Hume schreef:
Raya schreef:
Het rijk heeft de boel over de schutting in de tuin van de gemeenten geflikkerd, zonder er voldoende budget bij te doen.
De intake (door het rijk voorgeschreven) wordt een nog bureaucratischer draak dan het al was. Zo dadelijk gaat de maatschappelijk werkster kijken of er voldoende medische noodzaak is bij tante Louise om haar thuiszorg te geven, waarna het in een clubje disciplines van zo'n 12-15 man moet worden doorgesproken en besloten.
Het klopt, ik zit er met mijn neus bovenop en weet hoe hier al even op aangestuurd wordt. Van de bedoeling de wijkverpleegster in de wijk terug te brengen om zo de bureaucratie om zeep te helpen, komt helemaal niets terecht. De wijkverpleegster is slechts één uit het hele brede team, die nauwelijks nog aan wijkverplegen toe zal komen.
U klets maar wat.
Volgend jaar gaat het nieuwe stelsel in.
De wijkverpleging wordt dan betaald door de zorgverzekeraar
De thuiszorg wordt dan betaald door de gemeenten.
In veel gemeenten is dat nu al het geval.
Nu verloopt veel zorg vaak via de PGB ,vreselijk veel fraude.
Nu verlenen veel te grote zorginstellingen zorg en dit is nauwelijks te controleren.
Het is alleen maar goed, dat de zaak op de schop gaat.
Ik geloof niet dat jij in de zorg zit. Of daar nauwe contacten mee hebt.
Het is goed dat de zaak op de schop gaat. Maar de oorzaak ligt niet aan de te grote instellingen. Het ligt aan de marktwerking, bij ondeskundige managers en bestuurders die alle kansen kregen flink in uit de pot te graaien.
Het is jou misschien niet opgevallen dat veel thuiszorgmedewerkers letterlijk geld hebben moeten inleveren, waar de salarisstijgingen van de hoge managers, directeuren en bestuurders uit werden betaald. Mij wel!
Het is jou misschien niet opgevallen, hoe de zorg georganiseerd gaat worden. Mij wel, ik heb er les in gehad! Die wijkverpleegster, die zelf moest kunnen bepalen wie haar hulp nodig had om het vervolgens te geven, gaat deel uitmaken van een team van 12-15 mensen, van wijkagent tot welzijnswerker, van wijkverpleegkundige tot jongerenwerker, en allemaal gaan ze intakes doen, maar net wie er aan de beurt is, en alles moet in die teams worden besproken en besloten, wie bij wie wordt ingeschakeld als hulp en voor hoe lang, het hele behandelplan. Er zijn zelfs al een paar uitzendingen op tv over geweest, maar niemand schijnt het op te willen pikken. Het idee was goed, de wijkverpleegkundige die zou gaan kijken wie thuiszorg nodig had, maar inmiddels is er een hele kerstboom rond opgetuigd, waardoor het weer waanzinnig duur wordt, alles gaat verzanden in bureaucratie en managers zullen gaan worden ingezet om de boel weer vlot te trekken, die zich alles weer gaan toe-eigenen met in hun ogen bijbehorend salaris.
De organisatie van de zorg en de misstanden in zorginstellingen, zijn andere zaken dan de betaling van de zorg.
Juist omdat er zo veel mis is in de zorginstellingen ,is meer in vloed en controle van betalers noodzakelijk.
De gemeenten krijgen in de nieuwe wet de taak en bevoegdheid om dit te doen voor de extramurale zorg.
Het Rijk zal dit blijven doen bij verzorgingshuizen en en verpleeghuizen.
In al die jaren Balkenende, hebben vorige regeringen de zaak laten sloffen en daarom is het goed dat deze regering orde op zaken stelt.
De overheid blijft betaler en controleur.
De artsen ,wijkverpleging en andere zorgverleners enz, gaan over het verlenen van de zorg.