Het is nu vr dec 13, 2019 1:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 145 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#121  BerichtGeplaatst: za mei 25, 2019 5:42 pm 
lid

Lancelot schreef:
PeterJKH schreef:
Lancelot schreef:

Nee, dat zie je niet verkeerd. Het gaat er dus om dat als je te gast bent je tevreden bent met wat de gastheer je aanbiedt. Of wil jij bepalen wat de gastheer jou moet aanbieden?

Nee. Maar als de gastheer besluit gehaktballetjes en vleeskroketjes aan te bieden, dan ga je daar als vegetariër dus ook niet over zeuren, lijkt me.
Klopt, vandaar dat ik het raar vind dat er in dit draadje wordt geklaagd dat Amsterdam vegetarische balletjes wil aanbieden.

Bloemkoolballetjes of tofuballetjes ofzo? Niks mis mee. Zolang ze het maar geen vegetarisch gehakt noemen, daar krijg ik jeuk van. Vind ik zo'n onzin, vegetarische dingen op tafel zetten, maar het dan wél een naam geven die vlees doet vermoeden, of een uiterlijk dat op vlees lijkt. Wees dan ook consequent.

Profiel  

Bericht nummer:#122  BerichtGeplaatst: za mei 25, 2019 9:19 pm 
lid

PeterJKH schreef:
Lancelot schreef:
PeterJKH schreef:

Nee. Maar als de gastheer besluit gehaktballetjes en vleeskroketjes aan te bieden, dan ga je daar als vegetariër dus ook niet over zeuren, lijkt me.
Klopt, vandaar dat ik het raar vind dat er in dit draadje wordt geklaagd dat Amsterdam vegetarische balletjes wil aanbieden.

Bloemkoolballetjes of tofuballetjes ofzo? Niks mis mee. Zolang ze het maar geen vegetarisch gehakt noemen, daar krijg ik jeuk van. Vind ik zo'n onzin, vegetarische dingen op tafel zetten, maar het dan wél een naam geven die vlees doet vermoeden, of een uiterlijk dat op vlees lijkt. Wees dan ook consequent.
Zolang mensen keus hebben tussen vegetarisch, vlees, vis zal het mij een rotzorg zijn.

Profiel  

Bericht nummer:#123  BerichtGeplaatst: zo mei 26, 2019 11:32 am 
lid

Biertje schreef:
PeterJKH schreef:
Lancelot schreef:

Zolang mensen keus hebben tussen vegetarisch, vlees, vis zal het mij een rotzorg zijn.

Mij ook. Maar volgens mij waren er op recepties altijd al genoeg vleesloze happen. Ik ben inmiddels 55, en heb al aardig wat recepties meegemaakt de afgelopen 30 jaar, en naast de vleesbevattende happen waren er altijd al toostjes brie, of gevulde tomaatjes met vleesloze vulling, gevulde eieren zonder vlees, kaassouffleetjes, stokbroodjes met olijventapenade, enz. Dus ik zie niet in waarom er dan opeens over gezeurd moet worden. Gewoon voor elk wat wils, zoals het hoort op een feestje.

Profiel  

Bericht nummer:#124  BerichtGeplaatst: zo mei 26, 2019 12:27 pm 
lid

PeterJKH schreef:
Biertje schreef:
PeterJKH schreef:

Mij ook. Maar volgens mij waren er op recepties altijd al genoeg vleesloze happen. Ik ben inmiddels 55, en heb al aardig wat recepties meegemaakt de afgelopen 30 jaar, en naast de vleesbevattende happen waren er altijd al toostjes brie, of gevulde tomaatjes met vleesloze vulling, gevulde eieren zonder vlees, kaassouffleetjes, stokbroodjes met olijventapenade, enz. Dus ik zie niet in waarom er dan opeens over gezeurd moet worden.
Gewoon voor elk wat wils, zoals het hoort op een feestje.

Dat laatste raakt aan een veel belangrijker punt....

Zolang we discussieren over WAT we eten, is het een luxe-discussie. Het wordt pas echt een probleem als er geen eten zou zijn.

Maar wat deze discussie tevens blootlegt, is de absurde dram-dwang van mensen die hun eigen overtuigingen willen opleggen aan anderen.

Daar zit m.i. het werkelijke probleem: men gedraagt zich als een nieuwe 'kerk compleet met extreem-religieuze idioten'.

Profiel  

Bericht nummer:#125  BerichtGeplaatst: ma mei 27, 2019 9:05 am 
lid

:aplaus:

Profiel  

Bericht nummer:#126  BerichtGeplaatst: di mei 28, 2019 8:14 pm 
lid

Allemaal steeds vaker gekoppeld aan die andere pseudoreligieuze stroming, die nu officieel staatsreligie lijkt geworden: het klimaatgeloof van Groen Links. Het werkt mede via bangmakerij, intimidatie en geheimzinnigdoenerij.

Wat is er veel veganisme. Je ziet het aan de opkomende kennis van vitamine B12 want hoeveel mensen, meestal jonge hoogopgeleide vrouwen, lijden aan gebrek. Toch is het onduidelijk hoeveel te consumeren, welke supplementen zijn het best, welke chemische vorm van het vitamine kunnen we effectief gebruiken - er zijn de nodige uitzonderlijke situaties van mensen bij wie die de "gewone" B12 gewoon niet goed werkt. Mijn oplossing is: eet elke week biefstuk of entrecote, niet te krachtig gebakken want het was om gezond te blijven.

Profiel  

Bericht nummer:#127  BerichtGeplaatst: di mei 28, 2019 9:59 pm 
lid

Rightnow schreef:
Allemaal steeds vaker gekoppeld aan die andere pseudoreligieuze stroming, die nu officieel staatsreligie lijkt geworden: het klimaatgeloof van Groen Links. Het werkt mede via bangmakerij, intimidatie en geheimzinnigdoenerij.

Wat is er veel veganisme. Je ziet het aan de opkomende kennis van vitamine B12 want hoeveel mensen, meestal jonge hoogopgeleide vrouwen, lijden aan gebrek. Toch is het onduidelijk hoeveel te consumeren, welke supplementen zijn het best, welke chemische vorm van het vitamine kunnen we effectief gebruiken - er zijn de nodige uitzonderlijke situaties van mensen bij wie die de "gewone" B12 gewoon niet goed werkt. Mijn oplossing is: eet elke week biefstuk of entrecote, niet te krachtig gebakken want het was om gezond te blijven.

Ik heb ook zo'n collega. Volgens haarzelf leeft ze gezonder dan wie dan ook. Brood eet ze niet, want gluten en suikers. Dus suiker gebruikte ze ook niet. Vlees en vis: vergif! En ga zo maar door. Overdag (en ze werkt 8 uur per dag) eet ze niks anders dan een piepklein trosje druiven, dat is haar lunch. Met een glaasje kraanwater erbij. In de avond eet ze wat zilvervliesrijst met een gekookt stronkje broccoli. Uiteraard geen sausjes of andere vetten erbij. In de zomer misschien een keer een salade (lees: twee blaadjes ijsbergsla met een stukje tomaat en wat schijfjes komkommer). Ze ziet eruit als een uitgeknepen vaatdoek, en o hoe vreemd, in de winter is ze om de haverklap ziek, zwak, misselijk. Maar gezónd dat ze bezig is...

Profiel  

Bericht nummer:#128  BerichtGeplaatst: wo mei 29, 2019 3:46 pm 
lid

Ga je zonder of een gebrek aan vitamine B12 pilletjes artikelen schrijven zoals hieronder op Foodlog:

Opinie De verdwijning van immorele beroepen
https://www.foodlog.nl/artikel/de-verdw ... -beroepen/

Bepaalde beroepen rond diergebruik zijn nu nog volkomen geaccepteerd, maar naarmate mensen meer doordrongen worden van hun immorele karakter, zullen ze steeds meer ter discussie komen te staan. Dat zegt psycholoog, filosoof en veganist Titus Rivas.
(...)
Criminele beroepen en immorele beroepen verschillen duidelijk niet wezenlijk van elkaar. In beide gevallen gaat het immers om beroepen die de mensenrechten schaden. In feite willen mensen daarom ook dat alle immorele beroepen uiteindelijk beschouwd gaan worden als criminele beroepen, net zoals we willen dat beroepen die ten onrechte als crimineel worden gezien maatschappelijk aanvaard worden.

voldoende perspectief geven op werk en maatschappelijk aanzien, zodat ze nooit terugvallen in hun oude fouten
Criminele beroepen en immorele beroepen verschillen duidelijk niet wezenlijk van elkaar. In beide gevallen gaat het immers om beroepen die de mensenrechten schaden. In feite willen mensen daarom ook dat alle immorele beroepen uiteindelijk beschouwd gaan worden als criminele beroepen, net zoals we willen dat beroepen die ten onrechte als crimineel worden gezien maatschappelijk aanvaard worden.

