Het is nu zo aug 19, 2018 7:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 156 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#81  BerichtGeplaatst: do apr 05, 2018 3:05 pm 
lid

Rightnow schreef:
Een volslagen fascistoide redenatie van die club van 10 miljoen: immers we redden het wel degelijk en een staatsantifokprogramma of gedwongen volksverhuizingen zie ik niet zitten.

Als je het met EEN bevolkingsgroep doet, zoals Hitler met de Joden, valt het op dat het fout is - niet destijds maar NU hebben we leergeld betaald en zeggen we: dat nooit weer! Dan is het toch ook verkeerd om hetzelfde te doen met "ALLEN van ons"!

Er zijn teveel van ons, zegt de bende van 10 miljoen. Maar sorry ik vind het volslagen onzinnig wat die club hier stelt. Kijk eens hoe goed we hier nog met 17 miljoen het hebben; de oppervlakte is voldoende ALS we geen nieuwe dingen gaan verzinnen zoals jij nu doet, zoals dat we ruimte moeten maken voor "natuur" die al honderden jaren om zeer terechte reden is drooggelegd en uitgeroeid.

Ruimte genoeg voor 17 miljoen mensen als de wolven het veld ruimen, de ganzen worden ingeperkt, onnodig bos niet wordt bijgeplant en land- en tuinbouw en Oostvaardersplassen in areaal worden verkleind ten gunste van woningbouw en verkeer.

We moeten een omslag maken, omdat we een veel te grote voetafdruk hebben. Ook het verbouwen van groenten, het produceren van voldoende drinkwater, en verwarming hebben hun voetafdrukken. Hoe meer mensen, hoe groter de voetafdruk. En dat geldt niet alleen voor Nederland. Als we binnenkort met 10 miljard zitten, of mogelijk nog meer, zal de aarde de voetafdruk dan nog aankunnen? We dumpen ook steeds meer (giftig) afval in onze natuur (beerput Nederland) of exporteren het naar Afrika en India. Dat doen we zelfs al zonder wolven. Al decennia lang, en we merken dat we steeds meer tegen grenzen aanlopen.
Als we natuur wat meer ruimte willen geven, zullen we zelf plaats moeten maken.

Profiel  

Bericht nummer:#82  BerichtGeplaatst: do apr 05, 2018 7:05 pm 
lid

Hier gaat het over natuur die er de afgelopen eeuw, de eeuw van welvaart en van de verzorgingsstaat, helemaal niet was. Het is een ingebeeld probleem, en waarom?

Als we ELKAAR wat meer ruimte willen geven, moeten we een stuk natuur niet nog ER BIJ willen hebben. Het is een ingebeeld probleem, en waarom?

Profiel  

Bericht nummer:#83  BerichtGeplaatst: do apr 05, 2018 7:22 pm 
lid

Rightnow schreef:
Hier gaat het over natuur die er de afgelopen eeuw, de eeuw van welvaart en van de verzorgingsstaat, helemaal niet was. Het is een ingebeeld probleem, en waarom?

Als we ELKAAR wat meer ruimte willen geven, moeten we een stuk natuur niet nog ER BIJ willen hebben. Het is een ingebeeld probleem, en waarom?
Je kunt er ook aan denken dat als een boer wil stoppen zijn land een andere bestemming te geven. We moeten ook stoppen met dat panische denkbeeld dat een windmolen geen horizonvervuiling mag veroorzaken en wooneenheden slechts 3-laags mogen zijn.

Profiel  

Bericht nummer:#84  BerichtGeplaatst: do apr 05, 2018 8:20 pm 
lid

Rightnow schreef:

Mensen hebben natuur nodig om lichamelijk en geestelijk gezond te blijven. Mensen horen zelf tot de natuur. Die kun je daar niet uithalen zonder problemen te veroorzaken.

Profiel  

Bericht nummer:#85  BerichtGeplaatst: do apr 05, 2018 9:41 pm 
lid

Nu geen zin hierin maar ik ga gehakt maken van de flauwekul dat we in NL naar 10 miljoen mensen toe moeten.

Profiel  

Bericht nummer:#86  BerichtGeplaatst: do apr 05, 2018 10:48 pm 
lid

Rightnow schreef:
Nu geen zin hierin maar ik ga gehakt maken van de flauwekul dat we in NL naar 10 miljoen mensen toe moeten.

Je doet je best maar. Voor mij zitten en zaten er allang grenzen aan de groei.
Door blijven groeien in bevolking, om de winsten te maximaliseren is geen goede maatregel.
Tot hoe ver mag het gaan van jou? 50 miljoen? Met 10 internationale vliegvelden en vier keer zoveel asfalt als er nu ligt?

Profiel  

Bericht nummer:#87  BerichtGeplaatst: vr apr 06, 2018 4:44 am 
lid

Rightnow schreef:
Ik ga gehakt maken van de flauwekul dat we door moeten gaan met nog grotere agrarische sector omdat een voedseltekort nooit mag ontstaan. Ondanks de vele mislukte oogsten kan ik nergens lezen dat er ooit na WO-II een voedseltekort is geweest.En als er een tekort is hoeft Nederland dat helemaal niet in haar eentje op te lossen.

Profiel  

Bericht nummer:#88  BerichtGeplaatst: vr apr 06, 2018 7:51 am 
lid

Rightnow schreef:

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Succes !

Profiel  

Bericht nummer:#89  BerichtGeplaatst: vr apr 06, 2018 10:35 am 
lid

HvR schreef:
Rightnow schreef:

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Succes !

Daar gaan we. Ik houd van de grote contouren over de eeuwen heen gezien, een beter perspectief dan zoals gebruikelijk in onze 1984 maatschappij: de waan van de dag, gisteren Catan en eergisteren een paasvuur in Dijkerhoek.

Alles wat je omschrijft geeft het relatieve succes aan van het bestaan van het menselijke ras in de 20e eeuw! Ja, meer mensen op aarde en dus meer auto's op de weg en meer stukjes plastic in de oceaan. Zeker, daarover zijn we zelfs aan het nadenken en heel terecht (al meen ik wel eens wat onevenwichtige tendensen te bespeuren bij bepaalde heel kleine groepjes mensen met een heel erg grote mond maar dat is niet nieuw, zo had je een eeuw terug ook een of andere kunstschilder die zijn vriendinnetje leuk kon schilderen en die schilder had net zo'n grote mond, maar dat allemaal terzijde). Wat opvalt is dat er zo veel goeds is gekomen, in welvaart en welzijn en ook meer vrijheid en zelfontplooiing.

In de laatste 16 jaar halveerde volgens Unicef wereldwijd de sterfte onder kinderen onder de 5 jaar: DAT is nu echt de trend die er voor mij toe doet, en DAT zorgt voor al die grafiekjes waar ik trots op ben want allereerst tonen die menselijk Succes!

Profiel  

Bericht nummer:#90  BerichtGeplaatst: vr apr 06, 2018 11:16 am 
lid

Tot de mens, zoals zo veel, aan zijn eigen 'succes' ten onder gaat.

Als de wal het schip niet keert, zitten we over 100 jaar met 20 miljard mensen op deze aardkloot. Komen er 500 miljoen mensen per jaar op vakantie in Amsterdam; fokken we hier 5 miljard varkens per jaar, 10 miljard kippen; gebruiken 5 x de oppervlakte van Nederland voor landbouw een stukje van de wereld te voeden; ligt heel Nederland bedekt met asfalt en is heel Nederland een groot vliegveld.

Ik wens je een fijn leven in die tijd, Rightnow. Wel ergens onder de grond, want er boven is absoluut geen ruimte meer om te wonen.

Zoiets?

Experiment populatie ratten uit 1968
4 mei 2017 fuzzyfun Discussiëren en filosoferen, Mens en gezondheid 0

John B. Calhoun wilde weten wat het effect van de groei van een populatie ratten op hun sociale gedrag zou zijn. De toename van het aantal ratten vond plaats binnen een gelijkblijvende, beperkte ruimte. Boven een bepaald aantal ratten waren de effecten dramatisch. De vrouwtjesratten vertoonden gedragsstoornissen. Zwangerschappen werden voortijdig beëindigd en veel vrouwtjes, die wel op de normale tijd baarden, overleefden het niet. Vrouwtjes, die het wel overleefden, schoten vaak tekort in hun moederlijke functies.

Mannetjes begonnen seksueel afwijkend gedrag te vertonen en er was onder hen sprake van kannibalisme. Sommige werden overactief, anderen trokken zich terug. Er was ook sprake van een soort ziekelijk (pathologisch) aan elkaar klitten, wat andere normale gedragspatronen ontregelde zoals andere het hof maken, nesten bouwen en jongen verzorgen. De conclusies van dit experiment: een totale afbraak van complex sociaal gedrag, uiteindelijk resulterend in de ondergang van de bevolking. [overpopulationawareness.org]

http://www.fuzzyfun.nl/experiment-popul ... -uit-1968/

Profiel  

Bericht nummer:#91  BerichtGeplaatst: vr apr 06, 2018 11:25 am 
lid

De geschiedenis leert dat het Westen alles kan oplossen.
Ik maak me ook weinig zorgen als de Nederlandse bevolking wat krimpt.
Maar de huidige bevolkingsgroei in Afrika is niet te handhaven.

