Het is nu za sep 30, 2023 4:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: do sep 14, 2023 8:53 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 13231
Berichten: Intopic
De Belastingdienst werkt nog met systemen van 20 jaar terug.
Hebben ze geel capaciteiten bij die dienst of hebben ze geen kennis van zaken.
In ieder geval de burgers zijn de dupe en de overheid faalt al jaren.

[citaat][citaat
De Belastingdienst heeft op grote schaal persoonlijke gegevens van belastingbetalers – waaronder uitingen op sociale media – van internet gehaald, in een computersysteem opgeslagen en gebruikt bij haar toezicht en fraudebestrijding. Dit gebeurde ondanks interne twijfels over de rechtmatigheid hiervan en over de „herkomst, juistheid en actualiteit” van de opgeslagen data.

De gegevens werden opgeslagen in de omstreden database RAM, waarvan NRC dit voorjaar de grootschalige inzet onthulde.
De privacyproblemen rond dit jarenlang gebruikte Risico Analyse Model (RAM) zijn nog groter dan in die publicatie omschreven, zo blijkt uit een interne rapportage uit 2017 die demissionair staatssecretaris Marnix van Rij (Fiscaliteit, CDA) na de publicatie van NRC naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Van Rij en collega-staatssecretaris Aukje de Vries (Toeslagen, VVD) hebben besloten een extern onderzoek in te stellen naar het gebruik van RAM en de gevolgen hiervan voor burgers. Ook de mogelijke rol van RAM in het Toeslagenschandaal komt daarbij aan bod.

RAM – dat rond de eeuwwisseling in gebruik werd genomen – werd volgens de interne rapportage gebruikt voor ‘profiling’, onder meer op grond van nationaliteit. RAM leverde ook ‘verwonderadressen’ op, waar volgens de verzamelde data sprake was van mogelijk afwijkende (lees: verdachte) gedragspatronen.

[/citaat][/citaat]
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/09/13/ex ... t-a4174396


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: do sep 14, 2023 9:25 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 70465
Berichten: Intopic
De ICT-projecten bij de overheid mislukken vooral door te hoge en steeds wijzigende eisen gedurende de loop van een project.
Er zijn teveel managers die zich ermee bemoeien en hun eisen kunnen stellen en allemaal verzinnen ze iets wat ze wel leuk lijkt om te monitoren en zichzelf zo op de kaart te zetten als onmisbaar.
Dit betekent bij de ontwikkeling steeds aanpassen van de software in ontwikkeling, waardoor de boel vastloopt en het project mislukt. En al die tijd worden oude systemen in de lucht gehouden.

Als er een beperkte commissie zou worden opgetuigd die inventariseert wat het systeem moet kunnen en hoe rekening kan worden gehouden met toekomstige ontwikkelingen, zonder managers en politiek met steeds nieuwe eisen te laten komen tijdens de ontwikkeling, zou het eindelijk eens voor elkaar kunnen komen.

_________________
"En Adam sleug Eva met ne sükkerbiete veur de kont, holadié, holadió
Maar dat gef allemaal niks want wie hoalt van mekaar, holadié, ladió"


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: do sep 14, 2023 10:26 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 35323
Berichten: Intopic
Raya schreef:
De ICT-projecten bij de overheid mislukken vooral door te hoge en steeds wijzigende eisen gedurende de loop van een project.
Er zijn teveel managers die zich ermee bemoeien en hun eisen kunnen stellen en allemaal verzinnen ze iets wat ze wel leuk lijkt om te monitoren en zichzelf zo op de kaart te zetten als onmisbaar.
Dit betekent bij de ontwikkeling steeds aanpassen van de software in ontwikkeling, waardoor de boel vastloopt en het project mislukt. En al die tijd worden oude systemen in de lucht gehouden.

Als er een beperkte commissie zou worden opgetuigd die inventariseert wat het systeem moet kunnen en hoe rekening kan worden gehouden met toekomstige ontwikkelingen, zonder managers en politiek met steeds nieuwe eisen te laten komen tijdens de ontwikkeling, zou het eindelijk eens voor elkaar kunnen komen.
Je kunt ook pas vernieuwen als het belastingstelsel simpeler wordt en alle fiscale regelingen waarvan het effect niet zichtbaar of tegengesteld is van wat is beoogd, afschaft.

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

D66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: do sep 14, 2023 10:36 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 13231
Berichten: Intopic
Raya schreef:
De ICT-projecten bij de overheid mislukken vooral door te hoge en steeds wijzigende eisen gedurende de loop van een project.
Er zijn teveel managers die zich ermee bemoeien en hun eisen kunnen stellen en allemaal verzinnen ze iets wat ze wel leuk lijkt om te monitoren en zichzelf zo op de kaart te zetten als onmisbaar.
Dit betekent bij de ontwikkeling steeds aanpassen van de software in ontwikkeling, waardoor de boel vastloopt en het project mislukt. En al die tijd worden oude systemen in de lucht gehouden.

Als er een beperkte commissie zou worden opgetuigd die inventariseert wat het systeem moet kunnen en hoe rekening kan worden gehouden met toekomstige ontwikkelingen, zonder managers en politiek met steeds nieuwe eisen te laten komen tijdens de ontwikkeling, zou het eindelijk eens voor elkaar kunnen komen.


Computersystemen van 20 jaar terug ,zijn totaal verouderd.
Dat komt door de snelle ontwikkeling op ICT gebied en niet door de politici.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: do sep 14, 2023 10:37 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 13231
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Raya schreef:
De ICT-projecten bij de overheid mislukken vooral door te hoge en steeds wijzigende eisen gedurende de loop van een project.
Er zijn teveel managers die zich ermee bemoeien en hun eisen kunnen stellen en allemaal verzinnen ze iets wat ze wel leuk lijkt om te monitoren en zichzelf zo op de kaart te zetten als onmisbaar.
Dit betekent bij de ontwikkeling steeds aanpassen van de software in ontwikkeling, waardoor de boel vastloopt en het project mislukt. En al die tijd worden oude systemen in de lucht gehouden.

Als er een beperkte commissie zou worden opgetuigd die inventariseert wat het systeem moet kunnen en hoe rekening kan worden gehouden met toekomstige ontwikkelingen, zonder managers en politiek met steeds nieuwe eisen te laten komen tijdens de ontwikkeling, zou het eindelijk eens voor elkaar kunnen komen.
Je kunt ook pas vernieuwen als het belastingstelsel simpeler wordt en alle fiscale regelingen waarvan het effect niet zichtbaar of tegengesteld is van wat is beoogd, afschaft.


Het belastingstelsel moet al jaren veranderd worden , maar de uitvoering is dar iet geschikt voor.
Het gaat jaren duren ,zoals bij de overheid alles jaren duurt.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: do sep 14, 2023 11:03 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 70465
Berichten: Intopic
Hume schreef:
Raya schreef:
De ICT-projecten bij de overheid mislukken vooral door te hoge en steeds wijzigende eisen gedurende de loop van een project.
Er zijn teveel managers die zich ermee bemoeien en hun eisen kunnen stellen en allemaal verzinnen ze iets wat ze wel leuk lijkt om te monitoren en zichzelf zo op de kaart te zetten als onmisbaar.
Dit betekent bij de ontwikkeling steeds aanpassen van de software in ontwikkeling, waardoor de boel vastloopt en het project mislukt. En al die tijd worden oude systemen in de lucht gehouden.

Als er een beperkte commissie zou worden opgetuigd die inventariseert wat het systeem moet kunnen en hoe rekening kan worden gehouden met toekomstige ontwikkelingen, zonder managers en politiek met steeds nieuwe eisen te laten komen tijdens de ontwikkeling, zou het eindelijk eens voor elkaar kunnen komen.


Computersystemen van 20 jaar terug ,zijn totaal verouderd.
Dat komt door de snelle ontwikkeling op ICT gebied en niet door de politici.


Wat computers van nu kunnen op databasegebied, konden computers van vroeger ook. Alleen deden ze er iets langer over. En het systeem heeft vroeger goed gewerkt. Toen was het ook mogelijk meerdere belastingtarieven te hanteren en belasting te heffen op effectieve rente in plaats van een vaste rekenrente.

Het is nog erger zelfs. Voor gewone burgers zijn heel veel aftrekposten en compensaties, welke met de oude systemen wel konden, afgeschaft en zijn dus helemaal geen belasting meer voor de systemen.

_________________
"En Adam sleug Eva met ne sükkerbiete veur de kont, holadié, holadió
Maar dat gef allemaal niks want wie hoalt van mekaar, holadié, ladió"


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: do sep 14, 2023 11:04 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 70465
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Raya schreef:
De ICT-projecten bij de overheid mislukken vooral door te hoge en steeds wijzigende eisen gedurende de loop van een project.
Er zijn teveel managers die zich ermee bemoeien en hun eisen kunnen stellen en allemaal verzinnen ze iets wat ze wel leuk lijkt om te monitoren en zichzelf zo op de kaart te zetten als onmisbaar.
Dit betekent bij de ontwikkeling steeds aanpassen van de software in ontwikkeling, waardoor de boel vastloopt en het project mislukt. En al die tijd worden oude systemen in de lucht gehouden.

Als er een beperkte commissie zou worden opgetuigd die inventariseert wat het systeem moet kunnen en hoe rekening kan worden gehouden met toekomstige ontwikkelingen, zonder managers en politiek met steeds nieuwe eisen te laten komen tijdens de ontwikkeling, zou het eindelijk eens voor elkaar kunnen komen.
Je kunt ook pas vernieuwen als het belastingstelsel simpeler wordt en alle fiscale regelingen waarvan het effect niet zichtbaar of tegengesteld is van wat is beoogd, afschaft.


Daar trekken computers zich niets van. Computers zijn er zelfs uitermate geschikt voor om complexe berekeningen te maken.

Je moet alleen heel helder zijn wat je wilt met je programma en niet tijdens het schrijven of vlak daarna met heel nieuwe eisen komen.

_________________
"En Adam sleug Eva met ne sükkerbiete veur de kont, holadié, holadió
Maar dat gef allemaal niks want wie hoalt van mekaar, holadié, ladió"


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: do sep 14, 2023 11:52 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 35323
Berichten: Intopic
Hume schreef:
Raya schreef:
De ICT-projecten bij de overheid mislukken vooral door te hoge en steeds wijzigende eisen gedurende de loop van een project.
Er zijn teveel managers die zich ermee bemoeien en hun eisen kunnen stellen en allemaal verzinnen ze iets wat ze wel leuk lijkt om te monitoren en zichzelf zo op de kaart te zetten als onmisbaar.
Dit betekent bij de ontwikkeling steeds aanpassen van de software in ontwikkeling, waardoor de boel vastloopt en het project mislukt. En al die tijd worden oude systemen in de lucht gehouden.

Als er een beperkte commissie zou worden opgetuigd die inventariseert wat het systeem moet kunnen en hoe rekening kan worden gehouden met toekomstige ontwikkelingen, zonder managers en politiek met steeds nieuwe eisen te laten komen tijdens de ontwikkeling, zou het eindelijk eens voor elkaar kunnen komen.


Computersystemen van 20 jaar terug ,zijn totaal verouderd.
Dat komt door de snelle ontwikkeling op ICT gebied en niet door de politici.
Niet waar, er is nooit in geïnvesteerd. Jouw sugardaddy vindt investeren een vies woord, net als de Amerikanen het belastingstelsel nog complexer en ingewikkelder maken was belangrijker.

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

D66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: do sep 14, 2023 11:54 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 35323
Berichten: Intopic
Raya schreef:
Biertje schreef:
Raya schreef:
De ICT-projecten bij de overheid mislukken vooral door te hoge en steeds wijzigende eisen gedurende de loop van een project.
Er zijn teveel managers die zich ermee bemoeien en hun eisen kunnen stellen en allemaal verzinnen ze iets wat ze wel leuk lijkt om te monitoren en zichzelf zo op de kaart te zetten als onmisbaar.
Dit betekent bij de ontwikkeling steeds aanpassen van de software in ontwikkeling, waardoor de boel vastloopt en het project mislukt. En al die tijd worden oude systemen in de lucht gehouden.

Als er een beperkte commissie zou worden opgetuigd die inventariseert wat het systeem moet kunnen en hoe rekening kan worden gehouden met toekomstige ontwikkelingen, zonder managers en politiek met steeds nieuwe eisen te laten komen tijdens de ontwikkeling, zou het eindelijk eens voor elkaar kunnen komen.
Je kunt ook pas vernieuwen als het belastingstelsel simpeler wordt en alle fiscale regelingen waarvan het effect niet zichtbaar of tegengesteld is van wat is beoogd, afschaft.


Daar trekken computers zich niets van. Computers zijn er zelfs uitermate geschikt voor om complexe berekeningen te maken.

Je moet alleen heel helder zijn wat je wilt met je programma en niet tijdens het schrijven of vlak daarna met heel nieuwe eisen komen.
Je moet niet met 900 systemen werken

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

D66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: do sep 14, 2023 1:21 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 70465
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Raya schreef:
Biertje schreef:
Je kunt ook pas vernieuwen als het belastingstelsel simpeler wordt en alle fiscale regelingen waarvan het effect niet zichtbaar of tegengesteld is van wat is beoogd, afschaft.


Daar trekken computers zich niets van. Computers zijn er zelfs uitermate geschikt voor om complexe berekeningen te maken.

Je moet alleen heel helder zijn wat je wilt met je programma en niet tijdens het schrijven of vlak daarna met heel nieuwe eisen komen.
Je moet niet met 900 systemen werken


Ik denk niet dat het aan de systemen ligt, hoe oud ook.

Ik denk dat het aan de prioriteiten ligt.

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/09/13/ex ... t-a4174396

Een zeer beperkt citaat:

De Belastingdienst heeft op grote schaal persoonlijke gegevens van belastingbetalers – waaronder uitingen op sociale media – van internet gehaald, in een computersysteem opgeslagen en gebruikt bij zijn toezicht en fraudebestrijding. Dit gebeurde ondanks interne twijfels over de rechtmatigheid hiervan en over de „herkomst, juistheid en actualiteit” van de opgeslagen data.

De gegevens werden opgeslagen in de omstreden database RAM, waarvan NRC dit voorjaar


_________________
"En Adam sleug Eva met ne sükkerbiete veur de kont, holadié, holadió
Maar dat gef allemaal niks want wie hoalt van mekaar, holadié, ladió"


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: do sep 14, 2023 2:02 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 13, 2014 7:40 pm
Berichten: 4397
Berichten: Intopic
Raya schreef:
De ICT-projecten bij de overheid mislukken vooral door te hoge en steeds wijzigende eisen gedurende de loop van een project.
Er zijn teveel managers die zich ermee bemoeien en hun eisen kunnen stellen en allemaal verzinnen ze iets wat ze wel leuk lijkt om te monitoren en zichzelf zo op de kaart te zetten als onmisbaar.
Dit betekent bij de ontwikkeling steeds aanpassen van de software in ontwikkeling, waardoor de boel vastloopt en het project mislukt. En al die tijd worden oude systemen in de lucht gehouden.

Als er een beperkte commissie zou worden opgetuigd die inventariseert wat het systeem moet kunnen en hoe rekening kan worden gehouden met toekomstige ontwikkelingen, zonder managers en politiek met steeds nieuwe eisen te laten komen tijdens de ontwikkeling, zou het eindelijk eens voor elkaar kunnen komen.

Mijn ervaring als programmeur die meegewerkt heeft aan twee projecten bij de overheid is dat er juist helemaal geen ruimte is gedurende de loop van het project om ook maar iets te veranderen. Zelfs grove ontwerpfouten werden toch maar uitgevoerd, want daar was nou eenmaal toe besloten. Software bureaus die bij de projecten betrokken waren vonden het ook wel best als een project mislukte, want dan kon er ingeschreven worden op de herstart die toch wel plaats ging vinden. Dat gold in ieder geval 20 jaar geleden. Sindsdien heb ik vooral voor startups gewerkt. Dat sluit beter aan op mijn persoonlijkheid.

Dat de belastingdienst met oude systemen werkt is niet verwonderlijk en hoeft ook niet problematisch te zijn. Iedere regeerperiode worden er weer tal van nieuwe wetten aangenomen die invloed hebben op het belastingstelsel. Die wetten moeten allemaal in de systemen worden verwerkt. Dat werk heeft prioriteit boven het vervangen van oudere systemen. Dat laatste is overigens vaak nog niet zo'n eenvoudige taak. De oude systemen zijn vaak barok door de vele veranderingen die in de loop der jaren zijn doorgevoerd. Maar die systemen herbouwen leidt vaak tot een hoop sores, omdat bepaalde belangrijke randgevallen niet goed zijn gedocumenteerd. In het nieuwe systeem is men die gevallen vergeten mee te nemen en de boel functioneert niet zoals het hoort.

De risicos van vervanging zijn groot en de voordelen zijn klein, dus daarom wordt het vaak niet gedaan.

Het gaat bij deze berichtgeving echter niet over oude systemen die aan vernieuwing toe zijn, maar over een systeem waarin gegevens zitten waar de belastingdienst niet over mag beschikken.

Dat is een ingewikkeld probleem. Enerzijds is er een maatschappelijke wens om fraude te bestrijden. Anderzijds is er een maatschappelijke wens dat de overheid zo min mogelijk van de burgers weet. Die twee zaken staan op gespannen voet en vallen kwa verantwoordelijkheid ook bij verschillende organizaties. De Autoriteit Persoonsgegevens is een zelfstandige rechtspersoon die volledig gericht is op het beschermen van de privacy van burgers, terwijl de belastingdienst onder het ministerie van Financiën valt en tot taak heeft het innen van gelden ten behoeve van de overheid. Geen van twee organizaties is geïnteresseerd in de belangen van de ander.

Als burgers willen we het liefst dat de belastingdienst met twee handen op de rug gebonden alle fraudeurs oppakt en nooit onterecht een onderzoek start bij iemand die zich netjes aan de wet houdt. Dat is het ideaal, en dat is een fata morgana.