Beroepen verbonden aan diergebruik
Mensen die - zoals schrijver dezes - hun veganisme funderen op ethische overwegingen, beschouwen alle beroepen die iets te maken hebben met het gebruik van dieren voor o.a. voedsel, kleding, vivisectie en spektakels als immorele beroepen, omdat deze in strijd zijn met dierenrechten. We willen daarom dus ook dat deze beroepen uiteindelijk bij de wet verboden worden. Met andere woorden: er moet een tijd komen waarin het overal strafbaar is om bijvoorbeeld veehouder, slager, vivisector of stierenvechter te zijn.

Profiel  

Bericht nummer:#129  BerichtGeplaatst: wo mei 29, 2019 4:17 pm 
lid

Het gebruik van dieren zal zich voegen naar de omstandigheden en die zijn vandaag dat dieren op sommige plaatsen en in sommige situaties minder nodig worden gevonden.

Een zekere eerbied voor het leven zal worden vervangen door radicale keuzen van mensen die mentale steun menen te ontlenen aan heldere en duidelijke richtlijnen.

In mijn ogen is een nieuw fundamentalisme niet goed maar tegelijkertijd is een leven met minder inzet van dieren goed mogelijk en een leven op basis van een zekere diervriendelijkheid is zelfs heel goed denkbaar - maar zal niet iedereen tevreden stellen en dus ontstaan heel grote spanningen op basis van de veganistische ideologie die er aan zit te komen.

Profiel  

Bericht nummer:#130  BerichtGeplaatst: do mei 30, 2019 11:12 am 
lid

Niet dat vroeger alles goed was, maar de kringloop in de landbouw was toen logisch. Hieronder twee artikelen wat te maken heeft met alleen plantaardige productie en plantaardig eten. En dan plegen veganisten meer roofbouw dan mensen die dierlijke producten eten, je krijgt de kringloop zo niet sluitend.

Moet vlees uit de kantine? Vijf vragen over een veganistisch dieet
https://punt.avans.nl/2019/05/moet-vlee ... sch-dieet/

Terwijl de gorilla van Lobke zijn eigen ontlasting opvreet, spoelt de mens met een plantaardig dieet nogal wat weg.

Theun Vellinga: ‘Mens grootste lek in kringloop’
https://www.demolenaar.nl/2019/05/23/th ... kringloop/

Lek

Ongeacht het schaalniveau waarin een kringloop wordt bekeken, is het volgens Theun Vellinga (WUR) van belang de rol van de mens mee te nemen. “Het grootste lek in de kringloop wordt veroorzaakt door wat de mens naar het kleinste kamertje afvoert. We moeten echt iets met dat lek en nadenken over een toepassing van de humane ‘retourvracht’.” Met name in onze westerse samenleving is dat volgens de Wageningse onderzoeker een uitdaging omdat onze samenleving een systeem van rioolwaterzuivering heeft ingericht dat kostbaar is. “Maar er gaan daardoor ook kostbare mineralen verloren en die hebben we juist hard nodig om de plantaardige productie in stand te houden.”

Uitdagingen en nadenken in deze onzekere economische wereld, want het een kan niet zonder het ander, kringloop.

Profiel  

Bericht nummer:#131  BerichtGeplaatst: do mei 30, 2019 5:02 pm 
lid

Fosfaat is uit de wasmiddelen gehaald maar ongetwijfeld kan men het uit de rioolwaterzuivering terugwinnen. Fosfaat wordt nog eens duur en de planten groeien niet zonder dit mineraal. Alles laten wegspoelen in zee is op termijn niet zo handig. Wel zul je zien dat de productie van vis in de Noordzee nog verder terugloopt naar een niveau dat lang geleden ook moet hebben bestaan...

Zelf geloof ik niet dat het gebruik van dierlijke producten slecht is voor het klimaat. Wel dat de landbouw vanaf de akker en de weide tot aan de supermarkt nog veel kan aanpassen zodat de dieren welkom blijven. Wil men de dieren niet meer laten leven die al duizenden jaren de mensheid vergezellen? Liever dat wolven en zee-arenden de jonge en tijdelijk verzwakte dieren aanvallen, doden en opeten?

Profiel  

Bericht nummer:#132  BerichtGeplaatst: vr mei 31, 2019 8:45 am 
lid

Rightnow schreef:
Fosfaat is uit de wasmiddelen gehaald maar ongetwijfeld kan men het uit de rioolwaterzuivering terugwinnen. Fosfaat wordt nog eens duur en de planten groeien niet zonder dit mineraal. Alles laten wegspoelen in zee is op termijn niet zo handig. Wel zul je zien dat de productie van vis in de Noordzee nog verder terugloopt naar een niveau dat lang geleden ook moet hebben bestaan...

Zelf geloof ik niet dat het gebruik van dierlijke producten slecht is voor het klimaat. Wel dat de landbouw vanaf de akker en de weide tot aan de supermarkt nog veel kan aanpassen zodat de dieren welkom blijven. Wil men de dieren niet meer laten leven die al duizenden jaren de mensheid vergezellen? Liever dat wolven en zee-arenden de jonge en tijdelijk verzwakte dieren aanvallen, doden en opeten?
ook jij draait oorzaak en gevolg bewust om. Waarom komen zeearenden naar Nederland terwijl hun habitat in de VS is? En over die twee wolven, daar heeft Pieter Derks een meesterlijk stukje proza over gemaakt.

https://www.youtube.com/watch?v=CLycLDSGVpQ

Profiel  

Bericht nummer:#133  BerichtGeplaatst: vr mei 31, 2019 10:08 am 
lid

Ik denk als de mens als consument, als vervuiler, het laag vernis eens van zichzelf zou afschrapen, en eens goed zou nadenken over welk probleem we willen oplossen, en over de nieuwe problemen die er weer aankomen, we verder zouden komen. In het onderwerp 'roken en andere vervuiling' heb ik daar al een balletje voor opgegooid, want als je op een vrije dag uren in een file gaat staan om aan verveling te ontsnappen, zo zie het winkelgedoe op een zondag ook, doe je het milieu geen goed. Een ander de duimschroeven aandraaien is gemakkelijker. De eisen staan soms haaks op wat wenselijk is.

'Welk probleem los je op met krimp veestapel?’
https://www.melkvee100plus.nl/Artikelen ... l-433109E/

Natuur- en milieu-organisaties roepen al langer om krimp. Ze krijgen zo hun zin.

“We draaien om de hete brij heen. Want welk probleem los je op? Het gaat om voedsel. Mensen blijven eten. Als je de consumptie niet tegelijkertijd verlaagt, wordt het voedsel elders geproduceerd en gaat de uitstoot van broeikasgas niet omlaag. Een argument is dat we produceren voor export, maar realiseer je dan ook dat het overgrote deel van die productie in een straal van een paar honderd kilometer terechtkomt. Als je de veestapel wilt aanpakken, moet dat dan regionaal en wat is dan regionaal? Je hoort ook de roep om zelfvoorzienend te zijn. Doen we dat dan ook voor graan, koffie, thee, bananen, aardbeien in de winter enzovoorts. En levert krimp milieuwinst op? Stel dat je de helft van de koeien wegdoet, dan is er geen veehouder meer die een emissiearme stal bouwt, want waarom zou hij. Er is dan toch veel minder ammoniakemissie. En laten we ook niet vergeten dat de landbouw in de afgelopen jaren ontzettend veel gedaan heeft wat betreft het terugdringen van emissies. Dat verdient respect. ”
(..)
Veehouderij is de kop-van-jut, landbouw en met name vlees liggen onder vuur, zelfs kaas mag niet meer, terwijl het maar om krap 12 (landbouw sec) tot 25% (totale keten) van de broeikasgasuitstoot gaat. Over scheepvaart en vliegtuigen hoor je weinig. Hoe keer je dat?
“Dat is public relations. Landbouw heeft zijn pr niet op orde. Altijd in de verdediging. Dat doen andere sectoren veel beter. Als je ziet hoe bijvoorbeeld een KLM met haar vliegreizen wegkomt vergeleken met de boeren, is dat verschil enorm. Dat pleit de landbouw natuurlijk niet vrij om maar niks te doen. Er is wel een groot verschil met andere sectoren. Het gaat bij ons om voedsel, om ons eten. We kunnen niet zonder. Dat moet je produceren. Dat is anders bij de meeste andere producten.”

Raad van State zet enorm aantal natuurvergunningen op de helling
https://assercourant.nl/artikel/1021665 ... de-helling.

Den Haag - Een uitspraak die inslaat als een bom. Dat is de uitspraak die de Raad van State vandaag bekendmaakte in een reeks zaken over verleende natuurvergunningen, voornamelijk in de provincies Noord-Brabant en Gelderland. Maar die uitspraak zal grote gevolgen hebben voor veel projecten in het hele land. Ook in de provincies Overijssel en Drenthe.

Voor Overijssel zou het al gaan om zeker 50 vergunningen voor uitbreiding van veehouderijen. Er zijn ook natuurvergunningen verleend voor bedrijventerreinen en wegen.

De Raad heeft vandaag het fundament weggeslagen onder natuurvergunningen die met toepassing van de zogeheten PAS-regeling zijn verleend. Die PAS-regeling deugt niet, oordeelt de Raad in navolging van het Europese Hof van Justitie.

En zo ploeteren we verder, zo langzamerhand bij al onze idealen.

Profiel  

Bericht nummer:#134  BerichtGeplaatst: vr mei 31, 2019 10:58 am 
lid

Welk probleem je oplost met krimp van de veestapel? Nou, minder mest en stank en overlast. We kunnen met onze veestapel 50X onze bevolking voeden, Wie geen krimp wil moet ook maar eens zeggen wat de ambities dan zijn. En: waar moeten mensen dan wonen als er steeds minder oppervlakte beschikbaar is?

Profiel  

Bericht nummer:#135  BerichtGeplaatst: vr mei 31, 2019 1:19 pm 
lid

Biertje schreef:
Welk probleem je oplost met krimp van de veestapel? Nou, minder mest en stank en overlast. We kunnen met onze veestapel 50X onze bevolking voeden, Wie geen krimp wil moet ook maar eens zeggen wat de ambities dan zijn. En: waar moeten mensen dan wonen als er steeds minder oppervlakte beschikbaar is?

Met zijn achten in een caravan gepropt. Dat is nu al gangbaar bij arbeidsmigranten.

Het liefst zouden de grote veeboeren heel het land gebruiken om megastallen neer te poten, zodat ze de hele wereldbevolking kunnen voeden. Niet omdat ze zo menslievend zijn, maar omdat het geld in het laatje brengt.

Profiel  

Bericht nummer:#136  BerichtGeplaatst: vr mei 31, 2019 2:32 pm 
lid

Raya schreef:
Biertje schreef:

Met zijn achten in een caravan gepropt. Dat is nu al gangbaar bij arbeidsmigranten.

Het liefst zouden de grote veeboeren heel het land gebruiken om megastallen neer te poten, zodat ze de hele wereldbevolking kunnen voeden. Niet omdat ze zo menslievend zijn, maar omdat het geld in het laatje brengt.
Juist. Onbegrensd kapitalisme in zo'n klein landje waarvan de agrarische sector al meer dan de helft gebruikt geeft problemen

Profiel  

Bericht nummer:#137  BerichtGeplaatst: vr mei 31, 2019 2:59 pm 
lid

...

Laatst bijgewerkt door Lies op vr mei 31, 2019 3:00 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Bericht nummer:#138  BerichtGeplaatst: vr mei 31, 2019 2:59 pm 
lid

Ja, ja de vervuilende consument heeft veel noten op de zang. Hoe is de landbouw zo intensief geworden?

Minder landbouw, meer natuur
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/08 ... eer-natuur

3 redenen voor de stijgende grondprijs
https://www.boerenbusiness.nl/grond/art ... grondprijs

Profiel  

Bericht nummer:#139  BerichtGeplaatst: vr mei 31, 2019 4:16 pm 
lid

Lies schreef:
Ja, ja de vervuilende consument heeft veel noten op de zang. Hoe is de landbouw zo intensief geworden?

Dat er steeds meer woningen nodig zijn komt mede door het aantal éénpersoonshuishoudens, dat decennia lang al stijgende is.

Profiel  

Bericht nummer:#140  BerichtGeplaatst: vr mei 31, 2019 7:35 pm 
lid

Biertje schreef:
Lies schreef:

Dat er steeds meer woningen nodig zijn komt mede door het aantal éénpersoonshuishoudens, dat decennia lang al stijgende is.

Vlak de import door immigranten niet uit. In de afgelopen jaren 500.000 mensen, dus een stad ter grootte van een flinke provinciestad.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 145 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]