Het is nu wo jun 03, 2020 3:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 154 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Auteur Bericht
Bericht nummer:#141  BerichtGeplaatst: do apr 30, 2020 1:45 pm 
lid

Rightnow schreef:
Terecht dat schapenhouders al anticiperen op de tijd dat de wolf overal heer en meester is. Maar ik mis hier informatie over honden!

Het bericht doet mij namelijk denken aan aanvallen van honden, die wel vaker schapen aanvallen. Waarom zou het geen loslopende hond(en) kunnen zijn geweest? Tenslotte zijn daar op dit moment nog meer van dan van wolven. Weten mensen wat honden kunnen aanrichten bij schapen?

Afbeelding

James Comey Twitter 14:06 - 16 jul. 2018

Profiel  

Bericht nummer:#142  BerichtGeplaatst: do apr 30, 2020 2:41 pm 
lid

Canis lupus familiaris, ons huiswolfje waarvan we aannemen dat het gewoon een getemde wolf is. Maar de wilde variant kan misschien wel een koe doodbijten, als ik het goed begrijp.

Profiel  

Bericht nummer:#143  BerichtGeplaatst: do apr 30, 2020 7:35 pm 
lid

Dat honden schapen pesten en opjagen is bekend, dat schapen worden doodgebeten (verscheurd) komt me minder bekend voor.. en ik heb veel met (grote) honden te maken gehad in het verleden, ook veel tegelijk uitlaten. Ik liep altijd met een grote boog om velden met schapen heen, ze worden helemaal gek als de schapen gaan mekkeren en rondrennen. Ze bijten schapen in de poten, daarom ben ik het gaan vermijden om honden uit te laten in de buurt van weilanden. Maar doodbijten.. heb ik gelukkig niet meegemaakt. Wel enorm veel stress bij de schapen ! En bij de boer !

Of honden eigenlijk wolven zijn.. misschien als je alleen zuiver kijkt naar de verwantschap klopt dat. Maar de mens heeft de oerhond (wolf of wolfachtige) drastisch aangepast. Er zijn honderden verschillende hondenrassen. Bij honden die nooit gefokt zijn voor militaire en politie toepassing, hebben de fokkers hun best gedaan, om de aggressie eruit te telen. Vechthonden zijn er nog steeds: terrier, bouvier.. misschien is dat het probleem. Met pitbulls heb ik nooit te maken gehad overigens, het zou kunnen, dat die worden opgehitst, om schapen te "pakken". Ik heb zelf alleen ervaring met Deense dog, maar dat is al 200 generaties geen vechthond meer. Bi schapen blijft hij rustig. Wat wel link is, zijn herdershonden ! Een ongeoefende (ongetrainde!) herdershond brengt schapen in paniek. De hond zelf is niet moorddadig of zo, maar een schaap wat in paniek is kan makkelijk een poot breken, of in een sloot lopen. Ik heb wel een keer meegemaakt dat het mis ging. Het schaap raakt in paniek.. en de kleinere keffertjes sluiten zich vervolgens aan bij het spel.. en gaan de schapen aanvallen en in de poten bijten. Ik had de grootste moeite om de club weer bij elkaar te krijgen en verder te lopen ! Ik kreeg een uitbrander van de boer, terecht natuurlijk, ik was heel blij dat er niks ernstig was gebeurd met een schaap. Een paar weken later kreeg mijn vader wel een gepeperde rekening van die boer..

Profiel  

Bericht nummer:#144  BerichtGeplaatst: vr mei 01, 2020 9:20 am 
lid

Einstein schreef:
Dat honden schapen pesten en opjagen is bekend, dat schapen worden doodgebeten (verscheurd) komt me minder bekend voor.. en ik heb veel met (grote) honden te maken gehad in het verleden, ook veel tegelijk uitlaten. Ik liep altijd met een grote boog om velden met schapen heen, ze worden helemaal gek als de schapen gaan mekkeren en rondrennen. Ze bijten schapen in de poten, daarom ben ik het gaan vermijden om honden uit te laten in de buurt van weilanden. Maar doodbijten.. heb ik gelukkig niet meegemaakt. Wel enorm veel stress bij de schapen ! En bij de boer !

Of honden eigenlijk wolven zijn.. misschien als je alleen zuiver kijkt naar de verwantschap klopt dat. Maar de mens heeft de oerhond (wolf of wolfachtige) drastisch aangepast. Er zijn honderden verschillende hondenrassen. Bij honden die nooit gefokt zijn voor militaire en politie toepassing, hebben de fokkers hun best gedaan, om de aggressie eruit te telen. Vechthonden zijn er nog steeds: terrier, bouvier.. misschien is dat het probleem. Met pitbulls heb ik nooit te maken gehad overigens, het zou kunnen, dat die worden opgehitst, om schapen te "pakken". Ik heb zelf alleen ervaring met Deense dog, maar dat is al 200 generaties geen vechthond meer. Bi schapen blijft hij rustig. Wat wel link is, zijn herdershonden ! Een ongeoefende (ongetrainde!) herdershond brengt schapen in paniek. De hond zelf is niet moorddadig of zo, maar een schaap wat in paniek is kan makkelijk een poot breken, of in een sloot lopen. Ik heb wel een keer meegemaakt dat het mis ging. Het schaap raakt in paniek.. en de kleinere keffertjes sluiten zich vervolgens aan bij het spel.. en gaan de schapen aanvallen en in de poten bijten. Ik had de grootste moeite om de club weer bij elkaar te krijgen en verder te lopen ! Ik kreeg een uitbrander van de boer, terecht natuurlijk, ik was heel blij dat er niks ernstig was gebeurd met een schaap. Een paar weken later kreeg mijn vader wel een gepeperde rekening van die boer..
Ook honden kunnen zich gedragen als verscheurende beesten, Rightnow heeft daarin gelijk. Ik heb nog nooit gezegd mijn honden doen niets, die garantie kan ik niet geven, vooral niet als je met meerdere honden op pad bent. Het blijven kinderen, naaien elkaar op en dan is er geen houden meer aan als je even niet oplet of het onder appél er niet in is gestampt.

Men vindt zo snel alles leuk, maar kan men ook bij de wolf omgaan met de gevolgen?

Drentse subsidie voor preventie wolf al bijna op
https://www.hetschaap.nl/drentse-subsid ... -bijna-op/

Het Platform noemt de 50.000 ‘een beginnetje’.

Profiel  

Bericht nummer:#145  BerichtGeplaatst: vr mei 01, 2020 10:15 am 
lid

Ik weet niet of al die vergoedingen wel juist zijn.

Moet de natuur niet gewoon deel uitmaken van het ondernemersrisico, waarbij je alleen in extreme gevallen de hand met geld toereikt?

Misschien moeten we gewoon rekening houden met verlies van schapen, en de boeren toestaan iets meer schapen te houden, rekening houdend met verlies aan wolven. Of tast dat de bureaucratie te zeer aan?

Je kunt er zelfs voor kiezen de jacht te beperken, zodat er meer prooidieren voor de wolven zijn. Of je laat wat dieren los in het wild als prooi.

Er zijn zoveel mogelijkheden om op een goede manier met de natuur om te gaan, ieder mens en ieder dier daarin zijn plekje te geven. Ook al moeten we soms een beetje inschikken.

Profiel  

Bericht nummer:#146  BerichtGeplaatst: vr mei 01, 2020 2:53 pm 
lid

Het zal mij benieuwen hoe dat inschikken bevalt als eigen lijf en leden gaan meespelen, het momenteel opgehokt zitten kost velen nu al moeite.

Ik denk dat men geen keuze heeft kunnen maken tussen een schaapskudde en de wolf. Het sprookje ging over de wolf die op de Veluwe alleen reewild zou consumeren. Maar net als bij honden (en dan heb ik het niet over schoothondjes) hebben wolven hun eigen ideeën over uitbreiding van het leefgebied. Ik heb een werkhond gehad (leeft helaas niet meer) die ging dwars door stroomdraden tijdens het jagen op een vogel, zonder een kick te geven. Ik moet dan ook altijd glimlachend denken aan die hond als onze dierenvrienden het hebben over stroomdraden plaatsen. Men heeft het in het artikel over een gestoorde wolf, maar in mijn ogen is het een echte doorbijter.

Interprovinciaal wolvenplan
https://www.bij12.nl/wp-content/uploads ... enplan.pdf

1.0 Inleiding

De provincies zijn wettelijk verantwoordelijk voor het natuurbeleid in relatie tot wolven. Dit omvat de aspecten soortenbescherming, monitoring, tegemoetkomingen in faunaschade en het verlenen van ontheffingen.

Profiel  

Bericht nummer:#147  BerichtGeplaatst: vr mei 01, 2020 5:48 pm 
lid

Lies schreef:
Het zal mij benieuwen hoe dat inschikken bevalt als eigen lijf en leden gaan meespelen, het momenteel opgehokt zitten kost velen nu al moeite.

Ik denk dat men geen keuze heeft kunnen maken tussen een schaapskudde en de wolf. Het sprookje ging over de wolf die op de Veluwe alleen reewild zou consumeren. Maar net als bij honden (en dan heb ik het niet over schoothondjes) hebben wolven hun eigen ideeën over uitbreiding van het leefgebied. Ik heb een werkhond gehad (leeft helaas niet meer) die ging dwars door stroomdraden tijdens het jagen op een vogel, zonder een kick te geven. Ik moet dan ook altijd glimlachend denken aan die hond als onze dierenvrienden het hebben over stroomdraden plaatsen. Men heeft het in het artikel over een gestoorde wolf, maar in mijn ogen is het een echte doorbijter.

Interprovinciaal wolvenplan
https://www.bij12.nl/wp-content/uploads ... enplan.pdf

1.0 Inleiding

De provincies zijn wettelijk verantwoordelijk voor het natuurbeleid in relatie tot wolven. Dit omvat de aspecten soortenbescherming, monitoring, tegemoetkomingen in faunaschade en het verlenen van ontheffingen.

Maar dat is de oplossing: zolang zo’n wolf maar netjes ontheffing aanvraagt, mag ‘ie een gelimiteerd aantal schapen verorberen.... :holy:

Profiel  

Bericht nummer:#148  BerichtGeplaatst: vr mei 01, 2020 6:53 pm 
lid

Lies schreef:
Ook honden kunnen zich gedragen als verscheurende beesten, Rightnow heeft daarin gelijk. Ik heb nog nooit gezegd mijn honden doen niets, die garantie kan ik niet geven, vooral niet als je met meerdere honden op pad bent. Het blijven kinderen, naaien elkaar op en dan is er geen houden meer aan als je even niet oplet of het onder appél er niet in is gestampt.

Er is nog wel één groot verschil tussen de hond en de wolf..

Een wolf is zelfstandig, de hond heeft een baas. Het zou me niks verwonderen, als bepaalde criminelen het prachtig vinden, om hun pitbull op een schaap af te sturen. De volgende ochtend krijgen de wolven de schuld ?

Profiel  

Bericht nummer:#149  BerichtGeplaatst: vr mei 01, 2020 7:33 pm 
lid

Einstein schreef:
Lies schreef:

Een wolf is zelfstandig, de hond heeft een baas. Het zou me niks verwonderen, als bepaalde criminelen het prachtig vinden, om hun pitbull op een schaap af te sturen. De volgende ochtend krijgen de wolven de schuld ?
Een hond die alleen op oorlogspad is heeft op dat moment geen baas en dan komt de wolf in het beest tot leven. Loslopende honden zijn volgens mij voor schapen een groter probleem dan een crimineel met een pitbull.

We zullen moeten afwachten wat er uit het onderzoek komt, ondertussen heeft een hongerige wolf, of een crimineel met een pitbull, het ontzettend druk:

Wolf richt wéér slachting aan: vijf dode schapen en twee spoorloze lammetjes
https://www.ad.nl/utrecht/wolf-richt-we ... ~aa3ec1b2/

De moordzuchtige wolf lijkt weer te hebben toegeslagen. Het heeft er alle schijn van dat de wolf die woensdag in Culemborg een massaslachting aanrichtte onder een schaapskudde, ook donderdag actief is geweest: op landgoed Mariënwaerdt zijn vijf schapen gedood.

Na Noord-Nederland en Brabant, waar de afgelopen maanden door wolven flinke schade is aangericht, is nu de Betuwe in de ban van het dier dat pas sinds 2015 weer in ons land aanwezig is. Daarvoor was de wolf 150 jaar niet in de Lage Landen gesignaleerd. Maar in korte tijd speelt hij zich weer in de kijker, en vaak op gruwelijke wijze.

Jachtopziener Arjan van Wingerden, werkzaam op Mariënwaerdt, zag genoeg sporen die wijzen op een wolf. Van Wingerden was gaan kijken bij de schapenhouder aan de Oude Waag, die vanochtend zijn kudde van achttien flink zag uitgedund. ,,Er zijn vijf dode schapen, vijf gewonde en een gewond lam dat het waarschijnlijk niet haalt. Nog eens twee lammeren zijn verdwenen, daar was geen spoor van te bekennen.’’

Profiel  

Bericht nummer:#150  BerichtGeplaatst: vr mei 01, 2020 7:41 pm 
lid

NL is te klein voor wolven, maar het zal wel weer twee generaties duren voor we dat dier eruit gooien.... :rolleyes:

Profiel  

Bericht nummer:#151  BerichtGeplaatst: vr mei 01, 2020 11:38 pm 
lid

Lies schreef:
Einstein schreef:
Lies schreef:

Een hond die alleen op oorlogspad is heeft op dat moment geen baas en dan komt de wolf in het beest tot leven. Loslopende honden zijn volgens mij voor schapen een groter probleem dan een crimineel met een pitbull.

Ik denk het niet, Lies.. er zijn in Nederland nauwelijks zwerfhonden en het is sowieso niet gebruikelijk, dat zwerfhonden dunbevolkte gebieden opzoeken. Het is een stads verschijnsel vnl in Zuid-Europese landen. Het is dus de wolf.. of wolven.. of het zijn kwaadwillenden, wat ik vermoed. Mensen die uit zijn op een rel.. of jagers, die hun nieuwe concurrent in een kwaad daglicht willen stellen. Ook jachthonden zijn heel gehoorzaam.

Profiel  

Bericht nummer:#152  BerichtGeplaatst: za mei 02, 2020 6:14 am 
lid

HvR schreef:
NL is te klein voor wolven, maar het zal wel weer twee generaties duren voor we dat dier eruit gooien.... :rolleyes:

Nederland is te klein voor 17.000.000+ mensen.

Ik voel meer en meer voor de oude doelstelling van de club van 10 miljoen!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Club_van_Tien_Miljoen

Profiel  

Bericht nummer:#153  BerichtGeplaatst: za mei 02, 2020 8:02 am 
lid

Raya schreef:
HvR schreef:

Nederland is te klein voor 17.000.000+ mensen.

Ik voel meer en meer voor de oude doelstelling van de club van 10 miljoen!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Club_van_Tien_Miljoen

Absoluut !

Zie in dezen ook de nieuwe docu van Michael Moore, Planet of the Humans.

Eye opener....

Profiel  

Bericht nummer:#154  BerichtGeplaatst: za mei 23, 2020 3:11 pm 
lid

Daar is hij dan, de schrik van de schapenhouders...

Camera legt wolvenaanval in Vlijmen vast: drie schapen dood
https://www.bd.nl/waalwijk-heusden-e-o/ ... ~a8d68e34/

Amyra (16) zat voor aanval wolf nog te chillen in de speeltuin om de hoek: ‘Veel te gevaarlijk om hem daar los te laten lopen’
https://www.bd.nl/waalwijk-heusden-e-o/ ... ~a56b4518/

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 154 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]