En dan heb ik het dus over uitgeprocedeerde asielzoekers die
vertikken te verkassen.
Men is dus al uitgeprocedeerd, wat wil zeggen dat men vaak al jaren en jaren en jaren (onder deskundige
leiding van de asieladvocatuur) getoetst is aan alle nationale en internationale regels... en te horen heeft
gekregen dat men
geen recht heeft hier te zijn. Men moet dus verkassen, maar vertikt dit.
En dan gaat men protesteren. Zoals vorig jaar de Somaliërs bij Ter Apel.
Net zo lang protesteren tot de buit binnen was. Ze mochten een nieuwe aanvraag indienen. Nieuwe ronde, nieuwe kansen.
En met succes. Een aantal kreeg uiteindelijk toch een verblijfsvergunning.
En nu is het alweer raak bij Ter Apel.
Citaat:
Bij het aanmeldcentrum in Ter Apel hebben zich vanmiddag ongeveer veertig Iraakse uitgeprocedeerde asielzoekers en illegalen verzameld. Zij eisen dat de IND hun situatie opnieuw bekijkt. Anderhalve week geleden kregen 76 Irakezen te horen dat ze naar hun land moeten terugkeren, omdat Irak weer veilig genoeg is. De Irakezen weigeren terug te gaan en daardoor zitten ze in een moeilijke positie. Irak neemt alleen burgers 'terug' als die vrijwillig komen.
Heeft het eigenlijk nog zin dat we een asielprocedure hebben in Nederland, vraag ik me af. De groep die mag blijven,
nou ja, die mag blijven.
En de groep die weg moet, die gaat protesteren, en mag zowaar in veel gevallen tóch blijven. En zo niet, dan is het
wachten in de illegaliteit op een generaal pardon, of wachten tot je wordt aangewezen als schrijnend geval. Kinderen
kunnen bij dat laatste een prima breekijzer zijn, da's bekend.
Dus wie krijgen we eigenlijk nog weg? Niemand toch?
Voor Irakezen is een asielprocedure sowieso zinloos, aangezien ze -als ze niet terug
willen - niet worden teruggenomen.
Daar zitten we dus aan vast. Leuk geregeld, door Irak.
Dus mijn vraag is eigenlijk... hoe gaan we het voor elkaar krijgen dat mensen die
niet het wettelijk recht hebben
hier te zijn, ook daadwerkelijk vertrekken, in plaats van ons sociaal stelsel te overbelasten. Zegt U het maar...