We hebben wetten aangenomen die privacy beschemt en ook daar zal de belastingdienst zich aan moeten houden. Dat dit leidt tot meer belastingfraude is een prijs die we bereid moeten zijn te betalen.

_________________
Als een regenboog propaganda is voor LHBT+, dan zijn de paralympics propaganda voor het kwijtraken van ledematen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: do sep 14, 2023 3:45 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 70465
Berichten: Intopic
ezel schreef:
Raya schreef:
De ICT-projecten bij de overheid mislukken vooral door te hoge en steeds wijzigende eisen gedurende de loop van een project.
Er zijn teveel managers die zich ermee bemoeien en hun eisen kunnen stellen en allemaal verzinnen ze iets wat ze wel leuk lijkt om te monitoren en zichzelf zo op de kaart te zetten als onmisbaar.
Dit betekent bij de ontwikkeling steeds aanpassen van de software in ontwikkeling, waardoor de boel vastloopt en het project mislukt. En al die tijd worden oude systemen in de lucht gehouden.

Als er een beperkte commissie zou worden opgetuigd die inventariseert wat het systeem moet kunnen en hoe rekening kan worden gehouden met toekomstige ontwikkelingen, zonder managers en politiek met steeds nieuwe eisen te laten komen tijdens de ontwikkeling, zou het eindelijk eens voor elkaar kunnen komen.

Mijn ervaring als programmeur die meegewerkt heeft aan twee projecten bij de overheid is dat er juist helemaal geen ruimte is gedurende de loop van het project om ook maar iets te veranderen. Zelfs grove ontwerpfouten werden toch maar uitgevoerd, want daar was nou eenmaal toe besloten. Software bureaus die bij de projecten betrokken waren vonden het ook wel best als een project mislukte, want dan kon er ingeschreven worden op de herstart die toch wel plaats ging vinden. Dat gold in ieder geval 20 jaar geleden. Sindsdien heb ik vooral voor startups gewerkt. Dat sluit beter aan op mijn persoonlijkheid.

Dat de belastingdienst met oude systemen werkt is niet verwonderlijk en hoeft ook niet problematisch te zijn. Iedere regeerperiode worden er weer tal van nieuwe wetten aangenomen die invloed hebben op het belastingstelsel. Die wetten moeten allemaal in de systemen worden verwerkt. Dat werk heeft prioriteit boven het vervangen van oudere systemen. Dat laatste is overigens vaak nog niet zo'n eenvoudige taak. De oude systemen zijn vaak barok door de vele veranderingen die in de loop der jaren zijn doorgevoerd. Maar die systemen herbouwen leidt vaak tot een hoop sores, omdat bepaalde belangrijke randgevallen niet goed zijn gedocumenteerd. In het nieuwe systeem is men die gevallen vergeten mee te nemen en de boel functioneert niet zoals het hoort.

De risicos van vervanging zijn groot en de voordelen zijn klein, dus daarom wordt het vaak niet gedaan.

Het gaat bij deze berichtgeving echter niet over oude systemen die aan vernieuwing toe zijn, maar over een systeem waarin gegevens zitten waar de belastingdienst niet over mag beschikken.

Dat is een ingewikkeld probleem. Enerzijds is er een maatschappelijke wens om fraude te bestrijden. Anderzijds is er een maatschappelijke wens dat de overheid zo min mogelijk van de burgers weet. Die twee zaken staan op gespannen voet en vallen kwa verantwoordelijkheid ook bij verschillende organizaties. De Autoriteit Persoonsgegevens is een zelfstandige rechtspersoon die volledig gericht is op het beschermen van de privacy van burgers, terwijl de belastingdienst onder het ministerie van Financiën valt en tot taak heeft het innen van gelden ten behoeve van de overheid. Geen van twee organizaties is geïnteresseerd in de belangen van de ander.

Als burgers willen we het liefst dat de belastingdienst met twee handen op de rug gebonden alle fraudeurs oppakt en nooit onterecht een onderzoek start bij iemand die zich netjes aan de wet houdt. Dat is het ideaal, en dat is een fata morgana.

We hebben wetten aangenomen die privacy beschemt en ook daar zal de belastingdienst zich aan moeten houden. Dat dit leidt tot meer belastingfraude is een prijs die we bereid moeten zijn te betalen.


Ik heb als ICT'er bij een instelling anders gemaakt. Teveel mensen met handen AAN de sector ipv IN de sector (managers) die hun zegje wilden doen en allemaal hun stukje controlesoftware eisten.

Verschillende systemen hoeft inderdaad geen enkel probleem te zijn.
Als alle systemen maar met de data om kunnen gaan. Of je nu met domme terminals werkt, of slimme computers met een eigen programma data laat ophalen uit een database. In mijn instelling werkte ik met beide typen gelijktijdig in het systeem, zonder enig probleem. Soms heb je op een plek meer aan een slimme computer met verbinding met het centraal systeem en op andere plekken is een domme terminal voldoende.

Van de belastingdienst is bekend dat er veel illegale databases werden en worden aangelegd. En telkens worden er weer nieuwe lijsten bedacht. Volgens mij knelt daar de schoen. Daar moet bij de bouw van het systeem rekening mee worden gehouden. Het vreet capaciteit als je dat in één systeem wilt vangen en van al die losse systemen af wilt. En het maakt het systeem ook erg kwetsbaar. Iedere wijziging aanbrengen tijdens het proces of achteraf, kan leiden tot fatale fouten en onwerkbare software.

_________________
"En Adam sleug Eva met ne sükkerbiete veur de kont, holadié, holadió
Maar dat gef allemaal niks want wie hoalt van mekaar, holadié, ladió"


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: do sep 14, 2023 3:56 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 35323
Berichten: Intopic
exel schreef:
Dat is een ingewikkeld probleem. Enerzijds is er een maatschappelijke wens om fraude te bestrijden. Anderzijds is er een maatschappelijke wens dat de overheid zo min mogelijk van de burgers weet. Die twee zaken staan op gespannen voet en vallen kwa verantwoordelijkheid ook bij verschillende organizaties. De Autoriteit Persoonsgegevens is een zelfstandige rechtspersoon die volledig gericht is op het beschermen van de privacy van burgers, terwijl de belastingdienst onder het ministerie van Financiën valt en tot taak heeft het innen van gelden ten behoeve van de overheid. Geen van twee organizaties is geïnteresseerd in de belangen van de ander.
Het is niet helemaal correct wat je schrijft. AP is inderdaad een zogenaamde ZBO maar de belasting is niet alleen de instantie die belastinggeld int maar ook betalingen doet zoals allerlei toeslagen

Dat de twee niet in elkaar geïnteresseerd zijn wil ik niet geloven. Wel dat er nog een derde boven de Belastingdienst staat: de minister en de staatssecretaris! En dan is er nog de politiek en het regeerakkoord waarmee men iets wil van de Belastingdienst.

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

D66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: do sep 14, 2023 4:19 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 13, 2014 7:40 pm
Berichten: 4397
Berichten: Intopic
Raya schreef:
ezel schreef:
Raya schreef:
De ICT-projecten bij de overheid mislukken vooral door te hoge en steeds wijzigende eisen gedurende de loop van een project.
Er zijn teveel managers die zich ermee bemoeien en hun eisen kunnen stellen en allemaal verzinnen ze iets wat ze wel leuk lijkt om te monitoren en zichzelf zo op de kaart te zetten als onmisbaar.
Dit betekent bij de ontwikkeling steeds aanpassen van de software in ontwikkeling, waardoor de boel vastloopt en het project mislukt. En al die tijd worden oude systemen in de lucht gehouden.

Als er een beperkte commissie zou worden opgetuigd die inventariseert wat het systeem moet kunnen en hoe rekening kan worden gehouden met toekomstige ontwikkelingen, zonder managers en politiek met steeds nieuwe eisen te laten komen tijdens de ontwikkeling, zou het eindelijk eens voor elkaar kunnen komen.

Mijn ervaring als programmeur die meegewerkt heeft aan twee projecten bij de overheid is dat er juist helemaal geen ruimte is gedurende de loop van het project om ook maar iets te veranderen. Zelfs grove ontwerpfouten werden toch maar uitgevoerd, want daar was nou eenmaal toe besloten. Software bureaus die bij de projecten betrokken waren vonden het ook wel best als een project mislukte, want dan kon er ingeschreven worden op de herstart die toch wel plaats ging vinden. Dat gold in ieder geval 20 jaar geleden. Sindsdien heb ik vooral voor startups gewerkt. Dat sluit beter aan op mijn persoonlijkheid.

Dat de belastingdienst met oude systemen werkt is niet verwonderlijk en hoeft ook niet problematisch te zijn. Iedere regeerperiode worden er weer tal van nieuwe wetten aangenomen die invloed hebben op het belastingstelsel. Die wetten moeten allemaal in de systemen worden verwerkt. Dat werk heeft prioriteit boven het vervangen van oudere systemen. Dat laatste is overigens vaak nog niet zo'n eenvoudige taak. De oude systemen zijn vaak barok door de vele veranderingen die in de loop der jaren zijn doorgevoerd. Maar die systemen herbouwen leidt vaak tot een hoop sores, omdat bepaalde belangrijke randgevallen niet goed zijn gedocumenteerd. In het nieuwe systeem is men die gevallen vergeten mee te nemen en de boel functioneert niet zoals het hoort.

