Het rijbewijs zoals we dat kennen verdwijnt als EU-wet wordt aangenomen
In de EU wordt gewerkt aan het digitale rijbewijs. De invoering daarvan behelst echter meer dan het digitaliseren van het ‘roze papiertje’. Dit kan er allemaal gaan veranderen.
Erik Kouwenhoven 11-03-23, 06:00
Nederland loopt voorop in Europa met het rijbewijs op creditcardformaat. In een aantal Europese landen, waaronder Duitsland en België, zijn nog altijd veel mensen die over een papieren exemplaar beschikken. Het ziet ernaar uit dat die landen de fase van het plastic rijbewijs wel eens zouden kunnen overslaan. Als een nieuw wetsvoorstel wordt aangenomen, moeten bestuurders straks een digitaal rijbewijs laten zien bij een politiecontrole, of bij het huren van een auto. Dit rijbewijs moet als een soort QR-code op de smartphone worden opgeslagen.
Vervangen rijbewijs wordt eenvoudiger
Wie geen toestel bezit, mag een fysiek rijbewijs blijven gebruiken. Volgens een eerste opzet zal ook deze echter worden voorzien van een QR-code. Het digitale rijbewijs is een van de eerste uitingen van nieuwe wetten voor uniforme EU-regels in het wegverkeer en de administratie.
Het plan heeft voordelen voor automobilisten. Digitale rijbewijzen kunnen eenvoudiger worden vervangen, ingeleverd en verlengd. De EU-commissie dringt aan op snelle implementatie in het komende jaar, omdat de eerste EU-landen volgens het Duitse opinieblad Focus al werken aan overeenkomstige nationale oplossingen, of deze al hebben geïmplementeerd. Zo ontstaat volgens de EU een lappendeken.
Focus ligt vooral op veiligheid
De focus ligt echter vooral op de veiligheid. In 2022 kwamen meer dan 20.000 mensen om het leven op EU-wegen. De meesten van hen waren voetgangers, fietsers en scooter- en motorrijders. Dat aantal moet fors omlaag, want het streven is om in 2050 in de EU nul verkeersdoden te hebben.
Jongeren onder de 30 jaar, die volgens de Europese Commissie slechts 8 procent van alle automobilisten uitmaken, zijn bij twee op de vijf dodelijke aanrijdingen betrokken, aldus de EU. Daarom wordt, na goedkeuring van het wetsvoorstel, een proeftijd van minimaal twee jaar ingevoerd voor beginnende bestuurders en geldt een nultolerantie voor alcohol achter het stuur.
Ernstige verkeerszondaars raken in hele EU rijbewijs kwijt
Volgens Europees commissaris voor Transport Adina Valean zorgt de invoering van een uniform Europees rijbewijs ook voor veiligere straten doordat verkeersovertreders in de hele EU beter gestraft kunnen worden. Iedereen die bijzonder ernstige overtredingen begaat, verliest dan namelijk niet alleen zijn rijbewijs in het land waar hij zijn overtreding begaat, maar in de hele EU. Denk hierbij aan snelheidsovertredingen van meer dan 50 kilometer per uur of ongevallen met doden en gewonden.
Boetes buitenlandse overtredingen eenvoudiger te innen
Wie te hard rijdt of verkeerd parkeert tijdens een vakantie in de EU, komt er in de toekomst ook minder goed van af. ,,Meer dan 40 procent van de boetes voor grensoverschrijdende verkeersovertredingen in de EU blijft op dit moment onbetaald”, zegt Valean. Door de overtreding direct te koppelen aan het rijbewijs, kunnen staten onderling de bekeuringen gemakkelijker voor elkaar innen.
4,25 ton met elektrische auto
Ook moet er een wijziging komen in de rijbewijsklassen. Met het nieuwe autorijbewijs mogen ook voertuigen en caravans tot 4,25 ton worden bestuurd. Op dit moment is er een bovengrens van 3,5 ton. De EU wil deze verlenging echter koppelen aan één voorwaarde: de regel geldt uitsluitend voor emissievrije voertuigen omdat elektrische auto's zwaarder zijn dan auto’s met verbrandingsmotor.
Ook mogen jongeren straks in de gehele EU op 17-jarige leeftijd hun rijbewijs halen en ervaring opdoen door begeleid te rijden. Vanaf 18 jaar mogen ze alleen rijden. In de rijschoolopleidingen moet klimaatvriendelijk rijden meer aandacht krijgen. Leerling-bestuurders moeten leren welke effecten hun rijstijl heeft op de voertuigemissies, bijvoorbeeld door tijdig te schakelen. Ook krijgen ze meer onderwijs in moderne veiligheidsvoorzieningen, zoals rijassistentie en deels autonoom rijden.
Ouderen na 70ste om de vijf jaar verlengen
Volgens het voorstel van de Europese Commissie worden rijbewijzen in de nabije toekomst vijftien jaar geldig in de hele EU in plaats van de huidige tien jaar. De geldigheidsduur van vijftien jaar zou echter niet voor automobilisten van 70 jaar en ouder moeten gelden. Zij krijgen dan alleen nog rijbewijzen die vijf jaar geldig zijn. Dit moet het mogelijk maken om de rijgeschiktheid van senioren regelmatig te controleren.
https://www.ad.nl/auto/het-rijbewijs-zo ... ~aa475538/Zeg NEE tegen het Europese Rijbewijs want onpraktisch en gevaarlijk om alles op de telefoon te zetten en dan ook nog verplicht. Weg met die dwang. Ik maak zelf wel uit wat ik op mijn telefoon zet en wat voor telefoon ik neem. Er zijn nog steeds mensen die geen smartphone willen hebben.
Zee NEE tegen het Europese Rijbewijs want die bovengrens moet 3,5 ton blijvenen het liefst lager. Als elektrische voertuigen zwaarder worden dan die 3,5 ton moet daar gewoon een ander en zwaarder rijbewijs gehaald worden. Rijke mensen die zulke luxe zware elektrische racemonsters kopen bulken ook van het geld om een zwaarder rijbewijs te halen met verplichte medische keuring en hoe hoger het gewicht des te sneller plet je met zo'n voertuig een kleine stadsauto. Dus het aantal verkeersdoden zal juist niet dalen maar juist stijgen, zo is de verwachting want meer mensen zullen zulke zware voertuigen kopen. Daarnaast wordt de prikkel weggenomen voor innovatie voor om voertuigen maar ook caravans juist lichter te maken ! Dan is er ook nog de tendens dat mensen met een B of BE rijbewijs in een echte raceauto zitten en die na gemiddeld 2 minuten total loss is. Dus: de grens van 3,5 ton moet verlaagd worden, dat is de enige conclusie die ik kan trekken. En voor echte raceauto's moet een nieuw speciaal rijbewijs komen.
Zeg NEE tegen het Europese Rijbewijs want de geldigheidsduur moet niet worden opgerekt maar gehouden worden zoals het is. Wel moet gekeken worden of je voor alle medische complicaties ook echt gekeurd moet worden voor rijbewijs BE. Iemand met een hartinplantaat voor een hartritmestoornis hoeft dat niet want kan ook zonder implantaat auto rijden. Niet elk ziekte waarvoor dagelijks medicijnen moeten worden ingenomen is dusdanig ernstig dat je gekeurd moet worden voor rijbewijs BE.
Dat een Europees Rijbewijs nodig is om verkeersboetes te innen is echt onzin, dat kan ook zonder. Wel belangrijk is dat inwoners van een EU-lidstaat verplicht worden om een EU-kentenplaat op het voertuig te monteren want die verplichting is er nog steeds niet !
Zeg NEE tegen een Europees Rijbewijs want jongeren moeten op hun 18e geen volledig rijbewijs krijgen maar een voorlopig rijbewijs dat ze al kwijt zijn na één ernstige overtreding en pas opnieuw kunnen halen als ze 21 zijn.
Zeg NEE tegen een Europees rijbewijs want iemand die al een paar mensen dood heeft gereden moet je de toegang tot je land definitief en voor altijd kunnen weigeren en dat kan met een Europees rijbewijs niet. Je moet als land uitzonderingen kunnen maken.
Zeg NEE tegen een Europees Rijbewijs omdat je hiermee notoire drankrijders zonder rijbewijs hiermee ook niet pakt.
Zeg NEE tegen een Europees Rijbewijs want alles komt op één server te staan.
_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljardenhttps://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aanD66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""