Het is nu zo dec 16, 2018 5:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 332 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: do okt 16, 2014 8:37 am 
lid

Toenmalig minister van Justitie Dries van Agt (KVP) zou op de avond voor de bestorming van een gekaapte trein bij De Punt in 1977 hebben gezegd dat de kapers de trein niet levend mochten verlaten.

Dat verklaart een destijds in de buurt gestationeerde politieman woensdagavond in het televisieprogramma Eenvandaag.

Een dag voor de bestorming zou de politieman een telefoontje van zijn vader hebben gehad. Die was destijds hoofd van de meldkamer in het district Utrecht. Vanuit de Utrechtse meldkamer verliep een deel van de communicatie met een speciale politie-eenheid in Drenthe.
Vooral de leider van de Molukse kapers en de enige vrouwelijke kaper zouden de kaping niet hebben mogen overleven. Bij de bestorming vielen acht doden: zes kapers en twee gegijzelden.
Bij het begin van de bestorming werd de trein beschoten door scherpschutters. Hun commandant, Kees Kommer, zegt volgens Eenvandaag zich 'ronduit belazerd' te voelen. Hij had opdracht gekregen de kapers uit te schakelen. Maar de mariniers die de trein binnen gingen hadden munitie met een holle punt. Zulke kogels veroorzaken inwendig veel meer letsel dan gebruikelijke kogels.
Voor het uitschakelen en niet per se elimineren van doelwitten zouden normale kogels een logischer keus zijn. Aan de andere kant hebben die meer kans door een doelwit heen te gaan en af te ketsen, waardoor het risico op burgerslachtoffers groter wordt.
Kommer zegt dat hij een opdracht tot executie nooit uitgevoerd zou hebben. Dat 1.500 militairen die betrokken waren bij de acties dit jaar de veteranenstatus kregen, noemt hij een schande.

Niet doelbewust
Van Agt verklaarde achteraf dat er geen andere mogelijkheid was en dat de kapers niet doelbewust waren doodgeschoten, maar daar ontstond eind vorig jaar twijfel over toen uit een geheim gebleven nota bleek dat is geschoten om te doden. De kapers bleken in totaal door 144 kogels getroffen.
Het Britse ministerie van defensie en de Amerikaanse FBI bleken destijds ook al van een liquidatie te hebben gesproken. Hierop werd een onderzoek ingesteld. Dat is bijna afgerond.

Bovensmilde
De trein die op weg was van Assen naar Groningen werd op 23 mei 1977 bij De Punt in Drenthe gekaapt door Molukkers. De hoofdconducteur, de machinist en veertig reizigers mochten de trein verlaten, maar 54 mensen moesten blijven. Op hetzelfde moment werden 105 leerlingen en vijf leraren gegijzeld in een school in Bovensmilde.
Na drie weken besloot de regering tot een bevrijdingsactie bij De Punt. Met luidruchtig overvliegende straaljagers werden de kapers afgeleid, zodat mariniers ongezien de trein konden bestormen. Bij de schietpartij die volgde, kwamen zes kapers en twee gijzelaars om. De gijzelnemers in de school gaven zich over.

Ach ja, onze zwaar christelijke en devote pro Palestijnse held, die zich afgeeft op Israël, maar zijn eigen daden onder tafel schuift.

Moet er alsnog een onderzoek komen naar het bewust liquideren van de Molukse kapers of zit inmiddels de deksel al op de doofpot?

Heeft van Agt juist gehandeld?

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: do okt 16, 2014 8:41 am 
lid

Perfect gehandeld.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: do okt 16, 2014 9:06 am 
lid

We kennen in Nederland geen doodstraf.
Daarbij worden veroordelingen uitgesproken door een rechter.
Dit is ontoelaatbaar!

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: do okt 16, 2014 9:10 am 
lid

Het is de vraag wat precies is gezegd, en waarom. Van Agt zou het persoonlijk kunnen opbiechten, of mensen die er destijds bij waren.

Het getuigenis van een politieman bevreemdt mij. Heeft hij het woordje "desnoods" gemist, in een zin die Van Agt moet hebben gezegd?

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: do okt 16, 2014 9:19 am 
lid

Rightnow schreef:
Het is de vraag wat precies is gezegd, en waarom. Van Agt zou het persoonlijk kunnen opbiechten, of mensen die er destijds bij waren.