De risicos van vervanging zijn groot en de voordelen zijn klein, dus daarom wordt het vaak niet gedaan.

Het gaat bij deze berichtgeving echter niet over oude systemen die aan vernieuwing toe zijn, maar over een systeem waarin gegevens zitten waar de belastingdienst niet over mag beschikken.

Dat is een ingewikkeld probleem. Enerzijds is er een maatschappelijke wens om fraude te bestrijden. Anderzijds is er een maatschappelijke wens dat de overheid zo min mogelijk van de burgers weet. Die twee zaken staan op gespannen voet en vallen kwa verantwoordelijkheid ook bij verschillende organizaties. De Autoriteit Persoonsgegevens is een zelfstandige rechtspersoon die volledig gericht is op het beschermen van de privacy van burgers, terwijl de belastingdienst onder het ministerie van Financiën valt en tot taak heeft het innen van gelden ten behoeve van de overheid. Geen van twee organizaties is geïnteresseerd in de belangen van de ander.

Als burgers willen we het liefst dat de belastingdienst met twee handen op de rug gebonden alle fraudeurs oppakt en nooit onterecht een onderzoek start bij iemand die zich netjes aan de wet houdt. Dat is het ideaal, en dat is een fata morgana.

We hebben wetten aangenomen die privacy beschemt en ook daar zal de belastingdienst zich aan moeten houden. Dat dit leidt tot meer belastingfraude is een prijs die we bereid moeten zijn te betalen.


Ik heb als ICT'er bij een instelling anders gemaakt. Teveel mensen met handen AAN de sector ipv IN de sector (managers) die hun zegje wilden doen en allemaal hun stukje controlesoftware eisten.

Verschillende systemen hoeft inderdaad geen enkel probleem te zijn.
Als alle systemen maar met de data om kunnen gaan. Of je nu met domme terminals werkt, of slimme computers met een eigen programma data laat ophalen uit een database. In mijn instelling werkte ik met beide typen gelijktijdig in het systeem, zonder enig probleem. Soms heb je op een plek meer aan een slimme computer met verbinding met het centraal systeem en op andere plekken is een domme terminal voldoende.

Van de belastingdienst is bekend dat er veel illegale databases werden en worden aangelegd. En telkens worden er weer nieuwe lijsten bedacht. Volgens mij knelt daar de schoen. Daar moet bij de bouw van het systeem rekening mee worden gehouden. Het vreet capaciteit als je dat in één systeem wilt vangen en van al die losse systemen af wilt. En het maakt het systeem ook erg kwetsbaar. Iedere wijziging aanbrengen tijdens het proces of achteraf, kan leiden tot fatale fouten en onwerkbare software.

In het verleden heb ik zowel voor Dienst Justitiële Instellingen als voor de IND gewerkt. Bij DJI was een systeem ontworpen waarbij rekening was gehouden met alle wensen van alle directeuren van gevangenissen in Nederland. Dat leverde een kind met een waterhoofd op dat van geen kanten deugde, maar waar gezien de aanbesteding voor de bouw tegen een vast bedrag, geen aanpassingen op mogelijk waren. Er werd doorgebouwd aan een systeem dat nooit ging functioneren. Die kennis was bekend bij de bouwende partije (een commercieel ICT bureau), maar mocht niet aan de klant (DJI) verteld worden.

De bemoeienis van managers hangt sterk van de bedrijfscultuur af. Bij DJI was de afstand tussen software ontwikkeling en klant heel groot. Er werd op één plek software ontwikkeld voor alle gevangenissen in Nederland. Hooguit in de eerste fase, het functionele ontwerp, hadden de directeuren van de gevangenissen heel veel in te brengen. Bij de twee fasen daarna (technisch ontwerp, bouw) waren ze in het geheel niet betrokken.

Bij de belastingdienst zijn er volgens mij twee zaken aan de orde:

1) constante aanpassing van wet- en regelgeving waardoor nieuwe functionaliteit voor bestaande systemen altijd prioriteit heeft.
2) spanningsveld tussen privacy van de burger en fraude detectie

Het eerste probleem is maar heel moeilijk op te lossen. ICT personeel is schaars. ICT personeel dat aan belastingdienstsystemen kan werken is nog schaarser.

Het tweede probleem is tijdelijk eenvoudig op te lossen. Dankzij de toeslagenaffaire is er vooral maatschappelijk draagvlak voor het voorkomen van onterecht onderzoek en voor maximale bescherming van privacy. Op het ogenblik is het dus beter om minder aan fraude detectie te doen. Dat slaat wel weer een keer om, als er een TV programma aandacht besteed aan de vele miljarden die verloren gaan door gebrekkige fraude controle bij de belastingdienst. Dan kan het roer weer om, tot de controles uit de hand lopen en de maatschappelijke aandacht daar heen gaat. Zigzaggend beleid lijkt me in deze onvermijdelijk.

_________________
Als een regenboog propaganda is voor LHBT+, dan zijn de paralympics propaganda voor het kwijtraken van ledematen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: do sep 14, 2023 5:22 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 35323
Berichten: Intopic
ezel schreef:
Raya schreef:
ezel schreef:

Mijn ervaring als programmeur die meegewerkt heeft aan twee projecten bij de overheid is dat er juist helemaal geen ruimte is gedurende de loop van het project om ook maar iets te veranderen. Zelfs grove ontwerpfouten werden toch maar uitgevoerd, want daar was nou eenmaal toe besloten. Software bureaus die bij de projecten betrokken waren vonden het ook wel best als een project mislukte, want dan kon er ingeschreven worden op de herstart die toch wel plaats ging vinden. Dat gold in ieder geval 20 jaar geleden. Sindsdien heb ik vooral voor startups gewerkt. Dat sluit beter aan op mijn persoonlijkheid.

Dat de belastingdienst met oude systemen werkt is niet verwonderlijk en hoeft ook niet problematisch te zijn. Iedere regeerperiode worden er weer tal van nieuwe wetten aangenomen die invloed hebben op het belastingstelsel. Die wetten moeten allemaal in de systemen worden verwerkt. Dat werk heeft prioriteit boven het vervangen van oudere systemen. Dat laatste is overigens vaak nog niet zo'n eenvoudige taak. De oude systemen zijn vaak barok door de vele veranderingen die in de loop der jaren zijn doorgevoerd. Maar die systemen herbouwen leidt vaak tot een hoop sores, omdat bepaalde belangrijke randgevallen niet goed zijn gedocumenteerd. In het nieuwe systeem is men die gevallen vergeten mee te nemen en de boel functioneert niet zoals het hoort.

De risicos van vervanging zijn groot en de voordelen zijn klein, dus daarom wordt het vaak niet gedaan.

Het gaat bij deze berichtgeving echter niet over oude systemen die aan vernieuwing toe zijn, maar over een systeem waarin gegevens zitten waar de belastingdienst niet over mag beschikken.

Dat is een ingewikkeld probleem. Enerzijds is er een maatschappelijke wens om fraude te bestrijden. Anderzijds is er een maatschappelijke wens dat de overheid zo min mogelijk van de burgers weet. Die twee zaken staan op gespannen voet en vallen kwa verantwoordelijkheid ook bij verschillende organizaties. De Autoriteit Persoonsgegevens is een zelfstandige rechtspersoon die volledig gericht is op het beschermen van de privacy van burgers, terwijl de belastingdienst onder het ministerie van Financiën valt en tot taak heeft het innen van gelden ten behoeve van de overheid. Geen van twee organizaties is geïnteresseerd in de belangen van de ander.

Als burgers willen we het liefst dat de belastingdienst met twee handen op de rug gebonden alle fraudeurs oppakt en nooit onterecht een onderzoek start bij iemand die zich netjes aan de wet houdt. Dat is het ideaal, en dat is een fata morgana.

We hebben wetten aangenomen die privacy beschemt en ook daar zal de belastingdienst zich aan moeten houden. Dat dit leidt tot meer belastingfraude is een prijs die we bereid moeten zijn te betalen.


Ik heb als ICT'er bij een instelling anders gemaakt. Teveel mensen met handen AAN de sector ipv IN de sector (managers) die hun zegje wilden doen en allemaal hun stukje controlesoftware eisten.

Verschillende systemen hoeft inderdaad geen enkel probleem te zijn.
Als alle systemen maar met de data om kunnen gaan. Of je nu met domme terminals werkt, of slimme computers met een eigen programma data laat ophalen uit een database. In mijn instelling werkte ik met beide typen gelijktijdig in het systeem, zonder enig probleem. Soms heb je op een plek meer aan een slimme computer met verbinding met het centraal systeem en op andere plekken is een domme terminal voldoende.

Van de belastingdienst is bekend dat er veel illegale databases werden en worden aangelegd. En telkens worden er weer nieuwe lijsten bedacht. Volgens mij knelt daar de schoen. Daar moet bij de bouw van het systeem rekening mee worden gehouden. Het vreet capaciteit als je dat in één systeem wilt vangen en van al die losse systemen af wilt. En het maakt het systeem ook erg kwetsbaar. Iedere wijziging aanbrengen tijdens het proces of achteraf, kan leiden tot fatale fouten en onwerkbare software.

In het verleden heb ik zowel voor Dienst Justitiële Instellingen als voor de IND gewerkt. Bij DJI was een systeem ontworpen waarbij rekening was gehouden met alle wensen van alle directeuren van gevangenissen in Nederland. Dat leverde een kind met een waterhoofd op dat van geen kanten deugde, maar waar gezien de aanbesteding voor de bouw tegen een vast bedrag, geen aanpassingen op mogelijk waren. Er werd doorgebouwd aan een systeem dat nooit ging functioneren. Die kennis was bekend bij de bouwende partije (een commercieel ICT bureau), maar mocht niet aan de klant (DJI) verteld worden.

De bemoeienis van managers hangt sterk van de bedrijfscultuur af. Bij DJI was de afstand tussen software ontwikkeling en klant heel groot. Er werd op één plek software ontwikkeld voor alle gevangenissen in Nederland. Hooguit in de eerste fase, het functionele ontwerp, hadden de directeuren van de gevangenissen heel veel in te brengen. Bij de twee fasen daarna (technisch ontwerp, bouw) waren ze in het geheel niet betrokken.

Bij de belastingdienst zijn er volgens mij twee zaken aan de orde:

1) constante aanpassing van wet- en regelgeving waardoor nieuwe functionaliteit voor bestaande systemen altijd prioriteit heeft.
2) spanningsveld tussen privacy van de burger en fraude detectie

Het eerste probleem is maar heel moeilijk op te lossen. ICT personeel is schaars. ICT personeel dat aan belastingdienstsystemen kan werken is nog schaarser.

Het tweede probleem is tijdelijk eenvoudig op te lossen. Dankzij de toeslagenaffaire is er vooral maatschappelijk draagvlak voor het voorkomen van onterecht onderzoek en voor maximale bescherming van privacy. Op het ogenblik is het dus beter om minder aan fraude detectie te doen. Dat slaat wel weer een keer om, als er een TV programma aandacht besteed aan de vele miljarden die verloren gaan door gebrekkige fraude controle bij de belastingdienst. Dan kan het roer weer om, tot de controles uit de hand lopen en de maatschappelijke aandacht daar heen gaat. Zigzaggend beleid lijkt me in deze onvermijdelijk.

Het gaat niet om onterecht onderzoek, het gaat ook niet om fouten, maar ook of fouten rechtgezet worden

Als bij persoon 123 fraude wordt geconstateerd en later blijkt dan toch dat het geen fraude is maar een fout, dan moet dat hersteld worden en ook bij die instanties aan wie de Belastingdienst dat heeft doorgegeven. En dit geldt uiteraard voor elke overheidsorganisatie.

Waar ik nu kwaad over wordt is Henk Kamp die werd verhoord inzake parlementaire enquête fraudebestrijding. Die zegt doodleuk dat hij ook rekening moest houden met 'gevoelens uit de samenleving'. Volgens de oud-minister waren veel mensen er van overtuigd dat er wel degelijk veel werd gesjoemeld. Ook rechercheurs die fraude moesten opsporen, hadden volgens Kamp het gevoel dat het vaker voorkwam dan werd gemeld. De vraag dan blijft hoe Kamp overtuigd kan zijn van de VERMOEDENS die bij heel veel mensen rusten ZONDER DAT KEIHARD EN ONOMSTOTELIJK BEWIJS LEVEREN dat er heel veel fraude wordt gepleegd, maar Kamp ook geen idee hoeveel er dan werd gefraudeerd. De Cumex-fraude laat ons toch heel mooi zien dat er nog op veel meer manier fraude kan worden gepleegd maar de schade nog veel groter kan uitpakken. En dan zwijg ik nog maar over zorgfraude, fraude die zorgafnemers plegen maar ook zorgondernemers. En dan verbaas ik mij elke keer dat zodra je als zorgondernemer veroordeelt wordt voor fraude je binnen de korste keren met een nieuw zorgbedrijf fraude kunt plegen en dan de zorgverzekeraars doodleuk zeggen dat ze niet zoveel mensen hebben om de fraude door zorgondernemers aan te pakken want het kost teveel tijd. Dan is het toch raar te noemen dat zorgverzekeraars kennelijk niet weten of de fraude door zorgondernemers stijgt of daalt en hoeveel dat de maatschappij kost, de zorgverzekeraar lijdt uiteraard geen schade want wordt 100% gecompenseerd.

De zorgverzekeraars, DSW, CZ, VGZ, Menzis en Zilveren Kruis, pleiten dan ook voor een snelle wetswijziging, zo schrijft de krant. Volgens deze verzekeraars zit het probleem bij de huidige Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza). Een wet die sinds begin vorig jaar bestaat.

Deze wet stelt dat een nieuwe zorgaanbieder met meer dan tien zorgverleners een vergunningsplicht heeft. Dit houdt in dat deze zorgaanbieder aan allerlei eisen moet voldoen, maar voor kleine zorgaanbieders geldt dit niet. Zij hoeven alleen te melden dat ze zorg willen leveren.

Het is dus vrij gemakkelijk om een eigen zorgbureau op te richten, omdat de eisen minimaal zijn. Maar veel van deze kleine bureaus blijken nu vaak opgericht te worden door criminelen, met als doel om te frauderen. Dit doen zij door hoge rekeningen te leveren aan klanten, of door zorg in rekening te brengen die zij nooit geleverd hebben.

"Jan en alleman kan nu doodeenvoudig een zorgbureau oprichten", zegt manager Zorgcontrol John de Kruiff van Menzis.

De verzekeraars luiden daarom nu de alarmbel. Bregje Smans, specialist fraudebestrijding bij CZ zegt tegen het NRC: "Kleine zorgbedrijven blijven oppoppen en gaan er met grote bedragen vandoor".

Daarnaast geven de verzekeraars aan dat de criminelen op deze manier risicoloos kunnen frauderen. "Negen van de tien keer gaan bedrijven die gefraudeerd hebben failliet, en valt er niks te halen", zegt Mariska de Kleine van Zilveren Kruis tegen de krant.

Meer controleren zou een logische oplossing kunnen bieden, ware het niet dat vooraf screenen vrijwel onmogelijk is. Daarnaast zou een volledige controle op nieuwe zorgaanbieders niet proportioneel bevonden worden, omdat dit leidt tot een hoge administratieve werkdruk. Redenen genoeg dus voor de zorgverzekeraars om alarm te slaan.



https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -tegengaan

Als een zorgbedrijf failliet is gegaan, dan kun je toch nog de ondernemer/eigenaar hoofdelijk aansprakelijk stellen en persoonlijk failliet verklaren? Dat lees ik namelijk niet. Of vinden verzekeraars dat teveel werk?

Dus ik heb het idee dat zowel Kamp als zorgverzekeraars kijken naar het laaghangend fruit (mensen c.q. zorgafnemers) en de rest maar laten zitten

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

D66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: do sep 14, 2023 7:20 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 70465
Berichten: Intopic
ezel schreef:
Raya schreef:
ezel schreef:

Mijn ervaring als programmeur die meegewerkt heeft aan twee projecten bij de overheid is dat er juist helemaal geen ruimte is gedurende de loop van het project om ook maar iets te veranderen. Zelfs grove ontwerpfouten werden toch maar uitgevoerd, want daar was nou eenmaal toe besloten. Software bureaus die bij de projecten betrokken waren vonden het ook wel best als een project mislukte, want dan kon er ingeschreven worden op de herstart die toch wel plaats ging vinden. Dat gold in ieder geval 20 jaar geleden. Sindsdien heb ik vooral voor startups gewerkt. Dat sluit beter aan op mijn persoonlijkheid.

Dat de belastingdienst met oude systemen werkt is niet verwonderlijk en hoeft ook niet problematisch te zijn. Iedere regeerperiode worden er weer tal van nieuwe wetten aangenomen die invloed hebben op het belastingstelsel. Die wetten moeten allemaal in de systemen worden verwerkt. Dat werk heeft prioriteit boven het vervangen van oudere systemen. Dat laatste is overigens vaak nog niet zo'n eenvoudige taak. De oude systemen zijn vaak barok door de vele veranderingen die in de loop der jaren zijn doorgevoerd. Maar die systemen herbouwen leidt vaak tot een hoop sores, omdat bepaalde belangrijke randgevallen niet goed zijn gedocumenteerd. In het nieuwe systeem is men die gevallen vergeten mee te nemen en de boel functioneert niet zoals het hoort.

De risicos van vervanging zijn groot en de voordelen zijn klein, dus daarom wordt het vaak niet gedaan.

Het gaat bij deze berichtgeving echter niet over oude systemen die aan vernieuwing toe zijn, maar over een systeem waarin gegevens zitten waar de belastingdienst niet over mag beschikken.

Dat is een ingewikkeld probleem. Enerzijds is er een maatschappelijke wens om fraude te bestrijden. Anderzijds is er een maatschappelijke wens dat de overheid zo min mogelijk van de burgers weet. Die twee zaken staan op gespannen voet en vallen kwa verantwoordelijkheid ook bij verschillende organizaties. De Autoriteit Persoonsgegevens is een zelfstandige rechtspersoon die volledig gericht is op het beschermen van de privacy van burgers, terwijl de belastingdienst onder het ministerie van Financiën valt en tot taak heeft het innen van gelden ten behoeve van de overheid. Geen van twee organizaties is geïnteresseerd in de belangen van de ander.

Als burgers willen we het liefst dat de belastingdienst met twee handen op de rug gebonden alle fraudeurs oppakt en nooit onterecht een onderzoek start bij iemand die zich netjes aan de wet houdt. Dat is het ideaal, en dat is een fata morgana.

We hebben wetten aangenomen die privacy beschemt en ook daar zal de belastingdienst zich aan moeten houden. Dat dit leidt tot meer belastingfraude is een prijs die we bereid moeten zijn te betalen.


Ik heb als ICT'er bij een instelling anders gemaakt. Teveel mensen met handen AAN de sector ipv IN de sector (managers) die hun zegje wilden doen en allemaal hun stukje controlesoftware eisten.

Verschillende systemen hoeft inderdaad geen enkel probleem te zijn.
Als alle systemen maar met de data om kunnen gaan. Of je nu met domme terminals werkt, of slimme computers met een eigen programma data laat ophalen uit een database. In mijn instelling werkte ik met beide typen gelijktijdig in het systeem, zonder enig probleem. Soms heb je op een plek meer aan een slimme computer met verbinding met het centraal systeem en op andere plekken is een domme terminal voldoende.

Van de belastingdienst is bekend dat er veel illegale databases werden en worden aangelegd. En telkens worden er weer nieuwe lijsten bedacht. Volgens mij knelt daar de schoen. Daar moet bij de bouw van het systeem rekening mee worden gehouden. Het vreet capaciteit als je dat in één systeem wilt vangen en van al die losse systemen af wilt. En het maakt het systeem ook erg kwetsbaar. Iedere wijziging aanbrengen tijdens het proces of achteraf, kan leiden tot fatale fouten en onwerkbare software.

In het verleden heb ik zowel voor Dienst Justitiële Instellingen als voor de IND gewerkt. Bij DJI was een systeem ontworpen waarbij rekening was gehouden met alle wensen van alle directeuren van gevangenissen in Nederland. Dat leverde een kind met een waterhoofd op dat van geen kanten deugde, maar waar gezien de aanbesteding voor de bouw tegen een vast bedrag, geen aanpassingen op mogelijk waren. Er werd doorgebouwd aan een systeem dat nooit ging functioneren. Die kennis was bekend bij de bouwende partije (een commercieel ICT bureau), maar mocht niet aan de klant (DJI) verteld worden.

De bemoeienis van managers hangt sterk van de bedrijfscultuur af. Bij DJI was de afstand tussen software ontwikkeling en klant heel groot. Er werd op één plek software ontwikkeld voor alle gevangenissen in Nederland. Hooguit in de eerste fase, het functionele ontwerp, hadden de directeuren van de gevangenissen heel veel in te brengen. Bij de twee fasen daarna (technisch ontwerp, bouw) waren ze in het geheel niet betrokken.

Bij de belastingdienst zijn er volgens mij twee zaken aan de orde:

1) constante aanpassing van wet- en regelgeving waardoor nieuwe functionaliteit voor bestaande systemen altijd prioriteit heeft.
2) spanningsveld tussen privacy van de burger en fraude detectie

Het eerste probleem is maar heel moeilijk op te lossen. ICT personeel is schaars. ICT personeel dat aan belastingdienstsystemen kan werken is nog schaarser.

Het tweede probleem is tijdelijk eenvoudig op te lossen. Dankzij de toeslagenaffaire is er vooral maatschappelijk draagvlak voor het voorkomen van onterecht onderzoek en voor maximale bescherming van privacy. Op het ogenblik is het dus beter om minder aan fraude detectie te doen. Dat slaat wel weer een keer om, als er een TV programma aandacht besteed aan de vele miljarden die verloren gaan door gebrekkige fraude controle bij de belastingdienst. Dan kan het roer weer om, tot de controles uit de hand lopen en de maatschappelijke aandacht daar heen gaat. Zigzaggend beleid lijkt me in deze onvermijdelijk.


Daar begint de fout al.
De directeuren werden erbij betrokken.
Niet de mensen die met de gegevens moesten werken en ermee uit de voeten moesten kunnen?
In de instelling waar ik werkte, sprak de directeur geen cliënten, legde de clientgesprekken niet vast en was niet betrokken bij het vaststellen van de hulpvraag en uitwerken van het zorgplan, overdrachten, etc.
Dan moet je ook niet gaan praten met de directeur, ook niet met de managers, maar met de mensen met de voeten in de modder! Die weten wat er nodig is, wat vastgelegd moet worden en door- en opzoekbaar.

Als je geen systeem hebt, valt er ook nergens voorrang aan te geven. Dat moet dan nog allemaal in het oude systeem als het zo'n haast heeft. Daar kan het nieuwe systeem dus niet op stuk lopen.

De huidige idiote AVG-wet is pas zeer recent. De problemen met ICT bij de overheid spelen al decennia. Dus daar ligt het ook niet aan. Zelfs al zou de overheid zich iets van die wet aantrekken.

Gedurende proces zijn er regelmatig gesprekken over de voortgang en demonstraties waarbij het management zijn commentaar kan geven, gevolgd door uitgebreide testperiode voor het wordt ingevoerd en nog aanpassingen worden gemaakt.

Grote bedrijven werken veel met routines van de plank en hebben een leger aan goedkope programmeurs in landen als India zitten.

Als de eisen eenmaal goed zijn vastgelegd en de managers op afstand worden gehouden, is er geen enkele reden waarom een ict-project bij de overheid niet kan slagen.

_________________
"En Adam sleug Eva met ne sükkerbiete veur de kont, holadié, holadió
Maar dat gef allemaal niks want wie hoalt van mekaar, holadié, ladió"


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: do sep 14, 2023 7:29 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 13, 2014 7:40 pm
Berichten: 4397
Berichten: Intopic
Raya schreef:
ezel schreef:
Raya schreef:


Ik heb als ICT'er bij een instelling anders gemaakt. Teveel mensen met handen AAN de sector ipv IN de sector (managers) die hun zegje wilden doen en allemaal hun stukje controlesoftware eisten.

Verschillende systemen hoeft inderdaad geen enkel probleem te zijn.
Als alle systemen maar met de data om kunnen gaan. Of je nu met domme terminals werkt, of slimme computers met een eigen programma data laat ophalen uit een database. In mijn instelling werkte ik met beide typen gelijktijdig in het systeem, zonder enig probleem. Soms heb je op een plek meer aan een slimme computer met verbinding met het centraal systeem en op andere plekken is een domme terminal voldoende.

Van de belastingdienst is bekend dat er veel illegale databases werden en worden aangelegd. En telkens worden er weer nieuwe lijsten bedacht. Volgens mij knelt daar de schoen. Daar moet bij de bouw van het systeem rekening mee worden gehouden. Het vreet capaciteit als je dat in één systeem wilt vangen en van al die losse systemen af wilt. En het maakt het systeem ook erg kwetsbaar. Iedere wijziging aanbrengen tijdens het proces of achteraf, kan leiden tot fatale fouten en onwerkbare software.

In het verleden heb ik zowel voor Dienst Justitiële Instellingen als voor de IND gewerkt. Bij DJI was een systeem ontworpen waarbij rekening was gehouden met alle wensen van alle directeuren van gevangenissen in Nederland. Dat leverde een kind met een waterhoofd op dat van geen kanten deugde, maar waar gezien de aanbesteding voor de bouw tegen een vast bedrag, geen aanpassingen op mogelijk waren. Er werd doorgebouwd aan een systeem dat nooit ging functioneren. Die kennis was bekend bij de bouwende partije (een commercieel ICT bureau), maar mocht niet aan de klant (DJI) verteld worden.

De bemoeienis van managers hangt sterk van de bedrijfscultuur af. Bij DJI was de afstand tussen software ontwikkeling en klant heel groot. Er werd op één plek software ontwikkeld voor alle gevangenissen in Nederland. Hooguit in de eerste fase, het functionele ontwerp, hadden de directeuren van de gevangenissen heel veel in te brengen. Bij de twee fasen daarna (technisch ontwerp, bouw) waren ze in het geheel niet betrokken.

Bij de belastingdienst zijn er volgens mij twee zaken aan de orde:

1) constante aanpassing van wet- en regelgeving waardoor nieuwe functionaliteit voor bestaande systemen altijd prioriteit heeft.
2) spanningsveld tussen privacy van de burger en fraude detectie

Het eerste probleem is maar heel moeilijk op te lossen. ICT personeel is schaars. ICT personeel dat aan belastingdienstsystemen kan werken is nog schaarser.

Het tweede probleem is tijdelijk eenvoudig op te lossen. Dankzij de toeslagenaffaire is er vooral maatschappelijk draagvlak voor het voorkomen van onterecht onderzoek en voor maximale bescherming van privacy. Op het ogenblik is het dus beter om minder aan fraude detectie te doen. Dat slaat wel weer een keer om, als er een TV programma aandacht besteed aan de vele miljarden die verloren gaan door gebrekkige fraude controle bij de belastingdienst. Dan kan het roer weer om, tot de controles uit de hand lopen en de maatschappelijke aandacht daar heen gaat. Zigzaggend beleid lijkt me in deze onvermijdelijk.


Daar begint de fout al.
De directeuren werden erbij betrokken.
Niet de mensen die met de gegevens moesten werken en ermee uit de voeten moesten kunnen?
In de instelling waar ik werkte, sprak de directeur geen cliënten, legde de clientgesprekken niet vast en was niet betrokken bij het vaststellen van de hulpvraag en uitwerken van het zorgplan, overdrachten, etc.
Dan moet je ook niet gaan praten met de directeur, ook niet met de managers, maar met de mensen met de voeten in de modder! Die weten wat er nodig is, wat vastgelegd moet worden en door- en opzoekbaar.

Als je geen systeem hebt, valt er ook nergens voorrang aan te geven. Dat moet dan nog allemaal in het oude systeem als het zo'n haast heeft. Daar kan het nieuwe systeem dus niet op stuk lopen.

De huidige idiote AVG-wet is pas zeer recent. De problemen met ICT bij de overheid spelen al decennia. Dus daar ligt het ook niet aan. Zelfs al zou de overheid zich iets van die wet aantrekken.

Gedurende proces zijn er regelmatig gesprekken over de voortgang en demonstraties waarbij het management zijn commentaar kan geven, gevolgd door uitgebreide testperiode voor het wordt ingevoerd en nog aanpassingen worden gemaakt.

Grote bedrijven werken veel met routines van de plank en hebben een leger aan goedkope programmeurs in landen als India zitten.

Als de eisen eenmaal goed zijn vastgelegd en de managers op afstand worden gehouden, is er geen enkele reden waarom een ict-project bij de overheid niet kan slagen.

Dan moeten ze jou inhuren en dan komt alles goed.

_________________
Als een regenboog propaganda is voor LHBT+, dan zijn de paralympics propaganda voor het kwijtraken van ledematen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: do sep 14, 2023 7:34 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 70465
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
ezel schreef:
Raya schreef:


Ik heb als ICT'er bij een instelling anders gemaakt. Teveel mensen met handen AAN de sector ipv IN de sector (managers) die hun zegje wilden doen en allemaal hun stukje controlesoftware eisten.

Verschillende systemen hoeft inderdaad geen enkel probleem te zijn.
Als alle systemen maar met de data om kunnen gaan. Of je nu met domme terminals werkt, of slimme computers met een eigen programma data laat ophalen uit een database. In mijn instelling werkte ik met beide typen gelijktijdig in het systeem, zonder enig probleem. Soms heb je op een plek meer aan een slimme computer met verbinding met het centraal systeem en op andere plekken is een domme terminal voldoende.

Van de belastingdienst is bekend dat er veel illegale databases werden en worden aangelegd. En telkens worden er weer nieuwe lijsten bedacht. Volgens mij knelt daar de schoen. Daar moet bij de bouw van het systeem rekening mee worden gehouden. Het vreet capaciteit als je dat in één systeem wilt vangen en van al die losse systemen af wilt. En het maakt het systeem ook erg kwetsbaar. Iedere wijziging aanbrengen tijdens het proces of achteraf, kan leiden tot fatale fouten en onwerkbare software.

In het verleden heb ik zowel voor Dienst Justitiële Instellingen als voor de IND gewerkt. Bij DJI was een systeem ontworpen waarbij rekening was gehouden met alle wensen van alle directeuren van gevangenissen in Nederland. Dat leverde een kind met een waterhoofd op dat van geen kanten deugde, maar waar gezien de aanbesteding voor de bouw tegen een vast bedrag, geen aanpassingen op mogelijk waren. Er werd doorgebouwd aan een systeem dat nooit ging functioneren. Die kennis was bekend bij de bouwende partije (een commercieel ICT bureau), maar mocht niet aan de klant (DJI) verteld worden.

De bemoeienis van managers hangt sterk van de bedrijfscultuur af. Bij DJI was de afstand tussen software ontwikkeling en klant heel groot. Er werd op één plek software ontwikkeld voor alle gevangenissen in Nederland. Hooguit in de eerste fase, het functionele ontwerp, hadden de directeuren van de gevangenissen heel veel in te brengen. Bij de twee fasen daarna (technisch ontwerp, bouw) waren ze in het geheel niet betrokken.

Bij de belastingdienst zijn er volgens mij twee zaken aan de orde:

1) constante aanpassing van wet- en regelgeving waardoor nieuwe functionaliteit voor bestaande systemen altijd prioriteit heeft.
2) spanningsveld tussen privacy van de burger en fraude detectie

Het eerste probleem is maar heel moeilijk op te lossen. ICT personeel is schaars. ICT personeel dat aan belastingdienstsystemen kan werken is nog schaarser.

Het tweede probleem is tijdelijk eenvoudig op te lossen. Dankzij de toeslagenaffaire is er vooral maatschappelijk draagvlak voor het voorkomen van onterecht onderzoek en voor maximale bescherming van privacy. Op het ogenblik is het dus beter om minder aan fraude detectie te doen. Dat slaat wel weer een keer om, als er een TV programma aandacht besteed aan de vele miljarden die verloren gaan door gebrekkige fraude controle bij de belastingdienst. Dan kan het roer weer om, tot de controles uit de hand lopen en de maatschappelijke aandacht daar heen gaat. Zigzaggend beleid lijkt me in deze onvermijdelijk.

Het gaat niet om onterecht onderzoek, het gaat ook niet om fouten, maar ook of fouten rechtgezet worden

Als bij persoon 123 fraude wordt geconstateerd en later blijkt dan toch dat het geen fraude is maar een fout, dan moet dat hersteld worden en ook bij die instanties aan wie de Belastingdienst dat heeft doorgegeven. En dit geldt uiteraard voor elke overheidsorganisatie.

Waar ik nu kwaad over wordt is Henk Kamp die werd verhoord inzake parlementaire enquête fraudebestrijding. Die zegt doodleuk dat hij ook rekening moest houden met 'gevoelens uit de samenleving'. Volgens de oud-minister waren veel mensen er van overtuigd dat er wel degelijk veel werd gesjoemeld. Ook rechercheurs die fraude moesten opsporen, hadden volgens Kamp het gevoel dat het vaker voorkwam dan werd gemeld. De vraag dan blijft hoe Kamp overtuigd kan zijn van de VERMOEDENS die bij heel veel mensen rusten ZONDER DAT KEIHARD EN ONOMSTOTELIJK BEWIJS LEVEREN dat er heel veel fraude wordt gepleegd, maar Kamp ook geen idee hoeveel er dan werd gefraudeerd. De Cumex-fraude laat ons toch heel mooi zien dat er nog op veel meer manier fraude kan worden gepleegd maar de schade nog veel groter kan uitpakken. En dan zwijg ik nog maar over zorgfraude, fraude die zorgafnemers plegen maar ook zorgondernemers. En dan verbaas ik mij elke keer dat zodra je als zorgondernemer veroordeelt wordt voor fraude je binnen de korste keren met een nieuw zorgbedrijf fraude kunt plegen en dan de zorgverzekeraars doodleuk zeggen dat ze niet zoveel mensen hebben om de fraude door zorgondernemers aan te pakken want het kost teveel tijd. Dan is het toch raar te noemen dat zorgverzekeraars kennelijk niet weten of de fraude door zorgondernemers stijgt of daalt en hoeveel dat de maatschappij kost, de zorgverzekeraar lijdt uiteraard geen schade want wordt 100% gecompenseerd.

De zorgverzekeraars, DSW, CZ, VGZ, Menzis en Zilveren Kruis, pleiten dan ook voor een snelle wetswijziging, zo schrijft de krant. Volgens deze verzekeraars zit het probleem bij de huidige Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza). Een wet die sinds begin vorig jaar bestaat.

Deze wet stelt dat een nieuwe zorgaanbieder met meer dan tien zorgverleners een vergunningsplicht heeft. Dit houdt in dat deze zorgaanbieder aan allerlei eisen moet voldoen, maar voor kleine zorgaanbieders geldt dit niet. Zij hoeven alleen te melden dat ze zorg willen leveren.

Het is dus vrij gemakkelijk om een eigen zorgbureau op te richten, omdat de eisen minimaal zijn. Maar veel van deze kleine bureaus blijken nu vaak opgericht te worden door criminelen, met als doel om te frauderen. Dit doen zij door hoge rekeningen te leveren aan klanten, of door zorg in rekening te brengen die zij nooit geleverd hebben.

"Jan en alleman kan nu doodeenvoudig een zorgbureau oprichten", zegt manager Zorgcontrol John de Kruiff van Menzis.

De verzekeraars luiden daarom nu de alarmbel. Bregje Smans, specialist fraudebestrijding bij CZ zegt tegen het NRC: "Kleine zorgbedrijven blijven oppoppen en gaan er met grote bedragen vandoor".

Daarnaast geven de verzekeraars aan dat de criminelen op deze manier risicoloos kunnen frauderen. "Negen van de tien keer gaan bedrijven die gefraudeerd hebben failliet, en valt er niks te halen", zegt Mariska de Kleine van Zilveren Kruis tegen de krant.

Meer controleren zou een logische oplossing kunnen bieden, ware het niet dat vooraf screenen vrijwel onmogelijk is. Daarnaast zou een volledige controle op nieuwe zorgaanbieders niet proportioneel bevonden worden, omdat dit leidt tot een hoge administratieve werkdruk. Redenen genoeg dus voor de zorgverzekeraars om alarm te slaan.



https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -tegengaan

Als een zorgbedrijf failliet is gegaan, dan kun je toch nog de ondernemer/eigenaar hoofdelijk aansprakelijk stellen en persoonlijk failliet verklaren? Dat lees ik namelijk niet. Of vinden verzekeraars dat teveel werk?

Dus ik heb het idee dat zowel Kamp als zorgverzekeraars kijken naar het laaghangend fruit (mensen c.q. zorgafnemers) en de rest maar laten zitten


Er is niks mis met het gebruik van indicatoren bij het opsporen van fraude. Dat is de basis bij het opsporen en oppakken van iedere dader.

Het probleem bij de overheid is dat ook de ministeries als bedrijf worden gerund en ze op basis van resultaten moeten werken.

Bij de kinderopvangtoeslag was doodleuk een target gesteld wat aan toeslagen bij mensen teruggehaald moest worden wegens fraude. Daar begon de ellende mee, want er werd minder gefraudeerd dan ze dachten of het viel vaak niet te bewijzen, dus pakten ze de zwaksten, de mensen die een kruisje vergaten of verkeerd neerzetten. Of de ouders waarvan de kinderopvang zelf fraudeerde zonder dat de ouders dat wisten. En dat werd dan weer allemaal doodleuk gevoerd aan algoritmen die zo leerde onschuldigen schuldig te verklaren.
Daarbij had men schijt aan welke wet dan ook. Laat staan dat men enig respect voor de AVG zou hebben opgebracht.

_________________
"En Adam sleug Eva met ne sükkerbiete veur de kont, holadié, holadió
Maar dat gef allemaal niks want wie hoalt van mekaar, holadié, ladió"


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: do sep 14, 2023 7:35 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 70465
Berichten: Intopic
ezel schreef:
Raya schreef:
ezel schreef:

In het verleden heb ik zowel voor Dienst Justitiële Instellingen als voor de IND gewerkt. Bij DJI was een systeem ontworpen waarbij rekening was gehouden met alle wensen van alle directeuren van gevangenissen in Nederland. Dat leverde een kind met een waterhoofd op dat van geen kanten deugde, maar waar gezien de aanbesteding voor de bouw tegen een vast bedrag, geen aanpassingen op mogelijk waren. Er werd doorgebouwd aan een systeem dat nooit ging functioneren. Die kennis was bekend bij de bouwende partije (een commercieel ICT bureau), maar mocht niet aan de klant (DJI) verteld worden.

De bemoeienis van managers hangt sterk van de bedrijfscultuur af. Bij DJI was de afstand tussen software ontwikkeling en klant heel groot. Er werd op één plek software ontwikkeld voor alle gevangenissen in Nederland. Hooguit in de eerste fase, het functionele ontwerp, hadden de directeuren van de gevangenissen heel veel in te brengen. Bij de twee fasen daarna (technisch ontwerp, bouw) waren ze in het geheel niet betrokken.

Bij de belastingdienst zijn er volgens mij twee zaken aan de orde:

1) constante aanpassing van wet- en regelgeving waardoor nieuwe functionaliteit voor bestaande systemen altijd prioriteit heeft.
2) spanningsveld tussen privacy van de burger en fraude detectie

Het eerste probleem is maar heel moeilijk op te lossen. ICT personeel is schaars. ICT personeel dat aan belastingdienstsystemen kan werken is nog schaarser.

Het tweede probleem is tijdelijk eenvoudig op te lossen. Dankzij de toeslagenaffaire is er vooral maatschappelijk draagvlak voor het voorkomen van onterecht onderzoek en voor maximale bescherming van privacy. Op het ogenblik is het dus beter om minder aan fraude detectie te doen. Dat slaat wel weer een keer om, als er een TV programma aandacht besteed aan de vele miljarden die verloren gaan door gebrekkige fraude controle bij de belastingdienst. Dan kan het roer weer om, tot de controles uit de hand lopen en de maatschappelijke aandacht daar heen gaat. Zigzaggend beleid lijkt me in deze onvermijdelijk.


Daar begint de fout al.
De directeuren werden erbij betrokken.
Niet de mensen die met de gegevens moesten werken en ermee uit de voeten moesten kunnen?
In de instelling waar ik werkte, sprak de directeur geen cliënten, legde de clientgesprekken niet vast en was niet betrokken bij het vaststellen van de hulpvraag en uitwerken van het zorgplan, overdrachten, etc.
Dan moet je ook niet gaan praten met de directeur, ook niet met de managers, maar met de mensen met de voeten in de modder! Die weten wat er nodig is, wat vastgelegd moet worden en door- en opzoekbaar.

Als je geen systeem hebt, valt er ook nergens voorrang aan te geven. Dat moet dan nog allemaal in het oude systeem als het zo'n haast heeft. Daar kan het nieuwe systeem dus niet op stuk lopen.

De huidige idiote AVG-wet is pas zeer recent. De problemen met ICT bij de overheid spelen al decennia. Dus daar ligt het ook niet aan. Zelfs al zou de overheid zich iets van die wet aantrekken.

Gedurende proces zijn er regelmatig gesprekken over de voortgang en demonstraties waarbij het management zijn commentaar kan geven, gevolgd door uitgebreide testperiode voor het wordt ingevoerd en nog aanpassingen worden gemaakt.

Grote bedrijven werken veel met routines van de plank en hebben een leger aan goedkope programmeurs in landen als India zitten.

Als de eisen eenmaal goed zijn vastgelegd en de managers op afstand worden gehouden, is er geen enkele reden waarom een ict-project bij de overheid niet kan slagen.

Dan moeten ze jou inhuren en dan komt alles goed.


Leuk zwaktebod, maar ik ben met pensioen!

_________________
"En Adam sleug Eva met ne sükkerbiete veur de kont, holadié, holadió
Maar dat gef allemaal niks want wie hoalt van mekaar, holadié, ladió"


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: do sep 14, 2023 7:44 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 13, 2014 7:40 pm
Berichten: 4397
Berichten: Intopic
Raya schreef:
ezel schreef:
Raya schreef:


Daar begint de fout al.
De directeuren werden erbij betrokken.
Niet de mensen die met de gegevens moesten werken en ermee uit de voeten moesten kunnen?
In de instelling waar ik werkte, sprak de directeur geen cliënten, legde de clientgesprekken niet vast en was niet betrokken bij het vaststellen van de hulpvraag en uitwerken van het zorgplan, overdrachten, etc.
Dan moet je ook niet gaan praten met de directeur, ook niet met de managers, maar met de mensen met de voeten in de modder! Die weten wat er nodig is, wat vastgelegd moet worden en door- en opzoekbaar.

Als je geen systeem hebt, valt er ook nergens voorrang aan te geven. Dat moet dan nog allemaal in het oude systeem als het zo'n haast heeft. Daar kan het nieuwe systeem dus niet op stuk lopen.

De huidige idiote AVG-wet is pas zeer recent. De problemen met ICT bij de overheid spelen al decennia. Dus daar ligt het ook niet aan. Zelfs al zou de overheid zich iets van die wet aantrekken.

Gedurende proces zijn er regelmatig gesprekken over de voortgang en demonstraties waarbij het management zijn commentaar kan geven, gevolgd door uitgebreide testperiode voor het wordt ingevoerd en nog aanpassingen worden gemaakt.

Grote bedrijven werken veel met routines van de plank en hebben een leger aan goedkope programmeurs in landen als India zitten.

Als de eisen eenmaal goed zijn vastgelegd en de managers op afstand worden gehouden, is er geen enkele reden waarom een ict-project bij de overheid niet kan slagen.

Dan moeten ze jou inhuren en dan komt alles goed.


Leuk zwaktebod, maar ik ben met pensioen!

Maar het land heeft je nodig. Jij bent de enige die weet hoe alles opgelost moet worden.

_________________
Als een regenboog propaganda is voor LHBT+, dan zijn de paralympics propaganda voor het kwijtraken van ledematen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling