Dat sowieso.
Maar niet omdat we geen vrijhaven zijn voor Poolse drugshandelaren. Nederland heeft een uitleveringsverdrag met Albanië, Andorra, Argentinië, Armenië, Australië, Bahamas, België, Bosnië, Bulgarije, Canada, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Georgië, Griekenland, Hongarije, Hong Kong, Ierland, IJsland, India, Israël, Italië, Kenia, Kroatië, Letland, Liberia, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Macedonië, Malawi, Malta, Mexico, Moldavië, Monaco, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Oeganda, Oekraïne, Oostenrijk, Pakistan, Polen, Portugal, Roemenië, Russische Federatie, San Marino, Slovenië, Slowakije, Spanje, Suriname, Tanzania, Tsjechië, Turkije, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Zweden en Zwitserland. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het niet eens echt een EU dingetje is.
Is het Pools strafrecht zo slecht? Als je kijkt naar de index van het
World Justice Report, dan zie je dat Polen qua
Criminal Justice 0,60 scoort, onder Italië (0,64), de VS (0,63) en Frankrijk (0,62), en boven Portugal (0,59), Slovenië (0,56) en Roemenië (0,56). Ik pas ervoor de drugshandelaren uit die landen hier onderdak te bieden, en ze
en bloc te beschermen tegen autoriteiten die een strafzaak tegen ze hebben. En ja, als de uitlevering een reëel gevaar voor de persoon in kwestie oplevert, dan moet je een uitzondering kunnen maken. Maar ik lees dat de regels daarin voorzien. Dus ik zie het probleem niet zo. Wat mij betreft de
scumbags gewoon snel uitzetten.