Hume schreef:
ezel schreef:
Hume schreef:
Veel ex CDA bestuurders stappen over naar BBB , zie in Schagen.
De BBB heeft veel oudere kiezers en het CDA ook. Waarom hebben die mensen geen partij nodig?
Het is prima dat er voor oudere mensen een partij is, maar over 10 jaar zijn er andere ouderen met een andere nostalgie. En naarmate de samenleving verder divergeert, divergeert de nostalgie ook.
Er zijn mensen van mijn generatie die terugverlangen naar de jaren toen we nog eenverdienders hadden en het milieu echt nog een hobbie was van geitenwollensokken. Er zijn ook mensen van mijn generatie die terugverlangen naar de jaren dat er nog gekraakt werd.
Hoe minder eenvormig de samenleving wordt, hoe moeilijker het zal zijn op basis van nostalgie een partij te vormen. Maar misschien is er over tien jaar ruimte in de kamer voor vijf of zes seniorenpartijen die allemaal op een ander sentiment gericht zijn en daarmee net de kiesdrempel weten te halen. Het biedt in iedergeval emplooi aan de persoon die zo'n groep weet aan te spreken.
Een mens is een groepsdier en voelt zich alleen doodongelukkig.
Rutte heeft te veel gepreekt, dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn/haar eigen leven en heeft de bescherming van de overheid
en debuut voorzieningen verwaarloosd.
Dit zal niet alleen nu , maar ook voor komende generaties gelden
Partijen als het CDA en PvdA hebben de zorgende overheid en maatschappelijke organisaties altijd hoog in het vaandel gedragen
Op een of andere manier zal dit ook bij de komende verkiezingen een belangrijke rol spelen.
Pim Fortuyn schreef al over de verweesde samenleving en dat thema speelt nog steeds.
Niet alleen de migranten en asielzoekers zijn het probleem.
Het probleem is dat er te veel mensen geloven dat migranten het probleem zijn en daar eenzijdig hun partij oprichten
Mensen zijn weliswaar groepsdieren, maar we hebben een gefragmenteerde samenleving waarin er heel veel groepen zijn.
Toen ik een kind was, keek iedereen veel televisie en was dit de voornaamste bron van cultuur, vermaak en informatie voor een heleboel mensen. We hadden toen twee zenders, waar vrijwel iedereen naar keek. Die paar mensen die geen TV keken waren wereldvreemd.
Hoewel ik helemaal geen nostalgie voel voor die tijd, was er wel een gemeenschappelijk discours. Vrijwel iedereen was op de hoogte van dat wat de rest van de samenleving ook had gezien.
Tegenwoordig kijken steeds minder mensen TV. Daarnaast zijn er een heleboel zenders. Als ik een keer op Twitter kijk zie ik dat mensen zich druk maken over een alles verslindende wereldomspannende bedreiging waar ik het bestaan helemaal niet van weet, en met mij 99% van de mensheid.
We leven meer en meer in onze eigen zeepbel, waarbij we slechts kennis nemen van dat waar we kennis van willen nemen.
In zo'n wereld is er niet één vorm van nostalgie en kan er dus ook niet slechts één partij zijn die de nostalgie vertegenwoordigt.
In die zin, zie ik de BBB niet de rol van het CDA overnemen. De BBB is op het ogenblik de lieveling van de proteststemmer, maar als de BBB na de verkiezingen de hooggespannen verwachtingen als 2e partij van Nederland niet waarmaakt, zal de partij ook weer in rap tempo kleiner worden.