Het is nu za jan 25, 2020 9:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 213 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11
Auteur Bericht
Bericht nummer:#201  BerichtGeplaatst: di jan 14, 2020 9:08 am 
lid

Raya schreef:
babbel schreef:
Raya schreef:

In Nederland is ook het welzijnswerk vrijwel wegbezuinigd.
Wie vanaf volgend jaar nog bijeen wil komen in een ruimte van een nog bestaand buurthuis, zal daarvoor huur moeten gaan betalen. Ook al is die bijeenkomst ter algemeen nut van de buurt.
Rechts bezorgd links wel veel werk, kunnen we weer gaan rennen om die bezuiniging ongedaan te krijgen. Terwijl links al overbelast is met de verzorging van bejaarden, chronisch zieken, gehandicapten en verstandelijk gehandicapten.

Inderdaad. Rechts zal daarvoor zelf geen poot uitsteken, voor het verzorgen van hun bejaarden, chronisch zieken en gehandicapten. Daarvoor huren ze zwaar onderbetaalde linkse mensen in.

De problemen in de zorg is niet links of rechts.
Het is ook geen gebrek aan geld.
Het is een probleem van slecht functioneren van organisaties die zorg aan bieden.
Het is een probleem van de aanbesteding en gebrek aan kwaliteit.
Waarom zijn er zoveel mammoetorganisaties met vele managementlagen?

Profiel  

Bericht nummer:#202  BerichtGeplaatst: di jan 14, 2020 10:27 am 
lid

Hume schreef:
Raya schreef:
babbel schreef:
Rechts bezorgd links wel veel werk, kunnen we weer gaan rennen om die bezuiniging ongedaan te krijgen. Terwijl links al overbelast is met de verzorging van bejaarden, chronisch zieken, gehandicapten en verstandelijk gehandicapten.

Inderdaad. Rechts zal daarvoor zelf geen poot uitsteken, voor het verzorgen van hun bejaarden, chronisch zieken en gehandicapten. Daarvoor huren ze zwaar onderbetaalde linkse mensen in.

Het is een probleem van slecht functioneren van organisaties die zorg aan bieden.

Het probleem is de 'rechtse' marktwerking met daaraan gekoppelde bezuinigingen, om die bezuinigingen aan te wenden voor het verlagen van de winstbelasting voor de grote bedrijven (is meer dividend uitkeren aan aandeelhouders) en het invoeren van de vlaktaks (verlagen hoogste belastingschijf).

En velen proberen een graantje mee te pikken in die vermarkting door winst te trekken, boven zorg en goed personeelsbeleid.

Profiel  

Bericht nummer:#203  BerichtGeplaatst: di jan 14, 2020 8:55 pm 
lid

Hume schreef:
Raya schreef:
babbel schreef:

De problemen zijn wel degelijk afkomstig van rechts beleid:

A. Massaontslagen
R. Enorme toenemende regelzucht en regeldruk omdat elk centje dat uitgegeven wordt verantwoord moet worden.
C. Besparing op besparing stapelen
D. Hoog ziekteverzuim
E. Hoog verloop van personeel
F, Ongekwalificeerd personeel
G. Slecht bestuur dat niet meer om kijkt naar zijn personeel, dar ook niets mee heeft en meer met zichzelf bezig is.

Profiel  

Bericht nummer:#204  BerichtGeplaatst: za jan 18, 2020 10:10 pm 
lid

En de reorganisatie in het onderwijs komt ook dertig jaar te laat. Zie dit aangrijpende verhaal van een lerares die geen enkele steun en hulp krijgt van het bestuur en tenslotte maar uit het leven stapt. Dit verhaal staat niet op zichzelf maar is dagelijkse praktijk. Vroeger had een school een directeur die ook les gaf en de leraren persoonlijk kende en met hen optrok en ook wist van de problemen die zich voordeden op school in bepaalde klassen. Het was relatief kleinschalig met overigens wel grote klassen. Nu zie je enorme schaalvergroting in het onderwijs, beroepsbestuurders die zelf het vak leraar nog nooit hebben uitgeoefend laat staan dat ze compassie hebben met het onderwijs dan wel de leraren, vaak steunen ze eerder de ouders dan de leraren en ze leveren zich over aan het cijferfetisjisme want alles moet wel kloppen l

Juf Stephanie geknakt door werk: ‘Als jullie deze kaart lezen, ben ik er niet meer’
De Rotterdamse basisschooljuf Stephanie Berger-Debast (55) maakte een einde aan haar leven, nadat het werk haar te veel werd. Ze liet op haar uitvaart tien A4'tjes voorlezen met punten om het onderwijs te verbeteren.

Stephanie was ervan overtuigd dat het druk zou worden op haar crematie. Familie, vrienden, collega’s, misschien een paar ouders van leerlingen, maar ze hoopte vooral op de komst van het schoolbestuur. Na al die jaren niet gehoord te zijn, zouden ze vandaag wel moeten luisteren. Al was het maar uit respect voor de overledene. Dus toen echtgenoot Hanno achter de microfoon plaatsnam, verstomden de stemmen en begon hij aan de tien handgeschreven blocnotevellen die ze voor hem had achtergelaten.

Een agent had Stephanies afscheidsrede gevonden in de kelderbox van hun flatwoning. Daar stond een grote boodschappentas vol cadeautjes en afscheidsbrieven voor haar man, familie, vrienden en collega’s. Maar ook een compleet draaiboek voor haar crematie, inclusief een rouwkaart waarin ze haar werkgever verantwoordelijk stelt voor haar dood. ,,Als jullie deze kaart lezen, ben ik niet meer op deze wereld. Ik heb zelf een einde aan mijn leven gemaakt, omdat mijn werksituatie niet meer houdbaar was. Ik voelde mij de laatste jaren door de directies van mijn werkgever de RVKO niet meer gewenst en ben zwaar onder druk gezet”, schreef ze.

De juf wilde geen toespraken op haar crematie, behalve persoonlijke woorden van haar zus en man. Stephanie wilde vooral aandacht voor haar eigen afscheidsrede over het vak, waar ze dag en nacht mee bezig was.

# Er wordt te veel bezuinigd op de meest basale zaken zoals goed lesmateriaal, woordenschatmateriaal, leesboeken, computers, koptelefoons, inhoudsmaten, maar ook op de basale inrichting van een klaslokaal zoals bezems, kasten, meubilair, etc.

Stephanie Berger-Debast.
Stephanie Berger-Debast. © privé
Terwijl de aanwezigen elkaar verbaasd aankijken, blijft Hanno haar punten voorlezen. Twaalf in totaal. De kritiekpunten die zij verwoordt, zijn hem niet vreemd. Vaak genoeg hebben ze hierover samen gesproken. Voor het kleine klassenbudget had ze inmiddels een oplossing gevonden. Elke zomervakantie struinde ze kringloopwinkels af, op zoek naar goedkope boekjes voor haar nieuwe klas. Thuis plukte ze kussens van de bank, zodat ze een knus leeshoekje achterin de klas kon inrichten. Op vrijdag trakteerde ze vaak op thee met koekjes, op hete zomerdagen kocht ze ijsjes.

Stephanie, opgeleid als bedrijfsarts, komt 15 jaar geleden als zij-instromer in het onderwijs terecht. Ze is afgeknapt op de harde sfeer in het bedrijfsleven, waar ze werknemers soms nog overspannen toch naar hun werk moet sturen onder druk van de werkgever. Korte tijd werkt ze in de kinderpsychiatrie. Te veel bureauwerk.

Ze wil iets betekenen voor kinderen, het liefst de groep die de minste kansen krijgt in de maatschappij. Dus solliciteert ze in een achterstandswijk op Rotterdam-Zuid. Eerst in de onderbouw, later in groep zes bij de Rotterdamse onderwijsstichting RVKO.

Lief
Ze staat onder collega’s bekend als een goede leerkracht. Lief voor de kinderen, hard voor zichzelf. Elke dag om 8 uur komt ze aanfietsen, om twaalf uur later vaak als laatste te vertrekken. Als echtgenoot Hanno er naar vraagt, zegt ze: ,,Het werk moet af. En ik heb zulke lange vakanties. Dat staat daar tegenover.”

Stephanie is perfectionistisch, legt de lat hoog. Die hoge eisen stelt ze ook aan haar leidinggevenden. Haar directeur krijgt gevraagd en ongevraagd advies. Vaak met lange mails in het weekend van 4 à 5 kantjes, inclusief literatuurverwijzingen. Over de lesmethodes die voor haar allochtone leerlingen te moeilijk zijn. Over haar collega’s die hun voorbereide lessen verplicht in een centrale computer zouden moeten opslaan, zodat collega’s in volgende jaren er ook plezier van hebben. Maar ook over het personeelsfeest met duurbetaalde artiesten dat de RVKO eens per jaar geeft, geld dat beter naar de kinderen kan gaan.

# Niet alleen ikzelf, maar velen met mij hebben geconstateerd dat het bovenschoolsmanagement en de medewerkers personele zorg niet goed functioneren. Ze verlenen niet de optimale zorg en hulp voor leerkrachten die voor korte of langer tijd het even moeilijk hebben. Gezien het te verwachte enorme tekort aan leerkrachten, zal er absoluut op een andere manier met het onderwijzend personeel moeten worden omgegaan.

Sinds de overstap naar groep zes in het schooljaar 2014/2015 krijgt Stephanie het zwaar. Ze heeft moeilijke leerlingen in de klas. Ze komt elke avond bekaf thuis, meldt zich elf dagen ziek dat jaar.

Collega’s die haar tijdens de lunchpauze vragen om naar de personeelskamer te komen, zegt ze af. Ze wil door, door, door. Op vakantie gaat ze nooit. Ze is liever thuis bij Hanno, hun vier honden en tien katten, allen zwerfdieren die ze via Hanno’s Stichting Dierennood hebben gered.

iek
Waarom direct een arbeidscon­flict? Waarom zei niemand: wat is er aan de hand? Zijn er dingen waarmee we je kunnen helpen?

Hanno Berger, man van Stephanie
Sinds de overstap naar groep zes in het schooljaar 2014/2015 krijgt Stephanie het zwaar. Ze heeft moeilijke leerlingen in de klas. Ze komt elke avond bekaf thuis, meldt zich elf dagen ziek dat jaar.

Collega’s die haar tijdens de lunchpauze vragen om naar de personeelskamer te komen, zegt ze af. Ze wil door, door, door. Op vakantie gaat ze nooit. Ze is liever thuis bij Hanno, hun vier honden en tien katten, allen zwerfdieren die ze via Hanno’s Stichting Dierennood hebben gered.

# Het is een bijna onmogelijke taak voor leerkrachten om een groep met 31 leerlingen, waaronder veel met leer- en gedragsproblemen, optimaal onderwijs te kunnen geven. Bewindvoerders, maak extra geld voor kleinere klassen vrij.

Als ze in de zomer van 2016 hoort dat ze wéér een moeilijke groep krijgt, meldt ze zich af voor de eerste lerarenvergadering van het schooljaar. Ze wil ondersteuning in de klas, maar krijgt geen gehoor bij haar leidinggevende. Ze ervaart weinig steun, ondanks al haar harde werken. Haar directeur schakelt de bedrijfsarts in vanwege een ‘arbeidsconflict’. Hanno: ,,Waarom direct een arbeidsconflict? Waarom zei niemand: wat is er aan de hand? Zijn er dingen waarmee we je kunnen helpen? Wil je een klassenassistent? Laten we samen gaan praten.”

Stephanie is bang dat de school van haar af wil. Ze krijgt last van angst en somberheid, heeft moeite om uit bed te komen en piekert veel. Ze is hoofdverdiener, hun woning staat een halve ton onder water. Een andere baan wil ze niet. ,,Wat had ze dan moeten doen? Ze was 52.” Het woord ‘arbeidsconflict’ gaat niet meer uit haar hoofd. Hanno denkt dat het hier is misgegaan, want Stephanie ervaart dat ene woordje als motie van wantrouwen, falen. Ze blijft er op terugkomen in alle gesprekken die ze volgens Hanno verplicht moet voeren met de bedrijfsarts en zorgverleners.

Hanno Berger liep vele avonden met zijn vrouw Stephanie langs de kade in Rotterdam om hun honden uit te laten.
Hanno Berger liep vele avonden met zijn vrouw Stephanie langs de kade in Rotterdam om hun honden uit te laten. © Sanne Donders
Hanno pakt er een foto van zijn vrouw bij, haar ogen even blauw als haar zomerse hemdje. ,,Kijk nou eens naar haar ogen. Kwetsbaar, maar toch heel veel willpower om er iets van te maken. Tegen zo iemand kan je niet zeggen: ga jij maar weer een heel andere kant met je leven op. Op een gegeven moment zegt ze: Goodbye cruel world, dan niet.” Hij veegt zijn tranen weg.

Stephanie was de liefde van zijn leven. Ze ontmoetten elkaar meer dan twintig jaar geleden via een advertentie in een tijdschrift en waren meteen verkocht. Elke zaterdag ging ze naar de markt en kocht soms kleine cadeautjes voor hem. Zoals zijn blauwe suède schoenen, een knipoog naar zijn favoriete Elvis-song. Hij droeg ze ook op haar crematie, vertelt hij. ,,Ik heb ze tijdens mijn toespraak uitgetrokken en op haar kist gezet.”

# Het maar jarenlang met vallen en opstaan meetrekken van leerlingen, met gedragsproblemen, die gewoon niet passen in het reguliere basisonderwijs is een probleem dat hoe dan ook opgelost dient te worden.

Na de zomer van 2016 zit ze vijftien maanden thuis, ondanks haar felle en uitgebreide pleidooien bij haar werkgever, de psychologen, psychiater en de bedrijfsarts om weer aan de slag te mogen. Met name de laatste neemt ze veel kwalijk. Ze stuurt hem gedetailleerde mails waarin ze stelt dat hij niet capabel is als bedrijfsarts. Zij is tenslotte zelf ook tien jaar bedrijfsarts geweest. Hanno: ,,Hij had zich op haar burn-out moeten richten, niet op de psychische klachten uit het verleden, zoals een angststoornis en werkstress die allang waren behandeld.” Stephanie vraagt om een vertrouwenspersoon bij RVKO. Die blijkt er niet te zijn.

In oktober 2017 beslist het UWV dat ze weer aan het werk mag. De uitkeringsinstantie stelt dat haar werkgever onvoldoende inspanningen heeft geleverd om de basisschooljuf weer te laten re-integreren. In het medisch dossier, dat deze krant las, wordt geconcludeerd dat Stephanie weer goed in staat is om voor de klas te staan. Ook in het contact met kinderen worden geen problemen verwacht. Wel zijn er zorgen over haar idealisme, gedrevenheid en de vertrouwensbreuk met haar werkgever.

Het laatste schooljaar, 2018/2019, krijgt ze opnieuw een moeilijke klas met een groepje jongens dat haar treitert. Ook nu ervaart ze te weinig steun van haar schooldirecteur. Stephanie gaat elke dag met tranen in de ogen naar school en weet niet meer wat ze moet doen. De jongens achterin de klas, voorin de klas, eruit? ,,Die jongens jutten elkaar op, doen stoer. Daar had ze gewoon pech mee,” zegt Hanno. Tranen dringen zich opnieuw op. ,,In een aandoenlijke brief schreef één van haar leerlingen mij dat die jongens nu zo moesten huilen. Ik hoop maar dat die kinderen er overheen komen.”

Achteraf bezien was Stephanie al in 2018 bezig met haar overlijden. Veel afscheidsbrieven waren toen al geschreven. Ook schreef ze zichzelf – in het BIG-register stond ze nog als arts ingeschreven – medicijnen voor bij drie verschillende apotheken. Terwijl Hanno een boodschap deed, nam ze een overdosis slaapmiddelen in en stapte in bad. Hanno vond haar net op tijd.

De psychiater in het ziekenhuis vreesde voor een nieuwe poging, maar Stephanie wilde weer snel naar huis. Hanno: ,,Ze wilde terug naar haar dieren en zo snel mogelijk weer voor de klas staan. De psychiater zei: u mag haar geen minuut uit het oog verliezen. Dus dat heb ik gedaan. Haar zus, haar moeder en ik hebben hier een week aan haar bed gezeten. Voor het eerst in mijn leven heb ik de boodschappen van de Jumbo laten komen. Had ik haar moeten laten platspuiten en in een dwangbuis zetten? Het is toch ook haar leven? Ik ben niet belangrijker dan zij.”

De reactie van school na haar poging tot zelfdoding was volgens Hanno ‘ijskoud’. ,,Stephanie was nog versuft door de slaapmiddelen en absoluut niet in staat om aan de telefoon te komen. Maar haar schooldirecteur eiste, twee dagen na thuiskomst uit het ziekenhuis, dat ze haar persoonlijk zou spreken. Vervolgens vroeg ze niet eens hoe het met haar ging.”

De volgende dag, op 17 januari 2019, komt er via intranet een korte, zakelijke uitnodiging binnen voor een gesprek met het schoolbestuur dat zes dagen later moet plaatsvinden. Stephanie vreest voor haar ontslag. Hanno: ,,We keken elkaar aan en wisten dat het einde verhaal was. Ze wilden het dossier afsluiten van die vreselijke Stephanie die altijd maar doorging en ook nog moeilijk deed.”

Sneeuw
De avond voorafgaand aan dit gesprek maakt het echtpaar een wandeling door de sneeuw met hondjes Chico en Jeannie. ’s Avonds drinken ze een glaasje wijn en gaan naar bed. Terwijl Hanno slaapt, doet Stephanie een nieuwe suïcidepoging. ,,Ze had een washandje om de kraan gedaan, waardoor ik niet heb kunnen horen dat het bad volliep.” Een van de honden maakt Hanno om zes uur ’s ochtends wakker. Als hij merkt dat zijn vrouw niet naast hem ligt, voelt hij dat het helemaal mis is.

De avond voor haar dood maakte Stephanie nog een wandeling met haar man Hanno.
De avond voor haar dood maakte Stephanie nog een wandeling met haar man Hanno. © Sanne Donders
Stephanie laat vier afscheidsbrieven na aan leidinggevenden van de RVKO en de bedrijfsarts. ,,Tot op de dag van vandaag heb ik hierop geen enkele reactie gekregen. Drie van de vier zijn niet eens naar de crematie gekomen, maar Stephanie had zelfs daaraan gedacht.” In de kantlijn van haar laatste brief aan Hanno schrijft ze: ‘Als niemand reageert, vertel mijn verhaal dan maar in het openbaar.’ En dat doet hij nu, in zijn flatwoning die hij binnenkort moet verlaten omdat hij de hypotheek niet langer kan betalen.

Trots
Ze stond letterlijk dag en nacht klaar voor haar leerlingen. Ze wilde hen beter maken als leerling, maar ook als mens. Daar vocht ze voor

Hanno Berger
Hanno is verdrietig, maar ook trots. ,,Ik heb er een goed gevoel over dat ik veel met haar heb kunnen delen. Ze stond letterlijk dag en nacht klaar voor haar leerlingen. Ze wilde hen beter maken als leerling, maar ook als mens. Daar vocht ze voor. Leidinggevenden hebben haar wel eens onheus verweten dat ze tijdens haar ziekte de leerlingen in de steek liet. Méér kon je haar niet kwetsen.”

Na afloop van de begrafenis gaan vrienden, kennissen en collega’s van Stephanie ontdaan, maar ook verward, naar huis. ,,Ik vond de toespraak apart. Heftig ook”, zegt een collega. ,,Het ging helemaal niet over hoe zij was. Het ging over alles wat er mis was in het onderwijs. Toen pas bleek dat haar werk haar leven was. Ik hield daar een dubbel gevoel aan over.”

Hanno begrijpt de reacties. ,,Maar dit is wat zij wilde.” Hij wil geen schadevergoeding. ,,Ik wil ook niet dat de onderwijsstichting wordt gebrandmerkt. Maar zeg gewoon ‘sorry, we hebben hier verkeerd gehandeld’. Wees open en leer iets van haar ideeën om het onderwijs te verbeteren.”

Hij leest haar afscheidsrede hardop voor. De woorden kent hij inmiddels uit zijn hoofd. ,,Ok, Stephanie”, zegt hij. ,,Ik doe wel de rest van ons leven. Ik ga nog veel zwerfdieren helpen, zoals jij ook altijd klaarstond voor de meest kwetsbaren in de samenleving. Ik zal jouw goede intenties voortzetten.”

https://www.ad.nl/binnenland/juf-stepha ... ~ad05a299/

Het meest onthutsende reactie komt van het schoolbestuur die werkelijk meent dat ze een lerende organisatie is :leugens:

Reactie schoolbestuur RVKO

Er loopt een onafhankelijk onderzoek naar het overlijden van Stephanie Berger-Debast. Daaruit moet blijken of er iets is misgegaan binnen het schoolbestuur RVKO. Het schoolbestuur zegt ‘blij te zijn’ met dit onderzoek en neemt ‘eventuele aanbevelingen waar mogelijk over’.

De Rotterdamse stichting, waar 66 basisscholen en scholen voor speciaal basisonderwijs met 2300 medewerkers onder vallen, noemt het overlijden van Stephanie ‘verschrikkelijk’. ,,Dit heeft bij ons en bij veel medewerkers en kinderen binnen onze Vereniging tot verdriet geleid. Zij was een goede, betrokken en consciëntieuze leerkracht, die veel voor haar leerlingen heeft betekend en er alles voor over had”, verklaart bestuurder Lia Zwaan in een schriftelijke reactie. Ze wil niet in gesprek over de zaak, omdat de RVKO geen uitspraken doet over privéaangelegenheden.

Wel zegt de RVKO alle punten die Stephanie tijdens haar uitvaart liet uitspreken serieus te nemen. Zwaan was daar zelf ook bij. ,,We hebben goed notie genomen van alles wat daar is gezegd. Wij zijn een lerende organisatie en nemen aanbevelingen ter harte.”

Op de Rotterdamse scholen is het ziekteverzuim relatief laag. De RVKO zegt bewust in te zetten op een goede begeleiding van medewerkers bij ziekte of verzuim. In 2016 verklaarde het schoolbestuur in deze krant dat die aanpak vijftig zieken per dag scheelt. Het ziekteverzuim was in 2013 nog ruim 7,3 procent, drie jaar later was dat percentage bijna gehalveerd. De RVKO hanteert een ‘meer bedrijfsmatige aanpak’ van het ziekteverzuim, waarbij leidinggevenden medewerkers eerder aanspreken als ze meerdere keren per jaar ziek zijn en bij dreigende burn-out sneller vragen wat ze nodig hebben om overeind te blijven. Eerder was het in het onderwijs niet gebruikelijk om leraren aan te spreken als ze zich ziek meldden.

Het schoolbestuur heeft verschillende medewerkers zorg, bedrijfsmaatschappelijk werk, een psycholoog en twee bedrijfsartsen in dienst om ‘met medewerkers mee te denken over hoe zij zo gezond mogelijk en zo snel mogelijk weer goed kunnen functioneren’. ,,Juist het overleg en het inzetten van meerdere expertises en trajecten leidt vaak tot goed resultaat. Helaas worden de inspanningen en intenties van directies en bestuursbureau soms anders ervaren dan dat er beoogd wordt”, schrijft Zwaan.

Ook probeert de RVKO leraren zo goed mogelijk te begeleiden in hun werk. ,,Het onderwijs in Rotterdam vraagt veel van onze leraren. Er wordt ingezet op coaching en ondersteuning in de groepen. Waar mogelijk zorgen we voor extra handen.”

De Raad van Toezicht heeft twee onderzoekers aangesteld om het onderzoek te leiden.

Profiel  

Bericht nummer:#205  BerichtGeplaatst: za jan 18, 2020 10:22 pm 
lid

Tegenwoordig zijn het giga-scholenstichtingen, met vet betaalde bestuursbaantjes voor oud-politici en vakbondsbestuurders uit het polderoverleg, die alles gunden aan de politiek en de grote bedrijven.

Profiel  

Bericht nummer:#206  BerichtGeplaatst: za jan 18, 2020 10:47 pm 
lid

Raya schreef:
Tegenwoordig zijn het giga-scholenstichtingen, met vet betaalde bestuursbaantjes voor oud-politici en vakbondsbestuurders uit het polderoverleg, die alles gunden aan de politiek en de grote bedrijven.
Juist. En dan vinden ze het gek dat het lerarentekort niet kan worden opgelost. Wat ik wel merkwaardig vindt is dat leraren denken dat je met het salaris mensen wel kan aantrekken. Het aangrijpende verhaal laat juist zien dat salaris een beperkte rol speelt in de problemen bij de leraren, dit i.t.t. het functioneren van bestuur en management. Juist het ontmantelen van het totaal doorgeslagen management en cijferfetisjisme bij het onderwijs, zorg, defensie en politie kan positieve uitwerkingen hebben, evenals schaalverkleining. Daarnaast is het inlassen van een stop voor managementstudies en beleid bij het de overheid eveneens een goede oplossing.

Profiel  

Bericht nummer:#207  BerichtGeplaatst: zo jan 19, 2020 9:10 am 
lid

@Biertje

Naar wat ik begrepen heb, zijn de problemen tweeërlei.

Het probleem van de salarissen is niet zozeer dat het salaris te laag zou zijn, maar het verschil met bijv. ander onderwijs te groot en daarmee onrechtvaardig laag. Hier gaat het vooral om een strijd tegen oneerlijke behandeling in salariëring.
Dat hogere salarissen meer en makkelijker mensen zouden kunnen aantrekken voor het basis-onderwijs, is dan meegenomen en wordt ook als zodanig gezien.

Tweede is de enorme werkdruk, welke begonnen is met het 'passend onderwijs' waarbij onderwijzers leerlingen met grotere problemen in de klas kregen, zonder dat de klassen werden verkleind. Die leerlingen vergen erg veel aandacht, de onderwijzers zijn daar niet voor toegerust. Niet in tijd, maar ook niet in de opleiding. Ook speelt de bureaucratie een enorme rol, de overdreven administratie om zoveel mogelijk data te verzamelen over de leerlingen. Meestal gaat deze naar de leermethodenfabrikanten (vroeger de schoolboekenuitgevers), die daar een goudmijn in zien. En de overheid wil ook haar deel, ook al zal die overheid er in de praktijk weinig mee doen, vermoed ik zo.
En natuurlijk willen de onderwijzers graag hun kennis, kunde en ervaring kunnen gebruiken bij het lesgeven, in plaats van vast te zitten aan letterlijk regel voor regel geprogrammeerd onderwijs, waarbij weinig eigen inbreng meer mogelijk is. Dat begon al in de jaren negentig, waarbij zelfs ouders op de vingers werden getikt als ze het kind iets bij wilden spijkeren, op een manier zoals de ouders dat zelf hadden geleerd. Dat was namelijk niet volgens de methode die de school had gekocht en dus de manier waarop les moest worden gegeven.

Het management heeft daar vaak geen oog voor. Die gaat het slechts om de hoge eigen salarissen, bonussen en maserati-onkostenvergoedingen. Vaak hebben die managers inderdaad geen enkele ervaring met onderwijs.

Profiel  

Bericht nummer:#208  BerichtGeplaatst: zo jan 19, 2020 10:40 am 
lid

Raya schreef:
@Biertje

Het probleem van de salarissen is niet zozeer dat het salaris te laag zou zijn, maar het verschil met bijv. ander onderwijs te groot en daarmee onrechtvaardig laag. Hier gaat het vooral om een strijd tegen oneerlijke behandeling in salariëring.
Dat hogere salarissen meer en makkelijker mensen zouden kunnen aantrekken voor het basis-onderwijs, is dan meegenomen en wordt ook als zodanig gezien.

Tweede is de enorme werkdruk, welke begonnen is met het 'passend onderwijs' waarbij onderwijzers leerlingen met grotere problemen in de klas kregen, zonder dat de klassen werden verkleind. Die leerlingen vergen erg veel aandacht, de onderwijzers zijn daar niet voor toegerust. Niet in tijd, maar ook niet in de opleiding. Ook speelt de bureaucratie een enorme rol, de overdreven administratie om zoveel mogelijk data te verzamelen over de leerlingen. Meestal gaat deze naar de leermethodenfabrikanten (vroeger de schoolboekenuitgevers), die daar een goudmijn in zien. En de overheid wil ook haar deel, ook al zal die overheid er in de praktijk weinig mee doen, vermoed ik zo.
En natuurlijk willen de onderwijzers graag hun kennis, kunde en ervaring kunnen gebruiken bij het lesgeven, in plaats van vast te zitten aan letterlijk regel voor regel geprogrammeerd onderwijs, waarbij weinig eigen inbreng meer mogelijk is. Dat begon al in de jaren negentig, waarbij zelfs ouders op de vingers werden getikt als ze het kind iets bij wilden spijkeren, op een manier zoals de ouders dat zelf hadden geleerd. Dat was namelijk niet volgens de methode die de school had gekocht en dus de manier waarop les moest worden gegeven.

Het management heeft daar vaak geen oog voor. Die gaat het slechts om de hoge eigen salarissen, bonussen en maserati-onkostenvergoedingen. Vaak hebben die managers inderdaad geen enkele ervaring met onderwijs.
Over de verschillen in salarissen kan ik niet zo goed oordelen daar de onderwijzers niet allemaal dezelfde graad hebben behaald. Wat het probleem is is de administratieve regeldruk idiote vormen begint aan te nemen en dit er niet voor zorgt dat er kennis in de koppetjes van de kinderen worden gestopt. En dat peperdure management vreet juist een hoop geld weg zonder dat daar iets tegenover staat. Het onderwijs maar ook de zorg heeft een gigantische overhead nodig om te draaien en dat is natuurlijk leuk voor al die consultants maar het is geld weggooien.

Profiel  

Bericht nummer:#209  BerichtGeplaatst: di jan 21, 2020 1:12 pm 
lid

Biertje schreef:
Raya schreef:
@Biertje

Over de verschillen in salarissen kan ik niet zo goed oordelen daar de onderwijzers niet allemaal dezelfde graad hebben behaald. Wat het probleem is is de administratieve regeldruk idiote vormen begint aan te nemen en dit er niet voor zorgt dat er kennis in de koppetjes van de kinderen worden gestopt. En dat peperdure management vreet juist een hoop geld weg zonder dat daar iets tegenover staat. Het onderwijs maar ook de zorg heeft een gigantische overhead nodig om te draaien en dat is natuurlijk leuk voor al die consultants maar het is geld weggooien.

De problemen in het onderwijs wordt niet alleen veroorzaakt door lage salarissen.
De werkdruk is te hoog door personeel tekort en door de idiote wet op passend onderwijs.
Het is onzinnig geweest om (probleem-)kinderen naar het reguliere onderwijs te sturen,
omat in klassen van 30 kinderen hiervoor geen tijd en aandacht genoeg is.
Deze kinderen horen thuis in bijzondere scholen met kleine klassen.

Profiel  

Bericht nummer:#210  BerichtGeplaatst: di jan 21, 2020 1:19 pm 
lid

Dat ben ik helemaal met je eens, Hume.

Profiel  

Bericht nummer:#211  BerichtGeplaatst: wo jan 22, 2020 3:52 pm 
lid

Hume schreef:
Biertje schreef:
Raya schreef:
@Biertje

De problemen in het onderwijs wordt niet alleen veroorzaakt door lage salarissen.
De werkdruk is te hoog door personeel tekort en door de idiote wet op passend onderwijs.
Het is onzinnig geweest om (probleem-)kinderen naar het reguliere onderwijs te sturen,

Iedereen die wel eens gewerkt heeft weet dat uiteindelijk het salaris maar een klein deel is van de mate van tevredenheid van werknemers.

Profiel  

Bericht nummer:#212  BerichtGeplaatst: wo jan 22, 2020 4:59 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Hume schreef:
Biertje schreef:

Iedereen die wel eens gewerkt heeft weet dat uiteindelijk het salaris maar een klein deel is van de mate van tevredenheid van werknemers.

En zo weet ook iedereen die wel eens gewerkt heeft, dat een salaris dat hoog genoeg is om een beetje fatsoenlijk van te leven, essentieel is voor voldoende mate van tevredenheid van werknemers.

Profiel  

Bericht nummer:#213  BerichtGeplaatst: wo jan 22, 2020 8:10 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Hume schreef:
Biertje schreef:

Ja, zaken als regeltjes, hoge werkdruk door ziekteverzuim en openstaande vacatures en natuur de massaontslagen zijn natuurlijk belangrijke factoren waarom mensen niet kiezen voor de zorg en de politie,

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 213 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]