Het is nu ma jul 13, 2020 11:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5417 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 263, 264, 265, 266, 267, 268, 269 ... 271  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#5301  BerichtGeplaatst: di jun 30, 2020 11:38 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 8300
Berichten: Intopic
Raya schreef:
Hume schreef:
HvR schreef:


Ja, want de Fransen en de Duitsers zijn ook zo lekker daadkrachtig en eensgezind. WC-eend meneer Van Middelaar die pleit voor meer EU.... Zijn ze er al uit wat nu de zetel van het parlement moet zijn ? :rolleyes:

De NAVO de rug toekeren en vertrouwen op Duitsland en Frankrijk zou een kapitale fout zijn, zeker zonder het VK. Het zal betekenen: nog meer geld naar de EU en minder zeggenschap over uitgaven of missies. Laten we eindelijk onze verplichtingen aan de NAVO eens gaan nakomen en niet het kind met het badwater weg gooien.


Niemand heeft het over de NAVO de rug toekeren.


Wat wel het gevolg zal zijn. Je kunt geen twee heren dienen.


Europa is een partner van de VS in de NAVO en geen knechtje ,zoals Nederland dat jaren heeft beschouwt.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#5302  BerichtGeplaatst: di jun 30, 2020 11:49 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr nov 20, 2015 5:26 pm
Berichten: 7716
Berichten: Intopic
Hume schreef:
Raya schreef:
Hume schreef:
Niemand heeft het over de NAVO de rug toekeren.
Wat wel het gevolg zal zijn. Je kunt geen twee heren dienen.
Europa is een partner van de VS in de NAVO en geen knechtje ,zoals Nederland dat jaren heeft beschouwt.

Europa is een continent met als grootste land Rusland.
Nederland is een partner van de VS in de NAVO, maar een knechtje van de EU.
Die twee gaan steeds minder samen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#5303  BerichtGeplaatst: di jun 30, 2020 11:54 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 8300
Berichten: Intopic
baedeker schreef:
Hume schreef:
Raya schreef:
Wat wel het gevolg zal zijn. Je kunt geen twee heren dienen.
Europa is een partner van de VS in de NAVO en geen knechtje ,zoals Nederland dat jaren heeft beschouwt.

Europa is een continent met als grootste land Rusland.
Nederland is een partner van de VS in de NAVO, maar een knechtje van de EU.
Die twee gaan steeds minder samen.



Het continent Amerika is veel groter dan de VS en toch praten we al jaren over Amerika.
Het continent Europa is veel groter dan de EU en toch praten we over Europa.
Misschien kun je eens een bijscholing volgen bij een ROC over geschiedenis en staatsvorming,
want kennis gaat verder dan de kleuterschool .


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#5304  BerichtGeplaatst: di jun 30, 2020 12:03 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr nov 20, 2015 5:26 pm
Berichten: 7716
Berichten: Intopic
Hume schreef:
baedeker schreef:
Hume schreef:
Europa is een partner van de VS in de NAVO en geen knechtje ,zoals Nederland dat jaren heeft beschouwt.
Europa is een continent met als grootste land Rusland.
Nederland is een partner van de VS in de NAVO, maar een knechtje van de EU.
Die twee gaan steeds minder samen.
Het continent Amerika is veel groter dan de VS en toch praten we al jaren over Amerika.
Het continent Europa is veel groter dan de EU en toch praten we over Europa.
Misschien kun je eens een bijscholing volgen bij een ROC over geschiedenis en staatsvorming,
want kennis gaat verder dan de kleuterschool .

De VS wordt al lange tijd 'Amerika' genoemd. Dat is een historisch gerijpte fles wijn, terwijl de EU 'Europa' noemen de poederlimonade is van een stel ongeïnspireerde ambtenaren met een veel te hoog salaris en vooral veel lak aan democratie.

Je leert niet zo snel hè?
:lol:


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#5305  BerichtGeplaatst: di jun 30, 2020 2:00 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19281
Berichten: Intopic
Hume schreef:
baedeker schreef:
Hume schreef:
Europa is een partner van de VS in de NAVO en geen knechtje ,zoals Nederland dat jaren heeft beschouwt.

Europa is een continent met als grootste land Rusland.
Nederland is een partner van de VS in de NAVO, maar een knechtje van de EU.
Die twee gaan steeds minder samen.



Het continent Amerika is veel groter dan de VS en toch praten we al jaren over Amerika.
Het continent Europa is veel groter dan de EU en toch praten we over Europa.
Misschien kun je eens een bijscholing volgen bij een ROC over geschiedenis en staatsvorming,
want kennis gaat verder dan de kleuterschool .
We zeggen wel Amerika maar feitelijk is de Verenigde Staten van Amerika. En Rusland valt grotendeels onder Azië en niet onder Europa. Nederland is lid van de NATO maar gedraagt zich niet als een volwassen partner en laat zich , met alle anderen, knechten door de VS.
Je hebt bijscholing nodig, zie ik :bye:

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#5306  BerichtGeplaatst: di jun 30, 2020 6:19 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr nov 20, 2015 5:26 pm
Berichten: 7716
Berichten: Intopic
Hier heb je na Nexit in ieder geval geen last van.

NL als nettobetaler EU begroting.
EU als nettobetaler van €180 voor de snelweg rond de fabriek Vredestein in Hongarije.
Beste jongetje van de klas uitsubsidieert zijn banen naar elders.

EU betaalde 180 miljoen voor snelweg rond fabriek Vredestein in Hongarije


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#5307  BerichtGeplaatst: di jun 30, 2020 9:55 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19281
Berichten: Intopic
baedeker schreef:
Hier heb je na Nexit in ieder geval geen last van.

NL als nettobetaler EU begroting.
EU als nettobetaler van €180 voor de snelweg rond de fabriek Vredestein in Hongarije.
Beste jongetje van de klas uitsubsidieert zijn banen naar elders.

EU betaalde 180 miljoen voor snelweg rond fabriek Vredestein in Hongarije
Yeo, wegwezen. Want wat betaald Vredestein zelf? niets.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#5308  BerichtGeplaatst: di jun 30, 2020 10:57 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 25, 2013 5:34 pm
Berichten: 7339
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Dat hebben veel meer mensen niet, dus wat je probleem? Het is niet democratisch laat staan transparant en de lobbyisten lopen de deur plat.


Is 'Den Haag' dan zoveel beter dan 'Brussel'? Volksvertegenwoordigers, journalisten en wetenschappers uiten in toenemende mate hun onvrede en bezorgdheid over de informatievoorziening vanuit de Regering. Typerend zijn de zogenoemde toeslagenaffaire en het in verband met de uitbraak van Covid-19 buitenwerking stellen van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). En hoewel wij thans de grootste recessie sinds de jaren dertig van de twintigste eeuw meemaken, staat de verlaging van het tarief voor vennootschapsbelasting nog steeds in de planning. En dat terwijl deze verlaging het alternatief is voor het afschaffen van de dividendbelasting, een maatregel die het resultaat was van een lobby vanuit het grootbedrijf. Econoom, bestuurskundige en columnist voor onder meer RTL Z dr. Bolhuis is op dit onderwerp gepromoveerd en is tot de conclusie gekomen dat lobby's een primaire reden is waarom coalitieakkoorden afwijken van de verkiezingsprogramma's van de coalitiepartijen.

En hoewel in bepaalde regio's - men denke aan het noorden des lands en (Zuid-)Limburg - sommigen fantaseren over een (hernieuwde) onafhankelijkheid van (thans) ons koninkrijk, bepleit geen zichzelf serieus nemend politicus voor opheffing van de Nederlandse staat. Datzelfde geldt voor de alhier aanwezige leden die pleiten voor een terugtrekking van ons land uit de Europese Unie, hierna uitgeduid als de "Nexit". Maar hoe anders is dit ten aanzien van de Europese Unie. De Unie is ondemocratisch en niet transparant. Gewezen wordt op onder meer de beperkte invloed van het Europees Parlement. Maar zodra wordt voorgesteld om de Unie (verder) te democratiseren - wat feitelijk en praktisch zou neerkomen op een Europese federatie -, dan wordt zulks afgewezen. Men wil namelijk geen politieke unie, zoals het dan heet. Maar daarmee komen de opgeworpen bezwaren terzake democratie en transparantie tegen de Europese Unie te vervallen. Het is alsof men een schenking van een zwarte Ferrari weigert, omdat deze niet rood is. Als vervolgens een roodgekleurde Ferrari geschonken krijgt, weigert men deze omdat het een Ferrari is. Het bezwaar over de kleur van de geschonken Ferrari is dan gewoon een misleiding.

Met betrekking tot de Europese Unie in het algemeen en de huidige vormgeving het bijzonder kunnen wezenlijke bezwaren worden geuit. Maar wat is het redelijke alternatief? De Unie voorziet onder meer in de bewerkstelliging van een interne markt, waarbij uiteenlopende handelsbelemmeringen worden geëlimineerd. Het gaat hierbij niet alleen om het wegnemen van importtarieven en -quota, maar ook om algemeen verbindende voorschriften die uiteenlopen en daarmee al dan niet bewust handelsbelemmeringen opwerpen. Voorschriften die per lidstaat uiteenlopen, kunnen partijen een concurrentienadeel opleveren; om te voldoen aan plaatselijke voorschriften, moeten partijen hun producten aanpassen en daartoe extra investeringen doen. Voor met name het midden- en kleinbedrijf kan zulks ondoenlijk zijn, waardoor men effectief van plaatselijke markten worden geweerd.

Met handelsbelemmeringen inclusief per lidstaat uiteenlopende voorschriften kan men op verschillende wijze omgaan. Men kan deze voor lief nemen. Sommige voorstanders van de Nexit lijken voor deze optie te kiezen. Maar Nederland is een klein land, heeft mitsdien een open economie en derhalve groot belang bij het wegnemen van handelsbelemmeringen. Het verklaart wellicht waarom de politieke erfgenamen van wijlen dr. Fortuyn bij Leefbaar Rotterdam zich nog altijd keren tegen een Nexit. Een andere oplossing bieden (voorgestelde) verdragen als de Comprehensive Economic and Trade Agreement (CETA). Dit soort verdragen leidt evenwel tot een ratrace, waarbij voor bescherming van gerechtvaardigde belangen van bijvoorbeeld het milieu, het klimaat, de volksgezondheid, de consument en de werknemer geen plaats is. Dit stuit bovenal op bezwaren bij met name voorstanders van de Nexit ter linkerzijde van het politieke spectrum. Een ander, meer algemeen gedeeld bezwaar is dat dergelijke verdragen voorzien in een investeerder-staatsarbitrage. Tot slot kan men handelsbelemmeringen wegnemen zoals plaatsheeft bij de Europese Unie: het invoeren van gemeenschappelijke, in alle plaatselijke markten gelijkluidende voorschriften die voorzien in bescherming van gerechtvaardigde belangen. Voorts is de totstandkoming van die gemeenschappelijke voorschriften sedert het Verdrag van Rome geleidelijk verder gedemocratiseerd.

Voor de totstandkoming van gemeenschappelijke voorschriften is vereist dat men in de verschillende plaatselijke markten op hoofdlijnen vergelijkbare opvattingen heeft. Dit raakt de politieke, economische en maatschappelijke orde alsmede de rechts-, politieke en bestuurlijke cultuur. Eenvoudig gezegd: men moet een beetje op elkaar lijken. En daar wringt ten aanzien van de Europese Unie de schoen. We kunnen van mening verschillen over bijvoorbeeld euthanasie, maar problematisch is dat wij in dezelfde unie zitten als Polen met 'homovrije' zone, Hongarije waarin de regering na een 'Weimer-achtige' machtiging per decreet regeert alsook Bulgarije en Roemenië met - diplomatiek uitdrukt - andere opvattingen inzake bestuurlijke integriteit. Om nog maar te zwijgen over Malta, alwaar niet-Europese criminelen een paspoort en daarmee toegang tot alle lidstaten kunnen kopen. We kunnen van mening verschillen in welke mate exact werknemers een ontslagbescherming verdienen of in welke mate overleg de voorkeur verdient boven massale stakingen, maar problematisch is dat sommige lidstaten een concurrentievoordeel verkrijgen door de afwezigheid van elke vorm van ontslagbescherming (de Angelsaksische landen) of geen overlegorganen kennen (Italië).

De Europese Unie is geen kattenpis. Goed onderbouwd kan worden dat de Unie in zowel de breedte als de diepte één of meer stappen te ver is gegaan. Denk hierbij aan de geografie of het hebben van een gemeenschappelijke munt. Maar over de alternatieven dient niet te lichtzinnig te worden gedacht of illusies te worden gemaakt. Ook dient men niet na te laten de hand in eigen boezem te steken.

_________________
"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#5309  BerichtGeplaatst: wo jul 01, 2020 11:21 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19281
Berichten: Intopic
P-G schreef:
Biertje schreef:
Dat hebben veel meer mensen niet, dus wat je probleem? Het is niet democratisch laat staan transparant en de lobbyisten lopen de deur plat.


Is 'Den Haag' dan zoveel beter dan 'Brussel'? Volksvertegenwoordigers, journalisten en wetenschappers uiten in toenemende mate hun onvrede en bezorgdheid over de informatievoorziening vanuit de Regering. Typerend zijn de zogenoemde toeslagenaffaire en het in verband met de uitbraak van Covid-19 buitenwerking stellen van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). En hoewel wij thans de grootste recessie sinds de jaren dertig van de twintigste eeuw meemaken, staat de verlaging van het tarief voor vennootschapsbelasting nog steeds in de planning. En dat terwijl deze verlaging het alternatief is voor het afschaffen van de dividendbelasting, een maatregel die het resultaat was van een lobby vanuit het grootbedrijf. Econoom, bestuurskundige en columnist voor onder meer RTL Z dr. Bolhuis is op dit onderwerp gepromoveerd en is tot de conclusie gekomen dat lobby's een primaire reden is waarom coalitieakkoorden afwijken van de verkiezingsprogramma's van de coalitiepartijen.

En hoewel in bepaalde regio's - men denke aan het noorden des lands en (Zuid-)Limburg - sommigen fantaseren over een (hernieuwde) onafhankelijkheid van (thans) ons koninkrijk, bepleit geen zichzelf serieus nemend politicus voor opheffing van de Nederlandse staat. Datzelfde geldt voor de alhier aanwezige leden die pleiten voor een terugtrekking van ons land uit de Europese Unie, hierna uitgeduid als de "Nexit". Maar hoe anders is dit ten aanzien van de Europese Unie. De Unie is ondemocratisch en niet transparant. Gewezen wordt op onder meer de beperkte invloed van het Europees Parlement. Maar zodra wordt voorgesteld om de Unie (verder) te democratiseren - wat feitelijk en praktisch zou neerkomen op een Europese federatie -, dan wordt zulks afgewezen. Men wil namelijk geen politieke unie, zoals het dan heet. Maar daarmee komen de opgeworpen bezwaren terzake democratie en transparantie tegen de Europese Unie te vervallen. Het is alsof men een schenking van een zwarte Ferrari weigert, omdat deze niet rood is. Als vervolgens een roodgekleurde Ferrari geschonken krijgt, weigert men deze omdat het een Ferrari is. Het bezwaar over de kleur van de geschonken Ferrari is dan gewoon een misleiding.

Met betrekking tot de Europese Unie in het algemeen en de huidige vormgeving het bijzonder kunnen wezenlijke bezwaren worden geuit. Maar wat is het redelijke alternatief? De Unie voorziet onder meer in de bewerkstelliging van een interne markt, waarbij uiteenlopende handelsbelemmeringen worden geëlimineerd. Het gaat hierbij niet alleen om het wegnemen van importtarieven en -quota, maar ook om algemeen verbindende voorschriften die uiteenlopen en daarmee al dan niet bewust handelsbelemmeringen opwerpen. Voorschriften die per lidstaat uiteenlopen, kunnen partijen een concurrentienadeel opleveren; om te voldoen aan plaatselijke voorschriften, moeten partijen hun producten aanpassen en daartoe extra investeringen doen. Voor met name het midden- en kleinbedrijf kan zulks ondoenlijk zijn, waardoor men effectief van plaatselijke markten worden geweerd.

Met handelsbelemmeringen inclusief per lidstaat uiteenlopende voorschriften kan men op verschillende wijze omgaan. Men kan deze voor lief nemen. Sommige voorstanders van de Nexit lijken voor deze optie te kiezen. Maar Nederland is een klein land, heeft mitsdien een open economie en derhalve groot belang bij het wegnemen van handelsbelemmeringen. Het verklaart wellicht waarom de politieke erfgenamen van wijlen dr. Fortuyn bij Leefbaar Rotterdam zich nog altijd keren tegen een Nexit. Een andere oplossing bieden (voorgestelde) verdragen als de Comprehensive Economic and Trade Agreement (CETA). Dit soort verdragen leidt evenwel tot een ratrace, waarbij voor bescherming van gerechtvaardigde belangen van bijvoorbeeld het milieu, het klimaat, de volksgezondheid, de consument en de werknemer geen plaats is. Dit stuit bovenal op bezwaren bij met name voorstanders van de Nexit ter linkerzijde van het politieke spectrum. Een ander, meer algemeen gedeeld bezwaar is dat dergelijke verdragen voorzien in een investeerder-staatsarbitrage. Tot slot kan men handelsbelemmeringen wegnemen zoals plaatsheeft bij de Europese Unie: het invoeren van gemeenschappelijke, in alle plaatselijke markten gelijkluidende voorschriften die voorzien in bescherming van gerechtvaardigde belangen. Voorts is de totstandkoming van die gemeenschappelijke voorschriften sedert het Verdrag van Rome geleidelijk verder gedemocratiseerd.

Voor de totstandkoming van gemeenschappelijke voorschriften is vereist dat men in de verschillende plaatselijke markten op hoofdlijnen vergelijkbare opvattingen heeft. Dit raakt de politieke, economische en maatschappelijke orde alsmede de rechts-, politieke en bestuurlijke cultuur. Eenvoudig gezegd: men moet een beetje op elkaar lijken. En daar wringt ten aanzien van de Europese Unie de schoen. We kunnen van mening verschillen over bijvoorbeeld euthanasie, maar problematisch is dat wij in dezelfde unie zitten als Polen met 'homovrije' zone, Hongarije waarin de regering na een 'Weimer-achtige' machtiging per decreet regeert alsook Bulgarije en Roemenië met - diplomatiek uitdrukt - andere opvattingen inzake bestuurlijke integriteit. Om nog maar te zwijgen over Malta, alwaar niet-Europese criminelen een paspoort en daarmee toegang tot alle lidstaten kunnen kopen. We kunnen van mening verschillen in welke mate exact werknemers een ontslagbescherming verdienen of in welke mate overleg de voorkeur verdient boven massale stakingen, maar problematisch is dat sommige lidstaten een concurrentievoordeel verkrijgen door de afwezigheid van elke vorm van ontslagbescherming (de Angelsaksische landen) of geen overlegorganen kennen (Italië).

De Europese Unie is geen kattenpis. Goed onderbouwd kan worden dat de Unie in zowel de breedte als de diepte één of meer stappen te ver is gegaan. Denk hierbij aan de geografie of het hebben van een gemeenschappelijke munt. Maar over de alternatieven dient niet te lichtzinnig te worden gedacht of illusies te worden gemaakt. Ook dient men niet na te laten de hand in eigen boezem te steken.


Ik weiger sowieso de Ferarri want het punt is dat je van een bepaalde stand moet zijn eer Ferarri jou zo'n bolide gunt. Een zak geld is namelijk niet voldoende. Dit is het enige automerk wat ik ken dat zo'n handelswijze heeft. Daarmee staat de Italiaanse autofabrikant overigens wel in haar recht.

Over die politieke unie, die lost de problemen niet op want onoverbrugbaar door enorme cultuur- maar ook economische verschillen.Bovendien hebben we die al bij de voordeur afgewezen, terwijl de euro zonder begrotingsunie door de achterdeur is ingevoerd .
Ook inzake geopolitiek men spreekt niet met één mond en staatssteun van ondernemingen was vóór de coronacrisis gewoon mogelijk. Ook ongezond is dat staten hun bedrijven teveel beschermen zoals bij AF het geval is en zorgt voor diezelfde situatie zoals in China: geen gelijk speelveld.
Daarnaast zie ik ernstige constructiegebreken zoals het Groei- en Stabiliteitspact dat te eenzijdig is gericht op de staatsschuld en niet op de totale schuld die huishoudens, bedrijven en staat hebben .
Ik zie niets in doormodderen.
Maar het allerbelangrijkste vergeet P-G: wat hebben we nog met elkaar gemeen, wat willen we met elkaar delen zonder te zeiken over geld, Het EGKS was succesvold evenals de EG en alle landen hebben daar baar bij gaat. Maar bij de vorming van de EU is de focus teveel komen te liggen op interne markten en nog meer afzetgebieden en op zaken als een democratische rechtstaat in elke lidstaat was de focus juist niet gericht terwijl het gros van de lidstaat heeft geleden onder WO-II dan wel de gevolgen die daarna optraden zoals het Ijzeren Gordijn en de Tweedeling van Europa. Juist de landen die geleden hebben onder het Russiceh blivjen vreemd genoeg zaken doen met Rusland en de democratische rechtstaat is daar verzwakt. Daar valt ook niets meer aan te doen en landen kunnen alleen uit de EU worden verwijderd al ze daar elf voor kiezen.

Het gaat te veel voer bedrijven en minder over de burger,

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#5310  BerichtGeplaatst: wo jul 01, 2020 12:34 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr nov 20, 2015 5:26 pm
Berichten: 7716
Berichten: Intopic
P-G schreef:
Is 'Den Haag' dan zoveel beter dan 'Brussel'? Volksvertegenwoordigers, journalisten en wetenschappers uiten in toenemende mate hun onvrede en bezorgdheid over de informatievoorziening vanuit de Regering. Typerend zijn de zogenoemde toeslagenaffaire en het in verband met de uitbraak van Covid-19 buitenwerking stellen van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). En hoewel wij thans de grootste recessie sinds de jaren dertig van de twintigste eeuw meemaken, staat de verlaging van het tarief voor vennootschapsbelasting nog steeds in de planning. En dat terwijl deze verlaging het alternatief is voor het afschaffen van de dividendbelasting, een maatregel die het resultaat was van een lobby vanuit het grootbedrijf. Econoom, bestuurskundige en columnist voor onder meer RTL Z dr. Bolhuis is op dit onderwerp gepromoveerd en is tot de conclusie gekomen dat lobby's een primaire reden is waarom coalitieakkoorden afwijken van de verkiezingsprogramma's van de coalitiepartijen.

Den Haag is ook ruk. Alleen is Den Haag steeds één verkiezing verwijderd van de grote schoonmaak, en zal landje 5% nooit grip hebben op Brussel.

P-G schreef:
En hoewel in bepaalde regio's - men denke aan het noorden des lands en (Zuid-)Limburg - sommigen fantaseren over een (hernieuwde) onafhankelijkheid van (thans) ons koninkrijk, bepleit geen zichzelf serieus nemend politicus voor opheffing van de Nederlandse staat. Datzelfde geldt voor de alhier aanwezige leden die pleiten voor een terugtrekking van ons land uit de Europese Unie, hierna uitgeduid als de "Nexit". Maar hoe anders is dit ten aanzien van de Europese Unie. De Unie is ondemocratisch en niet transparant. Gewezen wordt op onder meer de beperkte invloed van het Europees Parlement. Maar zodra wordt voorgesteld om de Unie (verder) te democratiseren - wat feitelijk en praktisch zou neerkomen op een Europese federatie -, dan wordt zulks afgewezen. Men wil namelijk geen politieke unie, zoals het dan heet. Maar daarmee komen de opgeworpen bezwaren terzake democratie en transparantie tegen de Europese Unie te vervallen. Het is alsof men een schenking van een zwarte Ferrari weigert, omdat deze niet rood is. Als vervolgens een roodgekleurde Ferrari geschonken krijgt, weigert men deze omdat het een Ferrari is. Het bezwaar over de kleur van de geschonken Ferrari is dan gewoon een misleiding.

Over Nexit hoor ik serieuze politici, maar zie ik nu P-G proberen met een EU die Ferrari's weggeeft ook serieus over te komen? :lol: Kijk als een autohandelaar mij een barrel verkoopt, dan is de uitkomst nooit dat ik daar 'omdat het nu wel goed komt' een volgende, duurdere auto koop. Voor zover ik überhaupt het gesprek nog aanga, moet dat beginnen met een herstel van vertrouwen: de autohandelaar gaat door het stof, ontbinding, restitutie van de aankoopsom, een jaar wachten en daarna een verdomd goed verhaal over precies wat ik wil. Het enige wat ik hier lees is een EU fanboy die z'n plaats nog steeds niet geleerd heeft.

P-G schreef:
Met betrekking tot de Europese Unie in het algemeen en de huidige vormgeving het bijzonder kunnen wezenlijke bezwaren worden geuit. Maar wat is het redelijke alternatief? De Unie voorziet onder meer in de bewerkstelliging van een interne markt, waarbij uiteenlopende handelsbelemmeringen worden geëlimineerd. Het gaat hierbij niet alleen om het wegnemen van importtarieven en -quota, maar ook om algemeen verbindende voorschriften die uiteenlopen en daarmee al dan niet bewust handelsbelemmeringen opwerpen. Voorschriften die per lidstaat uiteenlopen, kunnen partijen een concurrentienadeel opleveren; om te voldoen aan plaatselijke voorschriften, moeten partijen hun producten aanpassen en daartoe extra investeringen doen. Voor met name het midden- en kleinbedrijf kan zulks ondoenlijk zijn, waardoor men effectief van plaatselijke markten worden geweerd.

Met handelsbelemmeringen inclusief per lidstaat uiteenlopende voorschriften kan men op verschillende wijze omgaan. Men kan deze voor lief nemen. Sommige voorstanders van de Nexit lijken voor deze optie te kiezen. Maar Nederland is een klein land, heeft mitsdien een open economie en derhalve groot belang bij het wegnemen van handelsbelemmeringen. Het verklaart wellicht waarom de politieke erfgenamen van wijlen dr. Fortuyn bij Leefbaar Rotterdam zich nog altijd keren tegen een Nexit. Een andere oplossing bieden (voorgestelde) verdragen als de Comprehensive Economic and Trade Agreement (CETA). Dit soort verdragen leidt evenwel tot een ratrace, waarbij voor bescherming van gerechtvaardigde belangen van bijvoorbeeld het milieu, het klimaat, de volksgezondheid, de consument en de werknemer geen plaats is. Dit stuit bovenal op bezwaren bij met name voorstanders van de Nexit ter linkerzijde van het politieke spectrum. Een ander, meer algemeen gedeeld bezwaar is dat dergelijke verdragen voorzien in een investeerder-staatsarbitrage. Tot slot kan men handelsbelemmeringen wegnemen zoals plaatsheeft bij de Europese Unie: het invoeren van gemeenschappelijke, in alle plaatselijke markten gelijkluidende voorschriften die voorzien in bescherming van gerechtvaardigde belangen. Voorts is de totstandkoming van die gemeenschappelijke voorschriften sedert het Verdrag van Rome geleidelijk verder gedemocratiseerd.

Voor de totstandkoming van gemeenschappelijke voorschriften is vereist dat men in de verschillende plaatselijke markten op hoofdlijnen vergelijkbare opvattingen heeft. Dit raakt de politieke, economische en maatschappelijke orde alsmede de rechts-, politieke en bestuurlijke cultuur. Eenvoudig gezegd: men moet een beetje op elkaar lijken. En daar wringt ten aanzien van de Europese Unie de schoen. We kunnen van mening verschillen over bijvoorbeeld euthanasie, maar problematisch is dat wij in dezelfde unie zitten als Polen met 'homovrije' zone, Hongarije waarin de regering na een 'Weimer-achtige' machtiging per decreet regeert alsook Bulgarije en Roemenië met - diplomatiek uitdrukt - andere opvattingen inzake bestuurlijke integriteit. Om nog maar te zwijgen over Malta, alwaar niet-Europese criminelen een paspoort en daarmee toegang tot alle lidstaten kunnen kopen. We kunnen van mening verschillen in welke mate exact werknemers een ontslagbescherming verdienen of in welke mate overleg de voorkeur verdient boven massale stakingen, maar problematisch is dat sommige lidstaten een concurrentievoordeel verkrijgen door de afwezigheid van elke vorm van ontslagbescherming (de Angelsaksische landen) of geen overlegorganen kennen (Italië).

De Europese Unie is geen kattenpis. Goed onderbouwd kan worden dat de Unie in zowel de breedte als de diepte één of meer stappen te ver is gegaan. Denk hierbij aan de geografie of het hebben van een gemeenschappelijke munt. Maar over de alternatieven dient niet te lichtzinnig te worden gedacht of illusies te worden gemaakt. Ook dient men niet na te laten de hand in eigen boezem te steken.

Gewoon terug naar een vrijhandelszone, de hele politieke structuur EU afbouwen en aan onze NAVO-verplichtingen gaan voldoen.
Het is eigenlijk heel simpel.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#5311  BerichtGeplaatst: wo jul 01, 2020 2:32 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 8300
Berichten: Intopic
baedeker schreef:
P-G schreef:
Is 'Den Haag' dan zoveel beter dan 'Brussel'? Volksvertegenwoordigers, journalisten en wetenschappers uiten in toenemende mate hun onvrede en bezorgdheid over de informatievoorziening vanuit de Regering. Typerend zijn de zogenoemde toeslagenaffaire en het in verband met de uitbraak van Covid-19 buitenwerking stellen van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). En hoewel wij thans de grootste recessie sinds de jaren dertig van de twintigste eeuw meemaken, staat de verlaging van het tarief voor vennootschapsbelasting nog steeds in de planning. En dat terwijl deze verlaging het alternatief is voor het afschaffen van de dividendbelasting, een maatregel die het resultaat was van een lobby vanuit het grootbedrijf. Econoom, bestuurskundige en columnist voor onder meer RTL Z dr. Bolhuis is op dit onderwerp gepromoveerd en is tot de conclusie gekomen dat lobby's een primaire reden is waarom coalitieakkoorden afwijken van de verkiezingsprogramma's van de coalitiepartijen.

Den Haag is ook ruk. Alleen is Den Haag steeds één verkiezing verwijderd van de grote schoonmaak, en zal landje 5% nooit grip hebben op Brussel.

P-G schreef:
En hoewel in bepaalde regio's - men denke aan het noorden des lands en (Zuid-)Limburg - sommigen fantaseren over een (hernieuwde) onafhankelijkheid van (thans) ons koninkrijk, bepleit geen zichzelf serieus nemend politicus voor opheffing van de Nederlandse staat. Datzelfde geldt voor de alhier aanwezige leden die pleiten voor een terugtrekking van ons land uit de Europese Unie, hierna uitgeduid als de "Nexit". Maar hoe anders is dit ten aanzien van de Europese Unie. De Unie is ondemocratisch en niet transparant. Gewezen wordt op onder meer de beperkte invloed van het Europees Parlement. Maar zodra wordt voorgesteld om de Unie (verder) te democratiseren - wat feitelijk en praktisch zou neerkomen op een Europese federatie -, dan wordt zulks afgewezen. Men wil namelijk geen politieke unie, zoals het dan heet. Maar daarmee komen de opgeworpen bezwaren terzake democratie en transparantie tegen de Europese Unie te vervallen. Het is alsof men een schenking van een zwarte Ferrari weigert, omdat deze niet rood is. Als vervolgens een roodgekleurde Ferrari geschonken krijgt, weigert men deze omdat het een Ferrari is. Het bezwaar over de kleur van de geschonken Ferrari is dan gewoon een misleiding.

Over Nexit hoor ik serieuze politici, maar zie ik nu P-G proberen met een EU die Ferrari's weggeeft ook serieus over te komen? :lol: Kijk als een autohandelaar mij een barrel verkoopt, dan is de uitkomst nooit dat ik daar 'omdat het nu wel goed komt' een volgende, duurdere auto koop. Voor zover ik überhaupt het gesprek nog aanga, moet dat beginnen met een herstel van vertrouwen: de autohandelaar gaat door het stof, ontbinding, restitutie van de aankoopsom, een jaar wachten en daarna een verdomd goed verhaal over precies wat ik wil. Het enige wat ik hier lees is een EU fanboy die z'n plaats nog steeds niet geleerd heeft.

P-G schreef:
Met betrekking tot de Europese Unie in het algemeen en de huidige vormgeving het bijzonder kunnen wezenlijke bezwaren worden geuit. Maar wat is het redelijke alternatief? De Unie voorziet onder meer in de bewerkstelliging van een interne markt, waarbij uiteenlopende handelsbelemmeringen worden geëlimineerd. Het gaat hierbij niet alleen om het wegnemen van importtarieven en -quota, maar ook om algemeen verbindende voorschriften die uiteenlopen en daarmee al dan niet bewust handelsbelemmeringen opwerpen. Voorschriften die per lidstaat uiteenlopen, kunnen partijen een concurrentienadeel opleveren; om te voldoen aan plaatselijke voorschriften, moeten partijen hun producten aanpassen en daartoe extra investeringen doen. Voor met name het midden- en kleinbedrijf kan zulks ondoenlijk zijn, waardoor men effectief van plaatselijke markten worden geweerd.

Met handelsbelemmeringen inclusief per lidstaat uiteenlopende voorschriften kan men op verschillende wijze omgaan. Men kan deze voor lief nemen. Sommige voorstanders van de Nexit lijken voor deze optie te kiezen. Maar Nederland is een klein land, heeft mitsdien een open economie en derhalve groot belang bij het wegnemen van handelsbelemmeringen. Het verklaart wellicht waarom de politieke erfgenamen van wijlen dr. Fortuyn bij Leefbaar Rotterdam zich nog altijd keren tegen een Nexit. Een andere oplossing bieden (voorgestelde) verdragen als de Comprehensive Economic and Trade Agreement (CETA). Dit soort verdragen leidt evenwel tot een ratrace, waarbij voor bescherming van gerechtvaardigde belangen van bijvoorbeeld het milieu, het klimaat, de volksgezondheid, de consument en de werknemer geen plaats is. Dit stuit bovenal op bezwaren bij met name voorstanders van de Nexit ter linkerzijde van het politieke spectrum. Een ander, meer algemeen gedeeld bezwaar is dat dergelijke verdragen voorzien in een investeerder-staatsarbitrage. Tot slot kan men handelsbelemmeringen wegnemen zoals plaatsheeft bij de Europese Unie: het invoeren van gemeenschappelijke, in alle plaatselijke markten gelijkluidende voorschriften die voorzien in bescherming van gerechtvaardigde belangen. Voorts is de totstandkoming van die gemeenschappelijke voorschriften sedert het Verdrag van Rome geleidelijk verder gedemocratiseerd.

Voor de totstandkoming van gemeenschappelijke voorschriften is vereist dat men in de verschillende plaatselijke markten op hoofdlijnen vergelijkbare opvattingen heeft. Dit raakt de politieke, economische en maatschappelijke orde alsmede de rechts-, politieke en bestuurlijke cultuur. Eenvoudig gezegd: men moet een beetje op elkaar lijken. En daar wringt ten aanzien van de Europese Unie de schoen. We kunnen van mening verschillen over bijvoorbeeld euthanasie, maar problematisch is dat wij in dezelfde unie zitten als Polen met 'homovrije' zone, Hongarije waarin de regering na een 'Weimer-achtige' machtiging per decreet regeert alsook Bulgarije en Roemenië met - diplomatiek uitdrukt - andere opvattingen inzake bestuurlijke integriteit. Om nog maar te zwijgen over Malta, alwaar niet-Europese criminelen een paspoort en daarmee toegang tot alle lidstaten kunnen kopen. We kunnen van mening verschillen in welke mate exact werknemers een ontslagbescherming verdienen of in welke mate overleg de voorkeur verdient boven massale stakingen, maar problematisch is dat sommige lidstaten een concurrentievoordeel verkrijgen door de afwezigheid van elke vorm van ontslagbescherming (de Angelsaksische landen) of geen overlegorganen kennen (Italië).

De Europese Unie is geen kattenpis. Goed onderbouwd kan worden dat de Unie in zowel de breedte als de diepte één of meer stappen te ver is gegaan. Denk hierbij aan de geografie of het hebben van een gemeenschappelijke munt. Maar over de alternatieven dient niet te lichtzinnig te worden gedacht of illusies te worden gemaakt. Ook dient men niet na te laten de hand in eigen boezem te steken.

Gewoon terug naar een vrijhandelszone, de hele politieke structuur EU afbouwen en aan onze NAVO-verplichtingen gaan voldoen.
Het is eigenlijk heel simpel.


De knuffelaars van Poetin en Trump zijn eigenlijk te simpel ,met alle risico's vandien.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#5312  BerichtGeplaatst: wo jul 01, 2020 2:41 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr nov 20, 2015 5:26 pm
Berichten: 7716
Berichten: Intopic
De Verhofstadt knuffelaars willen kennelijk ook Ferrari's weggeven.
:hum:


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#5313  BerichtGeplaatst: wo jul 01, 2020 4:37 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 8300
Berichten: Intopic
baedeker schreef:
De Verhofstadt knuffelaars willen kennelijk ook Ferrari's weggeven.
:hum:


Over wie hebt je het? :hardlachen:
Mensen uit de oude doos spelen geen rol meer.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#5314  BerichtGeplaatst: wo jul 01, 2020 4:39 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:02 pm
Berichten: 10494
Berichten: Intopic
Hume schreef:
baedeker schreef:
De Verhofstadt knuffelaars willen kennelijk ook Ferrari's weggeven.
:hum:


Over wie hebt je het? :hardlachen:
Mensen uit de oude doos spelen geen rol meer.


Wat is dat nou voor kletskoek ? Juist de 'oude doos' is alom bepalend.

Rutte, Timmerfrans, Trump, Poetin, Erdogan, noem ze maar.

Hume kijkt weer eens de verkeerde kant op.... :rolleyes:


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#5315  BerichtGeplaatst: wo jul 01, 2020 8:26 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 25, 2013 5:34 pm
Berichten: 7339
Berichten: Intopic
baedeker schreef:
Den Haag is ook ruk. Alleen is Den Haag steeds één verkiezing verwijderd van de grote schoonmaak, en zal landje 5% nooit grip hebben op Brussel.


De Nederlandse bevolking is thans voorbij de zeventien miljoen mensen. In de Gemeente Amsterdam wonen ruim achthonderd duizend mensen. Amsterdam huisvest mitsdien minder dan vijf procent van de Nederlandse bevolking. Zodoende heeft "stadje kleiner dan 5%" evenmin ooit grip op 'Den Haag'. Zulks doet de vraag rijzen hoe baedeker zou reageren op een pleidooi tot het uitroepen van de Republiek Amsterdam.

baedeker schreef:
Kijk als een autohandelaar mij een barrel verkoopt, dan is de uitkomst nooit dat ik daar 'omdat het nu wel goed komt' een volgende, duurdere auto koop. Voor zover ik überhaupt het gesprek nog aanga, moet dat beginnen met een herstel van vertrouwen: de autohandelaar gaat door het stof, ontbinding, restitutie van de aankoopsom, een jaar wachten en daarna een verdomd goed verhaal over precies wat ik wil. Het enige wat ik hier lees is een EU fanboy die z'n plaats nog steeds niet geleerd heeft.


Ondergetekende leest bovenal een persoonlijke aanval en dat voor het overige de inhoud onbeantwoord blijft. Baedeker mag trouwens ook eens een hoorcollege verbintenissenrecht volgen.

Eén van de kritieken op de Europese Unie luidt dat het besluitvormingsproces ondemocratisch is. Het Europees Parlement heeft geen recht van initiatief en tevens slechts een beperkte invloed op de vorming van de Europese Commissie. Aan deze kritiek zou tegemoet kunnen worden gekomen door het Parlement het recht op initiatief te geven alsmede de Commissie een weerspiegeling laten zijn van de verkiezingen. Maar zodra dit wordt voorgesteld, wordt het opeens alsnog afgewezen. Men wil een democratische Unie en zodra men die krijgt, wijst men deze af.

baedeker schreef:
Gewoon terug naar een vrijhandelszone, de hele politieke structuur EU afbouwen en aan onze NAVO-verplichtingen gaan voldoen.


Wenst baedeker dat lidstaten al niet bewust uiteenlopende voorschriften mogen hanteren, zodat bovenal het midden- en kleinbedrijf effectief van plaatselijke markten kunnen worden geweerd?
Het is eigenlijk heel simpel.

_________________
"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#5316  BerichtGeplaatst: wo jul 01, 2020 8:38 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr nov 20, 2015 5:26 pm
Berichten: 7716
Berichten: Intopic
HvR schreef:
Hume schreef:
baedeker schreef:
De Verhofstadt knuffelaars willen kennelijk ook Ferrari's weggeven.
:hum:
Over wie hebt je het? :hardlachen:
Mensen uit de oude doos spelen geen rol meer.
Wat is dat nou voor kletskoek ? Juist de 'oude doos' is alom bepalend.

Rutte, Timmerfrans, Trump, Poetin, Erdogan, noem ze maar.

Hume kijkt weer eens de verkeerde kant op.... :rolleyes:

De hoemanist haalt zijn ideeën uit de Belgische courantjes, maar zou hij ook door hebben dat de koers daar uitgezet wordt door een 'vriendelijke dictator' uit het Verhofstadt nest?

De Persgroep begon dertig jaar geleden als Vlaamse uitgeverij van dag- en weekbladen. Eigenaar is de familie Van Thillo. Christiaan van Thillo heeft het familiebedrijf uitgebouwd tot een grote multimediale organisatie. Van Thillo’s De Persgroep is de mediazuil geweest van de Vlaamse Liberalen. Hij steunde dan ook de drie Paarse kabinetten onder leiding van de links-liberale premier Guy Verhofstadt. Volgens zijn eigen werknemers heeft Van Thillo zich de afgelopen 30 jaar nauwgezet bemoeid met de redactionele koers van ‘zijn’ kranten en stuurde ook regelmatig emails rond met op- en aanmerkingen op artikelen en foto’s. Hij respecteert de redactiestatuten niet en noemt zichzelf een ‘vriendelijke dictator’.



:lol:


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#5317  BerichtGeplaatst: wo jul 01, 2020 9:19 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr nov 20, 2015 5:26 pm
Berichten: 7716
Berichten: Intopic
P-G schreef:
baedeker schreef:
Den Haag is ook ruk. Alleen is Den Haag steeds één verkiezing verwijderd van de grote schoonmaak, en zal landje 5% nooit grip hebben op Brussel.
De Nederlandse bevolking is thans voorbij de zeventien miljoen mensen. In de Gemeente Amsterdam wonen ruim achthonderd duizend mensen. Amsterdam huisvest mitsdien minder dan vijf procent van de Nederlandse bevolking. Zodoende heeft "stadje kleiner dan 5%" evenmin ooit grip op 'Den Haag'. Zulks doet de vraag rijzen hoe baedeker zou reageren op een pleidooi tot het uitroepen van de Republiek Amsterdam.

De stelling is dat de Nederlanders Den Haag tot de orde kunnen roepen, en Brussel niet. Maar zo te zien heeft P-G daar geen antwoord op.

P-G schreef:
baedeker schreef:
Kijk als een autohandelaar mij een barrel verkoopt, dan is de uitkomst nooit dat ik daar 'omdat het nu wel goed komt' een volgende, duurdere auto koop. Voor zover ik überhaupt het gesprek nog aanga, moet dat beginnen met een herstel van vertrouwen: de autohandelaar gaat door het stof, ontbinding, restitutie van de aankoopsom, een jaar wachten en daarna een verdomd goed verhaal over precies wat ik wil. Het enige wat ik hier lees is een EU fanboy die z'n plaats nog steeds niet geleerd heeft.
Ondergetekende leest bovenal een persoonlijke aanval en dat voor het overige de inhoud onbeantwoord blijft. Baedeker mag trouwens ook eens een hoorcollege verbintenissenrecht volgen. Eén van de kritieken op de Europese Unie luidt dat het besluitvormingsproces ondemocratisch is. Het Europees Parlement heeft geen recht van initiatief en tevens slechts een beperkte invloed op de vorming van de Europese Commissie. Aan deze kritiek zou tegemoet kunnen worden gekomen door het Parlement het recht op initiatief te geven alsmede de Commissie een weerspiegeling laten zijn van de verkiezingen. Maar zodra dit wordt voorgesteld, wordt het opeens alsnog afgewezen. Men wil een democratische Unie en zodra men die krijgt, wijst men deze af.

baedeker schreef:
Gewoon terug naar een vrijhandelszone, de hele politieke structuur EU afbouwen en aan onze NAVO-verplichtingen gaan voldoen. Het is eigenlijk heel simpel.
Wenst baedeker dat lidstaten al niet bewust uiteenlopende voorschriften mogen hanteren, zodat bovenal het midden- en kleinbedrijf effectief van plaatselijke markten kunnen worden geweerd?

Vooruitgeschoven tenen zijn geen argument P-G. Je hebt kennelijk nog steeds niet door dat na de ervaring met het barrel EU, er totaal geen vertrouwen kan zijn dat het opgeven van nog meer soevereiniteit wél tot een gewenste uitkomst leidt.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#5318  BerichtGeplaatst: wo jul 01, 2020 10:53 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 25, 2013 5:34 pm
Berichten: 7339
Berichten: Intopic
baedeker schreef:
De stelling is dat de Nederlanders Den Haag tot de orde kunnen roepen, en Brussel niet. Maar zo te zien heeft P-G daar geen antwoord op.


Nee, in een groepsverband ligt de beslissingsmacht in de regel ook niet bij één persoon. Zo heeft de bevolking van één gemeente ook niet de mogelijkheid om in haar eentje 'Den Haag' tot de orde te roepen.

baedeker schreef:
Vooruitgeschoven tenen zijn geen argument P-G. Je hebt kennelijk nog steeds niet door dat na de ervaring met het barrel EU, er totaal geen vertrouwen kan zijn dat het opgeven van nog meer soevereiniteit wél tot een gewenste uitkomst leidt.


Men kan onderbouwen dat soevereiniteit terug dient te worden overgeheveld naar de lidstaten. Maar zulks komt met een prijs. Daaromtrent blijven steevast antwoorden onbeantwoord. In elk geval blijft onduidelijk of baedeker als voorstander van de Nexit ertoe bereid is dat door uiteenlopende voorschriften het Nederlandse midden- en kleinbedrijf effectief van de Europese markt kan worden geweerd.

_________________
"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#5319  BerichtGeplaatst: do jul 02, 2020 7:24 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 55671
Berichten: Intopic
P-G schreef:
baedeker schreef:
Den Haag is ook ruk. Alleen is Den Haag steeds één verkiezing verwijderd van de grote schoonmaak, en zal landje 5% nooit grip hebben op Brussel.


De Nederlandse bevolking is thans voorbij de zeventien miljoen mensen. In de Gemeente Amsterdam wonen ruim achthonderd duizend mensen. Amsterdam huisvest mitsdien minder dan vijf procent van de Nederlandse bevolking. Zodoende heeft "stadje kleiner dan 5%" evenmin ooit grip op 'Den Haag'. Zulks doet de vraag rijzen hoe baedeker zou reageren op een pleidooi tot het uitroepen van de Republiek Amsterdam.

baedeker schreef:
Kijk als een autohandelaar mij een barrel verkoopt, dan is de uitkomst nooit dat ik daar 'omdat het nu wel goed komt' een volgende, duurdere auto koop. Voor zover ik überhaupt het gesprek nog aanga, moet dat beginnen met een herstel van vertrouwen: de autohandelaar gaat door het stof, ontbinding, restitutie van de aankoopsom, een jaar wachten en daarna een verdomd goed verhaal over precies wat ik wil. Het enige wat ik hier lees is een EU fanboy die z'n plaats nog steeds niet geleerd heeft.


Ondergetekende leest bovenal een persoonlijke aanval en dat voor het overige de inhoud onbeantwoord blijft. Baedeker mag trouwens ook eens een hoorcollege verbintenissenrecht volgen.

Eén van de kritieken op de Europese Unie luidt dat het besluitvormingsproces ondemocratisch is. Het Europees Parlement heeft geen recht van initiatief en tevens slechts een beperkte invloed op de vorming van de Europese Commissie. Aan deze kritiek zou tegemoet kunnen worden gekomen door het Parlement het recht op initiatief te geven alsmede de Commissie een weerspiegeling laten zijn van de verkiezingen. Maar zodra dit wordt voorgesteld, wordt het opeens alsnog afgewezen. Men wil een democratische Unie en zodra men die krijgt, wijst men deze af.

baedeker schreef:
Gewoon terug naar een vrijhandelszone, de hele politieke structuur EU afbouwen en aan onze NAVO-verplichtingen gaan voldoen.


Wenst baedeker dat lidstaten al niet bewust uiteenlopende voorschriften mogen hanteren, zodat bovenal het midden- en kleinbedrijf effectief van plaatselijke markten kunnen worden geweerd?
Het is eigenlijk heel simpel.


P-G schreef:

Eén van de kritieken op de Europese Unie luidt dat het besluitvormingsproces ondemocratisch is. Het Europees Parlement heeft geen recht van initiatief en tevens slechts een beperkte invloed op de vorming van de Europese Commissie. Aan deze kritiek zou tegemoet kunnen worden gekomen door het Parlement het recht op initiatief te geven alsmede de Commissie een weerspiegeling laten zijn van de verkiezingen. Maar zodra dit wordt voorgesteld, wordt het opeens alsnog afgewezen. Men wil een democratische Unie en zodra men die krijgt, wijst men deze af.



Oorzaak en gevolg!

De EU is alles behalve democratisch en ook niet democratisch tot stand gekomen. Daar is hevige kritiek op, want waarom is de EU niet democratisch en niet democratisch tot stand gekomen, vragen velen zich af.

Alsnog democratiseren is dan zinloos. Het vertrouwen is weg. De meeste mensen weten dat democratiseren een schijndemocratie zal opleveren, waarin de achterkamertjes weelderig zullen tieren. Ze hoeven maar naar het Den Haag van vandaag te kijken: Brussel is niet minder neoliberaal dan dat Den Haag.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#5320  BerichtGeplaatst: do jul 02, 2020 10:17 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 25, 2013 5:34 pm
Berichten: 7339
Berichten: Intopic
Tegen de stelling dat de Europese Unie ondemocratisch is, kan het nodige worden ingebracht. Het Europees Parlement is namelijk direct verkozen en in de Raad van de Europese Unie worden lidstaten vertegenwoordigd door hun staatshoofden casu quo regeringsleiders. Laatstgenoemden handelen eveneens op grond van een democratische legitimatie.
Daarnaast is de Unie tot stand gekomen middels ratificatie conform het staatsrecht van de lidstaten. Voor zover mij bekend, is Nederland een democratie.

_________________
"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5417 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 263, 264, 265, 266, 267, 268, 269 ... 271  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Biertje, Google [Bot] en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling