Het is nu do jan 21, 2021 1:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 137 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

De zomertijd dient afgeschaft te worden
Ja 55%  55%  [ 18 ]
Nee 45%  45%  [ 15 ]
Totaal aantal stemmen : 33
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Zomertijd afschaffen
Bericht nummer:#101  BerichtGeplaatst: zo sep 02, 2018 11:45 am 
lid

Hieronder is het originele artikel te lezen van bovengenoemde wetenschapper in het NOS bericht:

Statistiker hält Umfrage zur Zeitumstellung für verzerrt
http://www.spiegel.de/wissenschaft/mens ... 26010.html

Außerdem seien bei der Onlinebefragung Menschen ausgeschlossen gewesen, die kein Internet nutzen.

Meestal ouderen die zich niet (kunnen) laten horen via het internet. Ouderen voor wie de dag al lang genoeg duurt en meer gebaat zijn bij de standaard wintertijd. Kleine kinderen trouwens ook, als het 's avonds eerder donker wordt krijg je die het gemakkelijkst in slaap.

Profiel  

Bericht nummer:#102  BerichtGeplaatst: zo sep 02, 2018 12:13 pm 
lid

Lies schreef:
Hieronder is het originele artikel te lezen van bovengenoemde wetenschapper in het NOS bericht:

Außerdem seien bei der Onlinebefragung Menschen ausgeschlossen gewesen, die kein Internet nutzen.

Meestal ouderen die zich niet (kunnen) laten horen via het internet. Ouderen voor wie de dag al lang genoeg duurt en meer gebaat zijn bij de standaard wintertijd. Kleine kinderen trouwens ook, als het 's avonds eerder donker wordt krijg je die het gemakkelijkst in slaap.

De methode de Hond zeg maar.

Profiel  

Bericht nummer:#103  BerichtGeplaatst: zo sep 02, 2018 1:10 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Lies schreef:

Ja, en twitter, wie het hardst kwettert haalt het nieuws. Er zijn in ons land al grote verschillen tussen noord en zuid in de duur van de nacht. Ik las dat Limburg beduidend meer nacht heeft dan Groningen in de zomer. Het klinkt mooi continue zomertijd, maar ik denk niet dat dit ons en de Europese Unie ten goede komt, er is al zoveel onenigheid. En daar komt nu de onenigheid tussen de ochtendmens en de avondmens bij. Om van het gedraai aan de klok af te komen, het ontregelen van onze biologische klok, heeft de standaard wintertijd volgens mij minder nadelen als je gaat plussen en minnen.

Profiel  

Bericht nummer:#104  BerichtGeplaatst: zo sep 02, 2018 1:33 pm 
lid

Lies schreef:
Enzo501 schreef:
Lies schreef:

Ja, en twitter, wie het hardst kwettert haalt het nieuws. Er zijn in ons land al grote verschillen tussen noord en zuid in de duur van de nacht. Ik las dat Limburg beduidend meer nacht heeft dan Groningen in de zomer. Het klinkt mooi continue zomertijd, maar ik denk niet dat dit ons en de Europese Unie ten goede komt, er is al zoveel onenigheid. En daar komt nu de onenigheid tussen de ochtendmens en de avondmens bij. Om van het gedraai aan de klok af te komen, het ontregelen van onze biologische klok, heeft de standaard wintertijd volgens mij minder nadelen als je gaat plussen en minnen.
Kortom, je gelooft in nep-onderzoeken terwijl Juncker toegeeft dat er geen onderzoek is geweest. Toch gek te noemen dat Juncker vecht tegen 'populisme' en nu daar bewust zelf onderdeel van is.

Profiel  

Bericht nummer:#105  BerichtGeplaatst: ma sep 03, 2018 10:37 am 
lid

Biertje schreef:
Lies schreef:
Enzo501 schreef:

Kortom, je gelooft in nep-onderzoeken terwijl Juncker toegeeft dat er geen onderzoek is geweest. Toch gek te noemen dat Juncker vecht tegen 'populisme' en nu daar bewust zelf onderdeel van is.
Dat zeg ik toch ook. Als ze om de meerderheid te plezieren de zomertijd als standaard nemen zonder naar de verschillen in Europa te kijken, is dat populisme.

Profiel  

Bericht nummer:#106  BerichtGeplaatst: ma sep 03, 2018 5:00 pm 
lid

Lies schreef:
Biertje schreef:
Lies schreef:
Dat zeg ik toch ook. Als ze om de meerderheid te plezieren de zomertijd als standaard nemen zonder naar de verschillen in Europa te kijken, is dat populisme.

Er is al jaren veel kritiek op de zomer/wintertijd, waar niets mee werd gedaan. En nu ineens...

Tsja, begin volgend jaar zijn er EP-verkiezingen, ook in Nederland (maart). Dan moet je wat als EU die anders nooit naar burgers luistert.

Profiel  

Bericht nummer:#107  BerichtGeplaatst: ma sep 03, 2018 6:56 pm 
lid

Raya schreef:
Lies schreef:
Biertje schreef:

Er is al jaren veel kritiek op de zomer/wintertijd, waar niets mee werd gedaan. En nu ineens...

Tsja, begin volgend jaar zijn er EP-verkiezingen, ook in Nederland (maart). Dan moet je wat als EU die anders nooit naar burgers luistert.
Kortom, een lokkertje en dus populisme om vóór Europa te zijn Voor mij zal er heel wat meer moeten gebeuren eer je mij zover krijgt. :yes:

Profiel  

Bericht nummer:#108  BerichtGeplaatst: ma sep 03, 2018 9:30 pm 
lid

Ik krijg denkrimpels van een Europa waar 80 procent van de bevolking denkt dat het altijd zomer blijft. Juncker probeert ze te voorkomen door populistisch te zijn, in de hoop dat de zon de problemen in Europa oplost.

Populisme in zomertijd
https://fd.nl/economie-politiek/1267807 ... -zomertijd

Wat misschien kwalijker is, is dat Juncker het blijkbaar nodig vond om triviale zaken te betrekken bij zijn voorbereiding op het nieuwe politieke jaar. De komende maanden zijn cruciaal voor de toekomst van de EU, met de aanhoudende interne twisten over migratie en de onzekerheid of er een deal komt over de brexit. Ook is hoogst onzeker hoe de Europese verkiezingen volgend jaar mei gaan uitpakken.

Sluimerende conflicten
De voortekenen zijn zorgelijk. Steeds meer wordt duidelijk dat er van een Unie amper meer sprake is. Italië heeft al laten weten dat het mogelijk de Europese begrotingsregels gaat negeren. Polen tart het gezag van het Europees Hof van Justitie. En dan is er ook nog de openlijke animositeit tussen de Franse president Emmanuel Macron en de Hongaarse premier Viktor Orban, als illustratie van het gevecht dat bij de Europese verkiezingen gaat plaatsvinden tussen pro-Europese en anti-Europese krachten.
In één ding heeft Juncker misschien gelijk: de zomertijd is beter. Conflicten sluimeren dan alleen. In wintertijd komen ze echt tot uitbarsting.

Profiel  

Bericht nummer:#109  BerichtGeplaatst: di sep 04, 2018 6:17 am 
lid

Lies schreef:
Ik krijg denkrimpels van een Europa waar 80 procent van de bevolking denkt dat het altijd zomer blijft. Juncker probeert ze te voorkomen door populistisch te zijn, in de hoop dat de zon de problemen in Europa oplost.

Populisme in zomertijd

Wat misschien kwalijker is, is dat Juncker het blijkbaar nodig vond om triviale zaken te betrekken bij zijn voorbereiding op het nieuwe politieke jaar. De komende maanden zijn cruciaal voor de toekomst van de EU, met de aanhoudende interne twisten over migratie en de onzekerheid of er een deal komt over de brexit. Ook is hoogst onzeker hoe de Europese verkiezingen volgend jaar mei gaan uitpakken.

Sluimerende conflicten
De voortekenen zijn zorgelijk. Steeds meer wordt duidelijk dat er van een Unie amper meer sprake is. Italië heeft al laten weten dat het mogelijk de Europese begrotingsregels gaat negeren. Polen tart het gezag van het Europees Hof van Justitie. En dan is er ook nog de openlijke animositeit tussen de Franse president Emmanuel Macron en de Hongaarse premier Viktor Orban, als illustratie van het gevecht dat bij de Europese verkiezingen gaat plaatsvinden tussen pro-Europese en anti-Europese krachten.
In één ding heeft Juncker misschien gelijk: de zomertijd is beter. Conflicten sluimeren dan alleen. In wintertijd komen ze echt tot uitbarsting.

Het is zorgelijk dat het FD alleen maar kijkt naar Frankrijk, Hongarije, Italië en Polen en niet naar de landen met een belastingparadijs, een handelsoverschot en een joekel van een spaartegoed, zo slecht is het Eurofiele FD inmiddels geworden

Profiel  

Bericht nummer:#110  BerichtGeplaatst: di sep 04, 2018 7:20 am 
lid

Het FD over Jeroen Dijsselbloem laat zien hoe slecht de krant is omdat er nul tegenspraak is.

'De laatste jaren was ik alleen de bad guy'
Hij beleefde turbulente tijden als voorzitter van de Eurogroep. Nu is er een boek en, per 14 september, een column in het FD. Want oud-minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem heeft veel te vertellen. Over Varoufakis, over Rutte en, natuurlijk, over krakkemikkige banken. 'Die bankenunie is toch een beetje mijn lovebaby.'

Waar was je toen je hoorde dat Lehman Brothers ten onder ging?' Het is een vraag die achteraf bezien dezelfde weergalm had moeten hebben als de moord op John F. Kennedy, of de aanslag op het World Trade Center. Het was 15 september 2008 en de wereld zou nooit meer dezelfde zijn. Maar ook Jeroen Dijsselbloem weet het niet meer, schrijft hij in zijn boek De Eurocrisis, het verhaal van binnenuit.

De man die als Eurogroepvoorzitter vijf jaar leiding gaf aan de Europese operatie om de grootste uitslaande brand op de financiële markten sinds de jaren dertig te blussen, Griekenland te behoeden voor de economische ondergang, de eurozone te redden en de Europese droom levend te houden, legt in 296 pagina's verantwoording af over hoe dat gebeurde. 'Het hele verhaal is nog nooit verteld', schrijft Dijsselbloem.

Aan de keukentafel van zijn huis in de uiterwaarden van de Nederrijn in Wageningen blikt de oud-minister van Financiën tien jaar na de val van Lehman in een interview terug op een periode die ook hemzelf in de geschiedenisboeken brengt. Over zijn eigen euroscepsis, de samenwerking met premier Mark Rutte (en hoe de VVD bijna de euro torpedeerde), zijn ontluikende optimisme over een nieuwe generatie Griekse politici en zijn eigen toekomst.

Aanvaringen met Timmermans
Dijsselbloem werd in 2000, rond de invoering van de euro, Tweede Kamerlid voor de PvdA. Hij twijfelde toen al of de Europese integratie wel de zegeningen bracht die eraan werden toegeschreven. 'Ik was altijd heel eurosceptisch in de fractie. Had vaak aanvaringen met collega Frans Timmermans, die veel meer Europees gedreven was.'

Die euroscepsis uitte zich onder andere in zijn verzet in 2006 tegen de toetreding van Roemenië en Bulgarije tot de Europese Unie. Daarmee zat Dijsselbloem op één lijn met de 'Groep Wilders' en het CDA. 'Ik was de enige in de fractie. Ik vond het heel gevaarlijk als je allerlei criteria opstelt voor toetsing en die vervolgens weer politiek oprekt en negeert.'

In de kwestie-Griekenland werd zijn scepsis veel breder gedeeld. 'De discussies in de fractie gingen toen al over dezelfde frustraties die je nog steeds ziet: gaan de Grieken het wel echt doen? Zijn ze gemotiveerd? Is dat kadaster er nou nog niet? Waarom betalen ze niet gewoon belasting? Voor een sociaaldemocraat is het idee onverteerbaar dat de hele Griekse bovenlaag geen belasting betaalde en zijn vermogen in Cyprus had gestald of in grote huizen in Kensington in Londen had gestoken.'

De echte cijfers
Ook Dijsselbloem wist dat voor 2008 niet. 'Ik had me er niet zo in verdiept. Ik geloof niet dat er voor de crisis veel aandacht was voor Griekenland. Het ging daar toch uitstekend? De welvaart nam met sprongen toe. Het zag er fantastisch uit. Pas toen de echte cijfers boven water kwamen, kwam de verontwaardiging, ook bij ons: hoe is dit mogelijk?'

Dijsselbloem legt een groot deel van de verantwoordelijkheid voor de crisis bij zijn politieke geestverwanten van de sociaaldemocratische Pasok. 'Er is een legendarische aanvaring tussen mij en Anna Diamantopoulou, een prominente Pasok-politica die onder andere eurocommissaris en minister was. Het gebeurde tijdens een bijeenkomst in Nederland, toen ik al Eurogroepvoorzitter was. Diamantopoulou zei: “You know why we lost the elections? Because of him.” En ze wees naar mij. Ik was zo getergd. Ik zei: weten jullie waarom jullie de verkiezingen verliezen? Vanwege twintig jaar wanbeleid!'
Vertrouwen
Dijsselbloem noemt vertrouwen 'de cruciale factor' voor de toekomst van Griekenland. 'Is er iets verbeterd? Kun je daar nu zaken doen en je geld gewoon op de bank zetten? Wil je geld steken in een nieuw bedrijf?' Hij heeft nog steeds zijn twijfels. 'Er zijn politici zoals oud-premier Antonis Samaras die tot op de dag van vandaag ontkennen dat de cijfers echt zo slecht waren. Die zeggen dat het allemaal was geconstrueerd om het Internationaal Monetair Fonds binnen te halen. Ook een deel van de bevolking denkt nog steeds dat het niet zo erg was maar een complot. Dat je niet ten diepste begrijpt en accepteert dat je dit nooit meer mag laten gebeuren, maakt me wel bezorgd'.

De spanningen met Griekenland lopen hoog op. Volgens aanwezigen gaat Dijsselbloem bijna op de vuist met zijn Griekse ambtsgenoot.

Hij maakt de vergelijking met Ierland, dat eveneens voor noodhulp moest aankloppen bij de Europese partners. 'De Ieren hebben toen gezegd: we hebben het zelf helemaal uit de hand laten lopen. Ze hebben gedegen parlementair onderzoek gedaan en iedere Ierse politicus zegt dat Ierland dat nooit meer laat gebeuren. “We can not go crazy again”, zei mijn Ierse collega.'

Toch ziet Dijsselbloem ook in Griekenland een nieuwe generatie politici, zoals oppositieleider Mitsotakis van de conservatieve Nea Dimokratia. 'Hij was minister van financiën en is een moderne hervormingsgezinde politicus'. De Dijsselbloem van Griekenland? 'Nee dat moet ik hem niet aandoen, dan verliest hij de verkiezingen. Maar ik heb wel vertrouwen in de nieuwe generatie.'

Corrigerende rol verwaarloosd
Hoe voorkomt de eurozone dat landen onverhoopt toch weer op hol slaan? Dijsselbloem moet erkennen dat er geen zekerheid is. Het blijven politici die aan de touwtjes trekken. Zo heeft de Europese Commissie haar corrigerende rol in de crisis verwaarloosd, vindt hij. 'Toen de paniek groot was, kreeg de Commissie allemaal extra bevoegdheden. Toenmalig Eurocommissaris Olli Rehn heeft dat serieus opgepakt. Hij hield de druk erop. Dat is onder deze Commissie echt heel anders'.

'Deze Commissie' is die van Jean-Claude Juncker, die in 2014 aantrad. Het helpt volgens Dijsselbloem niet als de Commissievoorzitter zegt over een land dat de regels overtreedt: 'Het is nu eenmaal Frankrijk'. 'Juncker zegt: “We zijn een politieke Commissie”, en vertaalt dat naar: we houden rekening met de problemen van nationale politici. Dat is heel riskant. Het leverde ook enorm veel spanningen op binnen de Eurogroep: “Waarom hij wel? Waarom mag hij meer investeren en begrotingen overschrijden en anderen niet?”'

Italië kreeg, stelt Dijsselbloem, 'elke vorm van flexibiliteit die de Commissie kon vinden'. Maar toen Ierland extra wilde investeren, kreeg het die ruimte niet. 'En ik werd geacht om toch de sfeer goed te houden'. Volgens Dijsselbloem 'rekende Brussel soms net zo lang tot een land aan de criteria voldeed'.

'Ik was alleen de bad guy'
En doordat de Commissie haar rol niet invulde, rolde de bal naar hem. 'Ten tijde van Rehn hadden we telkens een een-tweetje tussen de Eurogroep en de Commissie, maar de laatste jaren was ik alleen de bad guy. Ik werd in Portugal ook de gebeten hond omdat de Commissie nooit meer kritiek heeft en nooit meer scherp is op het nakomen van afspraken.' De oplossing is volgens hem dat de regels worden versimpeld en dat de volgende Commissie weer rolvast is.
Dijsselbloem ziet niets in een economische regering voor de EU of een Europese minister van financiën die discipline moet of kan afdwingen. 'Ik ben ervan overtuigd dat het ontploft als Brussel op begrotingsterrein of in het pensioenstelsel of de arbeidsmarkt rechtstreeks kan ingrijpen. Dat accepteren mensen gewoon niet. Daar zitten een traditie, cultuur en wordingsgeschiedenis tussen. Toen Duitsland voorstelde dat nationale begrotingen in Brussel moeten worden goedgekeurd, was ook Nederland tegen'.

Externe druk is noodzakelijk
‘Nu zeggen we tegen banken: jullie model voor risicoweging van leningen gaan we aanscherpen want dat deugt niet. Voor de crisis zeiden we tegen de markten: joh, die risico's nemen wij wel over’
Regels en instituties kunnen nooit zonder druk van buitenaf, vindt Dijsselbloem. 'Je hebt financiële markten en beleggers nodig die risico's inprijzen. Dat kun je deels met beleid afdwingen. Nu zeggen we tegen banken: jullie model voor risicoweging van leningen gaan we aanscherpen want dat deugt niet. Voor de crisis zeiden we tegen de markten: joh, die risico's nemen wij wel over.'
Het is een constante in Dijsselbloems optreden als Eurogroepvoorzitter: zeker stellen dat de Staat niet langer garant staat voor wat er fout gaat bij banken. 'Al tijdens de formatie van het kabinet Rutte II, in 2012, was duidelijk dat ik naar Financiën zou gaan. Mij werd mij in vertrouwen gemeld: “Uw eerste dossier is SNS Reaal. Grote problemen. Misschien moeten we al nationaliseren voordat u op het bordes staat.” Uiteindelijk duurde dat nog maanden. Dat stelde mij in staat om te bedenken: nationaliseren ja, maar de rekening voor de belastingbetaler zoveel mogelijk beperken.'

Lovebaby
Het idee van de 'omkering van de verlieslast', van de Staat naar de direct belanghebbenden, is toen ontstaan, zegt Dijsselbloem. En na de eerste onverhoedse toepassing van dat principe, bij de sanering van de Cypriotische banken is die 'paradigmawisseling' verankerd in wetten en instituties. 'Het is toch een beetje mijn lovebaby, die bankenunie', geeft Dijsselbloem toe. De bankenunie waarin de grote banken onder toezicht van de Europese Centrale Bank zijn gebracht en ook gezamenlijk opdraaien voor de kosten van eigen falen.

'Toen de bankencrisis ging opspelen in Italië in 2016, zeiden veel mensen tegen mij: “Daar gaan we weer, dit wordt een nieuwe eurocrisis.” Mijn reactie was - misschien wat overdreven - de andere kant op: fantastisch, eindelijk gaan ze in Italië ook hun banken uitmesten en balansen opschonen. Dat begon met vreemde ogen die naar binnen kijken. Europese toezichthouders die zeggen: wat hebben jullie hier allemaal liggen? Dat kan toch niet?'

De eurocrisis zette dogma's en verstarring op losse schroeven. 'Ik heb van die crisis natuurlijk veel voordeel gehad', erkent Dijsselbloem. 'Het was een rampzalige tijd voor heel veel mensen en landen. Maar als bestuurder kun je dingen in beweging krijgen. Daarom was het zo'n interessante tijd om die baan te hebben.'

'Te Nederlands'
Het gesprek met de oud-Eurogroep-voorzitter gaat vanzelfsprekend vaak over Griekenland. Maar toen de financiële crisis en de eurocrisis over Nederland raasden was hij tevens minister van Financiën te Den Haag. Daarover zwijgt hij in zijn boek grotendeels, omdat het ook voor een internationaal publiek is geschreven. 'Het boek wordt uitgegeven in het Grieks, Engels en Duits. Ik heb daarom overwogen sommige delen te schrappen omdat ze te Nederlands zijn, zoals wie de Nederlandse eurocommissaris zou worden of het gedoe in de VVD in 2015 toen de partij haar eigen politiek leider dreigde te laten vallen. Maar dat heb ik uiteindelijk niet gedaan.'

Het was de zomer van 2015. Een meerderheid in de eurogroep was 'klaar met de Grieken' en dreigde zich achter de Duitse minister van financiën Wolfgang Schäuble te scharen. Die stelde een 'grexit' van vijf jaar voor toen de Grieken in een referendum 'nee' zeiden tegen een nieuw bezuinigingsprogramma in ruil voor meer Europese steun. 'Het was een bizarre gang van zaken', herinnert Dijsselbloem zich. De omstreden minister van financiën Yanis Varoufakis, de 'duurste minister van financiën ooit' wiens beleid het land volgens sommige berekeningen €200 mrd kostte en die zeventien vergaderingen van de Eurogroep vruchteloos maakte, ruimde het veld.

Tsipras veerde mee
Premier Alexis Tsipras, met wie Dijsselbloem achter Varoufakis' rug om al heel lang zaken deed, zorgde er vervolgens voor dat hetzelfde pakket waar de bevolking nee tegen had gezegd vrijwel ongewijzigd werd aangenomen in het Griekse parlement. Dijsselbloem bracht Schäubles plan niet meer ter sprake en doofde zo de dreigende grexit. Echter, die zomer sloeg de VVD-fractie aan het muiten en dreigde die grexit alsnog.

Dijsselbloem: 'Zoals zo vaak in de politiek kwam het grootste gevaar niet van buiten, maar van binnen. Ik wist maar voor de helft hoe hoog de golven waren gegaan.' Het was vooral fractieleider Halbe Zijlstra die bezwaren had. Die had hij ook al tegen Dijsselbloems voorzitterschap van de Eurogroep. Dat wantrouwen binnen zijn partij was voor Rutte reden om nauw contact te houden met Dijsselbloem. 'Bij elk bericht in het FD over Griekenland kreeg ik een telefoontje: “Hoe zit dat nou?” Zijn eigen positie stond in de schijnwerpers. Hij moest altijd heel goed in de gaten houden of de VVD het allemaal nog trok. Halbe was kritisch, zeer kritisch. Maar we kennen Mark Rutte; die is er uiteindelijk altijd ontspannen over en overleeft alles.'

Immense druk
Wel kreeg Dijsselbloem regelmatig telefonische aansporingen om even Zijlstra of financieel woordvoerder Mark Harbers gerust te stellen. 'Als de VVD toen zijn poot stijf had gehouden, was het kabinet gevallen en had Nederland in Brussel moeten zeggen: wij steunen het derde pakket niet. Dan kon er niet uitbetaald worden. Maar had Rutte, had de VVD, had Nederland dat volgehouden onder de immense druk die dan was ontstaan van Angela Merkel, van François Hollande, van heel Europa? Realpolitik gezien niet. Zeg dan nog maar eens nee. En Rutte wist dat'.

Dijsselbloem erkent dat dat afbreuk doet aan de democratische soevereiniteit van het Nederlandse volk. 'Je moet toch nee kunnen zeggen? Anderzijds weet je dat het de enige manier is om de Europese samenwerking, waarvan je uiteindelijk sterker wordt in het internationale geweld, vorm te geven. Zo hebben we de soevereiniteit over onze banken en over het monetaire beleid opgegeven. Want daar krijg je als het goed inricht ook wat voor terug'.

Nuchter
De euroscepticus van weleer is gelouterd door de crisis, is verguisd en opgehemeld. Hij blijft er nuchter onder. 'Laatst was ik met mijn zoon in Delft en daar kwam een hele grote man op mij af. Ik dacht: wat gaat hier gebeuren? Hij pakte mijn hand en tot het laatste moment weet je dan niet of hij je verrot gaat schelden of... Het was een Griek en hij bedankte me voor alles wat ik voor Griekenland had gedaan. Die beide sentimenten leven in Griekenland: Jeroen is een veredelde Duitser en de Duitsers willen ons vernederen, en Jeroen heeft gezorgd dat we in de eurozone bleven. Tegen de Duitse zin.'

Inmiddels treedt Dijsselbloem internationaal op als spreker en ervaringsdeskundige. 'Ik krijg geen wachtgeld. Dat wil ik niet. Dat zou de basishouding van iedereen moeten zijn, dat je geen uitkering wil. Ik kan dat zeggen, want ik verdien mijn geld met verhalen houden. Dat gaat goed. Mijn enige vast verbintenis is mijn column voor het FD. En nu heb ik een boek geschreven. Ik heb lang en hard gewerkt. Dit is een tussenjaar'.

'Geen mopperende opa'
Zijn verdere ambities wil hij niet via de krant etaleren, net zomin als hij commentaar wil geven op het huidige kabinetsbeleid. 'Ik wil niet zo'n opa zijn die mopperend langs de zijlijn staat. Dus ik ga niks over de dividendbelasting zeggen.'

Voor 'Brussel', waar volgend jaar een nieuwe Europese Commissie aantreedt, adviseert hij om opnieuw zijn partijgenoot Frans Timmermans af te vaardigen. 'Hij heeft het fantastisch gedaan, is zeer invloedrijk en heeft een enorme positie in Brussel. Ik hoop dat de coalitie de grootsheid heeft om het Nederlandse belang voorop te stellen.'

https://fd.nl/weekend/1267564/de-laatst ... &s_cid=673

Hoezo is de bankenunie een lovebaby? Het is eerder een miskraam doordat een aantal grote banken onlangs toch met staatssteun zijn gered en de Europese banken zelf een fooitje in de pot stoppen ter grootte van 25 miljard en dat is niets.

Waarom zou het slecht zijn als de euro getorpedeerd zou zijn als je zegt dat er van de integratie tot een politieke unie het niet komt omdat mensen niet willen dat Europa aan de knoppen gaat draaien als het gaat om belastingen, pensioenen, AOW etc? De euro is een politiek project en meestal draait het bij zulke projecten uit op grote verliezen en zijn er slechts een handvol winnaars, de bankiers. Hoezo krijg je er wat voor terug als je soevereiniteit over je banken en je munt opgeeft als je het goed heb ingericht?

Waarom vindt Dijsselbloem Timmermans een groot staatsman als hij op het op het belangrijkste punt, de politieke integratie met hem oneens is?

Waarom weet Dijsselbloem niet dat het staken van het betalen van belastingen in Griekenland al vlak na WO-II zichtbaar is en Griekenland al eerder de aflossingen van leningen heeft gestaakt. De toen bekende Griekse reders Onassis, Livanos en Niarchos betaalden allen geen cent belasting in Griekenland en hadden hun hoofdkantoor in de VS. Waarom weet Jeroen dat niet? En wees eerlijk: het grootkapitaal ontduikt toch ook belastingen? Is het dan zo verwonderlijk dat de rest van de bevolking dat dan ook doet? En dat grotere landen privileges hebben, dat was al vóór de crisis zo.

Wat heeft Varoufakis met die 200 miljard te maken? Immers, die was in 2015 maar heel even minister geweest. Wat niet in dit interview staat dat alle hulp die Griekenland kreeg op een paar miljard na moest gebruiken om schulden bij Duitse en Franse banken af te lossen? Wel heeft Varoufakis gelijk als hij stelt dat als Griekenland al haar staatsbezit gedwongen moest verkopen tegen een appel en een ei het land onmogelijk alle schuld kan terugbetalen. De eurolanden moet een veer laten, die Duitse en Franse kutbanken niet. De PASOK is niet alleen verantwoordelijk voor de fraude, Nea Dimokratia heeft het toegestaan dat Griekenland op grote schaal ging lenen. In dit interview staat ook dat Dijsselbloem in een ander interview erkent dat Griekenland te zwaar is aangepakt en er teveel van verwacht werd. Hoe rijmt dat dan met de kritiek op Varoufakis?

Ik vraag mij wel af of het mogelijk is EU-lidstaten er voor zorg kunnen dragen dat een EU-lidstaat uit de EU wordt gezet. Maar waarom dan wel Griekenland en niet Italië, Spanje, Polen, Hongarije etc?

Dijsselbloem heeft gefaald als minister, als politicus en als sociaal democraat. Niet zo verwonderlijk dat de PvdA keihard is afgestraft.Hopelijk zien we Dijsselbloem nooit meer terug in de politiek en dat zou een zegen wezen .

Profiel  

Bericht nummer:#111  BerichtGeplaatst: di sep 04, 2018 8:09 am 
lid

Lies schreef:

Populisme in zomertijd

Sluimerende conflicten

Ik vind het nogal zwaar aangezet hoor, om het betrekken van de zomertijd bij de voorbereiding op het politieke jaar kwalijk te noemen. Als het al kwalijk is om zo iets luchtigs maar wat ook aansprekelijk is voor de mensen te benoemen ben je wel heel zuur bezig

Neoliberalisme nader uitgelegd

Klimaatverandering nader uitgelegd

Profiel  

Bericht nummer:#112  BerichtGeplaatst: di sep 04, 2018 7:52 pm 
lid

Lancelot schreef:
Lies schreef:

Populisme in zomertijd

Sluimerende conflicten

Ik vind het nogal zwaar aangezet hoor, om het betrekken van de zomertijd bij de voorbereiding op het politieke jaar kwalijk te noemen. Als het al kwalijk is om zo iets luchtigs maar wat ook aansprekelijk is voor de mensen te benoemen ben je wel heel zuur bezig
Niks zwaar aangezet, het gaat nergens over .

Profiel  

Bericht nummer:#113  BerichtGeplaatst: di sep 04, 2018 8:14 pm 
lid

Biertje schreef:
Lancelot schreef:
Lies schreef:

Populisme in zomertijd

Sluimerende conflicten

Dat lijkt mij een behoorlijke tegenspraak.

Profiel  

Bericht nummer:#114  BerichtGeplaatst: di sep 04, 2018 9:02 pm 
lid

Biertje schreef:
Het FD over Jeroen Dijsselbloem laat zien hoe slecht de krant is omdat er nul tegenspraak is.

https://fd.nl/weekend/1267564/de-laatst ... &s_cid=673

Hoezo is de bankenunie een lovebaby? Het is eerder een miskraam doordat een aantal grote banken onlangs toch met staatssteun zijn gered en de Europese banken zelf een fooitje in de pot stoppen ter grootte van 25 miljard en dat is niets.

Waarom zou het slecht zijn als de euro getorpedeerd zou zijn als je zegt dat er van de integratie tot een politieke unie het niet komt omdat mensen niet willen dat Europa aan de knoppen gaat draaien als het gaat om belastingen, pensioenen, AOW etc? De euro is een politiek project en meestal draait het bij zulke projecten uit op grote verliezen en zijn er slechts een handvol winnaars, de bankiers. Hoezo krijg je er wat voor terug als je soevereiniteit over je banken en je munt opgeeft als je het goed heb ingericht?

Waarom vindt Dijsselbloem Timmermans een groot staatsman als hij op het op het belangrijkste punt, de politieke integratie met hem oneens is?

Waarom weet Dijsselbloem niet dat het staken van het betalen van belastingen in Griekenland al vlak na WO-II zichtbaar is en Griekenland al eerder de aflossingen van leningen heeft gestaakt. De toen bekende Griekse reders Onassis, Livanos en Niarchos betaalden allen geen cent belasting in Griekenland en hadden hun hoofdkantoor in de VS. Waarom weet Jeroen dat niet? En wees eerlijk: het grootkapitaal ontduikt toch ook belastingen? Is het dan zo verwonderlijk dat de rest van de bevolking dat dan ook doet? En dat grotere landen privileges hebben, dat was al vóór de crisis zo.

Wat heeft Varoufakis met die 200 miljard te maken? Immers, die was in 2015 maar heel even minister geweest. Wat niet in dit interview staat dat alle hulp die Griekenland kreeg op een paar miljard na moest gebruiken om schulden bij Duitse en Franse banken af te lossen? Wel heeft Varoufakis gelijk als hij stelt dat als Griekenland al haar staatsbezit gedwongen moest verkopen tegen een appel en een ei het land onmogelijk alle schuld kan terugbetalen. De eurolanden moet een veer laten, die Duitse en Franse kutbanken niet. De PASOK is niet alleen verantwoordelijk voor de fraude, Nea Dimokratia heeft het toegestaan dat Griekenland op grote schaal ging lenen. In dit interview staat ook dat Dijsselbloem in een ander interview erkent dat Griekenland te zwaar is aangepakt en er teveel van verwacht werd. Hoe rijmt dat dan met de kritiek op Varoufakis?

Ik vraag mij wel af of het mogelijk is EU-lidstaten er voor zorg kunnen dragen dat een EU-lidstaat uit de EU wordt gezet. Maar waarom dan wel Griekenland en niet Italië, Spanje, Polen, Hongarije etc?

Dijsselbloem heeft gefaald als minister, als politicus en als sociaal democraat. Niet zo verwonderlijk dat de PvdA keihard is afgestraft.Hopelijk zien we Dijsselbloem nooit meer terug in de politiek en dat zou een zegen wezen .

Volledig eens ! Goede en terechte vragen en met de PvdA wordt het voorlopig niks....

Deze man is maniakaal. :rolleyes:

(Alleen staat deze post in het verkeerde draadje. Geen idee hoe dit in het onderwerp 'zomertijd afschaffen' terecht is gekomen.
Hoort in EU-draadje, denk ik.)

Profiel  

Bericht nummer:#115  BerichtGeplaatst: do sep 06, 2018 3:09 pm 
lid

Biertje schreef:
Lancelot schreef:
Lies schreef:

Populisme in zomertijd

Sluimerende conflicten

Waar maak je je dan druk om?

Profiel  

Bericht nummer:#116  BerichtGeplaatst: zo okt 25, 2020 12:06 pm 
lid

Iedereen vandaag weer bij de (winter)tijd? Ik wel, maar een uur extra slapen :noo: Maar dan heb je als vroege vogel wel de tijd om de keukenklok weer op te hangen aan zo'n klein schroefje.

Profiel  

Bericht nummer:#117  BerichtGeplaatst: zo okt 25, 2020 12:15 pm 
lid

Koop een RC-klok, ben je van dat gedonder af :)

Profiel  

Bericht nummer:#118  BerichtGeplaatst: zo okt 25, 2020 1:11 pm 
lid

Schaf politici af, en we zijn van nog veel meer gedonder af. :gniffel:

Profiel  

Bericht nummer:#119  BerichtGeplaatst: zo okt 25, 2020 1:22 pm 
lid

Raya schreef:
Schaf politici af, en we zijn van nog veel meer gedonder af. :gniffel:
:) Daarin sta je niet alleen Raya denk ik:

Geen CoronaMelder voor ruim 2 miljoen mensen: telefoon te oud
https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5 ... ne-android

De corona-app blijkt voor lang niet iedereen bereikbaar: 2,3 miljoen Nederlanders hebben geen geschikte telefoon om de CoronaMelder-app op hun telefoon te zetten.

En maar klagen over een wegwerpmaatschappij.

Profiel  

Bericht nummer:#120  BerichtGeplaatst: zo okt 25, 2020 3:25 pm 
lid

Mijn telefoon was bij aanschaf al verouderd. Ik vertik het om honderden euro's neer te leggen, die ik na twee jaar al weg moet doen, omdat ze niet langer ge-update worden. Er hoort een garantie te zijn van tenminste 10 jaar. Niet iedereen heeft behoefte aan het nieuwste van het nieuwste aan snufjes om mee op te scheppen.
Voor al het andere dan bellen, heb ik een echte computer, met fatsoenlijk toetsenbord en groot scherm. Het enige waar een mobiel naast bellen wel goed voor is, is voor het maken van foto's. Altijd een toestel bij de hand.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 137 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]