Het is nu za jul 20, 2019 3:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Mierenneuker?
Bericht nummer:#81  BerichtGeplaatst: do mei 17, 2012 2:16 pm 
lid

medita schreef:
Raya schreef:
medita schreef:

Wij hebben in principe in onze democratie respect voor "het gezag",
gelovigen,andersdenkenden enz.
Hoe werken deze processen als je stelt dat respect een interactie is.
Kort gezegd; "agent"=gezag
Als deze jou niet respecteert
(volgens je eigen waarnemingsvermogen,meestal afhankelijk van je toestand of verleden en nog veel meer)
schijn je te mogen schelden voor mierenneuker oid.
In feite scheldt je "het gezag"uit omdat je boos bent op de persoon(persoonlijke interactie)om wat voor reden dan ook.
In feite slaat dan ons bedachte systeem dan nergens op,want je kunt geen respect hebben voor "het gezag" als je je persoonlijke proces dat plaatsvindt tijdens de interacties van mens tot mens
laat beoordelen/meewegen of respect al dan niet op z'n plaats is.

Jouw weergave van respect volgens mij is, is niet correct en deels een invulling van jezelf, niet van mij. Dus dat laat ik ook aan jezelf.

Ik respecteer vrijheid van godsdienst en ik respecteer gelovigen, wat niet wil zeggen dat ik iedere gelovige respecteer.
Wij hebben in onze democratie geen respect voor gezag, wij hebben in onze democratie een wettelijk gezag. Dat gezag is net als alles en iedereen, gebonden aan regels, zowel wettelijke als fatsoensregels. Of er respect is voor gezagsdragers, zij die het gezag moeten uit oefenen, is geheel en al afhankelijk van hun eigen doen en laten, hun wijze van optreden.
Als een straat is afgezet en ik word met een nors gezicht de omliggende rimboe ingestuurd, is dat heel anders dan dat iemand mij vriendelijk wijst hoe ik wel kan rijden.

En ja, wat is het proces achter respecteren...
Laten we beginnen met iemand niet te benaderen met vooroordelen, maar allereerst alle voordelen van de twijfel geven, oftewel open benaderen. Onwillekeurig weeg je het handelen en spreken van de ander. Laat jij je in je waarde? Probeert hij je niet de wet voor te schrijven, [color=#0000FF]zijn wet, jou de baas te zijn? Probeert hij je niet te kleineren? Is zijn houding open en krijg je de indruk dat hij eerlijk naar je is?[/color]Dat speelt vanaf het allereerste moment, al direct bij het eerste zien, bij het lezen van de allereerste lichaamstaal, de houding.

Werkt dit bij een rechter bv.ook zo volgens jou?
Die interacties spelen dus een rol bij jou gedrag tov.de gezagsdragers?
De signalen die jij opvangt zijn gebaseerd op hoe jij ze interpreteert.
Er zijn ook mensen die op tilt slaan als iemand bv.heel vriendelijk vraagt of hij/zij misschien even aan de kant wil gaan en dan zo'n vraag als arrogant ervaart.
De zwerver met het blikje bier bv.kon misschien wel de hele dag moeite hebben gedaan dit blikje bier te bemachtigen.
Het lijkt mij eenvoudiger het gezag te 'respecteren' dan dat de gezagdrager rekening moet gaan houden met allerlei persoonlijke perikelen waardoor het bekeuren voor te hard rijden bv. moet gaan leiden tot een slachtpartij oid.

Het werkt bij rechters net zo. Niet alle rechters gaan respectvol met mensen om tussen wie zij recht moeten spreken. Rechters kunnen ook bevooroordeeld zijn. Daar zijn talloze voorbeelden van te geven. Een recente uit het nieuws is de Chipshol zaak, bijvoorbeeld en er zijn tal van voorbeelden waar de rechter bij twijfen NIET het voordeel aan de verdachte gaf, zoals hij wel behoort te doen, en waarbij achteraf is gebleken dat hij onschuldigen heeft veroordeeld.

En ja Medita. Die interactie is een interactie tussen mensen. Signalen, maar ook woorden, kunnen verkeerd worden opgevat, fout geinterpreteerd. Dat kan zowel door mij gebeuren als door een agent. Vandaar dat het goed is dat een rechter zich er nog over kan buigen als het wel degelijk fout loopt. Immers, dat ik met een hamer richting juwelierswinkel loop, wil nog niet zeggen dat ik die juwelier wil overvallen. Misschien kom ik alleen zijn brievenbus maar repareren, op verzoek van de juwelier zelf. Er is dus niet direct een rede om mij met harde hand te overmeesteren en mij in de boeien te slaan.

Verder kun je alles wel in het extreme willen trekken. Overal zijn grenzen aan. Wat jij er aan slachtpartijen bij wilt betrekken moet je verder zelf weten, maar dat heeft weinig met respect te maken.

Profiel  

Berichttitel: Re: Mierenneuker?
Bericht nummer:#82  BerichtGeplaatst: do mei 17, 2012 2:17 pm 
lid

janine schreef:
Raya schreef:
medita schreef:
Het is een kleine stap van verbaal naar fysiek geweld/agressie.
Het heeft met respect te maken.
Gezien de problemen vandaag de dag met het belagen van politie,ambulance-en ziekenhuis personeel is dat respect kennelijk
iets wat niet bij iedereen helemaal helder is.
Helaas,want er is wel degelijk een verband tussen het één en het ander.

Zou diezelfde rechter het op prijs stellen als hij/zij zelf voor mierenneuker wordt uitgescholden tijdens zijn werk?
Dat dacht ik dus niet hé,dan kun je vermoedelijk de rechtszaal verlaten wegens belediging.

Respect moet wederzijds gelden. Het feit dat iemand een uniform draagt, betekent niet dat hij respectloos om mag gaan met mensen die geen uniform dragen.
Ik ken heel goede, respectvolle agenten. Ik ken ook agenten die menen boven de wet te staan en daarmee boven jou.

Ben ij zo vaak met agenten in aanraking geweest, ik heb die ervaring helemaal niet.

Moet alles een persoonlijke ervaring zijn voor je er iets over mag zeggen/schrijven? Ik had liever gehad dat je met argumenten was gekomen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]