Het is nu di jul 07, 2020 5:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 246 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#161  BerichtGeplaatst: wo mei 25, 2016 11:29 am 
lid

Enzo501 schreef:
Pizzaman schreef:
Enzo501 schreef:

Het klopt dat de overheid op de woonmarkt de afgelopen decennia de meest prijsopdrijvende factor is. Dus de logische stap zou zijn: minder overheidsinvloed. Vergeet ook niet dat prijsverlagende maatregelen betaald zullen worden uit de algemene middelen. lees: de belastingbetaler.

Ik vind dat typische een gedachte van een bankenvrijpleiter.
De dader ontspringt de dans zonder ene fuk te hoeven repareren.
Nee, in plaats daarvan laten we het aan het grootgeld over? Nou...

De overheid heeft er een bende van gemaakt, ze fixen de boel ook maar.

Ja, dan spreken we elkaar over 30 jaar weer, over dezelfde problematiek. Want de kans dat de overheid 'het helemaal anders gaat doen' is nihil. Ik verbaas me steeds weer dat degenen die voortdurend de meeste kritiek op de overheid hebben in bijna elke discussie ook degenen zijn die maar naar de overheid blijven kijken voor oplossingen....

Dan snap je de denkwijze van sommigen niet.

Simpelweg: de maatschappij, dat ben jij. Die overheid, dat ben je zelf indirect ook.
Blijven wij dus stemmen op partijen die voor dit soort dingen een blinde vlek hebben
dan hebben we het er zelf naar gemaakt, net als de senioren die nu een probleem hebben.
Jarenlang hebben ze de bekende partijen aan het roer gelaten, nu zitten ze met de shitzooi.

Als men er niet van leert dan zitten we inderdaad over 30 jaar weer.
En gezien dat er dik in zit, tref ik eigen maatregelen. Kan het alleen maar meevallen.

Profiel  

Bericht nummer:#162  BerichtGeplaatst: wo mei 25, 2016 11:37 am 
lid

Pizzaman schreef:
Enzo501 schreef:
Pizzaman schreef:

Ik vind dat typische een gedachte van een bankenvrijpleiter.
De dader ontspringt de dans zonder ene fuk te hoeven repareren.
Nee, in plaats daarvan laten we het aan het grootgeld over? Nou...

De overheid heeft er een bende van gemaakt, ze fixen de boel ook maar.

Ja, dan spreken we elkaar over 30 jaar weer, over dezelfde problematiek. Want de kans dat de overheid 'het helemaal anders gaat doen' is nihil. Ik verbaas me steeds weer dat degenen die voortdurend de meeste kritiek op de overheid hebben in bijna elke discussie ook degenen zijn die maar naar de overheid blijven kijken voor oplossingen....

Simpelweg: de maatschappij, dat ben jij. Die overheid, dat ben je zelf indirect ook.
Blijven wij dus stemmen op partijen die voor dit soort dingen een blinde vlek hebben
dan hebben we het er zelf naar gemaakt, net als de senioren die nu een probleem hebben.
Jarenlang hebben ze de bekende partijen aan het roer gelaten, nu zitten ze met de shitzooi.

En gezien dat er dik in zit, tref ik eigen maatregelen. Kan het alleen maar meevallen.

Ik durf wel te voorspellen dat de andere bekende partijen die zich met een hoop kabaal tegen de traditionele partijen keren in dezelfde of andere, even erge, of ergere fouten zullen vervallen.
Je moet als kiezer na een keer of jezelf aan dezelfde steen gestoten te hebben begrijpen dat de overheid, wat daar ook zit, jouw problemen niet gaat oplossen en dus ben ik het met je laatste opmerking eens.

Profiel  

Bericht nummer:#163  BerichtGeplaatst: wo mei 25, 2016 11:51 am 
lid

Enzo501 schreef:
Pizzaman schreef:
Enzo501 schreef:

Ik durf wel te voorspellen dat de andere bekende partijen die zich met een hoop kabaal tegen de traditionele partijen keren in dezelfde of andere, even erge, of ergere fouten zullen vervallen.
Je moet als kiezer na een keer of jezelf aan dezelfde steen gestoten te hebben begrijpen dat de overheid, wat daar ook zit, jouw problemen niet gaat oplossen en dus ben ik het met je laatste opmerking eens.

Tja, maar jouw eerste opmerking is behoorlijk gratuit natuurlijk - want wanneer dei partijen nooit regeren, heb je nooit ongelijk.
Hoeveel jaren zouden zij naar jouw inschatting nodig hebben de ellende weer recht te breien?

