Enzo501 schreef:
Biertje kan niet lezen en komt weer met een zijsprongetje. Demonstreren mag, hoe massaler hoe meer er invloed van uit kan gaan. Enzo501 trekt de grens bij geweld. Daarnaast pleit Enzo501 op dit forum al jaren voor lastenverlichting.
Nee, volgens mij praten jullie langs elkaar heen.
Als ik Biertje goed begrijp hoor ik iets van een
contrat social die sleets raakt. Het contract waarbij we een overheid hebben die in grote lijnen betrouwbaar is, zich verantwoordt tegenover het electoraat en in ieder geval de schijn ophoudt in het Nederlands belang te handelen. In ruil daarvoor geven de burgers de overheid bevoegdheden (bijvoorbeeld een geweldsmonopolie) en geld om zijn werk te doen. Welnu, wanneer de overheid wanpresteert heb je er rekening mee te houden dat aan dat contract een einde komt. Dat is de hoofdweg.
En jij Enzo blijft op het zijsprongetje zitten dat er niets aan de hand is, de grieven mallepraat zijn en de overheid zich er niks van moet aantrekken. Je beroept je op de regels van het oude contract en op wat jij ziet als een democratisch mandaat. Het slechte nieuws is natuurlijk dat als het contract opgezegd wordt, dat per definitie niet democratisch verloopt. Anders zouden de grieven via de normale kanalen opgelost worden en zou het oude contract in werking blijven.
Conlusio: Wie het huidige contract wil handhaven doet er verstandig aan goed naar de grieven te luisteren en die ook volwassen te adresseren. En daar wringt zich de schoen: dat gebeurt niet.
Demonstreren mag, hoe massaler hoe meer er invloed van uit kan gaan. Enzo501 trekt de grens bij geweld. Duidelijkerk kan ik het niet maken. Zodra je geweld gaat goedpraten ben je op een hellend vlak bezig dat zich ook tegen jij en de jouwen kan (of zal) gaan keren. Voorbeeldje: Volkert van de Graaf zal met dezelfde redeneringen zijn daad hebben goedgepraat.