Het is nu di dec 05, 2023 2:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: za mei 05, 2012 2:02 pm 
lid

Een prima initiatief! Daarbuiten vind ik dat ook meer gebruik moet worden gemaakt van de sociale media bij de opsporing van criminelen. Zie het resultaat bij de overval op de juwelier. Wat vindt men op dit forum? De Engelse methode of de privacy van de mogelijke dader(s)?

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: za mei 05, 2012 2:33 pm 
lid

Valk schreef:

Een prima initiatief! Daarbuiten vind ik dat ook meer gebruik moet worden gemaakt van de sociale media bij de opsporing van criminelen. Zie het resultaat bij de overval op de juwelier. Wat vindt men op dit forum? De Engelse methode of de privacy van de mogelijke dader(s)?

Ophouden met het gezeur over 'privacy van de verdachte'.

Als je met je smoel op de camera staat, en dus duidelijk is dat je iets hebt uitgehaald, dan moeten de rechten
van het slachtoffer zwaarder wegen.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: za mei 05, 2012 2:44 pm 
lid

Mazrim Taim schreef:
Valk schreef:

Als je met je smoel op de camera staat, en dus duidelijk is dat je iets hebt uitgehaald, dan moeten de rechten

Ik vind dat er terughoudend in gehandeld moet worden. Toen de foto's van de twee verdachten van de roofoverval op de juwelier in de openbaarheid verschenen, waren het binnen no-time al daders.
En daar zit mijn bezwaar: het zijn en blijven verdachten totdat bewezen is dat zij de daders zijn.
Je zult maar als dader aangemerkt worden en achteraf blijkt dat je niets met een zaak te maken had. Zoiets achtertvolgt je de rest van je leven.

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: za mei 05, 2012 3:10 pm 
lid

Skip schreef:
Ik vind dat er terughoudend in gehandeld moet worden. Toen de foto's van de twee verdachten van de roofoverval op de juwelier in de openbaarheid verschenen, waren het binnen no-time al daders.
En daar zit mijn bezwaar: het zijn en blijven verdachten totdat bewezen is dat zij de daders zijn.
Je zult maar als dader aangemerkt worden en achteraf blijkt dat je niets met een zaak te maken had. Zoiets achtertvolgt je de rest van je leven.

:evendenken:

En toch... als je met je smoel op de camera staat, en de politie een direkte link kan leggen met een misdrijf...
dan vind ik het een prima en geoorloofd middel om "verdachten" sneller te pakken te krijgen.

Het werkt. Dat bleek ook in de zaak van de juwelier. Toen de namen en foto's bekend gemaakt werden,
hadden ze de "verdachten" in no-time te pakken.
Ik zie hierin geen reden voor strafvermindering, maar gewoon een volstrekt toelaatbare opsporingsmethode.

Het is nu de rechter die zal bepalen of ze wel of niet schuldig zijn. Dus als ze er niets mee te maken hadden,
zal dat dan wel blijken. Toch?

Even terzijde... ik vind de houding van de weduwe van de Haagse juwelier onvoorstelbaar.
Citaat:
De weduwe van de Haagse juwelier Stratmann raadt mensen aan niet boos te zijn op de moordenaars van haar man.

Ze noemt het echt triest dat de verdachten zo hun leven weggooien.

Zelf zou ik zulke gasten het liefst middels een nekschot uit de samenleving verwijderen. Dus zo'n verzoenende
houding kan ik echt niet begrijpen. Dat heb ik niet in me, denk ik. :kweenie:

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: za mei 05, 2012 3:16 pm 
lid

Skip schreef:
Mazrim Taim schreef:
Valk schreef:

In dit geval heeft de politie wel degelijk zorgvuldig gehandeld. De moord op de juwelier is op video vastgelegd. Er bestond dus geen twijfel over het aandeel van het tweetal.

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: za mei 05, 2012 3:29 pm 
lid

Mazrim Taim schreef:
Skip schreef:

:evendenken:

En toch... als je met je smoel op de camera staat, en de politie een direkte link kan leggen met een misdrijf...
dan vind ik het een prima en geoorloofd middel om "verdachten" sneller te pakken te krijgen.
  In het geval van deze overval op de juwelier, wat zo geweldadig was en omdat de (toen)vermoedelijke daders, dus verdachten, vuurgevaarlijk waren, vind ik het persoonlijk wel geoorloofd om zo'n methode te gebruiken.  

Het werkt. Dat bleek ook in de zaak van de juwelier. Toen de namen en foto's bekend gemaakt werden,
hadden ze de "verdachten" in no-time te pakken.
Ik zie hierin geen reden voor strafvermindering, maar gewoon een volstrekt toelaatbare opsporingsmethode.
  Strafvermindering? Absoluut niet.  

Het is nu de rechter die zal bepalen of ze wel of niet schuldig zijn. Dus als ze er niets mee te maken hadden,
zal dat dan wel blijken. Toch?
  Dat klopt wel, maar... terug naar de pomphouders: stel dat jij gelinkt wordt aan illegaal tanken o.i.d. (je bent onschuldig) en jij komt met naam en toenaam in de publiciteit....hoe zou je dat vinden? Het heeft meestal zeer verstrekkende gevolgen. En daarom vind ik, dat we er erg voorzichtig mee moeten zijn.  

Even terzijde... ik vind de houding van de weduwe van de Haagse juwelier onvoorstelbaar.
Citaat:
De weduwe van de Haagse juwelier Stratmann raadt mensen aan niet boos te zijn op de moordenaars van haar man.

Ze noemt het echt triest dat de verdachten zo hun leven weggooien.

Zelf zou ik zulke gasten het liefst middels een nekschot uit de samenleving verwijderen. Dus zo'n verzoenende
houding kan ik echt niet begrijpen. Dat heb ik niet in me, denk ik. :kweenie:

Ze vindt het verloren energie.

Het zal die jongens worst wezen hoe wij over ze denken, en woede maakt alleen jezelf kapot. Dat zijn ze niet waard," zei ze

Eigenlijk zegt ze: zij zijn het niet waard dat ik nog aandacht aan ze besteed. Minder waard dan lucht, dikke middelvinger.
Ze wil haar energie denk ik gebruiken om te kunnen rouwen en om haar leven weer op de rail te krijgen. Ze probeert er denk ik, boven te staan.

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: za mei 05, 2012 3:41 pm 
lid

Skip schreef:
Eigenlijk zegt ze: zij zijn het niet waard dat ik nog aandacht aan ze besteed. Minder waard dan lucht, dikke middelvinger.
Ze wil haar energie denk ik gebruiken om te kunnen rouwen en om haar leven weer op de rail te krijgen. Ze probeert er denk ik, boven te staan.

Mhhhmmm. Waar het nog steeds om gaat is dat publikatie van gezichten en namen onmiddellijk heeft geleidt tot aanhouding.
En in dit soort gevallen lijkt het me een prima opsporingsmiddel.
Ongetwijfeld gaat deze zaak, gezien de advocaat, weer leiden tot een HR-arrest, maar laat maar eens komen. De HR zal ongetwijfeld de publieke mening meenemen in haar overweging.

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: za mei 05, 2012 3:58 pm 
lid

Je gaat wel de opsporing van criminelen buiten het 'normale' circuit van politie OM en rechterlijke macht brengen.

Stel er wordt een benzinepomphouder overvallen, de beelden worden op twitter, facebook e.d. gezet en er wordt een beloning uitgeloofd voor de naam van de dader(s). En dan krijgt die pomphouder via telefoon, mail en social media een ris namen door... en dan? Er zelf achteraan, mag de politie het dan opknappen of ... het wordt wel heel veel via via met alle gevaar van ruis op de lijn.

Met de dood van Theo van Gogh kwam ook naam en adres van een Look-alike van Mohamed B in omloop. Er raakten fiks wat mensen oververhit die achter die totale onschuldige knul aan wilden. Schoenmaker hou je bij je leest.

Daderbeelden naar de politie en die mag er wat mij betreft best mee de media in, dat gebeurt ook bij opsporing verzocht. Dat is nu iets uitgebreid door de namen en onvermomde uiterlijken van de vermoedelijke daders te tonen. Daar houdt voor mij het grens-oprekken op.

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: za mei 05, 2012 4:04 pm 
lid

mallemeid schreef:
Je gaat wel de opsporing van criminelen buiten het 'normale' circuit van politie OM en rechterlijke macht brengen.

Stel er wordt een benzinepomphouder overvallen, de beelden worden op twitter, facebook e.d. gezet en er wordt een beloning uitgeloofd voor de naam van de dader(s). En dan krijgt die pomphouder via telefoon, mail en social media een ris namen door... en dan? Er zelf achteraan, mag de politie het dan opknappen of ... het wordt wel heel veel via via met alle gevaar van ruis op de lijn.

Met de dood van Theo van Gogh kwam ook naam en adres van een Look-alike van Mohamed B in omloop. Er raakten fiks wat mensen oververhit die achter die totale onschuldige knul aan wilden. Schoenmaker hou je bij je leest.

Daderbeelden naar de politie en die mag er wat mij betreft best mee de media in, dat gebeurt ook bij opsporing verzocht. Dat is nu iets uitgebreid door de namen en onvermomde uiterlijken van de vermoedelijke daders te tonen. Daar houdt voor mij het grens-oprekken op.

Nee, ik stel dat camerabeelden gebruikt mogen worden om opsporing van mogelijke daders te bespoedigen. En als er een gezicht herkenbaar wordt kan dat wat mij betreft gerust gepubliceerd worden. Het is dan al een feit dat dat gezicht direct kan worden gekopperld aan een gepleegd misdrijf. Je mag wat mij betreft die persoon een verdachte met rechten noemen, nog niet veroordeeld en zo, feit blijft echter wel dat we op de beelden precies kunnen zien wat die verdachte uitvreet.

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: za mei 05, 2012 4:09 pm 
lid

WIE gaat er publiceren, WIE gaat inventariseren welke reacties er komen .... de pomphouders(organisatie)?
Want die willen de beelden de social media opgooien, dan krijg je hetzelfde als posters in de etalage van winkels van winkeldieven die ze via het camerasysteem hebben betrapt.

Ik ben voor handhaven van de wet en opsporing bij de politie, en geen enge dingen als burgerwachten en schandpalen, of die nu digitaal of van hout zijn zonder dat er vast is komen te staan wat er exact is gebeurd.

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: za mei 05, 2012 5:50 pm 
lid

mallemeid schreef:
WIE gaat er publiceren, WIE gaat inventariseren welke reacties er komen .... de pomphouders(organisatie)?
Want die willen de beelden de social media opgooien, dan krijg je hetzelfde als posters in de etalage van winkels van winkeldieven die ze via het camerasysteem hebben betrapt.

Ik ben voor handhaven van de wet en opsporing bij de politie, en geen enge dingen als burgerwachten en schandpalen, of die nu digitaal of van hout zijn zonder dat er vast is komen te staan wat er exact is gebeurd.

RT-NH, de zender voor Noord-Holland, heeft al een paar jaar een speciale rubriek 'benzinedieven' waar beelden van het stelende geboefte worden vertoond. De diefstal van benzine is sinds die rubriek aanzienlijk verminderd.

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: za mei 05, 2012 6:39 pm 
lid

Valk schreef:

Idd een prima initiatief, van mensen die zo zichtbaar
dader zijn, mogen van mij altijd foto's en namen op de
tv en in de krant, ook van zakkenrollers en
winkeldieven.
Het gaat om het opsporen van criminelen en niet om
het koesteren van ze.

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: za mei 05, 2012 6:55 pm 
lid

Bij zware misdrijven mag van mij naam en foto bekendgemaakt worden.
Als je 100 rijdt waar 90 mag ga je ook op de foto.

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: za mei 05, 2012 11:20 pm 
lid

Dick schreef:
Bij zware misdrijven mag van mij naam en foto bekendgemaakt worden.
Als je 100 rijdt waar 90 mag ga je ook op de foto.

In de krant ? :wacko:

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: za mei 05, 2012 11:25 pm 
Valk schreef:

In veel gevallen vervalt het recht op privacy.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]