wereldoorlog organiseerden Canadese militairen in Nederland een sinterklaasviering met een massa Zwarte Pieten.[24] Sindsdien wordt Sinterklaas vergezeld door vele Pieten, vaak met voor ieder een eigen taak, onder leiding van een Hoofdpiet. Terwijl Sinterklaas altijd statig en gedistingeerd is gebleven, gedragen de Pieten zich veelal als acrobaten en grappenmakers die vaak kwajongensstreken uithalen.

Gaandeweg rezen er, in eerste instantie vooral vanuit andere landen en uit naam van de VN, steeds meer bezwaren tegen het traditionele zwarte uiterlijk van Zwarte Piet. Deze bezwaren werden ingegeven door de associaties met het slavernijverleden. .


https://nl.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas


Veranderingen kunnen en mogen, maar dan niet opgelegd door een groepje drammers.
Schenkman heeft zijn zwarte piet niet verder omschreven/beschreven. Dat het een slaafje zou zijn en dus een symbool van slavernij zit in het hoofd van hen die dat zelf verzinnen. Voor hetzelfde geld is het een bevrijde slaaf, die zich samen met Sinterklaas van een enorm karwij kwijt.. Het zou dus evengoed een symbool van de vrijheid kunnen zijn.

Hoe dan ook, waarom vechten tegen sprookjesfiguren. Straks gaan we nog wolven doodschieten omdat een wolf roodkapje en haar grootmoeder opvrat.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#849  BerichtGeplaatst: zo nov 25, 2018 6:27 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 6489
Berichten: Intopic
Raya schreef:
Hume schreef:
Raya schreef:


Iemand uitschelden voor zwarte piet is aangeleerd gedrag. Kinderen discrimeren van oorsprong niet. Daarbij hebben kinderen geen enkele negatieve associatie bij zwarte pieten. Het zijn immers die goeierds, de verlanglijstjes naar Sinterklaas brengen, zorgen dat ze de cadeautjes krijgen, zorgen dat de sint niet verwaalt...
Het maakt de kinderen ook niet uit of een piet felrode lippen heeft en gouden oorringen draagt.
Het zijn allemaal gezochte, zelf verzonnen bezwaren van tegenstanders van zwarte piet, die koste wat kost hun gelijk willen halen en daarbij zelf invulling geven aan een door Schenkman bedacht figuur, doend alsof Schenkman dat zo bedacht of bedoeld heeft.

Ondertussen hoor ik niemand over de slavernij van die Noord-Koreaan. Het was even in het nieuws, maar Afriyie doet er het zwijgen toe, net als zijn medestrijders tegen vermeende slavernij symbolen.


Sinterklaas komt uit Turkije en de zwarte pieten uit Afrika.
Het zijn dus geen typisch Nederlandse figuren.
In de loop van de eeuwen is de folklore al verschillende keren veranderd
Waarom kunnen die veranderingen niet door gaan?

Sinterklaas had in Nederland tot de 19e eeuw waarschijnlijk geen vaste helper.[22] Wel werd hij soms afgebeeld met zwarte duivels die hem begeleidden.[23] Sinds Schenkmans boekje Sint Nikolaas en zijn knecht hebben drie zaken een vaste plaats gekregen in de sinterklaasfolklore: een donkere knecht van Sinterklaas, de intocht en de stoomboot. De knecht had in zijn boekje nog geen naam. Het was een gekleurde jongeman, gekleed als een page. Namen als Pieter met de Pooten (1749), Pietermansknecht (1833) en Pieter-me-Knecht (1850) waren echter al langer in zwang. Andere, meest regionale namen bleven nog een tijdlang in gebruik; zo heette hij bijvoorbeeld Jan de Knecht, Trappadoeli, Nicodemus, Assiepan, Sabbas, Hans Moef, Pikkie, Robbert, Krik-krak, Micheltje, Hansje van Vese (of Hansje van Kese), Jacques Jour (of Sjaak Sjoor).[21] In 1895 was de naam Zwarte Piet echter al gangbaar.[noten 7]

Het bleef niet bij één Zwarte Piet; in 1880 traden al twee knechten op.[noten 8] Na de Tweede Wereldoorlog organiseerden Canadese militairen in Nederland een sinterklaasviering met een massa Zwarte Pieten.[24] Sindsdien wordt Sinterklaas vergezeld door vele Pieten, vaak met voor ieder een eigen taak, onder leiding van een Hoofdpiet. Terwijl Sinterklaas altijd statig en gedistingeerd is gebleven, gedragen de Pieten zich veelal als acrobaten en grappenmakers die vaak kwajongensstreken uithalen.

