Het is nu di okt 19, 2021 2:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: zo apr 10, 2016 1:58 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 15, 2014 4:28 pm
Berichten: 7669
Berichten: Intopic
Woonplaats: Mijn eigen Vinexwijk
De sociaaldemocraat Jaap Dronkers kwam steeds meer alleen te staan in zijn opvatting dat veel onderwijsvernieuwingen weliswaar leuk waren voor de kinderen van de elite, maar dat heel gewoon het aanleren van discipline en feitelijke basiskennis, de kern van het ouderwetse onderwijs, steeds meer in de kou komen staan.

Karin den Heijer die vanmiddag in Buitenhof de degens kruiste met Paul Schnabel, lijkt mij op dezelfde lijn te zitten.

Goed zo mevrouw Den Heijer en posthuum dank aan Jaap Dronkers - jullie moeten in jullie elitaire kringen vaak tegen de stroom oproeien maar ook als "niemand" het wil begrijpen zal de geschiedenis jullie gelijk wel eens kunnen bewijzen!

http://www.npo.nl/buitenhof/10-04-2016/ ... RO_3684714 en De Volkskrant van zaterdag 9 april 2016

_________________
Een uitvoerende macht die zich niet gecontroleerd weet, gaat daar op een gegeven moment gebruik van maken.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: zo apr 10, 2016 5:35 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 04, 2014 12:22 pm
Berichten: 2523
Berichten: Intopic
Wat is de stelling.?

_________________
Het is nergens voor nodig om de verveelde medemensen te vervelen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: zo apr 10, 2016 7:54 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 15, 2014 4:28 pm
Berichten: 7669
Berichten: Intopic
Woonplaats: Mijn eigen Vinexwijk
Dat het onderwijs het nut van ouderwetse deugden negeert. Dronkers (Volkskrant van zaterdag j.l.) wees daar op.

Behalve op meetbare schoolprestaties hamerde Dronkers op een stabiel gezinsleven als voorwaarde voor een succesvolle onderwijsloopbaan.


Jaap Dronkers wees op de discipline, de kennis en de vaardigheden die kinderen uit de betere milieus van huis uit dikwijls meekregen. Hij wilde deze zaken ook meegeven aan de andere kinderen zodat die betere kansen zouden krijgen dan momenteel het geval is.

_________________
Een uitvoerende macht die zich niet gecontroleerd weet, gaat daar op een gegeven moment gebruik van maken.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: zo apr 10, 2016 8:00 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 04, 2014 12:22 pm
Berichten: 2523
Berichten: Intopic
Met die stelling ben ik het eens. Maar ik wil er wel op wijzen dat er vele jongeren en ouderen zijn die liever ongeschoold willen blijven. Die weten dat ze ook zo een goedbetaald luizenbaantje krijgen waar ze niet behoeven te presteren.

_________________
Het is nergens voor nodig om de verveelde medemensen te vervelen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: zo apr 10, 2016 10:17 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 8:55 pm
Berichten: 19203
Berichten: Intopic
Woonplaats: Utrecht
Rightnow schreef:
De sociaaldemocraat Jaap Dronkers kwam steeds meer alleen te staan in zijn opvatting dat veel onderwijsvernieuwingen weliswaar leuk waren voor de kinderen van de elite, maar dat heel gewoon het aanleren van discipline en feitelijke basiskennis, de kern van het ouderwetse onderwijs, steeds meer in de kou komen staan.

Karin den Heijer die vanmiddag in Buitenhof de degens kruiste met Paul Schnabel, lijkt mij op dezelfde lijn te zitten.

Goed zo mevrouw Den Heijer en posthuum dank aan Jaap Dronkers - jullie moeten in jullie elitaire kringen vaak tegen de stroom oproeien maar ook als "niemand" het wil begrijpen zal de geschiedenis jullie gelijk wel eens kunnen bewijzen!

http://www.npo.nl/buitenhof/10-04-2016/ ... RO_3684714 en De Volkskrant van zaterdag 9 april 2016

Het spijt me dat ik het zeggen moet maar Paul Schnabel vind ik in deze aflevering van "Buitenhof" het prototype van een elitaire eigenwijze drol. Die mevrouw die daar zat met een sprankelende helderheid, is één van degenen die met de poten in de bagger staat en weet wat de echte problemen zijn in het onderwijs.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: ma apr 11, 2016 12:48 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 02, 2014 12:12 am
Berichten: 500
Berichten: Intopic
Het onderwijs is afgedwaald van haar missie: van kinderen nuttige burgers maken, mensen die bijdragen aan het vaderland. Die gerichtheid op zelfontplooiïng is een liberale misvatting.

Er moet inderdaad duidelijker onderwijs komen vwb waarden.

Uit 2011:

Hier een lijstje wat ik vertaalde uit een les over samenleving en ethiek. Mijn dochter moest een opstel schrijven over wat nu een hogere waarde was: eerzucht (ambición) of hebzucht (codicia). Daar werd uitgebreid over gediscussieerd, heel interessant om te horen hoe mijn dochter van 14 daarover met medeleerlingen van gedachten wisselde; en ik wil wel eerlijk zijn, ik kan me niet herinneren dat ik dat soort dingen in Nederland ooit geleerd op school.

Hier een lijstje waarden wat ik uit dat boekje haalde:

Als belangrijkste hogere waarden, dus die de lange termijn en de maatschappelijke samenhang dienen, werden in een chileens onderwijsboek (van mijn jongste dochter) de volgende genoemd:

Onpartijdigheid of ook rechtvaardigheid: rechtvaardig en onpartijdig oordelen, zich een mening te vormen op grond van betrouwbare informatie en van de waarheid.
Eerlijkheid: handelen vanuit de geest van waarheid en rechtvaardigheid
Toebehoren: het insluiten van allen die tot onze groep, onze gemeenschap of ons vaderland behoren als broeders of zusters met wie wij overwinningen en tegenslagen delen. En wie wij naar eigen vermogens steunen of helpen.
Eerbiedigen van de ander. Het aanvaarden, doorgronden en begrijpen van verschillen in voelen, denken en handelen van een medemens, zolang dit niet ingaat tegen een grondrecht of een hogere waarde.
Ontzag voor de meerdere. Het aanvaarden van gezag waar dat berust op meerdere kennis, ervaring, kunde of verantwoordelijkheid en wanneer dit het algemeen belang dient doch slechts zolang de gezagsdrager grondrechten en hogere waarden eerbiedigt.
Trouw. Het niet verlaten of aan zijn haar lot overlaten van een naaste, de groep waartoe men behoort, de zaak die men inzette, het vaderland. Trouw staat tegenover verraad.
Solidariteit: het vermogen tot inleving in de anderen, de vereenzelviging met het lot, het lijden of de strijd van "de ander" is een waarde, maakt dat we bereid zijn tot iets in te leveren ten behoeve van de ander.
Eenvoud of bescheidenheid: onszelf aanvaarden zoals we zijn, zonder te pronken met bezittingen, de persoonlijke successen, afkomst of oorsprong. Eenvoud verdraagt zich niet met zelfingenomenheid, egocentrisme, snoeven of verwaandheid.
Verantwoordelijkheid: Het op zich nemen van de gevolgen van de eigen beslissingen, daden of ons handelen op persoonlijk of zakelijk gebied.
Rechtlijnigheid, ook "Onkreukbaarheid", "beginselvastheid" of "iemand uit één stuk zijn": handelend in overeenstemming met de eigen beginselen zelfs indien dit het eigenbelang niet ten goede komt. Staat tegenover verkniptheid dat is wanneer men beginselen huldigt maar niet overeenkomstig daarmee handelt of verschillende, onderling niet combineerbare beginselen huldigt.

Daaronder volgen een aantal andere tussenwaarden, zoals eerzucht, ijver, openhartigheid, en tot slot de lagere waarden zoals hebzucht of de wil tot zelfbehoud. Deze laatsten zijn eigenlijk slechts waarden in noodsituaties of bedreigingen.

Ik heb veel op met de waardenleer van Frondizi. Volgens de argentijnse filosoof Isieri Frondizi, moeten we onderscheid maken tussen hogere waarden te weten de waarden welke de lange termijn en de maatschappelijke samenhang dienen en de lagere waarden welke de onmiddellijke behoeftenbevrediging en het individueel overleven oftewel de korte termijn dienen.

Als we het over moreel verval hebben hebben we het altijd over hogere waarden. Het verdwijnen van de hogere waarden heeft vooral te maken met de consumptiemaatschappij en het materialisme wat zowel ten grondslag ligt aan het liberalisme alswel aan marxistische stromingen (socialisme, communisme, en daarvan afgeleid -een mix met liberalisme-: sociaaldemocratie). Al deze stromingen leggen de nadruk op de behoeftenbevrediging.

En dan is er nog het eeuwige twistpunt tussen conservatieven en liberalen: tolerantie. Voor liberalen is tolerantie een hogere waarde, voor conservatieven het begin van het einde, voor hen is tolerantie de relativerring van alle andere waarden en daarmee de ingang voor nihilisme.

Het liberalisme heeft ontzettend veel kapotgemaakt.



Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: ma apr 11, 2016 10:45 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 15, 2014 4:28 pm
Berichten: 7669
Berichten: Intopic
Woonplaats: Mijn eigen Vinexwijk
Terwijl het liberalisme en het marxisme wel zeker een belangrijke positieve rol spelen, worden ze veel verabsoluteerd. Liberalisme met zijn nadruk op persoonlijke vrijheid en verantwoordelijkheid is in mijn conservatieve denken het best op zijn plaats in het economische domein waar conservatieven zullen hameren op de rol van de marktmeester, de staat, die diefstal en afpersing moet tegengaan. Het marxisme was verdienstelijk in de sociaaldemocratie, in zijn originele historisch materialistische klassen-analyse, met nadruk op een billijke beloning voor iedere werker.

Het conservatisme wijst zulke vernieuwingen niet af maar zet zich af tegen onverschilligheid, luchtfietserij en revolutie wat vaak een uiting van een extremistische gedachtengang is.

Tot slot meen ik dat de groep waaraan Frondizi ons herinnert, langzaam evolueert naar grotere culturele en supranationale verbanden. Maar wie daarin doordraaft en doordramt zet de wereldvrede op het spel.

_________________
Een uitvoerende macht die zich niet gecontroleerd weet, gaat daar op een gegeven moment gebruik van maken.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: di apr 12, 2016 12:20 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 03, 2014 9:17 pm
Berichten: 1924
Berichten: Intopic
willem schreef:
Het onderwijs is afgedwaald van haar missie: van kinderen nuttige burgers maken, mensen die bijdragen aan het vaderland. Die gerichtheid op zelfontplooiïng is een liberale misvatting.

Er moet inderdaad duidelijker onderwijs komen vwb waarden.

Uit 2011:

Hier een lijstje wat ik vertaalde uit een les over samenleving en ethiek. Mijn dochter moest een opstel schrijven over wat nu een hogere waarde was: eerzucht (ambición) of hebzucht (codicia). Daar werd uitgebreid over gediscussieerd, heel interessant om te horen hoe mijn dochter van 14 daarover met medeleerlingen van gedachten wisselde; en ik wil wel eerlijk zijn, ik kan me niet herinneren dat ik dat soort dingen in Nederland ooit geleerd op school.

Hier een lijstje waarden wat ik uit dat boekje haalde:

Als belangrijkste hogere waarden, dus die de lange termijn en de maatschappelijke samenhang dienen, werden in een chileens onderwijsboek (van mijn jongste dochter) de volgende genoemd:

Onpartijdigheid of ook rechtvaardigheid: rechtvaardig en onpartijdig oordelen, zich een mening te vormen op grond van betrouwbare informatie en van de waarheid.
Eerlijkheid: handelen vanuit de geest van waarheid en rechtvaardigheid
Toebehoren: het insluiten van allen die tot onze groep, onze gemeenschap of ons vaderland behoren als broeders of zusters met wie wij overwinningen en tegenslagen delen. En wie wij naar eigen vermogens steunen of helpen.
Eerbiedigen van de ander. Het aanvaarden, doorgronden en begrijpen van verschillen in voelen, denken en handelen van een medemens, zolang dit niet ingaat tegen een grondrecht of een hogere waarde.
Ontzag voor de meerdere. Het aanvaarden van gezag waar dat berust op meerdere kennis, ervaring, kunde of verantwoordelijkheid en wanneer dit het algemeen belang dient doch slechts zolang de gezagsdrager grondrechten en hogere waarden eerbiedigt.
Trouw. Het niet verlaten of aan zijn haar lot overlaten van een naaste, de groep waartoe men behoort, de zaak die men inzette, het vaderland. Trouw staat tegenover verraad.
Solidariteit: het vermogen tot inleving in de anderen, de vereenzelviging met het lot, het lijden of de strijd van "de ander" is een waarde, maakt dat we bereid zijn tot iets in te leveren ten behoeve van de ander.
Eenvoud of bescheidenheid: onszelf aanvaarden zoals we zijn, zonder te pronken met bezittingen, de persoonlijke successen, afkomst of oorsprong. Eenvoud verdraagt zich niet met zelfingenomenheid, egocentrisme, snoeven of verwaandheid.
Verantwoordelijkheid: Het op zich nemen van de gevolgen van de eigen beslissingen, daden of ons handelen op persoonlijk of zakelijk gebied.
Rechtlijnigheid, ook "Onkreukbaarheid", "beginselvastheid" of "iemand uit één stuk zijn": handelend in overeenstemming met de eigen beginselen zelfs indien dit het eigenbelang niet ten goede komt. Staat tegenover verkniptheid dat is wanneer men beginselen huldigt maar niet overeenkomstig daarmee handelt of verschillende, onderling niet combineerbare beginselen huldigt.

Daaronder volgen een aantal andere tussenwaarden, zoals eerzucht, ijver, openhartigheid, en tot slot de lagere waarden zoals hebzucht of de wil tot zelfbehoud. Deze laatsten zijn eigenlijk slechts waarden in noodsituaties of bedreigingen.

Ik heb veel op met de waardenleer van Frondizi. Volgens de argentijnse filosoof Isieri Frondizi, moeten we onderscheid maken tussen hogere waarden te weten de waarden welke de lange termijn en de maatschappelijke samenhang dienen en de lagere waarden welke de onmiddellijke behoeftenbevrediging en het individueel overleven oftewel de korte termijn dienen.

Als we het over moreel verval hebben hebben we het altijd over hogere waarden. Het verdwijnen van de hogere waarden heeft vooral te maken met de consumptiemaatschappij en het materialisme wat zowel ten grondslag ligt aan het liberalisme alswel aan marxistische stromingen (socialisme, communisme, en daarvan afgeleid -een mix met liberalisme-: sociaaldemocratie). Al deze stromingen leggen de nadruk op de behoeftenbevrediging.

En dan is er nog het eeuwige twistpunt tussen conservatieven en liberalen: tolerantie. Voor liberalen is tolerantie een hogere waarde, voor conservatieven het begin van het einde, voor hen is tolerantie de relativerring van alle andere waarden en daarmee de ingang voor nihilisme.

Het liberalisme heeft ontzettend veel kapotgemaakt.




Goed onderwijs betekent in mijn ogen zoveel mogelijk individuen te begeleiden in het leren leren. Van groep 1 t/m het eindexamen VO. Er zit een docente van het gymnasium????? En een professor die nog steeds in systemen denkt. Beide zijn ongetwijfeld excellent in hun deel-onderwijs. Je kunt/moet geen enkel kind in die leeftijd al dwingen in een keurslijf. Zodra je elk kind zich laat ontwikkelen in hun eigen ontwikkeling gaat het goed. Het kind krijgt vertrouwen omdat het ziet dat het kan presteren. Dat is het belangrijkste dat je een kind kan meegeven. Hoe het zich na het VO ontwikkeld, is vervolgens aan elk individu. Sommige mensen hebben nu eenmaal meer tijd nodig om zich te laten inzien wat ze kunnen dan anderen. Beide ondervraagden hebben best punten, maar het blijft zoals het is: onderwijs NL scheert over één kam en dat gaat ten koste van de ontwikkeling van kinderen. Hoe vroeger men inspeelt op de behoeften van het individu (zonder al die bijkomende bullshit voor docenten) hoe beter hij/zij zich kunnen ontwikkelen. Het onderwijs is er om kinderen/pubers gereedschap voor de toekomst mee te geven ipv ze te dwingen in een keurslijf. Dat stompt af en laat kinderen van jongs af aan al zien dat de één "beter" is dan de ander.

_________________
"Ego cogito, ergo sum."


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: di apr 12, 2016 9:49 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 15, 2014 4:28 pm
Berichten: 7669
Berichten: Intopic
Woonplaats: Mijn eigen Vinexwijk
Wortel, het verhaal over Montessori en over de individuele aandacht is mooi maar ik heb pas nadat ik kinderen naar school bracht in de praktijk ervaren wat daar nog meer speelt, bij heel veel kinderen, en dat is de noodzaak om discipline aan te leren, en als bijkomende kwestie, een minimum aan kennis en vaardigheden.

Bij mijn kinderen zie ik het ook. Ik zie inderdaad veel vrijheid die ze kregen, ik zie enig succes in schoolprestaties maar ik zie ook dat anderen, uit milieus waar ze het beter snappen, waar ze ook meer dingen "mee" hebben, een stapje hoger scoren.

Want die andere kinderen leren een op twee uren langer op een dag, hebben daar discipline voor. Ook dat garandeert hen natuurlijk geen succes maar drie tot vier uren gamen per dag garandeert dat je sowieso geen vwo kunt halen. Met mij zullen jullie wel blij zijn dat jullie kinderen tenminste nog IETS doen, en met mij zullen jullie wel accepteren dat je nu eenmaal niet alles kunt hebben.

Maar wat je persoonlijk hebt meegemaakt, en hoe het met je kinderen is gegaan, mag toch wel meetellen in hoe je in de discussie staat?

_________________
Een uitvoerende macht die zich niet gecontroleerd weet, gaat daar op een gegeven moment gebruik van maken.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: di apr 12, 2016 4:05 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo mei 06, 2012 12:39 pm
Berichten: 8433
Berichten: Intopic
Rightnow schreef:
Dat het onderwijs het nut van ouderwetse deugden negeert. Dronkers (Volkskrant van zaterdag j.l.) wees daar op.

Behalve op meetbare schoolprestaties hamerde Dronkers op een stabiel gezinsleven als voorwaarde voor een succesvolle onderwijsloopbaan.


Jaap Dronkers wees op de discipline, de kennis en de vaardigheden die kinderen uit de betere milieus van huis uit dikwijls meekregen. Hij wilde deze zaken ook meegeven aan de andere kinderen zodat die betere kansen zouden krijgen dan momenteel het geval is.


Moeten scholen nu zorgen voor een stabiel gezinsleven?

_________________
I never forget a face, but in your case I'll be glad to make
an exception.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: di apr 12, 2016 11:19 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jan 10, 2014 9:17 pm
Berichten: 10104
Berichten: Intopic
Rightnow schreef:
Wortel, het verhaal over Montessori en over de individuele aandacht is mooi maar ik heb pas nadat ik kinderen naar school bracht in de praktijk ervaren wat daar nog meer speelt, bij heel veel kinderen, en dat is de noodzaak om discipline aan te leren, en als bijkomende kwestie, een minimum aan kennis en vaardigheden.

Bij mijn kinderen zie ik het ook. Ik zie inderdaad veel vrijheid die ze kregen, ik zie enig succes in schoolprestaties maar ik zie ook dat anderen, uit milieus waar ze het beter snappen, waar ze ook meer dingen "mee" hebben, een stapje hoger scoren.

Want die andere kinderen leren een op twee uren langer op een dag, hebben daar discipline voor. Ook dat garandeert hen natuurlijk geen succes maar drie tot vier uren gamen per dag garandeert dat je sowieso geen vwo kunt halen. Met mij zullen jullie wel blij zijn dat jullie kinderen tenminste nog IETS doen, en met mij zullen jullie wel accepteren dat je nu eenmaal niet alles kunt hebben.

Maar wat je persoonlijk hebt meegemaakt, en hoe het met je kinderen is gegaan, mag toch wel meetellen in hoe je in de discussie staat?


Die van mij is 3 uur per dag met dat ding bezig en gaat naar Havo/VWO.
Heeft daar niet echt veel moeite mee. We gaan zien wat ie doet.

NB was bij mij vroeger weinig anders, misschien nog wel erger.
VWO-beta gehaald met gemiddeld 8,nogwat.

_________________
Laat zien
Het allerstomste wat je kan doen, is ongelijke dingen gelijk beoordelen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: wo apr 13, 2016 8:29 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 22, 2014 12:19 pm
Berichten: 2306
Berichten: Intopic
Rightnow schreef:
De sociaaldemocraat Jaap Dronkers kwam steeds meer alleen te staan in zijn opvatting dat veel onderwijsvernieuwingen weliswaar leuk waren voor de kinderen van de elite, maar dat heel gewoon het aanleren van discipline en feitelijke basiskennis, de kern van het ouderwetse onderwijs, steeds meer in de kou komen staan.

Karin den Heijer die vanmiddag in Buitenhof de degens kruiste met Paul Schnabel, lijkt mij op dezelfde lijn te zitten.

Goed zo mevrouw Den Heijer en posthuum dank aan Jaap Dronkers - jullie moeten in jullie elitaire kringen vaak tegen de stroom oproeien maar ook als "niemand" het wil begrijpen zal de geschiedenis jullie gelijk wel eens kunnen bewijzen!

http://www.npo.nl/buitenhof/10-04-2016/ ... RO_3684714 en De Volkskrant van zaterdag 9 april 2016


terugkeer naar ouderwetse discipline en het aanleren van omgangsvormen cq. sociale vorming is geen verkeerde keuze. En gewoon weer kennis doorgeven....


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: wo apr 13, 2016 8:35 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 22, 2014 12:19 pm
Berichten: 2306
Berichten: Intopic
wortel schreef:
willem schreef:
Het onderwijs is afgedwaald van haar missie: van kinderen nuttige burgers maken, mensen die bijdragen aan het vaderland. Die gerichtheid op zelfontplooiïng is een liberale misvatting.

Er moet inderdaad duidelijker onderwijs komen vwb waarden.

Uit 2011:

Hier een lijstje wat ik vertaalde uit een les over samenleving en ethiek. Mijn dochter moest een opstel schrijven over wat nu een hogere waarde was: eerzucht (ambición) of hebzucht (codicia). Daar werd uitgebreid over gediscussieerd, heel interessant om te horen hoe mijn dochter van 14 daarover met medeleerlingen van gedachten wisselde; en ik wil wel eerlijk zijn, ik kan me niet herinneren dat ik dat soort dingen in Nederland ooit geleerd op school.

Hier een lijstje waarden wat ik uit dat boekje haalde:

Als belangrijkste hogere waarden, dus die de lange termijn en de maatschappelijke samenhang dienen, werden in een chileens onderwijsboek (van mijn jongste dochter) de volgende genoemd:

Onpartijdigheid of ook rechtvaardigheid: rechtvaardig en onpartijdig oordelen, zich een mening te vormen op grond van betrouwbare informatie en van de waarheid.
Eerlijkheid: handelen vanuit de geest van waarheid en rechtvaardigheid
Toebehoren: het insluiten van allen die tot onze groep, onze gemeenschap of ons vaderland behoren als broeders of zusters met wie wij overwinningen en tegenslagen delen. En wie wij naar eigen vermogens steunen of helpen.
Eerbiedigen van de ander. Het aanvaarden, doorgronden en begrijpen van verschillen in voelen, denken en handelen van een medemens, zolang dit niet ingaat tegen een grondrecht of een hogere waarde.
Ontzag voor de meerdere. Het aanvaarden van gezag waar dat berust op meerdere kennis, ervaring, kunde of verantwoordelijkheid en wanneer dit het algemeen belang dient doch slechts zolang de gezagsdrager grondrechten en hogere waarden eerbiedigt.
Trouw. Het niet verlaten of aan zijn haar lot overlaten van een naaste, de groep waartoe men behoort, de zaak die men inzette, het vaderland. Trouw staat tegenover verraad.
Solidariteit: het vermogen tot inleving in de anderen, de vereenzelviging met het lot, het lijden of de strijd van "de ander" is een waarde, maakt dat we bereid zijn tot iets in te leveren ten behoeve van de ander.
Eenvoud of bescheidenheid: onszelf aanvaarden zoals we zijn, zonder te pronken met bezittingen, de persoonlijke successen, afkomst of oorsprong. Eenvoud verdraagt zich niet met zelfingenomenheid, egocentrisme, snoeven of verwaandheid.
Verantwoordelijkheid: Het op zich nemen van de gevolgen van de eigen beslissingen, daden of ons handelen op persoonlijk of zakelijk gebied.
Rechtlijnigheid, ook "Onkreukbaarheid", "beginselvastheid" of "iemand uit één stuk zijn": handelend in overeenstemming met de eigen beginselen zelfs indien dit het eigenbelang niet ten goede komt. Staat tegenover verkniptheid dat is wanneer men beginselen huldigt maar niet overeenkomstig daarmee handelt of verschillende, onderling niet combineerbare beginselen huldigt.

Daaronder volgen een aantal andere tussenwaarden, zoals eerzucht, ijver, openhartigheid, en tot slot de lagere waarden zoals hebzucht of de wil tot zelfbehoud. Deze laatsten zijn eigenlijk slechts waarden in noodsituaties of bedreigingen.

Ik heb veel op met de waardenleer van Frondizi. Volgens de argentijnse filosoof Isieri Frondizi, moeten we onderscheid maken tussen hogere waarden te weten de waarden welke de lange termijn en de maatschappelijke samenhang dienen en de lagere waarden welke de onmiddellijke behoeftenbevrediging en het individueel overleven oftewel de korte termijn dienen.

Als we het over moreel verval hebben hebben we het altijd over hogere waarden. Het verdwijnen van de hogere waarden heeft vooral te maken met de consumptiemaatschappij en het materialisme wat zowel ten grondslag ligt aan het liberalisme alswel aan marxistische stromingen (socialisme, communisme, en daarvan afgeleid -een mix met liberalisme-: sociaaldemocratie). Al deze stromingen leggen de nadruk op de behoeftenbevrediging.

En dan is er nog het eeuwige twistpunt tussen conservatieven en liberalen: tolerantie. Voor liberalen is tolerantie een hogere waarde, voor conservatieven het begin van het einde, voor hen is tolerantie de relativerring van alle andere waarden en daarmee de ingang voor nihilisme.

Het liberalisme heeft ontzettend veel kapotgemaakt.




Goed onderwijs betekent in mijn ogen zoveel mogelijk individuen te begeleiden in het leren leren. Van groep 1 t/m het eindexamen VO. Er zit een docente van het gymnasium????? En een professor die nog steeds in systemen denkt. Beide zijn ongetwijfeld excellent in hun deel-onderwijs. Je kunt/moet geen enkel kind in die leeftijd al dwingen in een keurslijf. Zodra je elk kind zich laat ontwikkelen in hun eigen ontwikkeling gaat het goed. Het kind krijgt vertrouwen omdat het ziet dat het kan presteren. Dat is het belangrijkste dat je een kind kan meegeven. Hoe het zich na het VO ontwikkeld, is vervolgens aan elk individu. Sommige mensen hebben nu eenmaal meer tijd nodig om zich te laten inzien wat ze kunnen dan anderen. Beide ondervraagden hebben best punten, maar het blijft zoals het is: onderwijs NL scheert over één kam en dat gaat ten koste van de ontwikkeling van kinderen. Hoe vroeger men inspeelt op de behoeften van het individu (zonder al die bijkomende bullshit voor docenten) hoe beter hij/zij zich kunnen ontwikkelen. Het onderwijs is er om kinderen/pubers gereedschap voor de toekomst mee te geven ipv ze te dwingen in een keurslijf. Dat stompt af en laat kinderen van jongs af aan al zien dat de één "beter" is dan de ander.


Dat gebeurd toch. Er is veel verschil tussen mensen en ik denk dat je moet waken voor een te extreme vorm van "gelijkheidsdenken". Want dan komt het in de praktijk neer dat alle aandacht gaat naar de zwakste schakels.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: wo apr 13, 2016 6:48 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jan 10, 2014 9:17 pm
Berichten: 10104
Berichten: Intopic
Napoleon schreef:
Laat zien
wortel schreef:
willem schreef:
Het onderwijs is afgedwaald van haar missie: van kinderen nuttige burgers maken, mensen die bijdragen aan het vaderland. Die gerichtheid op zelfontplooiïng is een liberale misvatting.

Er moet inderdaad duidelijker onderwijs komen vwb waarden.

Uit 2011:

Hier een lijstje wat ik vertaalde uit een les over samenleving en ethiek. Mijn dochter moest een opstel schrijven over wat nu een hogere waarde was: eerzucht (ambición) of hebzucht (codicia). Daar werd uitgebreid over gediscussieerd, heel interessant om te horen hoe mijn dochter van 14 daarover met medeleerlingen van gedachten wisselde; en ik wil wel eerlijk zijn, ik kan me niet herinneren dat ik dat soort dingen in Nederland ooit geleerd op school.

Hier een lijstje waarden wat ik uit dat boekje haalde:

Als belangrijkste hogere waarden, dus die de lange termijn en de maatschappelijke samenhang dienen, werden in een chileens onderwijsboek (van mijn jongste dochter) de volgende genoemd:

Onpartijdigheid of ook rechtvaardigheid: rechtvaardig en onpartijdig oordelen, zich een mening te vormen op grond van betrouwbare informatie en van de waarheid.
Eerlijkheid: handelen vanuit de geest van waarheid en rechtvaardigheid
Toebehoren: het insluiten van allen die tot onze groep, onze gemeenschap of ons vaderland behoren als broeders of zusters met wie wij overwinningen en tegenslagen delen. En wie wij naar eigen vermogens steunen of helpen.
Eerbiedigen van de ander. Het aanvaarden, doorgronden en begrijpen van verschillen in voelen, denken en handelen van een medemens, zolang dit niet ingaat tegen een grondrecht of een hogere waarde.
Ontzag voor de meerdere. Het aanvaarden van gezag waar dat berust op meerdere kennis, ervaring, kunde of verantwoordelijkheid en wanneer dit het algemeen belang dient doch slechts zolang de gezagsdrager grondrechten en hogere waarden eerbiedigt.
Trouw. Het niet verlaten of aan zijn haar lot overlaten van een naaste, de groep waartoe men behoort, de zaak die men inzette, het vaderland. Trouw staat tegenover verraad.
Solidariteit: het vermogen tot inleving in de anderen, de vereenzelviging met het lot, het lijden of de strijd van "de ander" is een waarde, maakt dat we bereid zijn tot iets in te leveren ten behoeve van de ander.
Eenvoud of bescheidenheid: onszelf aanvaarden zoals we zijn, zonder te pronken met bezittingen, de persoonlijke successen, afkomst of oorsprong. Eenvoud verdraagt zich niet met zelfingenomenheid, egocentrisme, snoeven of verwaandheid.
Verantwoordelijkheid: Het op zich nemen van de gevolgen van de eigen beslissingen, daden of ons handelen op persoonlijk of zakelijk gebied.
Rechtlijnigheid, ook "Onkreukbaarheid", "beginselvastheid" of "iemand uit één stuk zijn": handelend in overeenstemming met de eigen beginselen zelfs indien dit het eigenbelang niet ten goede komt. Staat tegenover verkniptheid dat is wanneer men beginselen huldigt maar niet overeenkomstig daarmee handelt of verschillende, onderling niet combineerbare beginselen huldigt.

Daaronder volgen een aantal andere tussenwaarden, zoals eerzucht, ijver, openhartigheid, en tot slot de lagere waarden zoals hebzucht of de wil tot zelfbehoud. Deze laatsten zijn eigenlijk slechts waarden in noodsituaties of bedreigingen.

Ik heb veel op met de waardenleer van Frondizi. Volgens de argentijnse filosoof Isieri Frondizi, moeten we onderscheid maken tussen hogere waarden te weten de waarden welke de lange termijn en de maatschappelijke samenhang dienen en de lagere waarden welke de onmiddellijke behoeftenbevrediging en het individueel overleven oftewel de korte termijn dienen.

Als we het over moreel verval hebben hebben we het altijd over hogere waarden. Het verdwijnen van de hogere waarden heeft vooral te maken met de consumptiemaatschappij en het materialisme wat zowel ten grondslag ligt aan het liberalisme alswel aan marxistische stromingen (socialisme, communisme, en daarvan afgeleid -een mix met liberalisme-: sociaaldemocratie). Al deze stromingen leggen de nadruk op de behoeftenbevrediging.

En dan is er nog het eeuwige twistpunt tussen conservatieven en liberalen: tolerantie. Voor liberalen is tolerantie een hogere waarde, voor conservatieven het begin van het einde, voor hen is tolerantie de relativerring van alle andere waarden en daarmee de ingang voor nihilisme.

Het liberalisme heeft ontzettend veel kapotgemaakt.




Goed onderwijs betekent in mijn ogen zoveel mogelijk individuen te begeleiden in het leren leren. Van groep 1 t/m het eindexamen VO. Er zit een docente van het gymnasium????? En een professor die nog steeds in systemen denkt. Beide zijn ongetwijfeld excellent in hun deel-onderwijs. Je kunt/moet geen enkel kind in die leeftijd al dwingen in een keurslijf. Zodra je elk kind zich laat ontwikkelen in hun eigen ontwikkeling gaat het goed. Het kind krijgt vertrouwen omdat het ziet dat het kan presteren. Dat is het belangrijkste dat je een kind kan meegeven. Hoe het zich na het VO ontwikkeld, is vervolgens aan elk individu. Sommige mensen hebben nu eenmaal meer tijd nodig om zich te laten inzien wat ze kunnen dan anderen. Beide ondervraagden hebben best punten, maar het blijft zoals het is: onderwijs NL scheert over één kam en dat gaat ten koste van de ontwikkeling van kinderen. Hoe vroeger men inspeelt op de behoeften van het individu (zonder al die bijkomende bullshit voor docenten) hoe beter hij/zij zich kunnen ontwikkelen. Het onderwijs is er om kinderen/pubers gereedschap voor de toekomst mee te geven ipv ze te dwingen in een keurslijf. Dat stompt af en laat kinderen van jongs af aan al zien dat de één "beter" is dan de ander.


Dat gebeurd toch. Er is veel verschil tussen mensen en ik denk dat je moet waken voor een te extreme vorm van "gelijkheidsdenken". Want dan komt het in de praktijk neer dat alle aandacht gaat naar de zwakste schakels.


Mee eens. We kunnen niet alleen maar achter de zwaksten aan lopen.
Er moet ook wat te halen zijn voor de uitblinkers.

Maar vergeet niet het grootste deel, de middenmoot.
Weet je die niet te inspireren dan help je het grootste deel naar de donder.

_________________
Laat zien
Het allerstomste wat je kan doen, is ongelijke dingen gelijk beoordelen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: wo apr 13, 2016 8:30 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 03, 2014 9:17 pm
Berichten: 1924
Berichten: Intopic
Rightnow schreef:
Wortel, het verhaal over Montessori en over de individuele aandacht is mooi maar ik heb pas nadat ik kinderen naar school bracht in de praktijk ervaren wat daar nog meer speelt, bij heel veel kinderen, en dat is de noodzaak om discipline aan te leren, en als bijkomende kwestie, een minimum aan kennis en vaardigheden.

Bij mijn kinderen zie ik het ook. Ik zie inderdaad veel vrijheid die ze kregen, ik zie enig succes in schoolprestaties maar ik zie ook dat anderen, uit milieus waar ze het beter snappen, waar ze ook meer dingen "mee" hebben, een stapje hoger scoren.

Want die andere kinderen leren een op twee uren langer op een dag, hebben daar discipline voor. Ook dat garandeert hen natuurlijk geen succes maar drie tot vier uren gamen per dag garandeert dat je sowieso geen vwo kunt halen. Met mij zullen jullie wel blij zijn dat jullie kinderen tenminste nog IETS doen, en met mij zullen jullie wel accepteren dat je nu eenmaal niet alles kunt hebben.

Maar wat je persoonlijk hebt meegemaakt, en hoe het met je kinderen is gegaan, mag toch wel meetellen in hoe je in de discussie staat?


Zeker. Dat is jouw waarheid en die is echt. Je omschrijft heel mooi jouw ervaring. Wat ik eruit lees als belangrijkste punt is: discipline. De grote vraag is: hoe breng je leerlingen dit bij in de grote vrijheid die zij ervaren (en ook krijgen van hun ouders). Dit zal op een andere manier moeten gebeuren dan door dwang. Dit maakt kinderen onzeker omdat zij aan de ene kant een ongekende vrijheid kennen en aan de andere kant dwang, beperking door een onderwijssysteem. Ouders en school moeten één zijn in de opvoeding. Beide moeten hun verantwoordelijkheid nemen. En nu juist dit woordje, daar gaat het om. Zoals ik als jaren roep: bij vrijheid hoort verantwoordelijkheid. Wanneer je geen verantwoordelijkheid neemt, wordt jouw vrijheid ingeperkt. En leg dit maar eens neer op de discussie van vrije meningsuiting. Je hebt de vrijheid om uit te braken wat je wilt. Het stelt niets, maar dan ook niets voor wannner je de verantwoordelijkheid er niet van inziet. Het is een scheet die in lucht op zal gaan.

_________________
"Ego cogito, ergo sum."


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: za mei 14, 2016 7:55 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 04, 2014 12:22 pm
Berichten: 2523
Berichten: Intopic
Napoleon schreef:
wortel schreef:
willem schreef:
Het onderwijs is afgedwaald van haar missie: van kinderen nuttige burgers maken, mensen die bijdragen aan het vaderland. Die gerichtheid op zelfontplooiïng is een liberale misvatting.

Er moet inderdaad duidelijker onderwijs komen vwb waarden.

Uit 2011:

Hier een lijstje wat ik vertaalde uit een les over samenleving en ethiek. Mijn dochter moest een opstel schrijven over wat nu een hogere waarde was: eerzucht (ambición) of hebzucht (codicia). Daar werd uitgebreid over gediscussieerd, heel interessant om te horen hoe mijn dochter van 14 daarover met medeleerlingen van gedachten wisselde; en ik wil wel eerlijk zijn, ik kan me niet herinneren dat ik dat soort dingen in Nederland ooit geleerd op school.

Hier een lijstje waarden wat ik uit dat boekje haalde:

Als belangrijkste hogere waarden, dus die de lange termijn en de maatschappelijke samenhang dienen, werden in een chileens onderwijsboek (van mijn jongste dochter) de volgende genoemd:

Onpartijdigheid of ook rechtvaardigheid: rechtvaardig en onpartijdig oordelen, zich een mening te vormen op grond van betrouwbare informatie en van de waarheid.
Eerlijkheid: handelen vanuit de geest van waarheid en rechtvaardigheid
Toebehoren: het insluiten van allen die tot onze groep, onze gemeenschap of ons vaderland behoren als broeders of zusters met wie wij overwinningen en tegenslagen delen. En wie wij naar eigen vermogens steunen of helpen.
Eerbiedigen van de ander. Het aanvaarden, doorgronden en begrijpen van verschillen in voelen, denken en handelen van een medemens, zolang dit niet ingaat tegen een grondrecht of een hogere waarde.
Ontzag voor de meerdere. Het aanvaarden van gezag waar dat berust op meerdere kennis, ervaring, kunde of verantwoordelijkheid en wanneer dit het algemeen belang dient doch slechts zolang de gezagsdrager grondrechten en hogere waarden eerbiedigt.
Trouw. Het niet verlaten of aan zijn haar lot overlaten van een naaste, de groep waartoe men behoort, de zaak die men inzette, het vaderland. Trouw staat tegenover verraad.
Solidariteit: het vermogen tot inleving in de anderen, de vereenzelviging met het lot, het lijden of de strijd van "de ander" is een waarde, maakt dat we bereid zijn tot iets in te leveren ten behoeve van de ander.
Eenvoud of bescheidenheid: onszelf aanvaarden zoals we zijn, zonder te pronken met bezittingen, de persoonlijke successen, afkomst of oorsprong. Eenvoud verdraagt zich niet met zelfingenomenheid, egocentrisme, snoeven of verwaandheid.
Verantwoordelijkheid: Het op zich nemen van de gevolgen van de eigen beslissingen, daden of ons handelen op persoonlijk of zakelijk gebied.
Rechtlijnigheid, ook "Onkreukbaarheid", "beginselvastheid" of "iemand uit één stuk zijn": handelend in overeenstemming met de eigen beginselen zelfs indien dit het eigenbelang niet ten goede komt. Staat tegenover verkniptheid dat is wanneer men beginselen huldigt maar niet overeenkomstig daarmee handelt of verschillende, onderling niet combineerbare beginselen huldigt.

Daaronder volgen een aantal andere tussenwaarden, zoals eerzucht, ijver, openhartigheid, en tot slot de lagere waarden zoals hebzucht of de wil tot zelfbehoud. Deze laatsten zijn eigenlijk slechts waarden in noodsituaties of bedreigingen.

Ik heb veel op met de waardenleer van Frondizi. Volgens de argentijnse filosoof Isieri Frondizi, moeten we onderscheid maken tussen hogere waarden te weten de waarden welke de lange termijn en de maatschappelijke samenhang dienen en de lagere waarden welke de onmiddellijke behoeftenbevrediging en het individueel overleven oftewel de korte termijn dienen.

Als we het over moreel verval hebben hebben we het altijd over hogere waarden. Het verdwijnen van de hogere waarden heeft vooral te maken met de consumptiemaatschappij en het materialisme wat zowel ten grondslag ligt aan het liberalisme alswel aan marxistische stromingen (socialisme, communisme, en daarvan afgeleid -een mix met liberalisme-: sociaaldemocratie). Al deze stromingen leggen de nadruk op de behoeftenbevrediging.

En dan is er nog het eeuwige twistpunt tussen conservatieven en liberalen: tolerantie. Voor liberalen is tolerantie een hogere waarde, voor conservatieven het begin van het einde, voor hen is tolerantie de relativerring van alle andere waarden en daarmee de ingang voor nihilisme.

Het liberalisme heeft ontzettend veel kapotgemaakt.




Goed onderwijs betekent in mijn ogen zoveel mogelijk individuen te begeleiden in het leren leren. Van groep 1 t/m het eindexamen VO. Er zit een docente van het gymnasium????? En een professor die nog steeds in systemen denkt. Beide zijn ongetwijfeld excellent in hun deel-onderwijs. Je kunt/moet geen enkel kind in die leeftijd al dwingen in een keurslijf. Zodra je elk kind zich laat ontwikkelen in hun eigen ontwikkeling gaat het goed. Het kind krijgt vertrouwen omdat het ziet dat het kan presteren. Dat is het belangrijkste dat je een kind kan meegeven. Hoe het zich na het VO ontwikkeld, is vervolgens aan elk individu. Sommige mensen hebben nu eenmaal meer tijd nodig om zich te laten inzien wat ze kunnen dan anderen. Beide ondervraagden hebben best punten, maar het blijft zoals het is: onderwijs NL scheert over één kam en dat gaat ten koste van de ontwikkeling van kinderen. Hoe vroeger men inspeelt op de behoeften van het individu (zonder al die bijkomende bullshit voor docenten) hoe beter hij/zij zich kunnen ontwikkelen. Het onderwijs is er om kinderen/pubers gereedschap voor de toekomst mee te geven ipv ze te dwingen in een keurslijf. Dat stompt af en laat kinderen van jongs af aan al zien dat de één "beter" is dan de ander.


Dat gebeurd toch. Er is veel verschil tussen mensen en ik denk dat je moet waken voor een te extreme vorm van "gelijkheidsdenken". Want dan komt het in de praktijk neer dat alle aandacht gaat naar de zwakste schakels.
Met de zwakste schakels zal jij wel bedoelen de kinderen die men niet onderwijzen kan, omdat die kinderen een te laag IQ hebben.?

_________________
Het is nergens voor nodig om de verveelde medemensen te vervelen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: za mei 14, 2016 8:48 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 15, 2013 3:37 pm
Berichten: 9081
Berichten: Intopic
willem schreef:
Het onderwijs is afgedwaald van haar missie: van kinderen nuttige burgers maken, mensen die bijdragen aan het vaderland. Die gerichtheid op zelfontplooiïng is een liberale misvatting.

Er moet inderdaad duidelijker onderwijs komen vwb waarden.
Heb je Toergenjevs Vaders en Zonen gelezen? De hoofdpersoon uit het boek geeft daarin een definitie van nihilisme:

"Een nihilist is iemand die niet buigt voor autoriteiten, iemand die geen principe zomaar op goed geloof aanneemt, hoe goed en eerbiedwaardig het ook moge zijn."

Ik voel me erg thuis bij deze vorm van nihilisme. Maar goed, ik ben dan ook overtuigd liberaal.

_________________
Het is beter voorzichtig door rood te lopen dan roekeloos door groen - Anonymus

Neoliberalisme nader uitgelegd

Klimaatverandering nader uitgelegd


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: zo mei 15, 2016 1:50 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 03, 2014 9:17 pm
Berichten: 1924
Berichten: Intopic
Lancelot schreef:
willem schreef:
Het onderwijs is afgedwaald van haar missie: van kinderen nuttige burgers maken, mensen die bijdragen aan het vaderland. Die gerichtheid op zelfontplooiïng is een liberale misvatting.

Er moet inderdaad duidelijker onderwijs komen vwb waarden.
Heb je Toergenjevs Vaders en Zonen gelezen? De hoofdpersoon uit het boek geeft daarin een definitie van nihilisme:

"Een nihilist is iemand die niet buigt voor autoriteiten, iemand die geen principe zomaar op goed geloof aanneemt, hoe goed en eerbiedwaardig het ook moge zijn."

Ik voel me erg thuis bij deze vorm van nihilisme. Maar goed, ik ben dan ook overtuigd liberaal.


Deze reactie lezende herken ik de afkeer tegen autoriteit. Dat heb ik ook. Maar waarom? In mijn geval, omdat ik zelf verantwoordelijkheid neem voor de daden die ik doe. Dit vindt ik totaal niet terug in jouw reactie. Het lijkt erop dat je het nihilisme als excuus gebruikt om maar te doen en te laten wat jezelf vindt. Dat zie ik bij heel veel liberalen terug. Er is niets mis mee om liberaal te zijn, dat ben ik ook maar daarbij wel sociaal, rekening houdend met anderen in plaats van egocentrisme. Voor mij is het echte liberalisme verworden tot egocentrisme.
Een reactie op beperking van vrijheid in de jeugd, ook dat heb ik ervaren. En dan nog word je ouder en kan je leren. Ik zie in deze reactie hier niets van terug. Het lijkt op vasthouden aan, vrijgevochten en doel bereikt, niet meer willen leren. Geeft jouw vrijheid nu nog steeds zoveel geluk dat je er jaren op kan teren? Ik ben nieuwsgierig.

_________________
"Ego cogito, ergo sum."


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: zo mei 15, 2016 10:06 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 15, 2013 3:37 pm
Berichten: 9081
Berichten: Intopic
wortel schreef:
Lancelot schreef:
willem schreef:
Het onderwijs is afgedwaald van haar missie: van kinderen nuttige burgers maken, mensen die bijdragen aan het vaderland. Die gerichtheid op zelfontplooiïng is een liberale misvatting.

Er moet inderdaad duidelijker onderwijs komen vwb waarden.
Heb je Toergenjevs Vaders en Zonen gelezen? De hoofdpersoon uit het boek geeft daarin een definitie van nihilisme:

"Een nihilist is iemand die niet buigt voor autoriteiten, iemand die geen principe zomaar op goed geloof aanneemt, hoe goed en eerbiedwaardig het ook moge zijn."

Ik voel me erg thuis bij deze vorm van nihilisme. Maar goed, ik ben dan ook overtuigd liberaal.


Deze reactie lezende herken ik de afkeer tegen autoriteit. Dat heb ik ook. Maar waarom? In mijn geval, omdat ik zelf verantwoordelijkheid neem voor de daden die ik doe. Dit vindt ik totaal niet terug in jouw reactie. Het lijkt erop dat je het nihilisme als excuus gebruikt om maar te doen en te laten wat jezelf vindt. Dat zie ik bij heel veel liberalen terug. Er is niets mis mee om liberaal te zijn, dat ben ik ook maar daarbij wel sociaal, rekening houdend met anderen in plaats van egocentrisme. Voor mij is het echte liberalisme verworden tot egocentrisme.
Een reactie op beperking van vrijheid in de jeugd, ook dat heb ik ervaren. En dan nog word je ouder en kan je leren. Ik zie in deze reactie hier niets van terug. Het lijkt op vasthouden aan, vrijgevochten en doel bereikt, niet meer willen leren. Geeft jouw vrijheid nu nog steeds zoveel geluk dat je er jaren op kan teren? Ik ben nieuwsgierig.
Ik heb geen afkeer tegen autoriteit. Ik heb er iets op tegen dat de autoriteit bepaalt wat nuttige burgers zijn, dat jij bepaalt wat sociaal is en dat ik jouw manier van rekening houdend met moet volgen. Dat als ik egocentrisch zou zijn ik een slecht mens ben. Dat klinkt immers uit je woorden. Kijk mij eens een goede nobele en nuttige burger zijn. "Ik ben sociaal en ik houd rekening met anderen en dit zie ik niet terug in jouw woorden Lancelot, jij dient je aan mij te verantwoorden, omdat ik om een of andere reden de autoriteit heb om jou de maat te nemen." Dat is wat ik bedoel dat ik niet buig voor autoriteit en ik geen principe zomaar op goed geloof aanneem, hoe nobel het ook moge klinken.

_________________
Het is beter voorzichtig door rood te lopen dan roekeloos door groen - Anonymus

Neoliberalisme nader uitgelegd

Klimaatverandering nader uitgelegd


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: do apr 22, 2021 3:25 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:26 pm
Berichten: 6030
Berichten: Intopic
We buigen mee.....te veel volgens mij in een tijd dat zelfs kinderen kinderen (elkaar) niet meer begrijpen:

Dagboek Anne Frank hertaald in eenvoudig Nederlands
https://www.parool.nl/amsterdam/dagboek ... ~b4025e47/

Van Het Achterhuis, het dagboek van Anne Frank, is woensdag een versie verschenen specifiek bedoeld voor kinderen vanaf 8 jaar die moeite hebben met lezen. ‘Juist voor hen is het belangrijk dat dit wereldberoemde boek beschikbaar is.’
(...)
Uit het jaarlijkse PISA-onderzoek naar leesvaardigheid blijkt namelijk dat ongeveer 25 procent van de 15-jarigen potentieel laaggeletterd is. “We lopen achter met begrijpend lezen,” zegt directeur van Eenvoudig Communiceren Ralf Beekveldt. “Juist voor die kinderen is het belangrijk dat dit wereldberoemde boek beschikbaar is, zodat ze kunnen oefenen. Boeken lezen is natuurlijk een beetje uit, lezen wordt gezien als iets ouderwets. Ik snap dat Netflix kijken veel leuker is, maar om lezen bij jonge mensen te stimuleren hebben we een eenvoudigere versie van het dagboek uitgebracht.”



Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Biertje, Hume, Lumiere, Majestic-12 [Bot] en 116 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling