Vroemm schreef:
Yutte Brøtbørda schreef:
Vroemm schreef:
Klopt. Het is veel populistischer om deze stelling in het voorjaar te doen.
Dan heb ik me waarschijnlijk verslapen, en heb ik daardoor geen tijd om te antwoorden.....

Dus is de timing van dit draadje juist erg goed in jouw geval

Nou ik ben wél in een goed humeur, dus wat grappen en grollen vind ik nu best wel goede timing, ja....
Maar, als je ondersteuning zoekt voor je pleidooi zul je die bij mij waarschijnlijk niet vinden.
Maargoed, ik heb ook jaren in de Horeca gezeten, en de Horeca verdient goed geld aan de aanpassing twee keer per jaar.

Dus ik zie ook de (economische) voordelen er wel van in.
Wat betreft dat bioritme is wat je zegt natuurlijk helemaal waar. Maar eerlijk gezegd zie ik dat als onderdeel (zo je wilt: een detail) van een veelomvattender probleem van onze moderne maatschappij, zijnde de verhouding tussen individu en institutie (en de wijze waarop die verhouding zich ontwikkeld).
Zeer graag zie ik de menselijke samenleving op een harmonieuzere wijze deel uitmaken van het ecosysteem, waarbij wij mensen ook begrijpen dat wij ook alleen maar dieren zijn (en dus niet "boven" de andere dieren staan, o.i.d.) en altijd afhankelijk zullen zijn van de gezondheid van onze omgeving.
In een dergelijke samenleving zou zoiets als zomertijd een volkomen onnodig, en zelfs absurd gegeven zijn, en er dus ook gewoon niet zijn.
Maar onze evolutie heeft ons nu eenmaal hier gebracht, met onze economy-of-scale en onze moderne urbane hiërarchische samenleving.
En met alle misstanden die deze wereld rijk is, en het economische voordeel dat we er gezamenlijk aan hebben, vind ik de zomertijd nou ook niet echt een beginsel om je erg druk over te maken!
Dat komt vanzelf wel als we inderdaad weer naar een harmonieuzere positie in het ecosysteem toe gaan evolueren.
Wat ik trouwens wél een leuke vraag vind m.b.t. deze overgang, is wat alle eenden en ganzen, kautjes, kraaien, duiven, eksters et cetera er nou van denken dat al die rare mensen plotseling allemaal een uur later actief worden.....?!?