De markt vind ik wel een goed middel, maar dan allee wanneer het ook om "de markt" gaat.
De "huizenmarkt" vind ik eigenlijk geen echte markt. De overheid en allerlei flut-organisaties
hebben er hun tengels meters diep in, 't is net een blauwschimmelkaas.

Op z'n minst zal je een stuk regulering toe moeten passen.

Profiel  

Bericht nummer:#164  BerichtGeplaatst: za jun 04, 2016 9:07 am 
lid

Minstens 17.000 vaste banen in de thuishulp en ouderenzorg, gingen afgelopen jaar verloren. Dat blijkt uit een analyse van vakbond FNV en het AD van bijna driehonderd jaarverslagen.

De exodus aan zorgmedewerkers - ruim anderhalf keer zo veel ontslagen als bij V&D - is volgens werkgeversorganisatie Actiz te wijten aan forse bezuinigingen van het kabinet, waardoor veel verzorgingstehuizen moesten sluiten.

Ook gemeenten zijn debet aan de ontslaggolf, zegt Actiz-directeur Jan de Vries. ,,Er zijn in sommige gemeenten rigoureuze besluiten genomen die nu weer moeten worden teruggedraaid, zoals het afschaffen van de huishoudelijke hulp."

De hoogste bestuursrechter bepaalde onlangs dat gemeenten niet zomaar mogen snijden in de uren voor huishoudelijke hulp. De Vries: ,,Dat is heel wrang voor de duizenden medewerkers die ontslagen zijn en straks misschien weer aangenomen moeten worden."

Nog altijd verdient een kwart van de zorgbestuurders meer dan de minister-president (179.000 euro). Wim Rave van Driezorg Wonen in Zwolle spande de kroon.

Dankzij een ontslagvergoeding van 426.000 euro kreeg hij in 2015 ruim 567.000 euro mee. Rave liet een instelling achter die destijds onder extra toezicht stond van de Inspectie voor de Gezondheidszorg. De ChristenUnie heeft inmiddels Kamervragen gesteld over de 'exorbitante

http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/arti ... zorg.dhtml

Voor zover er uberhaupt sprake is van visie en beleid, blijken deze inherent verkeerd, dom en kortzichtig.

Wat rest, is chaos en gebrek waar de burger (die jarenlang heeft bijgedragen en nu aan de beurt is om te ((moeten)) ontvangen) slechts de rekening voor mag betalen.

Wat een armoede.... :((

Profiel  

Bericht nummer:#165  BerichtGeplaatst: za jun 04, 2016 10:05 am 
lid

Enzo501 schreef:
Pizzaman schreef:
Enzo501 schreef:

Ten eerste is er een verschil tussen onbedoelde fouten maken (fouten horen altijd onbedoeld te zijn) en bewust beleid of desinteresse in de gevolgen welke beleid heeft.

Ten tweede is het te hopen dat partijen die nog geen regeringsmacht hebben gehad, ook niet via achterkamertjes of gedoogconstructies, bij het constateren dat ze iets fout hebben gedaan, wel het initiatief nemen om die fout te herstellen en slachtoffers zoveel mogelijk te compenseren.

Ten derde blijf ik er op hameren dat we allen onderdeel zijn van een samenleving en wel KUNNEN doen alsof er geen sprake is van een samenleving, maar we hoe dan ook van elkaar afhankelijk blijven en daarmee ook voor elkaar verantwoordelijk. Om e.e.a. aan te sturen en uit te voeren hebben we wat gemeenschappelijke organen bedacht: een volksvertegenwoordiging en ambtenaren in de vorm van 'overheid'. Dat we als collectief niets voor elkaar mogen doen, is een fabel van lieden die juist over de ruggen van anderen rijk willen worden, vaak ten koste van die anderen.

Profiel  

Bericht nummer:#166  BerichtGeplaatst: di jan 14, 2020 9:01 am 
lid

Enzo501 schreef:
Raya schreef:
Er zijn eerder maatregelen geweest om bestaande woningen aan te passen aan de ouder wordende bewoners, een jaar of 20 geleden al, zodat minder bejaardentehuizen nodig zouden zijn bij de te verwachten vergrijzing.
Vervolgens kwam er een kabinet dat er een streep door zette.
Hetzelfde geldt voor het wegwerken van het tekort aan woningen. Er waren afspraken voor de bouw van 100.000 nieuwe woningen per jaar. Ook daar werd na een kabinetswisseling snel een streep door gezet.

Het lijkt of veel politici niet geïnteresseerd zijn in de noden van haar burgers. Het aanpassen van woningen kost geld, en is maar voor paar decennia nodig. Dan is de piek weer voorbij. Daarbij kan een gebrek aan aangepaste woningen commercieel worden uitgebuit. Hetzelfde geldt voor woningnood. Hoe groter de nood, hoe beter deze uitgebuit kan worden.

Dat politici niet op de hoogte zouden zijn van de noden bestrijd ik derhalve.

Feitelijk zijn op alle vlakken de onvermijdelijke demografische ontwikkelingen door beleidsmakers de laatste 25 jaar genegeerd. Nu door de vluchtelingentoestroom deze demografische problemen in versneld tempo de kop op zullen steken zullen acute hervormingen onvermijdelijk zijn. Veel van de pijn die de komende jaren gevoeld zal worden op dit vlak had eerder en eerlijker verdeeld kunnen worden over de generaties...

Je hebt helemaal gelijk.
20 jaar geleden was er al te voorspellen hoeveel woningen we nu nodig hebben.
Het probleem van politici is dat ze niet verder kijken dan hun neus lang is.
Ze reageren bij de waan van de dag.
Op dit moment zijn er zeer veel ouderen , alleen of als echtpaar ,die graag van gezinswoningen gaan naar een seniorenwoning,
Door het grote gebrek aan deze woningen dat de laatste 10 jaar is ontstaan , zijn de prijzen nu veel te hoog.

Vooral de markt voor de wat minder dure woningen, het populairste segment, is drooggekookt. Een koophuis is onbereikbaar geworden voor grote groepen mensen, wat ook op termijn verstrekkende gevolgen heeft voor bijvoorbeeld de leefbaarheid van een stad. Wat betekent het als de juf of meester, de politieagent, verpleegster of thuiszorgmedewerker daar niet meer kunnen wonen? Willen ze dan nog wel in die stad werken? Kúnnen ze dat nog wel, gezien de afstand die ze dan moeten forenzen?

De kloof tussen vraag en aanbod is ook zuur voor nieuwkomers op de markt, voor alleenstaanden of voor wie gaat scheiden. Hoe kunnen die ooit een (nieuwe) start maken? Er zit veel waars in de waarschuwing van Marnix Norder, oud-wethouder en vetrekkend voorzitter van woningcorporatiekoepel Aedes. Hij stelt dat er een generatie opgroeit voor wie een huis kopen iets elitairs is.
Ook de sociale huursector kent grote problemen. De woningcorporaties kunnen slechts met grote moeite hun sociale opdracht vervullen, hebben hun handen vol aan het bewaren van leefbaarheid in de wijk, ze moeten verduurzamen én een bijdrage leveren aan de schatkist.

https://www.trouw.nl/opinie/de-nieuwe-w ... ~b7306286/

Profiel  

Bericht nummer:#167  BerichtGeplaatst: di jan 14, 2020 1:22 pm 
lid

Er zijn tal van maatschappelijke en economische ontwikkelingen die de behoefte aan bepaalde soorten woning bepalen. Deze ontwikkelingen zijn voortdurend aan verandering onderhevig.
Zo gaan steeds meer echtparen scheiden. Dat betekent dat er twee woningen nodig zijn. Vaak hoeven dat geen twee complete gezinswoningen te zijn. Verder zijn er ook steeds meer mensen die alleen leven. Dat betekent dat een ander soort woningen nodig zijn dan gezinswoningen. Ook zijn er echtparen die bewust kiezen om kinderloos te blijven.
Verder zijn de huidige woningen door allerlei ontwikkelingen zo duur geworden dat ze onbetaalbaar zijn. Dat heeft o.a. ook te maken met de hoge loonkosten en de hoge grondprijzen in de woningbouw. Hier zal de wal het schip op den duur wel keren, want onverkoopbare woningen leveren nu eenmaal niets op.
Als de bouwwereld niet in staat is om goedkopere woningen te bouwen zie ik het somber in. Grote categorale groepen hebben het nakijken vanwege de woonproblematiek.
Toch zijn er op bepaalde terreinen wel mogelijkheden om iets te doen. Men kan goedkoop zogenaamde tiny houses bouwen. Deze hoeven geen kapitaal te kosten en beantwoorden aan de woonbehoeften van diverse groepen.
Anderzijds lost dat de woonproblematiek voor de middengroepen niet op.

Profiel  

Bericht nummer:#168  BerichtGeplaatst: di jan 14, 2020 2:58 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Er zijn tal van maatschappelijke en economische ontwikkelingen die de behoefte aan bepaalde soorten woning bepalen. Deze ontwikkelingen zijn voortdurend aan verandering onderhevig.
Zo gaan steeds meer echtparen scheiden. Dat betekent dat er twee woningen nodig zijn. Vaak hoeven dat geen twee complete gezinswoningen te zijn. Verder zijn er ook steeds meer mensen die alleen leven. Dat betekent dat een ander soort woningen nodig zijn dan gezinswoningen. Ook zijn er echtparen die bewust kiezen om kinderloos te blijven.
Verder zijn de huidige woningen door allerlei ontwikkelingen zo duur geworden dat ze onbetaalbaar zijn. Dat heeft o.a. ook te maken met de hoge loonkosten en de hoge grondprijzen in de woningbouw. Hier zal de wal het schip op den duur wel keren, want onverkoopbare woningen leveren nu eenmaal niets op.
Als de bouwwereld niet in staat is om goedkopere woningen te bouwen zie ik het somber in. Grote categorale groepen hebben het nakijken vanwege de woonproblematiek.
Toch zijn er op bepaalde terreinen wel mogelijkheden om iets te doen. Men kan goedkoop zogenaamde tiny houses bouwen. Deze hoeven geen kapitaal te kosten en beantwoorden aan de woonbehoeften van diverse groepen.

We moeten af van die tiny houses. Die zijn mooi voor jongeren die er aan toe zijn om op kamers te gaan. Niet om fatsoenlijk in te leven en te bewegen.

Als het om ouderen gaat, moeten woningen ruim genoeg zijn om met rollators en rolstoelen, tilliften, etc te kunnen manoeuvreren. Ook in douche- en toiletruimten.

Woningen zijn in de eerste plaats duur vanwege de grondprijzen. Je moet je afvragen waarom de grondprijzen die gemeenten hanteren zo hoog zijn, als het gaat om het huisvesten van hun eigen burgers. Is Nederland dan niet van ons allemaal? Zijn wij burgers niet Nederland, niet de gemeente, niet de provincie?
Dat een gemeente inkomsten nodig heeft, is evident. Maar dan is het zaak om mensen geen belasting te laten ontwijken, en grote bedrijven belastingvrijstelling te geven. Dan kunnen er miljarden meer naar de gemeenten, en kan de grondprijs dalen.

Profiel  

Bericht nummer:#169  BerichtGeplaatst: di jan 14, 2020 3:46 pm 
lid

Raya schreef:
kwaaisteniet schreef:

We moeten af van die tiny houses. Die zijn mooi voor jongeren die er aan toe zijn om op kamers te gaan. Niet om fatsoenlijk in te leven en te bewegen.

Als het om ouderen gaat, moeten woningen ruim genoeg zijn om met rollators en rolstoelen, tilliften, etc te kunnen manoeuvreren. Ook in douche- en toiletruimten.

Woningen zijn in de eerste plaats duur vanwege de grondprijzen. Je moet je afvragen waarom de grondprijzen die gemeenten hanteren zo hoog zijn, als het gaat om het huisvesten van hun eigen burgers. Is Nederland dan niet van ons allemaal? Zijn wij burgers niet Nederland, niet de gemeente, niet de provincie?
Dat een gemeente inkomsten nodig heeft, is evident. Maar dan is het zaak om mensen geen belasting te laten ontwijken, en grote bedrijven belastingvrijstelling te geven. Dan kunnen er miljarden meer naar de gemeenten, en kan de grondprijs dalen.

De Gemeenten hebben al jaren zitten slapen want de vergrijzing is al 30 jaar bekend.
Vele duizenden ouderen willen wel naar een senioren-woning en laten eengezinswoningen achter voor starters.
Inderdaad de prijzen zijn veel te hoog o .a. door de schaarste van he aanbod.
De vraag is wanneerGgemeenten wakker worden en wanneer de rijksoverheid gaat betalen en stimuleren met belastingvoordelen.

Profiel  

Bericht nummer:#170  BerichtGeplaatst: di jan 14, 2020 4:49 pm 
lid

Hume schreef:
Raya schreef:
kwaaisteniet schreef:

De Gemeenten hebben al jaren zitten slapen want de vergrijzing is al 30 jaar bekend.
Vele duizenden ouderen willen wel naar een senioren-woning en laten eengezinswoningen achter voor starters.
De vraag is wanneerGgemeenten wakker worden en wanneer de rijksoverheid gaat betalen en stimuleren met belastingvoordelen.

Doet de rijksoverheid niet. De verhuurdersheffing, met name voor de woningbouwcorporaties gaat alleen nog maar omhoog, en -ondanks dat de nieuwe belasting alleen bedoeld is voor brievenbusfirma's- gaat het kabinet de woningbouwcorporaties ook onder de ATAD-belasting laten vallen, wat de corporaties nog eens een miljard extra gaat kosten aan belasting. Ieder jaar opnieuw.

En al dat geld, wordt niet gebruikt voor het stimuleren van de woningbouw, het oplossen van knelpunten.
Daarvoor heeft het kabinet slechts 1 miljard uitgetrokken, met voor de komende tien jaar nog eens slechts 100 miljoen per jaar, bij elkaar gepresenteerd als 2 miljard. Niet dus. Kans bestaat dat er volgend jaar een ander kabinet zet, met nieuwe plannen. En als de VVD nog meer te zeggen krijgt, verdwijnen ook die resterende jaren 100 miljard weer van de begroting.

Profiel  

Bericht nummer:#171  BerichtGeplaatst: di jan 14, 2020 8:08 pm 
lid

Raya schreef:
Hume schreef:
Raya schreef:

Doet de rijksoverheid niet. De verhuurdersheffing, met name voor de woningbouwcorporaties gaat alleen nog maar omhoog, en -ondanks dat de nieuwe belasting alleen bedoeld is voor brievenbusfirma's- gaat het kabinet de woningbouwcorporaties ook onder de ATAD-belasting laten vallen, wat de corporaties nog eens een miljard extra gaat kosten aan belasting. Ieder jaar opnieuw.

En al dat geld, wordt niet gebruikt voor het stimuleren van de woningbouw, het oplossen van knelpunten.
Daarvoor heeft het kabinet slechts 1 miljard uitgetrokken, met voor de komende tien jaar nog eens slechts 100 miljoen per jaar, bij elkaar gepresenteerd als 2 miljard. Niet dus. Kans bestaat dat er volgend jaar een ander kabinet zet, met nieuwe plannen. En als de VVD nog meer te zeggen krijgt, verdwijnen ook die resterende jaren 100 miljard weer van de begroting.
En vervolgens gaan al die werkloze bouwvakkers zich omscholen; Het kabinet laat zien hoe je een bedrijfstak naar de klote helpt.

Profiel  

Bericht nummer:#172  BerichtGeplaatst: di jan 14, 2020 9:15 pm 
lid

Biertje schreef:
Raya schreef:
Hume schreef:

En vervolgens gaan al die werkloze bouwvakkers zich omscholen; Het kabinet laat zien hoe je een bedrijfstak naar de klote helpt.

Er zijn nog steeds onvoldoende maatregelen genomen om de bouw vlot te trekken. Er staan nog steeds aannemers op omvallen.
Dit kabinet is helemaal niet van plan om de woningramp op te lossen.

Profiel  

Bericht nummer:#173  BerichtGeplaatst: di jan 14, 2020 11:51 pm 
lid

Raya schreef:
Biertje schreef:
Raya schreef:

Er zijn nog steeds onvoldoende maatregelen genomen om de bouw vlot te trekken. Er staan nog steeds aannemers op omvallen.
Dit kabinet is helemaal niet van plan om de woningramp op te lossen.
Welnee. Ze zetten een hoop ambtenaren aan het werk die allemaal lijvige rapportjes schrijven waaruit zou moeten blijken dat het kabinet volop aan de weg timmert. Het is bedrog

Profiel  

Bericht nummer:#174  BerichtGeplaatst: do jan 16, 2020 12:46 pm 
lid

Er is beslist iets aan de hand met onze politiek, gevolg van niet kunnen omgaan met onze nieuwe werkelijkheid van internet, mondige maar steeds onkundiger burgers, en Brusselse wetgeving waardoor Den Haag steeds meer kinderspel wordt. Gevolg is dat we straks op straat bivakkeren, en meerdere gezinnen per woning wordt weer gewoon.

De woningmarkt zit aardig aan zijn top. Bij een beetje recessie gaat de prijs onderuit. Meer dan VIJFTIG PROCENT marktwaardedaling voor Nederlandse koophuizen is heel goed denkbaar, zo stelt Moody's op 12 december jongstleden. Ze hebben een compleet rekenmodel opgetuigd met data uit meer dan 40 landen. https://www.moodys.com/research/Moodys- ... BC_1206273

De werkelijkheid houdt zich niet aan rekenmodellen, ik weet het, maar in het verleden heeft onze woningmarkt ook enorme schommelingen gekend.

Profiel  

Bericht nummer:#175  BerichtGeplaatst: do jan 16, 2020 1:41 pm 
lid

Wat er met onze politiek aan de hand is, is dat veel topfiguren, van meerdere partijen, gevallen zijn voor poen en denken dat o.a. middels valse marktwerking binnen te harken. Burgers worden ondertussen kundig verdeeld in groepjes die elkaar bestrijden, zodat ze geen gezamenlijke vuist kunnen maken. Onvrede onder burgers (niet alleen in Nederland) wordt verzwegen. Neem de gele hesjes in Frankrijk. Er is nauwelijks over bericht in de Nederlandse pers. Nog steeds gaan iedere week tienduizenden tot honderdduizenden mensen in Frankrijk te straat op om te protesteren tegen het neoliberalisme en zelfs de EU. Heeft iemand hier iets gelezen over de advocaten die zich hebben aangesloten en fel in protest gingen? Vreemd dat er wel wordt geschreven over een brand in een woning in een of ander gehucht in de VS, waarbij een of twee slachtoffers zijn gevallen, of een vliegtuig dat in de VS kerosine moest lozen en dat dat op spelende schooljeugd terecht kwam, maar niet over de tientallen slachtoffers onder de gehele hesjes iedere week. De vlam mocht eens overslaan, dus wordt het doodgezwegen. En Frankrijk is niet het enige land waar protesten zijn als het om de EU gaat.

Onvrede wordt verzwegen en weggestopt. Ook als het om huisvesting gaat. Er zijn voortdurend protesten, van o.a. opvanginstellingen die het niet meer kunnen bolwerken. En dat is al een paar jaar het geval. Alleen de zeer oplettende internetter krijgt er wat van mee.

De vergrijzing was al decennia geleden te voorzien, en is toen ook voorzien. Er is niets mee gedaan. Het is genegeerd. Al tientallen jaren hadden bouwvoorschriften zodanig kunnen zijn, dat nieuwbouwwoningen werden voorzien van douche- en toiletruimten van een dermate omvang dat er met rollator of rolstoel te manoeuvreren valt. Drempels hadden allang aangepast kunnen zijn, weggelaten met een borstel onder de deur, of een lage verhoging in bolvorm, zodat er makkelijk overheen gereden zou kunnen worden. Bij hoogbouw liften tot op de begane grond, zonder eerst een stukje trap, zoals in sommige flats. Bij meerdere portieken een centrale hal met twee liften, waardoor bij uitval van een van de liften niet direct mensen in hun huis opgesloten zitten.

Het al allemaal al gedaan kunnen zijn. En nee, dit is geen wijsheid van mij achteraf. Hier hebben ik en anderen decennia terug al op gewezen dat dat zou moeten gebeuren.

Domme politici? Ja. Omdat de hoge pieten onder hen geld najagen, winst en winstmaximalisatie, en de lagere politici aan de leiband worden gehouden met coalitieakkoorden en kadaverdiscipline, op straffe van niet meer op de kieslijst te zullen worden geplaatst bij het uit de kar springen.

Jammer dat het volk zo verdeeld is. Zich zo laat verdelen. Met de schaarste op heel veel gebieden, is het strijd om zelfbehoud geworden, in plaats van een gezamenlijke strijd tegen een stel labbekakken.

Profiel  

Bericht nummer:#176  BerichtGeplaatst: do jan 16, 2020 9:35 pm 
lid

Het is een groot verschil of politici er toe vervallen om zich door het grote geld te laten sturen

OF

dat ze met begrijpelijke wetten en regels het (al dan niet grote) geld met zachte hand sturen.

Profiel  

Bericht nummer:#177  BerichtGeplaatst: vr jan 17, 2020 10:29 am 
lid

Graaien is iets anders dan sturen.

Alle beleid van de afgelopen 20-25 jaar is gericht op marktwerking met winstmaximalisatie en dan met name voor de grote bedrijven die aandelen uitgeven. In de praktijk komt dat neer op meer dividend per aandeel, dus meer winstuitkering. De de normale mens, met al zijn behoeften als dak boven het hoofd; het huis kunnen verwarmen; eten; en zelfs slapen (uitbreiding overlast vliegverkeer); tijd voor opvoeden van kinderen; op een normale manier beter worden; verzorging bij ouderdom; etc. wordt daarbij genegeerd. Als er maar op kosten bespaard kan worden en belastingen en andere lasten (huur: verhuurdersheffing en ATAD (welke niet eens voor woningbouwcorporaties is bedoeld) kunnen worden verhoogd.

Het is geen sturen, het is graaien.

Profiel  

Bericht nummer:#178  BerichtGeplaatst: vr jan 17, 2020 6:50 pm 
lid

Raya schreef:

Alle beleid van de afgelopen 20-25 jaar is gericht op marktwerking met winstmaximalisatie en dan met name voor de grote bedrijven die aandelen uitgeven. In de praktijk komt dat neer op meer dividend per aandeel, dus meer winstuitkering. De de normale mens, met al zijn behoeften als dak boven het hoofd; het huis kunnen verwarmen; eten; en zelfs slapen (uitbreiding overlast vliegverkeer); tijd voor opvoeden van kinderen; op een normale manier beter worden; verzorging bij ouderdom; etc. wordt daarbij genegeerd. Als er maar op kosten bespaard kan worden en belastingen en andere lasten (huur: verhuurdersheffing en ATAD (welke niet eens voor woningbouwcorporaties is bedoeld) kunnen worden verhoogd.

Mja, ik raak een beetje verdeeld van je reactie, terwijl dat volgens mij niet nodig is. Het enige wat Rightnow zegt is denk ik een onderscheid maken tussen (a) politici die zich door de graaiers laten sturen en (b) politici die met begrijpelijke wetten en regels het (al dan niet grote) graaien sturen.

Een voorbeeld van (a) is dan Rutte die miljarden aan lastenverlichting aan de burgers belooft, maar zich in plaats daarvan door Unilever op pad laat sturen om de dividendbelasting af te schaffen.

Een voorbeeld van (b) zou kunnen zijn een toekomstige SP-regering die de belasting van kapitaal en arbeid wat meer in evenwicht brengt, enz.

Raya schreef:
Domme politici? Ja. Omdat de hoge pieten onder hen geld najagen, winst en winstmaximalisatie, en de lagere politici aan de leiband worden gehouden met coalitieakkoorden en kadaverdiscipline, op straffe van niet meer op de kieslijst te zullen worden geplaatst bij het uit de kar springen.

Jammer dat het volk zo verdeeld is. Zich zo laat verdelen. Met de schaarste op heel veel gebieden, is het strijd om zelfbehoud geworden, in plaats van een gezamenlijke strijd tegen een stel labbekakken.

Domme politici? Welnee, we leven in twee dimensies.

In de 1e dimensie heb je de bevolking, die kiest op basis van verkiezingsprogramma's, en ergens het idee heeft dat het daarop volgende beleid op die programma's gestoeld zal zijn.

In de 2e dimensie heb je politici die onderling deals sluiten, en die gaan steeds minder om de verkiezingsprogramma's, en steeds meer om grote, internationale lobbythema's als EU, klimaatgekte en globalisering (multinationals, multiculturalisme, internationalisme). Waarom dan nog steeds die verkiezingsprogramma's? Misschien omdat het nuttig is om de virtuele strijd over verkiezingsprogramma's, die de 1e dimensie verdeeld houdt, te laten doorsudderen tot de volgende verkiezingen. Maar vooral denk ik omdat de 2e dimensie een andere werkelijkheid heeft. Daar draait alles om de handjeklap rondom die grote lobbythema's. In de 2e dimensie is conformisme sleutel. "Consensus". Wie niet op alle thema's meeloopt (of tenminste z'n mond houdt) wordt buitengesloten, bij formaties, bij de staatsomroep, bij aanbestedingen, bij sollicitaties, enz. Volksraadplegingen vormen de grootste bedreiging, omdat die het narratief richting de 1e dimensie in de problemen brengen. En de 2e dimensie heeft heel veel geld nodig. Om de "echtheid" te construeren van waar ze mee bezig zijn, en voor de macht. Vandaar het spreadsheet management richting de 1e dimensie. Lastenverzwaringen. Afbraak van voorzieningen. Alles wat niet van onmiddellijk nut is (traditie, eigen taal, sociale samenhang, integriteit, ...), is ballast en kan verdwijnen. Als het niet jouw werkelijkheid is, dan is dat "wat werkt", de weg van de minste weerstand.

Het wordt hoog tijd dat de 1e dimensie het spel doorkrijgt, en het narratief doorprikt. Ik snap niet dat gewone rechtse mensen beweren dat het huidig beleid goed is voor de economie, terwijl de loonsverhogingen al jaren weg belast worden. Ik snap niet dat gewone linkse mensen het milieubeleid steunen, terwijl het niets anders oplevert dan een dikke vette rekening voor iedereen. En ik snap al helemaal niet dat dulden van de leugencultuur. Het heeft volgens mij veel te maken met percepties die mensen zich bij de staatsomroep laten aanpraten door praatpoppen uit de 2e dimensie.

Profiel  

Bericht nummer:#179  BerichtGeplaatst: di jan 21, 2020 1:06 pm 
lid

baedeker schreef:
Raya schreef:

Mja, ik raak een beetje verdeeld van je reactie, terwijl dat volgens mij niet nodig is. Het enige wat Rightnow zegt is denk ik een onderscheid maken tussen (a) politici die zich door de graaiers laten sturen en (b) politici die met begrijpelijke wetten en regels het (al dan niet grote) graaien sturen.

Een voorbeeld van (a) is dan Rutte die miljarden aan lastenverlichting aan de burgers belooft, maar zich in plaats daarvan door Unilever op pad laat sturen om de dividendbelasting af te schaffen.

Een voorbeeld van (b) zou kunnen zijn een toekomstige SP-regering die de belasting van kapitaal en arbeid wat meer in evenwicht brengt, enz.

Raya schreef:

Domme politici? Welnee, we leven in twee dimensies.

In de 1e dimensie heb je de bevolking, die kiest op basis van verkiezingsprogramma's, en ergens het idee heeft dat het daarop volgende beleid op die programma's gestoeld zal zijn.

In de 2e dimensie heb je politici die onderling deals sluiten, en die gaan steeds minder om de verkiezingsprogramma's, en steeds meer om grote, internationale lobbythema's als EU, klimaatgekte en globalisering (multinationals, multiculturalisme, internationalisme). Waarom dan nog steeds die verkiezingsprogramma's? Misschien omdat het nuttig is om de virtuele strijd over verkiezingsprogramma's, die de 1e dimensie verdeeld houdt, te laten doorsudderen tot de volgende verkiezingen. Maar vooral denk ik omdat de 2e dimensie een andere werkelijkheid heeft. Daar draait alles om de handjeklap rondom die grote lobbythema's. In de 2e dimensie is conformisme sleutel. "Consensus". Wie niet op alle thema's meeloopt (of tenminste z'n mond houdt) wordt buitengesloten, bij formaties, bij de staatsomroep, bij aanbestedingen, bij sollicitaties, enz. Volksraadplegingen vormen de grootste bedreiging, omdat die het narratief richting de 1e dimensie in de problemen brengen. En de 2e dimensie heeft heel veel geld nodig. Om de "echtheid" te construeren van waar ze mee bezig zijn, en voor de macht. Vandaar het spreadsheet management richting de 1e dimensie. Lastenverzwaringen. Afbraak van voorzieningen. Alles wat niet van onmiddellijk nut is (traditie, eigen taal, sociale samenhang, integriteit, ...), is ballast en kan verdwijnen. Als het niet jouw werkelijkheid is, dan is dat "wat werkt", de weg van de minste weerstand.

Het wordt hoog tijd dat de 1e dimensie het spel doorkrijgt, en het narratief doorprikt. Ik snap niet dat gewone rechtse mensen beweren dat het huidig beleid goed is voor de economie, terwijl de loonsverhogingen al jaren weg belast worden. Ik snap niet dat gewone linkse mensen het milieubeleid steunen, terwijl het niets anders oplevert dan een dikke vette rekening voor iedereen. En ik snap al helemaal niet dat dulden van de leugencultuur. Het heeft volgens mij veel te maken met percepties die mensen zich bij de staatsomroep laten aanpraten door praatpoppen uit de 2e dimensie.

Stop eens met je flauwekul over een staatsomroep.
Juist de media houden politici bij de les en leggen misstanden bloot.

Het is inderdaad een bizarre toestand dat loonsverhogingen weg belast worden.
Belasting betalen zal grondig moet veranderen.
Niet het werken moet belast worden ,maar het vervuilen zal belast moeten worden.

Profiel  

Bericht nummer:#180  BerichtGeplaatst: di jan 21, 2020 10:10 pm 
lid

Rightnow schreef:
Er is beslist iets aan de hand met onze politiek, gevolg van niet kunnen omgaan met onze nieuwe werkelijkheid van internet, mondige maar steeds onkundiger burgers, en Brusselse wetgeving waardoor Den Haag steeds meer kinderspel wordt. Gevolg is dat we straks op straat bivakkeren, en meerdere gezinnen per woning wordt weer gewoon.

De woningmarkt zit aardig aan zijn top. Bij een beetje recessie gaat de prijs onderuit. Meer dan VIJFTIG PROCENT marktwaardedaling voor Nederlandse koophuizen is heel goed denkbaar, zo stelt Moody's op 12 december jongstleden. Ze hebben een compleet rekenmodel opgetuigd met data uit meer dan 40 landen. https://www.moodys.com/research/Moodys- ... BC_1206273

De werkelijkheid houdt zich niet aan rekenmodellen, ik weet het, maar in het verleden heeft onze woningmarkt ook enorme schommelingen gekend.
Dat de prijs van de woning bij een crisis hard achteruit kan gaan kan wel kloppen maar dat lijkt mij niet het grootste probleem. Immers het gevolg van de waardedaling is dat huizen onder water komen te staan en de mensen dan de hand op de knip gaan houden en het mkb dit echt gaat voelen en mijn vrees is dat nog erger is dan 2008

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 246 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]