Einstein schreef:
Dat honden schapen pesten en opjagen is bekend, dat schapen worden doodgebeten (verscheurd) komt me minder bekend voor.. en ik heb veel met (grote) honden te maken gehad in het verleden, ook veel tegelijk uitlaten. Ik liep altijd met een grote boog om velden met schapen heen, ze worden helemaal gek als de schapen gaan mekkeren en rondrennen. Ze bijten schapen in de poten, daarom ben ik het gaan vermijden om honden uit te laten in de buurt van weilanden. Maar doodbijten.. heb ik gelukkig niet meegemaakt. Wel enorm veel stress bij de schapen ! En bij de boer !
Of honden eigenlijk wolven zijn.. misschien als je alleen zuiver kijkt naar de verwantschap klopt dat. Maar de mens heeft de oerhond (wolf of wolfachtige) drastisch aangepast. Er zijn honderden verschillende hondenrassen. Bij honden die nooit gefokt zijn voor militaire en politie toepassing, hebben de fokkers hun best gedaan, om de aggressie eruit te telen. Vechthonden zijn er nog steeds: terrier, bouvier.. misschien is dat het probleem. Met pitbulls heb ik nooit te maken gehad overigens, het zou kunnen, dat die worden opgehitst, om schapen te "pakken". Ik heb zelf alleen ervaring met Deense dog, maar dat is al 200 generaties geen vechthond meer. Bi schapen blijft hij rustig. Wat wel link is, zijn herdershonden ! Een ongeoefende (ongetrainde!) herdershond brengt schapen in paniek. De hond zelf is niet moorddadig of zo, maar een schaap wat in paniek is kan makkelijk een poot breken, of in een sloot lopen. Ik heb wel een keer meegemaakt dat het mis ging. Het schaap raakt in paniek.. en de kleinere keffertjes sluiten zich vervolgens aan bij het spel.. en gaan de schapen aanvallen en in de poten bijten. Ik had de grootste moeite om de club weer bij elkaar te krijgen en verder te lopen ! Ik kreeg een uitbrander van de boer, terecht natuurlijk, ik was heel blij dat er niks ernstig was gebeurd met een schaap. Een paar weken later kreeg mijn vader wel een gepeperde rekening van die boer..
Ook honden kunnen zich gedragen als verscheurende beesten, Rightnow heeft daarin gelijk. Ik heb nog nooit gezegd mijn honden doen niets, die garantie kan ik niet geven, vooral niet als je met meerdere honden op pad bent. Het blijven kinderen, naaien elkaar op en dan is er geen houden meer aan als je even niet oplet of het onder appél er niet in is gestampt.
Men vindt zo snel alles leuk, maar kan men ook bij de wolf omgaan met de gevolgen?
Drentse subsidie voor preventie wolf al bijna op
https://www.hetschaap.nl/drentse-subsid ... -bijna-op/ Het Platform noemt de 50.000 ‘een beginnetje’.