Het getuigenis van een politieman bevreemdt mij. Heeft hij het woordje "desnoods" gemist, in een zin die Van Agt moet hebben gezegd?

Uit eerder onderzoek is al gebleken dat er gericht geschoten is op de gijzelnemers, zodanig, dat daaruit de bedoeling bleek deze te doden. Ik denk niet dat er een woordje is gemist.

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: do okt 16, 2014 9:41 am 
lid

Waarom zou ik een onlogische conclusie trekken aan de hand van 1 politieman die iets gehoord heeft. Had hij de MP zelf aan de lijn?

Nee, sommigen willen graag horen wat deze politieman zei, ook al moeten ze weten dat ons geheugen zich dikwijls vervormt na een aantal jaren. Heb dit zelfs wel eens bij mijn eigen beweringen op fora bemerkt. Mij past het ook wel om de terroristenknuffelaar Van Agt onderuit te halen. Immers, zijn Hamas-kameraden ZOUDEN niet graag horen dat hij af en toe sommige vrijheidsstrijders zo maar zou doden, met voorbedachte rade. ZOUDEN, want het is niet waarschijnlijk:

Waarvoor zou Van Agt dodelijk getroffen terroristen nodig hebben die via een proces immers berecht en gevangen genomen konden worden.

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: do okt 16, 2014 9:56 am 
lid

Raya schreef:
Dit is ontoelaatbaar!

Ik heb altijd veel begrip gehad voor de situatie van de Molukkers, op een schandalige manier zijn ze besodemieterd door de Nederlandse regering. De treinkaping en sommige rellen kon ik mij destijds goed voorstellen, maar het executeren van gegijzelden toen met de treinkaping had ik geen goed woord voor over. Een prima beslissing van die slappe maar toch ook weer sluwe Dries, kapers die gijzelaars doodschieten verdienen het om zelf ook doodgeschoten te worden, die 144 kogels is slechts een teken van onkunde en bravoure. Het gebruik van hollow point is niet meer dan logisch bij dergelijke acties waarbij de daders gewapend zijn, de inwendige bloeding die de hollow point veroorzaakt belemmerd de dader zijn magazijn nog op anderen leeg te kunnen schieten. Wat mij betreft prima toelaatbaar dus.

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: do okt 16, 2014 9:59 am 
lid

chapiro schreef:
Toenmalig minister van Justitie Dries van Agt (KVP) zou op de avond voor de bestorming van een gekaapte trein bij De Punt in 1977 hebben gezegd dat de kapers de trein niet levend mochten verlaten.

Volgens mij is dit laster.

Qi (ook wel ch'i, chi, ki of gi) is een fundamenteel concept uit de Chinese cultuur, doorgaans gedefinieerd als adem, levenskracht, vitale energie of spirituele energie dat deel uitmaakt van alles wat bestaat.

Religie handelt over het geestelijke domein van de mens. Het heeft alleen innerlijke betekenis. Alle uiterlijke betekenis die er aan wordt gegeven, is ingegeven door angst, machteloosheid, wantrouwen en ongeloof. Alle religie wijst naar dezelfde weg; naar binnen (in je eigen geest). Zelfkennis is de sleutel, kennis over wat en wie je werkelijk bent. Zodra mensen zich bemoeien met andere mensen is niet religie aan het werk, maar de tegenstrever, het menselijke ego.

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: do okt 16, 2014 10:00 am 
lid

chapiro schreef:

Dat verklaart een destijds in de buurt gestationeerde politieman woensdagavond in het televisieprogramma Eenvandaag.

Een dag voor de bestorming zou de politieman een telefoontje van zijn vader hebben gehad. Die was destijds hoofd van de meldkamer in het district Utrecht. Vanuit de Utrechtse meldkamer verliep een deel van de communicatie met een speciale politie-eenheid in Drenthe.
Vooral de leider van de Molukse kapers en de enige vrouwelijke kaper zouden de kaping niet hebben mogen overleven. Bij de bestorming vielen acht doden: zes kapers en twee gegijzelden.
Bij het begin van de bestorming werd de trein beschoten door scherpschutters. Hun commandant, Kees Kommer, zegt volgens Eenvandaag zich 'ronduit belazerd' te voelen. Hij had opdracht gekregen de kapers uit te schakelen. Maar de mariniers die de trein binnen gingen hadden munitie met een holle punt. Zulke kogels veroorzaken inwendig veel meer letsel dan gebruikelijke kogels.
Voor het uitschakelen en niet per se elimineren van doelwitten zouden normale kogels een logischer keus zijn. Aan de andere kant hebben die meer kans door een doelwit heen te gaan en af te ketsen, waardoor het risico op burgerslachtoffers groter wordt.
Kommer zegt dat hij een opdracht tot executie nooit uitgevoerd zou hebben. Dat 1.500 militairen die betrokken waren bij de acties dit jaar de veteranenstatus kregen, noemt hij een schande.

Niet doelbewust
Van Agt verklaarde achteraf dat er geen andere mogelijkheid was en dat de kapers niet doelbewust waren doodgeschoten, maar daar ontstond eind vorig jaar twijfel over toen uit een geheim gebleven nota bleek dat is geschoten om te doden. De kapers bleken in totaal door 144 kogels getroffen.
Het Britse ministerie van defensie en de Amerikaanse FBI bleken destijds ook al van een liquidatie te hebben gesproken. Hierop werd een onderzoek ingesteld. Dat is bijna afgerond.

Bovensmilde
De trein die op weg was van Assen naar Groningen werd op 23 mei 1977 bij De Punt in Drenthe gekaapt door Molukkers. De hoofdconducteur, de machinist en veertig reizigers mochten de trein verlaten, maar 54 mensen moesten blijven. Op hetzelfde moment werden 105 leerlingen en vijf leraren gegijzeld in een school in Bovensmilde.
Na drie weken besloot de regering tot een bevrijdingsactie bij De Punt. Met luidruchtig overvliegende straaljagers werden de kapers afgeleid, zodat mariniers ongezien de trein konden bestormen. Bij de schietpartij die volgde, kwamen zes kapers en twee gijzelaars om. De gijzelnemers in de school gaven zich over.

Ach ja, onze zwaar christelijke en devote pro Palestijnse held, die zich afgeeft op Israël, maar zijn eigen daden onder tafel schuift.

Moet er alsnog een onderzoek komen naar het bewust liquideren van de Molukse kapers of zit inmiddels de deksel al op de doofpot?

Heeft van Agt juist gehandeld?

Ik vind van wel, het duurde al 3 weken en bovendien lag de kaping bij Wijster waarbij 3 gegijzelden werden geëxecuteerd nog vers in het geheugen. Pure terreur waarbij rigoureuze middelen bij nodig waren. De kapers hadden immers tijd zat om hun actie te beeindigen.

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: do okt 16, 2014 10:03 am 
lid

Waarom moest de vrouwelijke kaper dan per se dood, er van uitgaande dat het waar is? Vreemd verhaal

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: do okt 16, 2014 10:03 am 
lid

Wolfgar schreef:
... kapers die gijzelaars doodschieten verdienen het om zelf ook doodgeschoten te worden ...

Dat mag de rechter uitmaken en aangezien wij de doodstraf niet kennen is dit (het willens en wetens kapers doodschieten ALS er een alternatief zou zijn waarbij dit binnen grenzen van het redelijke vermeden kan worden) geen toelaatbaar beleid. Ik geloof er ook helemaal niets van dat van Agt zoals jij (hierboven) geredeneerd heeft.

Qi (ook wel ch'i, chi, ki of gi) is een fundamenteel concept uit de Chinese cultuur, doorgaans gedefinieerd als adem, levenskracht, vitale energie of spirituele energie dat deel uitmaakt van alles wat bestaat.

Religie handelt over het geestelijke domein van de mens. Het heeft alleen innerlijke betekenis. Alle uiterlijke betekenis die er aan wordt gegeven, is ingegeven door angst, machteloosheid, wantrouwen en ongeloof. Alle religie wijst naar dezelfde weg; naar binnen (in je eigen geest). Zelfkennis is de sleutel, kennis over wat en wie je werkelijk bent. Zodra mensen zich bemoeien met andere mensen is niet religie aan het werk, maar de tegenstrever, het menselijke ego.

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: do okt 16, 2014 10:23 am 
lid

Q.i schreef:
chapiro schreef:

Zolang je niet destijds daadwerkelijk in het crisiscentrum aanwezig bent geweest om te kunnen getuigen van hetgeen er daadwerkelijk is beslist en zich heeft afgespeeld, mag je van mij vinden en speculeren wat je wilt.

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: do okt 16, 2014 10:23 am 
Een goede zaak. Ik heb het niet zo op de huidige antisemiet van Acht, maar in die tijd waren hij en Nederland nog niet helemaal de weg kwijt.
Deze kapers waren verantwoordelijk voor hun daden. Verantwoordelijk, een woord waar men tegenwoordig vies van is.
De Molukkers zijn, zoals nu blijkt tot hun geluk, in het verleden schandalig behandeld. Op Ambon gebleven waren nu hun kerken allang afgebrand.

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: do okt 16, 2014 10:27 am 
lid

chapiro schreef:
Q.i schreef:
chapiro schreef:

Zolang je niet destijds daadwerkelijk in het crisiscentrum aanwezig bent geweest om te kunnen getuigen van hetgeen er daadwerkelijk is beslist en zich heeft afgespeeld, mag je van mij vinden en speculeren wat je wilt.

Dat mag jij vinden, laster is strafbaar.

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: do okt 16, 2014 10:36 am 
lid

Wolfgar schreef:
Raya schreef:
Dit is ontoelaatbaar!

Ik heb altijd veel begrip gehad voor de situatie van de Molukkers, op een schandalige manier zijn ze besodemieterd door de Nederlandse regering. De treinkaping en sommige rellen kon ik mij destijds goed voorstellen, maar het executeren van gegijzelden toen met de treinkaping had ik geen goed woord voor over. Een prima beslissing van die slappe maar toch ook weer sluwe Dries, kapers die gijzelaars doodschieten verdienen het om zelf ook doodgeschoten te worden, die 144 kogels is slechts een teken van onkunde en bravoure. Het gebruik van hollow point is niet meer dan logisch bij dergelijke acties waarbij de daders gewapend zijn, de inwendige bloeding die de hollow point veroorzaakt belemmerd de dader zijn magazijn nog op anderen leeg te kunnen schieten. Wat mij betreft prima toelaatbaar dus.

Ook ik heb veel begrip voor de reden waarom zij tot de gijzeling zijn overgegaan. Dat wil niet zeggen dat ik het goedkeur en zeker het doodschieten van gegijzelden niet.
We kenden toen, en nu nog steeds, de doodstraf niet, en speelden en spelen niet voor eigen rechter. Dat is ook een minister niet gegeven.
Er is eerder kritisch onderzoek gepleegd naar de wijze waarop de bevrijdingsactie heeft plaatsgevonden. Daar is destijds al bij geopperd dat de wijze waarop deze plaatsvond niet anders dan tot doel had de gijzelnemers hoe dan ook te doden in plaats van gevangen te nemen.
Je zult altijd afwegingen moeten maken. Maar bij voorbaat ter dood veroordelen en een executiepeleton samenstellen, ook al is het onder het mom van een bevrijdingsactie, kan simpelweg niet door de beugel.

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: do okt 16, 2014 10:38 am 
lid

Er mogen dan 6 kapers zijn omgekomen, 3 andere kapers hebben het wel overleefd

Overlevend (3):

Andreas Abraham Luhulima, 18, Bovensmilde
Marcus Rudi Lumalessil, 23, Bovensmilde
Junus Ririmasse, 27, Bovensmilde

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: do okt 16, 2014 10:39 am 
lid

Trep schreef:

Overlevend (3):

En het lijkt er op dat data een foutje van de regie was.

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: do okt 16, 2014 10:40 am 
lid

Trep schreef:

Overlevend (3):

En dat terwijl van Agt nog zo had gezegd dat ze de trein niet levend mochten verlaten? Schande!

Profiel  

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: do okt 16, 2014 10:42 am 
lid

Q.i schreef:
chapiro schreef:
Q.i schreef:

Klaag de bron EenVandaag aan is mijn advies. Eens zien of je gelijk krijgt.

http://www.google.nl/url?q=http://www.e ... 14X_5tysrg

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: do okt 16, 2014 10:46 am 
lid

chapiro schreef:
Q.i schreef:
chapiro schreef:

Klaag de bron EenVandaag aan is mijn advies. Eens zien of je gelijk krijgt.

http://www.google.nl/url?q=http://www.e ... 14X_5tysrg

Ik heb met jouw bron niets te maken. Hierboven in het OT zeg jij het. Dat jij het napraat doet daar niets aan vanaf en wordt ook niet expliciet duidelijk gemaakt. Je begint pas verderop met citeren en een bronvermelding.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 332 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]