baedeker schreef:
De parallellen tussen China en wat Frans Timmermans wil:
Het wegjagen van grote delen van de industrie, de dienstensector en de landbouw ontneemt perspectief aan de jongere generatie. In China legt president Xi Jinping de private sector steeds meer aan de ketting, terwijl miljoenen studenten op zoek zijn naar een baan. Resultaat: circa 30 procent werkloosheid onder de Chinese jongens en meisjes die dit jaar hun opleiding voltooiden.
In Nederland wil Timmermans de economie net als Xi nog veel meer gaan sturen, en dat betekent krimp voor de niet goedgekeurde private sector (chemie, landbouw, visserij enzovoorts). Prognoses voor de volgende regeerperiode 2024-2028 zijn al historisch laag en worden nog lager als Timmermans de kans krijgt om zijn ‘regie’ door te zetten.
Dan komen er – net als in China – minder nieuwe banen bij in wat nog overblijft van de private sector. Wie wil nog economie of scheikunde studeren of een agrarische opleiding volgen als er geen nieuwe kansen ontstaan in het bankwezen, in de chemische industrie of in de agrobusiness?
De lage economische groei onder Timmermans is een nog groter probleem dan het oplopende financieringstekort. Bijna-stagnatie help niet tegen de CO2-uitstoot (daarvoor zijn kerncentrales nodig, niet zelfbewerkte nulgroei in de economie), en zal net als nu al in Duitsland leiden tot boosheid, somberheid, armoede en bestaansonzekerheid. Dat maakt het versterken van onderling vertrouwen – waar Timmermans tegelijk ook aan wil werken – alleen maar moeilijker.
In Duitsland krimpt de eens machtige auto-industrie en is de rechtse anti-immigratiepartij AfD in de peilingen geklommen naar een tweede plaats. Bij ons vertrekken multinationals. Shell, Unilever en DSM zijn al weg, baggeraar en maritiem dienstverlener Boskalis dreigt hetzelfde te doen.
https://www.wyniasweek.nl/dirigisme-nul ... -hopeloos/Boskalis wil weg uit Nederland vanwege de WMVO (Wet Verantwoord Maatschappelijk Ondernemen) en omdat ze vinden dat de lonen te hoog zijn. Boskalis wil liever spotgoedkoop Aziatisch personeel. Wat ik dan niet snap waarom ze hier dan toch nog een hoofdkantoor willen aanhouden. Ik kan wel raden waarom....
DSM gaat weg uit Nederland vanwege een fusie met een Zwitsers bedrijf. Unilever is weg uit Nederland vanwege de dividendbelasting die in Engeland op nul staat en een iets lagere vennootschapsbelasting kent. Maar naar mijn weten zitten vrijwel alle bedrijven van Unilver elders in de wereld, het hoofdkantoor stond nog in Nederland, puur vanwege fiscale regelingen, waar jij en ik overigens fors aan meebetalen. Ik vind ook ook niet dat je koste wat het kost bedrijven in Nederland moet houden, dat is het geld niet waard en uiteindelijk gaan ze toch wel weg als het gras elders groener is. En van BBP wordt jou portemonnee ook niet groter.
Shell is weg uit Nedeland omdat zij een dubbele ingewikkelde structuur had en vanwege dividenbelasting.
Aangetoond is dat bedrijven die enkel hier in Nederland om fiscale redenen een kantoor aanhouden weinig waarde toevoegen aan de reële economie. Zelfs een broodjeszaak en autowasserette die de auto's van de directies wassen verdienen daar weinig aan.
Ook ben ik het met Wynia niet helemaal eens. Als je een lagere CO2 wil moet er energie bespaard worden. Maar de klimaatsubsidies zorgen gek genoeg daar helemaal niet voor, die zorgen enkel voor een overvol stroomnet. En mensen gaan ook veel meer energie verbruiken als ze een warmtepomp hebben omdat die ook als een airco kan werken. Dus wat je er mee opschiet met de energietransitie, met 0,000036 graden kom je niet ver. Kernreactoren bouwen, prima maar je staat wel in de rij en je moet eerst op zoek naar personeel.
De banen in het bankwezen stijgen - evenals de openstaande vacatures - maar dat komt wel door ............overheidsbeleid, te weten controle op witwassen. Zoals Wynia zou moeten weten hebben banken decennia geleden al fors bespaard op personele kosten. Dat nekt ze nu als mensen vertrekken en er een vacature is en dat komt mede doordat banken een hoog personeelsverloop kennen, mede door beleid van de banken zelf.
In China is er een massale jeugdwerkeloosheid omdat de jongeren geen zin hebben in 72 uur werken per week tegen een karig loon. Xi Jinping heeft de economie om zeep geholpen door de vele lockdowns die langer duurden dan in het westen.