Skip schreef:
Ik vind dat er terughoudend in gehandeld moet worden. Toen de foto's van de twee verdachten van de roofoverval op de juwelier in de openbaarheid verschenen, waren het binnen no-time al daders. En daar zit mijn bezwaar: het zijn en blijven verdachten totdat bewezen is dat zij de daders zijn. Je zult maar als dader aangemerkt worden en achteraf blijkt dat je niets met een zaak te maken had. Zoiets achtertvolgt je de rest van je leven.
En toch... als je met je smoel op de camera staat, en de politie een direkte link kan leggen met een misdrijf...
dan vind ik het een prima en geoorloofd middel om "verdachten" sneller te pakken te krijgen.
Het werkt. Dat bleek ook in de zaak van de juwelier. Toen de namen en foto's bekend gemaakt werden,
hadden ze de "verdachten" in no-time te pakken.
Ik zie hierin geen reden voor strafvermindering, maar gewoon een volstrekt toelaatbare opsporingsmethode.
Het is nu de rechter die zal bepalen of ze wel of niet schuldig zijn. Dus als ze er niets mee te maken hadden,
zal dat
dan wel blijken. Toch?
Even terzijde... ik vind de houding van de weduwe van de Haagse juwelier onvoorstelbaar.
Citaat:
De weduwe van de Haagse juwelier Stratmann raadt mensen aan niet boos te zijn op de moordenaars van haar man. Ze noemt het echt triest dat de verdachten zo hun leven weggooien.
Zelf zou ik zulke gasten het liefst middels een nekschot uit de samenleving verwijderen. Dus zo'n verzoenende
houding kan ik echt niet begrijpen. Dat heb ik niet in me, denk ik.