Biertje schreef:
baedeker schreef:
Die 116 fiscale stelsels zijn geen maaksel van FVD. Het belastingstelsel grondig vereenvoudigen staat gewoon in het programma. Wie zegt dat jouw stokpaardje daarin niet aan bod zal komen, en wie heeft dat Baudet gevraagd?
Staat er juist niet in.
Flauwekul, staat er juist wel in.
Economie & belastingen: belastingstelsel grondig vereenvoudigen
En wie heeft Baudet daarover bevraagd?
Biertje schreef:
baedeker schreef:
Je vroeg waarom een parlementaire ondervragingscommissie die grip biedt op de benoeming van (hogere) rechters een verbetering is ten opzichte van wat er nu is, en daar heb je antwoord op gekregen. Ik zie nul repliek waaruit zou blijken dat wat ik zeg niet klopt. Je wil onafhankelijke rechters maar maakt niet duidelijk hoe je dat denkt te bereiken. FVD pleit er niet voor om het Amerikaanse systeem in z'n geheel over te nemen, en ze hebben geen wondermiddel dat alle problemen zal oplossen, maar voor de benoemingen van rechters staat hun verhaal als een huis.
Er is geen wondermiddel, je moet alle voor- en nadelen gaan wegen. Als je aan de politiek macht geeft als het gaat om het kiezen van rechters heb je dezelfde problemen. De politiek - en zij zijn diegene die dat kunnen - maatregelen moeten nemen dat rechter hun onafhankelijkheid bewijzen en dat politici maatregelen nemen dat dit getoetst kan worden. En dat gebeurt juist niet.
Hoezo moeten rechters gaan bewijzen dat ze niet politiek vooringenomen zijn? Beter:
Je hebt nu (a) linkse rechtspraak, met (b) de pretentie dat die "onafhankelijk" is, wat onderbouwd wordt met verwijzing naar baanzekerheid, wat heel iets anders is, en (c) feitelijk geen idee wat de politieke samenstelling van de rechterlijke macht is. Door het voorstel van FVD krijgt het parlement inzicht en enige grip op de benoemingen, met een kans om in ieder geval de ergste rotte peren te weren. Ik snap echt niet dat je niet op de banken staat te dansen voor dit voorstel.

Raya schreef:
Dat rechters politiek getinte uitspraken kunnen doen, komt door onduidelijkheid in wetgeving. Onduidelijkheden omdat men het in het Kabinet niet volledig eens kan worden en het dan aan de rechter wordt overgelaten. Dat rechters een bepaalde partij aanhangen valt niet te voorkomen. Wel dat zijn ruimte krijgen wetten naar hun eigen inzicht (al dan niet vanuit politieke gedachten) in te vullen. Daarvoor moet in een artikel 0 duidelijk de bedoeling van de wet worden opgeschreven en moet er zo min mogelijk ruimte voor eigen interpretatie door rechters zijn.
Het is een illusie dat je met een artikel 0 wettelijke vaagheid of een-tweetjes tussen wetgever en rechter kunt uitsluiten. Politiek getinte uitspraken krijg je door een eenzijdig samengestelde rechterlijke macht, en wordt geaccentueerd als die eenzijdigheid links is, omdat linkse mensen vaak geen zin hebben in de neutrale overheid. Geef dan inzage in die samenstelling, zoals FVD dat wil, dan weet je in ieder geval waar je het over hebt. Maar net als bij discussies over de liegende en discriminerende staatsomroep verdedigt Raya een black box. Zijn bezwaar geldt niet zozeer de links liberale black box, maar dat hijzelf niet in controle is van de box.