Hume schreef:
Raya schreef:
Je wordt verwend als je in vrede leeft?
Beetje rare opmerking, moet ik zeggen.
Vrede hoort de standaard te zijn. Oorlog is altijd het gevolg van een of andere vorm van onrecht.
We hoeven ons geen illusies te maken over de EU als wereldmacht. Haar tijd is voorbij. Ze is bejaard en sommigen proberen zich krampachtig vast te houden aan geknakte strohalmen. Er is een tijd van opkomst en een tijd van neergang. Ook in het westen wordt de democratie steeds verder uitgehold en krijgt een elite het steeds meer voor het zeggen. Vaak op geniepige wijze. De rekeningen van fouten worden steeds vaker gelegd bij de mensen die er geen of de minste schuld aan hebben. Dat zorgt voor verdeeldheid en onvrede, waardoor het westen nog meer afzwakt en zich niet meer kan wapenen tegen dreigingen. Het ontbreekt aan communicatie tussen groepen, ook partijen met hun kiezers. Zo glijdt het westen steeds verder af en wordt steeds kwetsbaarder.
Het westen heeft zijn tijd gehad. Het wordt nu weer China, welk ver boven de anderen uit gaat stijgen. Het lijkt een natuurlijk verloop. En misschien maar goed ook. Het westen heeft wel heel erg veel verziekt in de afgelopen eeuwen.
Nog steeds gaan de vluchtelingen en gelukzoekers uit Afrika en Azië het liefst naar Europa ,
niet naar China en niet naar Rusland.
Hoe verklaar je dat?
Europa zal zich zeker opnieuw moeten definiëren en organiseren.
De grote welvaart en vrijheid , de christelijk/humanistische cultuur en rechtstaat ,
blijken een grote aantrekkingskracht te hebben op andere continenten..
Het probleem is dat de Europeanen zelf ,hun eigen traditie en cultuur niet meer kunnen definiëren en waarderen.
Zo krijgen de populisten een kans om als betonrot het gebouw Europa te laten instorten.
Natuurlijk trekken dorstigen naar een bron.
En zij die minder dorstig zijn naar de gerieflijkste bron.
Maar dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen in Europa zo is.
Iemand die afhankelijk is van een minimumuitkering, zal de handen dichtknijpen met geld voor een nieuwe koelkast.
De CEO van Shell zal daar zijn neus voor ophalen. Graaien doet hij alleen in het groot.
vluchtelingen weten allang dat ze in Europa prima verzorgd worden, beter dan autochtonen en mensen die hier al decennia wonen.
Die krijgen geen geld meer voor een nieuwe koelkast, hoe weinig inkomen ze ook hebben. Die krijgen hooguit, ook niet altijd, een lening via bijzondere bijstand,welke tot op de laatste cent van de uitkering moet worden terugbetaald. En in wat voor krot ze ook wonen, met teveel kinderen, al zijn het er maar twee of drie, ze zullen en moeten 8 tot 12 jaar wachten op een woning. Dat ligt voor vluchtelingen toch echt wel anders.
Overigens wil ik wel onderscheid maken tussen vluchtelingen die hebben te vrezen voor hun leven door geweld hen aangedaan, en migranten die zich enkel proberen te verbeteren door zich elders te vestigen in plaats het eigen land op te bouwen.
Niet dat ik niet voor een goede opvang ben van (echte) vluchtelingen. Ik vrees wel dat er een beloning klaar ligt voor vluchtelingen, waar velen op afkomen, ook niet-echte vluchtelingen. En kom niet aan met verdragen waarin staat dat vluchtelingen van welke orde dan ook, onmiddellijk een ingerichte woning en uitkering horen te krijgen. Die verdragen staan niet in verhouding met de woningnood voor iedereen met een laag- of middeninkomen in Nederland, en hadden allang, al dan niet eenzijdig, kunnen worden aangepast of opgezegd.
Ik denk dat de opvang in China, Rusland en andere Oost-Europese en Aziatische landen heel anders is geregeld. Als die al geregeld is, verdrag of niet. Zelf zou je ook niet van ellende naar ellende trekken, als het er om ging om je te verbeteren. (Als het om mijn veiligheid of dat van mijn gezin zou zijn zou het me niet uitmaken. Veilig is veilig).
Hoe rijk China ook zal worden -het is nog ver weg voor alle Chinezen daarvan zullen profiteren- zolang er daar niet voor iedere economische vluchteling een woning klaar staat met een baan of uitkering, en bij ons wel, zullen ze onze richting op blijven komen.
een strenge immigratie politiek moet gaan voeren.
Op al deze punten heeft Europa gefaald.
Dit betekent niet, dat de rechtspopulisten /de Poetin- knuffelaars gelijk hebben, als ze Europa willen slopen.
Kritiek op de EU is helemaal terecht en het komend jaar na de verkiezingen in Frankrijk en Duitsland ,