Profiel  

Bericht nummer:#92  BerichtGeplaatst: vr apr 06, 2018 6:40 pm 
lid

Raya schreef:
Als de wal het schip niet keert, zitten we over 100 jaar met 20 miljard mensen op deze aardkloot.

Dat beeld had ik niet en nu vind ik ook geen steun voor jouw angstvisioenen https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 072923.htm die KENNELIJK door iets anders zijn ingegeven dan nieuwsgierigheid naar feiten.

Ik ga maar eens zoeken naar de eventuele psychologische winst van jouw beangstigende visies want voor de realiteit zie ik er geen brood in.

Profiel  

Bericht nummer:#93  BerichtGeplaatst: vr apr 06, 2018 6:42 pm 
lid

baedeker schreef:

Het Westen KAN alles oplossen maar ZAL het Westen zich niet langzamerhand uitdoven, versuft in zijn weg-met-ons doemdenken? Voor Afrika is dat niet gunstig zoals het nu al ongunstig is dat Afrika niemand hier boeit. Hoogsten wordt men boos of bang als miljoenen Afrikanen ons land overspoelen maar van de situatie van jonge Afrikanen van vandaag ligt niemand wakker.

Profiel  

Bericht nummer:#94  BerichtGeplaatst: za apr 07, 2018 3:53 pm 
lid

Rightnow schreef:
baedeker schreef:
Het Westen KAN alles oplossen maar ZAL het Westen zich niet langzamerhand uitdoven, versuft in zijn weg-met-ons doemdenken? Voor Afrika is dat niet gunstig zoals het nu al ongunstig is dat Afrika niemand hier boeit. Hoogsten wordt men boos of bang als miljoenen Afrikanen ons land overspoelen maar van de situatie van jonge Afrikanen van vandaag ligt niemand wakker.

Inderdaad dat weg-met-ons. De hoop is dat het uitdoven van het Westen, liefst een beetje op tijd, leidt tot een herstel van realiteitszin. Tenslotte niemand die het ons aandoet behalve wijzelf.
En Afrika is lastig. Ze hier verwelkomen schiet niemand wat mee op. Het onbeperkt voortplanten en onvermogen om een minimale rechtsstaat in stand te houden maakt het onoplosbaar. Misschien bedenkt iemand ooit eens een soort agressieve ontwikkelingshulp waar gebieden die het goed doen actief beschermd en beloond worden, en de ergste boevenregimes ondermijnd worden. Anders zou ik het ook niet weten.

Profiel  

Bericht nummer:#95  BerichtGeplaatst: za apr 07, 2018 8:51 pm 
lid

Afrika is lastig maar niet absoluut anders dan andere landen: er bestaan geen nationaliteiten maar volkeren, gekenmerkt door cultuur, taal en godsdienst, en langs deze lijnen plegen zich conflicten voor te doen. Gefortuneerde elites leven relatief veilig in de hoofdsteden, maar ambtenaren en burgers hebben dikwijls een armoedig lot waardoor de hoogte en de impact van omkoopgeld overdonderend is, ook door de lage pakkans en de algemene acceptatie van omkoperij.

Ja, grote landen als Frankrijk, Duitsland en Engeland die nog een beetje deugen mogen best eens harde eisen stellen aan Afrikaanse regeringen. De winstbejachte hollandse handelaren die overal een slaatje uit willen slaan kunnen beter bij zulke politieke druk niet bij betrokken worden. Particuliere hulp zonder zakelijke en politieke bijbedoelingen (en dus ook zonder steun uit die hoek) zal als altijd veel uit Nederland komen en zal zo in het algemeen ook wel goed kunnen uitwerken, zo vermoed ik.

Profiel  

Bericht nummer:#96  BerichtGeplaatst: za apr 07, 2018 8:57 pm 
lid

[quote="Rightnow"]Afrika is lastig maar niet absoluut anders dan andere landen: er bestaan geen nationaliteiten maar volkeren, gekenmerkt door cultuur, taal en godsdienst, en langs deze lijnen plegen zich conflicten voor te doen. Gefortuneerde elites leven relatief veilig in de hoofdsteden, maar ambtenaren en burgers hebben dikwijls een armoedig lot waardoor de hoogte en de impact van omkoopgeld overdonderend is, ook door de lage pakkans en de algemene acceptatie van omkoperij.

Mmm, eigenlijk precies zo als in het Westen.

Profiel  

Bericht nummer:#97  BerichtGeplaatst: za apr 07, 2018 10:22 pm 
lid

Rightnow schreef:
Afrika is lastig maar niet absoluut anders dan andere landen: er bestaan geen nationaliteiten maar volkeren, gekenmerkt door cultuur, taal en godsdienst, en langs deze lijnen plegen zich conflicten voor te doen. Gefortuneerde elites leven relatief veilig in de hoofdsteden, maar ambtenaren en burgers hebben dikwijls een armoedig lot waardoor de hoogte en de impact van omkoopgeld overdonderend is, ook door de lage pakkans en de algemene acceptatie van omkoperij.

Ja, grote landen als Frankrijk, Duitsland en Engeland die nog een beetje deugen mogen best eens harde eisen stellen aan Afrikaanse regeringen. De winstbejachte hollandse handelaren die overal een slaatje uit willen slaan kunnen beter bij zulke politieke druk niet bij betrokken worden. Particuliere hulp zonder zakelijke en politieke bijbedoelingen (en dus ook zonder steun uit die hoek) zal als altijd veel uit Nederland komen en zal zo in het algemeen ook wel goed kunnen uitwerken, zo vermoed ik.

Men probeert het met missiewerk en ontwikkelingssamenwerking al heel lang. De grondstoffen en de mensen zijn er. Het zal niet overal een puinhoop zijn, maar veel van die landen hebben toch een talent om na een stapje in de goede richting de zaak aan gruzelementen te slaan.

Profiel  

Bericht nummer:#98  BerichtGeplaatst: zo apr 08, 2018 1:59 pm 
lid

baedeker schreef:
Rightnow schreef:

Men probeert het met missiewerk en ontwikkelingssamenwerking al heel lang. De grondstoffen en de mensen zijn er. Het zal niet overal een puinhoop zijn, maar veel van die landen hebben toch een talent om na een stapje in de goede richting de zaak aan gruzelementen te slaan.
Je leest artikelen en ziet reportages waarin regio's op ontwikkelingsgeld/beloftes zitten te wachten. Niet veel wordt waargemaakt en deze jongeren zoeken begrijpelijk hun geluk elders, wat ook niet lukt. Zo komt zo'n Afrikaans dorp handen tekort, omdat de ouderen overblijven en hier weten we ook niet waar we ze moeten huisvesten.

We hebben er patent op om zo lang mogelijk door te knoeien, omdat we te weinig nadenken over de gevolgen:

‘Natuurinclusieve onzin’
http://www.boerderij.nl/Home/Blogs/2018 ... n-268494E/

Meer ruimte voor weidevogels en akkeronkruiden kost veel geld en iemand zal dat moeten betalen.

‘Natuurinclusieve landbouw’ is momenteel hét modewoord in de landbouw. Wat het inhoudt weet niemand, althans, iedereen geeft er zijn of haar eigen invulling aan. Een containerbegrip, noemen we zo’n term, oftewel een bak waar alles in past.

Natuurinclusief huizen bouwen
Een kleine rondgang op internet leerde me dat Rijkswaterstaat denkt aan ‘natuurinclusieve wegen’, dat hordes adviesbureaus roepen dat ze erg natuurinclusief bezig zijn en in Amsterdam kun je zelfs natuurinclusief huizen bouwen.

Geen bestrijdingsmiddelen
Collega’s uit de ecologische hoek verstaan er graag een manier van landbouwen onder die geen schade toebrengt aan de natuur. Een landbouw zonder kunstmest en zonder bestrijdingsmiddelen, waarin de grutto en de veldleeuwerik weer als vanouds aanwezig zijn, waar de akkeronkruiden floreren en waar de ganzen weer bescherming nodig hebben tegen uitsterven.

Lagere opbrengsten, hogere prijzen
Ik wil niet op de definities en de details ingaan, hoewel daar alle reden voor is, maar op de economische kant. Ik zie namelijk met regelmaat interviews van hooggeleerde biologen die zeggen dat iedereen er op vooruit gaat als we natuurinclusief gaan landbouwen. De achtergrond daarvan zou zijn dat je dan minder kosten hebt, dat je wat lagere opbrengsten hebt, maar dat dat ruimschoots wordt goedgemaakt door de hogere prijzen.

Nichemarkten
Let wel, dit zijn beweringen van mensen die wel doorgeleerd hebben, maar niet hiervoor. De hogere prijzen die ze voor zich zien, leiden ze af uit de hogere prijzen voor weidemelk, biologische worteltjes en veelsterrig varkensvlees. Wat ze vergeten, of er niet bij zeggen, is dat dat nichemarkten zijn met beperkte groepen consumenten, met meestal een hoge opleiding en een dito inkomen. Dat soort markten kun je maar zo niet onbeperkt uitbreiden. Dan worden het namelijk weer gewone markten, met prijzen die te hoog zijn om dood te gaan en te laag om van te leven. Eén van de natuurinclusieve hooggeleerden is de Groningse trekvogelecoloog Theunis Piersma. Hij is een van de beste biologen in Nederland en heeft vele wetenschappelijke prijzen gewonnen, geen kleine jongen dus. En net als veel collegabiologen weet hij hoe het moet. Ik citeer: “Het is zaak in te zetten op bodemherstel en biodiversiteit, zodat de boeren meer verdienen en de wereldhandel minder.”

Kosten
Ik snap heel goed dat biologen zich zorgen maken over de achteruitgang van de landbouw-gerelateerde natuur. Dat doe ik ook en veel boeren met mij. Maar kom niet met onzin dat je met natuurinclusieve landbouw en terugtrekken van de wereldmarkt meer kunt verdienen. Ruimte voor de grutto en de akkeronkruiden kost de agrosector miljarden, en dat zal moeten worden betaald door degenen die er waarde aan hechten. Dat zijn deels consumenten, maar vooral de belastingbetaler. Dat is niet leuk, maar wel waar.

Ik plaats dit artikel in z'n geheel, omdat ik niet weet of iedereen dit mag lezen. Tegenwoordig kan je bij alles lezen 'het kost miljarden' , maar hoe lang hou je dat vol zonder verdiensten. En zien we bij een volgende crisis door de bomen en bos nog?

Profiel  

Bericht nummer:#99  BerichtGeplaatst: zo apr 08, 2018 2:18 pm 
lid

Rightnow schreef:
Raya schreef:
Als de wal het schip niet keert, zitten we over 100 jaar met 20 miljard mensen op deze aardkloot.

Dat beeld had ik niet en nu vind ik ook geen steun voor jouw angstvisioenen https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 072923.htm die KENNELIJK door iets anders zijn ingegeven dan nieuwsgierigheid naar feiten.

Ik ga maar eens zoeken naar de eventuele psychologische winst van jouw beangstigende visies want voor de realiteit zie ik er geen brood in.

Het zijn allemaal aannames, behalve dat we nu al op de 7,5 miljard zitten en fors aan het groeien zijn.

Het wordt me niet geheel duidelijk, waarom de groei zou stoppen. In arme landen zijn grote gezinnen de oudedagsvoorziening. Met betere gezondheidszorg, niet in de laatste plaats de ontdekkingen op genetisch gebied, zullen mensen ouder laten worden en dus de natuurlijke afname doe stokken.

De enige oorzaken welke de groei zouden kunnen doen stoppen, zijn rampen, als een kernoorlog met miljarden slachtoffers, of een uitbraak van een besmettelijke ziekte welke in no-time een paar miljard dodelijke slachtoffers veroorzaakt, zonder dat er snel een geneesmiddel kan worden gevonden.
Of dat mensen kanibalisme gaan vertonen in overbevolkte gebieden, zoals dat ook bij rattenpopulaties is aangetoond.

Profiel  

Bericht nummer:#100  BerichtGeplaatst: zo apr 08, 2018 3:12 pm 
lid

Lies schreef:
baedeker schreef:
Rightnow schreef:

Je leest artikelen en ziet reportages waarin regio's op ontwikkelingsgeld/beloftes zitten te wachten. Niet veel wordt waargemaakt en deze jongeren zoeken begrijpelijk hun geluk elders, wat ook niet lukt. Zo komt zo'n Afrikaans dorp handen tekort, omdat de ouderen overblijven en hier weten we ook niet waar we ze moeten huisvesten.

We hebben er patent op om zo lang mogelijk door te knoeien, omdat we te weinig nadenken over de gevolgen:

‘Natuurinclusieve onzin’
http://www.boerderij.nl/Home/Blogs/2018 ... n-268494E/

Meer ruimte voor weidevogels en akkeronkruiden kost veel geld en iemand zal dat moeten betalen.

‘Natuurinclusieve landbouw’ is momenteel hét modewoord in de landbouw. Wat het inhoudt weet niemand, althans, iedereen geeft er zijn of haar eigen invulling aan. Een containerbegrip, noemen we zo’n term, oftewel een bak waar alles in past.

Natuurinclusief huizen bouwen
Een kleine rondgang op internet leerde me dat Rijkswaterstaat denkt aan ‘natuurinclusieve wegen’, dat hordes adviesbureaus roepen dat ze erg natuurinclusief bezig zijn en in Amsterdam kun je zelfs natuurinclusief huizen bouwen.

Geen bestrijdingsmiddelen
Collega’s uit de ecologische hoek verstaan er graag een manier van landbouwen onder die geen schade toebrengt aan de natuur. Een landbouw zonder kunstmest en zonder bestrijdingsmiddelen, waarin de grutto en de veldleeuwerik weer als vanouds aanwezig zijn, waar de akkeronkruiden floreren en waar de ganzen weer bescherming nodig hebben tegen uitsterven.

Lagere opbrengsten, hogere prijzen
Ik wil niet op de definities en de details ingaan, hoewel daar alle reden voor is, maar op de economische kant. Ik zie namelijk met regelmaat interviews van hooggeleerde biologen die zeggen dat iedereen er op vooruit gaat als we natuurinclusief gaan landbouwen. De achtergrond daarvan zou zijn dat je dan minder kosten hebt, dat je wat lagere opbrengsten hebt, maar dat dat ruimschoots wordt goedgemaakt door de hogere prijzen.

Nichemarkten
Let wel, dit zijn beweringen van mensen die wel doorgeleerd hebben, maar niet hiervoor. De hogere prijzen die ze voor zich zien, leiden ze af uit de hogere prijzen voor weidemelk, biologische worteltjes en veelsterrig varkensvlees. Wat ze vergeten, of er niet bij zeggen, is dat dat nichemarkten zijn met beperkte groepen consumenten, met meestal een hoge opleiding en een dito inkomen. Dat soort markten kun je maar zo niet onbeperkt uitbreiden. Dan worden het namelijk weer gewone markten, met prijzen die te hoog zijn om dood te gaan en te laag om van te leven. Eén van de natuurinclusieve hooggeleerden is de Groningse trekvogelecoloog Theunis Piersma. Hij is een van de beste biologen in Nederland en heeft vele wetenschappelijke prijzen gewonnen, geen kleine jongen dus. En net als veel collegabiologen weet hij hoe het moet. Ik citeer: “Het is zaak in te zetten op bodemherstel en biodiversiteit, zodat de boeren meer verdienen en de wereldhandel minder.”

Kosten
Ik snap heel goed dat biologen zich zorgen maken over de achteruitgang van de landbouw-gerelateerde natuur. Dat doe ik ook en veel boeren met mij. Maar kom niet met onzin dat je met natuurinclusieve landbouw en terugtrekken van de wereldmarkt meer kunt verdienen. Ruimte voor de grutto en de akkeronkruiden kost de agrosector miljarden, en dat zal moeten worden betaald door degenen die er waarde aan hechten. Dat zijn deels consumenten, maar vooral de belastingbetaler. Dat is niet leuk, maar wel waar.

Ik plaats dit artikel in z'n geheel, omdat ik niet weet of iedereen dit mag lezen. Tegenwoordig kan je bij alles lezen 'het kost miljarden' , maar hoe lang hou je dat vol zonder verdiensten. En zien we bij een volgende crisis door de bomen en bos nog?

Het is een hype. Veel geld en regelgeving op zoek naar toepassingen die de ideologie moeten bevestigen. Maar de sobere vragen of het uiteindelijk echt iets oplost of zich ooit terugverdient, die worden zelden beantwoord.

Een vriend van me heeft een paar jaar geleden een kleine camping overgenomen in Frankrijk. Het huis is een oude watermolen (buiten werking) met een kanaaltje (dichtgeslibt) en een beetje grond in een dal. Hij is daar heel zuinig bezig de boel op te knappen met gebruikmaking van wat de natuur te bieden heeft. Hij ziet nu zijn clientèle verschuiven naar een jong, welvarend publiek dat met de duurste Volvo's uit Nederland aan komt rijden en vooral alles wil weten over zijn duurzame activiteiten. Grappig. Goed voor de business, dat wel.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 156 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]