Rightnow schreef:
De supermarkten maken het zichzelf gemakkelijk: ze willen hun MSC label opdringen aan de overige vishandel, dus aan degenen die zo vaak de versere, beter smakende zeevis kunnen leveren.
Voor details verwijs ik naar Elsevier dat ongetwijfeld via bibliotheken en losse verkoop, nu of binnenkort op papier zal laten lezen wat wij tegen betaling al op internet konden zien.
Supermarkten zijn niet voor niets bang voor activisten die elk moment folderend en klanten hinderend voor hun deuren kunnen komen te staan: de marges zijn flinterdun en de supermarkt die het minst gehoorzaam is aan de aanwijzingen die activisten geven, zal de deuren sluiten met tienduizenden werkelozen als gevolg! Het activisme regeert en het centraal bureau levensmiddelen CBL voert uit. Voor de rest is er nepdemocratie zoals we weten.
De dhimmitude (islamistisch woord voor onderdanige volgzaamheid) van de supermarkten komt voort uit de onwetendheid van consumenten en het stilzwijgen van nationale media. Rekent u maar niet dat de NPO ooit zal onthullen wat zich in de vishandel afspeelt. Zelfs Elsevier vertelt niet wat de kosten zijn voor een vishandel om gecertificeerd te raken; een procedure waarvan de voordelen wel zullen bestaan voor grote supermarkten, maar de vishandel die minder grote volumes doet op kwaliteit, heeft andere instrumenten nodig. Als consument kun je eenvoudig zalm uit Alaska of in voorjaar en zomer, makreel kopen; je kunt rode poon of haring kopen, allemaal vissoorten uit de zee die gezond zijn, betaalbaar en in overeenstemming met verantwoord beheer van visstanden. Maar koop nooit vis uit een supermarkt want dan steun je het uitroeien van de vrije markt voor goede vis.
Ik ben dol op vis maar koop het alleen in Scheveningen op de afslag bij Roeleveldt of Simonis.
De supermarkt en de viswinkel verkopen oude troep en er is niets onsmakelijker dan vis die niet vers is.
In een restaurant bestel ik om dezelfde reden ook nooit vis, tenzij het bij de Weduwe in de Scheveningse haven is. Uitstekende kwaliteit en betaalbaar.