Gaandeweg rezen er, in eerste instantie vooral vanuit andere landen en uit naam van de VN, steeds meer bezwaren tegen het traditionele zwarte uiterlijk van Zwarte Piet. Deze bezwaren werden ingegeven door de associaties met het slavernijverleden. .


https://nl.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas


Veranderingen kunnen en mogen, maar dan niet opgelegd door een groepje drammers.
Schenkman heeft zijn zwarte piet niet verder omschreven/beschreven. Dat het een slaafje zou zijn en dus een symbool van slavernij zit in het hoofd van hen die dat zelf verzinnen. Voor hetzelfde geld is het een bevrijde slaaf, die zich samen met Sinterklaas van een enorm karwij kwijt.. Het zou dus evengoed een symbool van de vrijheid kunnen zijn.

Hoe dan ook, waarom vechten tegen sprookjesfiguren. Straks gaan we nog wolven doodschieten omdat een wolf roodkapje en haar grootmoeder opvrat.


Jij bedoelt waarschijnlijk : veranderingen worden tegen gehouden door een groep drammers.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#850  BerichtGeplaatst: zo nov 25, 2018 6:59 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 47294
Berichten: Intopic
Hume schreef:
Raya schreef:
Hume schreef:


Sinterklaas komt uit Turkije en de zwarte pieten uit Afrika.
Het zijn dus geen typisch Nederlandse figuren.
In de loop van de eeuwen is de folklore al verschillende keren veranderd
Waarom kunnen die veranderingen niet door gaan?

Sinterklaas had in Nederland tot de 19e eeuw waarschijnlijk geen vaste helper.[22] Wel werd hij soms afgebeeld met zwarte duivels die hem begeleidden.[23] Sinds Schenkmans boekje Sint Nikolaas en zijn knecht hebben drie zaken een vaste plaats gekregen in de sinterklaasfolklore: een donkere knecht van Sinterklaas, de intocht en de stoomboot. De knecht had in zijn boekje nog geen naam. Het was een gekleurde jongeman, gekleed als een page. Namen als Pieter met de Pooten (1749), Pietermansknecht (1833) en Pieter-me-Knecht (1850) waren echter al langer in zwang. Andere, meest regionale namen bleven nog een tijdlang in gebruik; zo heette hij bijvoorbeeld Jan de Knecht, Trappadoeli, Nicodemus, Assiepan, Sabbas, Hans Moef, Pikkie, Robbert, Krik-krak, Micheltje, Hansje van Vese (of Hansje van Kese), Jacques Jour (of Sjaak Sjoor).[21] In 1895 was de naam Zwarte Piet echter al gangbaar.[noten 7]

Het bleef niet bij één Zwarte Piet; in 1880 traden al twee knechten op.[noten 8] Na de Tweede Wereldoorlog organiseerden Canadese militairen in Nederland een sinterklaasviering met een massa Zwarte Pieten.[24] Sindsdien wordt Sinterklaas vergezeld door vele Pieten, vaak met voor ieder een eigen taak, onder leiding van een Hoofdpiet. Terwijl Sinterklaas altijd statig en gedistingeerd is gebleven, gedragen de Pieten zich veelal als acrobaten en grappenmakers die vaak kwajongensstreken uithalen.

Gaandeweg rezen er, in eerste instantie vooral vanuit andere landen en uit naam van de VN, steeds meer bezwaren tegen het traditionele zwarte uiterlijk van Zwarte Piet. Deze bezwaren werden ingegeven door de associaties met het slavernijverleden. .


https://nl.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas


Veranderingen kunnen en mogen, maar dan niet opgelegd door een groepje drammers.
Schenkman heeft zijn zwarte piet niet verder omschreven/beschreven. Dat het een slaafje zou zijn en dus een symbool van slavernij zit in het hoofd van hen die dat zelf verzinnen. Voor hetzelfde geld is het een bevrijde slaaf, die zich samen met Sinterklaas van een enorm karwij kwijt.. Het zou dus evengoed een symbool van de vrijheid kunnen zijn.

Hoe dan ook, waarom vechten tegen sprookjesfiguren. Straks gaan we nog wolven doodschieten omdat een wolf roodkapje en haar grootmoeder opvrat.


Jij bedoelt waarschijnlijk : veranderingen worden tegen gehouden door een groep drammers.


Niemand wil die drammers hun sinterklaas te laten vergezellen door roetveeg pieten of anders gekleurde pieten. Het zijn de drammers die willen dat zwarte piet verdwijnt, ook voor hen die niet willen dat zwarte piet verdwijnt. Dat had je zolangzamerhand toch wel duidelijk moeten zijn.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#851  BerichtGeplaatst: zo nov 25, 2018 7:46 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:26 pm
Berichten: 3431
Berichten: Intopic
Hume schreef:
Raya schreef:
Hume schreef:


Sinterklaas komt uit Turkije en de zwarte pieten uit Afrika.
Het zijn dus geen typisch Nederlandse figuren.
In de loop van de eeuwen is de folklore al verschillende keren veranderd
Waarom kunnen die veranderingen niet door gaan?

Sinterklaas had in Nederland tot de 19e eeuw waarschijnlijk geen vaste helper.[22] Wel werd hij soms afgebeeld met zwarte duivels die hem begeleidden.[23] Sinds Schenkmans boekje Sint Nikolaas en zijn knecht hebben drie zaken een vaste plaats gekregen in de sinterklaasfolklore: een donkere knecht van Sinterklaas, de intocht en de stoomboot. De knecht had in zijn boekje nog geen naam. Het was een gekleurde jongeman, gekleed als een page. Namen als Pieter met de Pooten (1749), Pietermansknecht (1833) en Pieter-me-Knecht (1850) waren echter al langer in zwang. Andere, meest regionale namen bleven nog een tijdlang in gebruik; zo heette hij bijvoorbeeld Jan de Knecht, Trappadoeli, Nicodemus, Assiepan, Sabbas, Hans Moef, Pikkie, Robbert, Krik-krak, Micheltje, Hansje van Vese (of Hansje van Kese), Jacques Jour (of Sjaak Sjoor).[21] In 1895 was de naam Zwarte Piet echter al gangbaar.[noten 7]

Het bleef niet bij één Zwarte Piet; in 1880 traden al twee knechten op.[noten 8] Na de Tweede Wereldoorlog organiseerden Canadese militairen in Nederland een sinterklaasviering met een massa Zwarte Pieten.[24] Sindsdien wordt Sinterklaas vergezeld door vele Pieten, vaak met voor ieder een eigen taak, onder leiding van een Hoofdpiet. Terwijl Sinterklaas altijd statig en gedistingeerd is gebleven, gedragen de Pieten zich veelal als acrobaten en grappenmakers die vaak kwajongensstreken uithalen.

Gaandeweg rezen er, in eerste instantie vooral vanuit andere landen en uit naam van de VN, steeds meer bezwaren tegen het traditionele zwarte uiterlijk van Zwarte Piet. Deze bezwaren werden ingegeven door de associaties met het slavernijverleden. .


https://nl.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas


Veranderingen kunnen en mogen, maar dan niet opgelegd door een groepje drammers.
Schenkman heeft zijn zwarte piet niet verder omschreven/beschreven. Dat het een slaafje zou zijn en dus een symbool van slavernij zit in het hoofd van hen die dat zelf verzinnen. Voor hetzelfde geld is het een bevrijde slaaf, die zich samen met Sinterklaas van een enorm karwij kwijt.. Het zou dus evengoed een symbool van de vrijheid kunnen zijn.

Hoe dan ook, waarom vechten tegen sprookjesfiguren. Straks gaan we nog wolven doodschieten omdat een wolf roodkapje en haar grootmoeder opvrat.


Jij bedoelt waarschijnlijk : veranderingen worden tegen gehouden door een groep drammers.
Het lijkt mij een hele klus om alles te veranderen, want als je aan het ene begint is de klus nog niet geklaard......lippen, kroeshaar, oorbellen, zwart.....

Mohr (Heraldik)
https://de.wikipedia.org/wiki/Mohr_(Heraldik)

Misschien bezocht Schenkman Möhringen an der Donau
https://de.wikipedia.org/wiki/Möhringen_an_der_Donau


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#852  BerichtGeplaatst: zo nov 25, 2018 7:51 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:02 pm
Berichten: 8648
Berichten: Intopic
Lies schreef:
Hume schreef:
Raya schreef:


Veranderingen kunnen en mogen, maar dan niet opgelegd door een groepje drammers.
Schenkman heeft zijn zwarte piet niet verder omschreven/beschreven. Dat het een slaafje zou zijn en dus een symbool van slavernij zit in het hoofd van hen die dat zelf verzinnen. Voor hetzelfde geld is het een bevrijde slaaf, die zich samen met Sinterklaas van een enorm karwij kwijt.. Het zou dus evengoed een symbool van de vrijheid kunnen zijn.

Hoe dan ook, waarom vechten tegen sprookjesfiguren. Straks gaan we nog wolven doodschieten omdat een wolf roodkapje en haar grootmoeder opvrat.


Jij bedoelt waarschijnlijk : veranderingen worden tegen gehouden door een groep drammers.
Het lijkt mij een hele klus om alles te veranderen, want als je aan het ene begint is de klus nog niet geklaard......lippen, kroeshaar, oorbellen, zwart.....

Mohr (Heraldik)
https://de.wikipedia.org/wiki/Mohr_(Heraldik)

Misschien bezocht Schenkman Möhringen an der Donau
https://de.wikipedia.org/wiki/Möhringen_an_der_Donau


Wat te denken van al die liedjes die herschreven en door iedereen opnieuw geleerd moeten worden.... :holy:


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#853  BerichtGeplaatst: zo nov 25, 2018 8:02 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:26 pm
Berichten: 3431
Berichten: Intopic
HvR schreef:
Lies schreef:
Hume schreef:


Jij bedoelt waarschijnlijk : veranderingen worden tegen gehouden door een groep drammers.
Het lijkt mij een hele klus om alles te veranderen, want als je aan het ene begint is de klus nog niet geklaard......lippen, kroeshaar, oorbellen, zwart.....

Mohr (Heraldik)
https://de.wikipedia.org/wiki/Mohr_(Heraldik)

Misschien bezocht Schenkman Möhringen an der Donau
https://de.wikipedia.org/wiki/Möhringen_an_der_Donau


Wat te denken van al die liedjes die herschreven en door iedereen opnieuw geleerd moeten worden.... :holy:
Nou, en we leren al zo moeilijk tegenwoordig, viertjescultuur.


Denkend aan Möhringen an der Donau klopt het programma vanmorgen op NOP radio 1 ook al weer niet. Historica Lise Koning vroeg zich iets af.

Is Zwarte Piet eigenlijk wel een Nederlands fenomeen? Dit vroeg historica Lise Koning zich af terwijl ze de zogeheten blackface traditie bestudeerde die via Engeland vanuit Amerika, in de vroege negentiende eeuw naar Nederland kwam overwaaien. De knecht van de Sint voldoet namelijk aan opvallend veel stereotypen van het blackface-karakter. En is het toeval dat Zwarte Piet in ons vaderland wordt uitgevonden, een jaar nadat blackface er geïntroduceerd werd? Lise Koning, jonge historicus van het jaar, schreef er een artikel over in ‘Tijdschrift voor Geschiedenis’, en is te gast.


https://www.nporadio1.nl/ovt/onderwerpe ... kface-piet


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#854  BerichtGeplaatst: zo nov 25, 2018 8:39 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 6489
Berichten: Intopic
Lies schreef:
Hume schreef:
Raya schreef:


Veranderingen kunnen en mogen, maar dan niet opgelegd door een groepje drammers.
Schenkman heeft zijn zwarte piet niet verder omschreven/beschreven. Dat het een slaafje zou zijn en dus een symbool van slavernij zit in het hoofd van hen die dat zelf verzinnen. Voor hetzelfde geld is het een bevrijde slaaf, die zich samen met Sinterklaas van een enorm karwij kwijt.. Het zou dus evengoed een symbool van de vrijheid kunnen zijn.

Hoe dan ook, waarom vechten tegen sprookjesfiguren. Straks gaan we nog wolven doodschieten omdat een wolf roodkapje en haar grootmoeder opvrat.


Jij bedoelt waarschijnlijk : veranderingen worden tegen gehouden door een groep drammers.
Het lijkt mij een hele klus om alles te veranderen, want als je aan het ene begint is de klus nog niet geklaard......lippen, kroeshaar, oorbellen, zwart.....

Mohr (Heraldik)
https://de.wikipedia.org/wiki/Mohr_(Heraldik)

Misschien bezocht Schenkman Möhringen an der Donau
https://de.wikipedia.org/wiki/Möhringen_an_der_Donau


Of gewoon terug naar zwarte piet zoals het vroeger was in andere landen.
Krampus is in de Alpenregio de metgezel van Sint Nicolaas.
Hij komt voor in onder andere Oostenrijk, Hongarije, Slovenië, Kroatië, Italië en Tsjechië.

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#855  BerichtGeplaatst: zo nov 25, 2018 8:51 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 47294
Berichten: Intopic
Hume schreef:
Lies schreef:
Hume schreef:


Jij bedoelt waarschijnlijk : veranderingen worden tegen gehouden door een groep drammers.
Het lijkt mij een hele klus om alles te veranderen, want als je aan het ene begint is de klus nog niet geklaard......lippen, kroeshaar, oorbellen, zwart.....

Mohr (Heraldik)
https://de.wikipedia.org/wiki/Mohr_(Heraldik)

Misschien bezocht Schenkman Möhringen an der Donau
https://de.wikipedia.org/wiki/Möhringen_an_der_Donau


Of gewoon terug naar zwarte piet zoals het vroeger was in andere landen.
Krampus is in de Alpenregio de metgezel van Sint Nicolaas.
Hij komt voor in onder andere Oostenrijk, Hongarije, Slovenië, Kroatië, Italië en Tsjechië.

Afbeelding


Krampus is een duivel. Wordt die wel door alle religies erkend? Of krijgen we daar dan weer een godsdienstoorlog om?
Trouwens, we willen onze kindertjes helemaal niet meer bang maken. Een van de overwinningen van na de oorlog, toen we burgerlijke bekrompenheid en truttigheid overwonnen in de jaren zestig, mede dank zij de arbeiders en studenten, toen nog geen gele hesjes, in Frankrijk, die het vuur over lieten slaan naar ons land.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#856  BerichtGeplaatst: zo nov 25, 2018 10:26 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr nov 20, 2015 5:26 pm
Berichten: 3566
Berichten: Intopic
Hume schreef:
Sinterklaas komt uit Turkije en de zwarte pieten uit Afrika.
Het zijn dus geen typisch Nederlandse figuren.
In de loop van de eeuwen is de folklore al verschillende keren veranderd
Waarom kunnen die veranderingen niet door gaan?

Sinterklaas had in Nederland tot de 19e eeuw waarschijnlijk geen vaste helper.[22] Wel werd hij soms afgebeeld met zwarte duivels die hem begeleidden.[23] Sinds Schenkmans boekje Sint Nikolaas en zijn knecht hebben drie zaken een vaste plaats gekregen in de sinterklaasfolklore: een donkere knecht van Sinterklaas, de intocht en de stoomboot. De knecht had in zijn boekje nog geen naam. Het was een gekleurde jongeman, gekleed als een page. Namen als Pieter met de Pooten (1749), Pietermansknecht (1833) en Pieter-me-Knecht (1850) waren echter al langer in zwang. Andere, meest regionale namen bleven nog een tijdlang in gebruik; zo heette hij bijvoorbeeld Jan de Knecht, Trappadoeli, Nicodemus, Assiepan, Sabbas, Hans Moef, Pikkie, Robbert, Krik-krak, Micheltje, Hansje van Vese (of Hansje van Kese), Jacques Jour (of Sjaak Sjoor).[21] In 1895 was de naam Zwarte Piet echter al gangbaar.[noten 7]

Het bleef niet bij één Zwarte Piet; in 1880 traden al twee knechten op.[noten 8] Na de Tweede Wereldoorlog organiseerden Canadese militairen in Nederland een sinterklaasviering met een massa Zwarte Pieten. Sindsdien wordt Sinterklaas vergezeld door vele Pieten, vaak met voor ieder een eigen taak, onder leiding van een Hoofdpiet[/b]. Terwijl Sinterklaas altijd statig en gedistingeerd is gebleven, gedragen de Pieten zich veelal als acrobaten en grappenmakers die vaak kwajongensstreken uithalen.

Gaandeweg rezen er, in eerste instantie vooral vanuit andere landen en uit naam van de VN, steeds meer bezwaren tegen het traditionele zwarte uiterlijk van Zwarte Piet. Deze bezwaren werden ingegeven door de associaties met het slavernijverleden. .


https://nl.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas

Ja ja de wiki formuleert strategisch. Waarom niet "bezwaren van de VN"? Omdat in 2013 ene Verene Shepherd, een soort consultant die bij de VN vooronderzoekjes deed, quasi-officieel op papier van de VN vragen ging stellen aan de Nederlandse staat. Heisa om niks: “Geen zorgen, Piet mag zwart blijven”

De hele heisa over Zwarte Piet die VN-consultant Verene Shepherd veroorzaakte, is opgezet spel. Ze was ingeschakeld door drukkingsgroepen die de strijd tegen racisme zo vaak mogelijk op de agenda willen krijgen. Bovendien heeft zij niks te zeggen over de erkenning van Sinterklaas als erfgoed, dat beslist alleen UNESCO. En daar hebben ze helemaal geen probleem met een Zwarte Piet, schrijft Het Laatste Nieuws.

Waar houdt mevr Shepherd zich nog meer mee bezig? "Namens de Jamaicaanse regering is zij betrokken bij de claims die veertien Caribische landen tegen Groot-Brittannië, Nederland en Frankrijk hebben ingediend, waarbij enkele honderden miljarden euro's als herstelbetaling worden geëist vanwege de slavenhandel waarbij deze landen twee eeuwen geleden betrokken waren." Quote van mevr Shepherd: "Sinterklaas is een terugkeer naar de slavernij in de 21e eeuw".

We kunnen Piet iedere kleur geven die we willen, het gaat niet uitmaken. De enige kleur die voor deze anti-Pieten telt is de kleur van geld, ook in Nederland. Daar hoef ik geen gewaardeerde traditie voor op te geven.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#857  BerichtGeplaatst: di nov 27, 2018 12:10 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma dec 17, 2012 12:38 am
Berichten: 4971
Berichten: Intopic
Er zijn allerlei oudere tradities, maar je moet Sinterklaas niet te oud maken. De Nederlandse Sinterklaas en Zwarte Piet zijn ontworpen door Schenkman ca 1850. Het idee was, dat het feest van 6 december een combinatie zou moeten zijn van heiligenverering (1855 legalisering katholieke kerk !) én de traditionele klaas, die een kinderschrik was, het moest een "stichtelijk" feest worden voor de kinderen. Geen klassieke schrik, maar toch een bepaalde dreiging.. de zak, de roe.. Sint werd een brave bisschop. Piet kreeg de boeman-rol toebedeeld. Mensen van vóór onze generatie kunnen daarover meepraten.. in de 50-er en 60-er jaren was "de zak" nog een reële schrik !

De schmink van Piet, zijn brede lippen en andere karikaturale kenmerken zijn vermoedelijk gemodelleerd naar een vroege blackface- muzikant, dus een blanke persoon, die zwarte muziek speelde. De nieuwste inzichten stonden afgelopen vrijdag in NRC-next, het onderzoek van historica Elisabeth Koning

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/22/zw ... e-a2756195

Blackface-orkesten hebben in Engeland nog tot 1968 bestaan. Ze worden als racistisch ervaren door zwarten en in de VS zijn ze al veel langer afgeschaft.

De associatie met slavernij zit (of zat) vooral in de oorringen. Zwarte Piet was bij Schenkman gekleed als een 18e eeuws zwart huisknechtje. Later werd dat een kleurig kostuum, in retro-Spaans/Moorse stijl en Piet werd een clown, een acrobaat. Maar het waren wel nog steeds slaven.. dat was te zien aan de grote gouden oorringen van Piet. Het kapitaal van een slaaf - zijn begrafenisverzekering - bestond uit zijn gouden oorringen. Dit (terechte) bezwaar is grotendeels opgelost in 2012-2013, met het dringende verzoek van sinterklaasverenigingen, om géén gouden oorringen meer te dragen ! Bijna alle pieten, ook schoensmeerpieten, houden zich momenteel aan die regel.

Nu de schmink nog.. en Piet is gemoderniseerd :) lamaar doen, zijn we eraf..

_________________
'This was the day an American president stood on foreign soil next to a murderous lying thug and refused to back his own country. Patriots need to stand up and reject the behavior of this president.'
James Comey Twitter 14:06 - 16 jul. 2018


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#858  BerichtGeplaatst: di nov 27, 2018 2:10 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:02 pm
Berichten: 8648
Berichten: Intopic
Einstein schreef:
Er zijn allerlei oudere tradities, maar je moet Sinterklaas niet te oud maken. De Nederlandse Sinterklaas en Zwarte Piet zijn ontworpen door Schenkman ca 1850. Het idee was, dat het feest van 6 december een combinatie zou moeten zijn van heiligenverering (1855 legalisering katholieke kerk !) én de traditionele klaas, die een kinderschrik was, het moest een "stichtelijk" feest worden voor de kinderen. Geen klassieke schrik, maar toch een bepaalde dreiging.. de zak, de roe.. Sint werd een brave bisschop. Piet kreeg de boeman-rol toebedeeld. Mensen van vóór onze generatie kunnen daarover meepraten.. in de 50-er en 60-er jaren was "de zak" nog een reële schrik !

De schmink van Piet, zijn brede lippen en andere karikaturale kenmerken zijn vermoedelijk gemodelleerd naar een vroege blackface- muzikant, dus een blanke persoon, die zwarte muziek speelde. De nieuwste inzichten stonden afgelopen vrijdag in NRC-next, het onderzoek van historica Elisabeth Koning

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/22/zw ... e-a2756195

Blackface-orkesten hebben in Engeland nog tot 1968 bestaan. Ze worden als racistisch ervaren door zwarten en in de VS zijn ze al veel langer afgeschaft.

De associatie met slavernij zit (of zat) vooral in de oorringen. Zwarte Piet was bij Schenkman gekleed als een 18e eeuws zwart huisknechtje. Later werd dat een kleurig kostuum, in retro-Spaans/Moorse stijl en Piet werd een clown, een acrobaat. Maar het waren wel nog steeds slaven.. dat was te zien aan de grote gouden oorringen van Piet. Het kapitaal van een slaaf - zijn begrafenisverzekering - bestond uit zijn gouden oorringen. Dit (terechte) bezwaar is grotendeels opgelost in 2012-2013, met het dringende verzoek van sinterklaasverenigingen, om géén gouden oorringen meer te dragen ! Bijna alle pieten, ook schoensmeerpieten, houden zich momenteel aan die regel.

Nu de schmink nog.. en Piet is gemoderniseerd :) lamaar doen, zijn we eraf..


Sommige mensen laten zich echt van alles wijsmaken blijkbaar.

Zwarte Piet heeft net zo weinig met slavernij te maken als die veronderstelde oorringen.... :rolleyes:

http://www.sint.nl/info/kleding_van_zwarte_piet.html
https://historiek.net/de-ontwikkeling-v ... iet/46689/


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#859  BerichtGeplaatst: di nov 27, 2018 5:26 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 14337
Berichten: Intopic
Einstein schreef:
Er zijn allerlei oudere tradities, maar je moet Sinterklaas niet te oud maken. De Nederlandse Sinterklaas en Zwarte Piet zijn ontworpen door Schenkman ca 1850. Het idee was, dat het feest van 6 december een combinatie zou moeten zijn van heiligenverering (1855 legalisering katholieke kerk !) én de traditionele klaas, die een kinderschrik was, het moest een "stichtelijk" feest worden voor de kinderen. Geen klassieke schrik, maar toch een bepaalde dreiging.. de zak, de roe.. Sint werd een brave bisschop. Piet kreeg de boeman-rol toebedeeld. Mensen van vóór onze generatie kunnen daarover meepraten.. in de 50-er en 60-er jaren was "de zak" nog een reële schrik !

De schmink van Piet, zijn brede lippen en andere karikaturale kenmerken zijn vermoedelijk gemodelleerd naar een vroege blackface- muzikant, dus een blanke persoon, die zwarte muziek speelde. De nieuwste inzichten stonden afgelopen vrijdag in NRC-next, het onderzoek van historica Elisabeth Koning

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/22/zw ... e-a2756195

Blackface-orkesten hebben in Engeland nog tot 1968 bestaan. Ze worden als racistisch ervaren door zwarten en in de VS zijn ze al veel langer afgeschaft.

De associatie met slavernij zit (of zat) vooral in de oorringen. Zwarte Piet was bij Schenkman gekleed als een 18e eeuws zwart huisknechtje. Later werd dat een kleurig kostuum, in retro-Spaans/Moorse stijl en Piet werd een clown, een acrobaat. Maar het waren wel nog steeds slaven.. dat was te zien aan de grote gouden oorringen van Piet. Het kapitaal van een slaaf - zijn begrafenisverzekering - bestond uit zijn gouden oorringen. Dit (terechte) bezwaar is grotendeels opgelost in 2012-2013, met het dringende verzoek van sinterklaasverenigingen, om géén gouden oorringen meer te dragen ! Bijna alle pieten, ook schoensmeerpieten, houden zich momenteel aan die regel.

Nu de schmink nog.. en Piet is gemoderniseerd :) lamaar doen, zijn we eraf..
Hou nou eens op met je gezeur over 100 jaar geleden, als de meeste kinderen niet eens weten wie Anne Frank was,


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#860  BerichtGeplaatst: ma dec 03, 2018 2:14 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:26 pm
Berichten: 3431
Berichten: Intopic
HvR schreef:
Einstein schreef:
Er zijn allerlei oudere tradities, maar je moet Sinterklaas niet te oud maken. De Nederlandse Sinterklaas en Zwarte Piet zijn ontworpen door Schenkman ca 1850. Het idee was, dat het feest van 6 december een combinatie zou moeten zijn van heiligenverering (1855 legalisering katholieke kerk !) én de traditionele klaas, die een kinderschrik was, het moest een "stichtelijk" feest worden voor de kinderen. Geen klassieke schrik, maar toch een bepaalde dreiging.. de zak, de roe.. Sint werd een brave bisschop. Piet kreeg de boeman-rol toebedeeld. Mensen van vóór onze generatie kunnen daarover meepraten.. in de 50-er en 60-er jaren was "de zak" nog een reële schrik !

De schmink van Piet, zijn brede lippen en andere karikaturale kenmerken zijn vermoedelijk gemodelleerd naar een vroege blackface- muzikant, dus een blanke persoon, die zwarte muziek speelde. De nieuwste inzichten stonden afgelopen vrijdag in NRC-next, het onderzoek van historica Elisabeth Koning

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/22/zw ... e-a2756195

Blackface-orkesten hebben in Engeland nog tot 1968 bestaan. Ze worden als racistisch ervaren door zwarten en in de VS zijn ze al veel langer afgeschaft.

De associatie met slavernij zit (of zat) vooral in de oorringen. Zwarte Piet was bij Schenkman gekleed als een 18e eeuws zwart huisknechtje. Later werd dat een kleurig kostuum, in retro-Spaans/Moorse stijl en Piet werd een clown, een acrobaat. Maar het waren wel nog steeds slaven.. dat was te zien aan de grote gouden oorringen van Piet. Het kapitaal van een slaaf - zijn begrafenisverzekering - bestond uit zijn gouden oorringen. Dit (terechte) bezwaar is grotendeels opgelost in 2012-2013, met het dringende verzoek van sinterklaasverenigingen, om géén gouden oorringen meer te dragen ! Bijna alle pieten, ook schoensmeerpieten, houden zich momenteel aan die regel.

Nu de schmink nog.. en Piet is gemoderniseerd :) lamaar doen, zijn we eraf..


Sommige mensen laten zich echt van alles wijsmaken blijkbaar.

Zwarte Piet heeft net zo weinig met slavernij te maken als die veronderstelde oorringen.... :rolleyes:

http://www.sint.nl/info/kleding_van_zwarte_piet.html
https://historiek.net/de-ontwikkeling-v ... iet/46689/
We moeten alles wat minder zwart wit bekijken, maar kijken wat er nu werkelijk aan de hand is. Een gemoderniseerde Piet zal dat niet veranderen.


Hoe komen we van alle tegenstellingen af, waar gaat het nu echt over dacht ik toen ik het bericht las over het stoppen van Seada Nourhussen met haar column bij het dagblad Trouw:

Waarom ik écht stopte met mijn column bij Trouw
https://www.oneworld.nl/achtergrond/waa ... jn-column/

Dat Seada Nourhussen alléén wegens racistische reacties is gestopt met haar column bij Trouw is niet waar. Te weinig besef over haar kwetsbaarheid als zwarte, vrouwelijke opiniemaker, woog zwaarder. Lees haar reactie op de mediastorm van de afgelopen dagen.



Mijn solidariteit heeft grenzen zegt Jamal Ouariachi, die als invalcolumnist het ‘wit’ en ‘zwart’ heeft omgewisseld.

Een racistische criticus van racisme die niet tegen kritiek kan. Mijn solidariteit heeft grenzen
https://www.trouw.nl/opinie/een-racisti ... ~a72052e4/

Zwarte mannen nemen zoveel ruimte in. Zwarte vrouwen overigens ook. Ik heb er genoeg van gekregen om racisme te bespreken met zwarte mensen.

Ik heb een witte bubbel nodig, want ik houd het niet meer vol in die zee van zwartheid, in zwarte milieus. Ik besef steeds vaker dat ik in afzondering van zwartheid mijn bevrijding vind.

‘Wat een racistische drek, Ouariachi!’ zult u nu wellicht uitroepen, als u de krant al niet woedend in een hoek hebt gesmeten. U hebt groot gelijk, alleen zijn de woorden niet van mij afkomstig, maar van Seada Nourhussen, die vorige week onder veel rumoer haar werkzaamheden als Trouw-columniste neerlegde. Dat deed zij, volgens een verklaring van de krant, vanwege de ‘extreme, negatieve en soms racistische reacties’ op haar columns.

Wonderlijk
Het bovenstaande is geen citaat uit die reacties. Nee, de zinnen zijn afkomstig uit een essay dat Nourhussen schreef voor de eerder dit jaar verschenen verhalenbundel ‘Zwart’. Alleen heb ik de woorden ‘wit’ en ‘zwart’ omgewisseld. Wonderlijk effect, niet? Eén en dezelfde tekst is in het ene geval walgelijk racistisch, en in het andere een dappere uiting van de strijd tégen racisme.

De citaten hadden trouwens net zo goed uit Nourhussens columns voor Trouw kunnen komen. Steevast schreef zij daar op een generaliserende manier over alles wat maar wit is. Zelfs de #MeToo-affaire was haar te wit, alsof er ook in dat geval ergens in een geheime controlekamer een boos wit mannetje achter de knoppen zat, of in het beste geval een boos wit vrouwtje.

Ik heb me de afgelopen dagen ongemakkelijk gevoeld bij de ophef rond Nourhussens vertrek bij deze krant – ten eerste precies omdat het deze krant betreft. Ik vind het wat incestueus om als columnist – zelfs als invalcolumnist – over je eigen ‘familie’ te schrijven. Dat moeten columnisten van andere kranten maar doen, en dat gebeurde ook: een waslijstje opiniemakers verklaarde zich in NRC Handelsblad solidair met Nourhussen, en met de eveneens belaagde Clarice Gargard.

Het lukt me niet
Dat ik er nu toch over schrijf, heeft met de aard van Nourhussens teksten en opvattingen te maken. Racistische lezersreacties zal ik nooit goedpraten, maar het lukt me eenvoudigweg niet om me solidair te verklaren met iemand die racisme aankaart door zich zélf racistisch en generaliserend uit te laten via het soort misselijkmakende en gevaarlijke teksten, als die uit de eerste alinea van deze column.

Overigens kwam Nourhussen pas drie dagen na alle ophef en de solidariteitsverklaring in NRC met een eigen uitleg van haar vertrek. De directe aanleiding blijkt de kritiek te zijn van de Trouw-ombudsman op haar columns, waarin zij al te vaak zou verwijzen naar haar eigen platform OneWorld.
Solidariteit met een racistische criticus van racisme die niet tegen kritiek kan. Ik heb veel wellevendheid in me, maar er zijn grenzen…



Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 924 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Biertje, Exabot [Bot], kwaaisteniet, Marcel en 81 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling