Het is nu ma sep 25, 2023 2:06 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
Bericht nummer:#21  BerichtGeplaatst: do sep 14, 2023 8:23 pm 
lid

ezel schreef:
Raya schreef:
ezel schreef:

In het verleden heb ik zowel voor Dienst Justitiële Instellingen als voor de IND gewerkt. Bij DJI was een systeem ontworpen waarbij rekening was gehouden met alle wensen van alle directeuren van gevangenissen in Nederland. Dat leverde een kind met een waterhoofd op dat van geen kanten deugde, maar waar gezien de aanbesteding voor de bouw tegen een vast bedrag, geen aanpassingen op mogelijk waren. Er werd doorgebouwd aan een systeem dat nooit ging functioneren. Die kennis was bekend bij de bouwende partije (een commercieel ICT bureau), maar mocht niet aan de klant (DJI) verteld worden.

De bemoeienis van managers hangt sterk van de bedrijfscultuur af. Bij DJI was de afstand tussen software ontwikkeling en klant heel groot. Er werd op één plek software ontwikkeld voor alle gevangenissen in Nederland. Hooguit in de eerste fase, het functionele ontwerp, hadden de directeuren van de gevangenissen heel veel in te brengen. Bij de twee fasen daarna (technisch ontwerp, bouw) waren ze in het geheel niet betrokken.

Bij de belastingdienst zijn er volgens mij twee zaken aan de orde:

1) constante aanpassing van wet- en regelgeving waardoor nieuwe functionaliteit voor bestaande systemen altijd prioriteit heeft.
2) spanningsveld tussen privacy van de burger en fraude detectie

Het eerste probleem is maar heel moeilijk op te lossen. ICT personeel is schaars. ICT personeel dat aan belastingdienstsystemen kan werken is nog schaarser.

Het tweede probleem is tijdelijk eenvoudig op te lossen. Dankzij de toeslagenaffaire is er vooral maatschappelijk draagvlak voor het voorkomen van onterecht onderzoek en voor maximale bescherming van privacy. Op het ogenblik is het dus beter om minder aan fraude detectie te doen. Dat slaat wel weer een keer om, als er een TV programma aandacht besteed aan de vele miljarden die verloren gaan door gebrekkige fraude controle bij de belastingdienst. Dan kan het roer weer om, tot de controles uit de hand lopen en de maatschappelijke aandacht daar heen gaat. Zigzaggend beleid lijkt me in deze onvermijdelijk.

Daar begint de fout al.
De directeuren werden erbij betrokken.
Niet de mensen die met de gegevens moesten werken en ermee uit de voeten moesten kunnen?
In de instelling waar ik werkte, sprak de directeur geen cliënten, legde de clientgesprekken niet vast en was niet betrokken bij het vaststellen van de hulpvraag en uitwerken van het zorgplan, overdrachten, etc.
Dan moet je ook niet gaan praten met de directeur, ook niet met de managers, maar met de mensen met de voeten in de modder! Die weten wat er nodig is, wat vastgelegd moet worden en door- en opzoekbaar.

Als je geen systeem hebt, valt er ook nergens voorrang aan te geven. Dat moet dan nog allemaal in het oude systeem als het zo'n haast heeft. Daar kan het nieuwe systeem dus niet op stuk lopen.

De huidige idiote AVG-wet is pas zeer recent. De problemen met ICT bij de overheid spelen al decennia. Dus daar ligt het ook niet aan. Zelfs al zou de overheid zich iets van die wet aantrekken.

Gedurende proces zijn er regelmatig gesprekken over de voortgang en demonstraties waarbij het management zijn commentaar kan geven, gevolgd door uitgebreide testperiode voor het wordt ingevoerd en nog aanpassingen worden gemaakt.

Grote bedrijven werken veel met routines van de plank en hebben een leger aan goedkope programmeurs in landen als India zitten.

Als de eisen eenmaal goed zijn vastgelegd en de managers op afstand worden gehouden, is er geen enkele reden waarom een ict-project bij de overheid niet kan slagen.

Dan moeten ze jou inhuren en dan komt alles goed.
Raya heeft een punt. Wat je bij de overheid sterk ziet dat iedereen zijn eigen koninkrijkje heeft en inderdaad, je begint bottum-up, mensen die de input moeten verzorgen en mensen die er het nodige eruit moeten halen. Ezel, als jij schoenen moeten hebben koop jij toch zelf, want jij bent diegene die erop moet lopen.

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

D66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""

Profiel  

Bericht nummer:#22  BerichtGeplaatst: do sep 14, 2023 11:25 pm 
lid

Biertje schreef:
ezel schreef:
Raya schreef:

Daar begint de fout al.
De directeuren werden erbij betrokken.
Niet de mensen die met de gegevens moesten werken en ermee uit de voeten moesten kunnen?
In de instelling waar ik werkte, sprak de directeur geen cliënten, legde de clientgesprekken niet vast en was niet betrokken bij het vaststellen van de hulpvraag en uitwerken van het zorgplan, overdrachten, etc.
Dan moet je ook niet gaan praten met de directeur, ook niet met de managers, maar met de mensen met de voeten in de modder! Die weten wat er nodig is, wat vastgelegd moet worden en door- en opzoekbaar.

Als je geen systeem hebt, valt er ook nergens voorrang aan te geven. Dat moet dan nog allemaal in het oude systeem als het zo'n haast heeft. Daar kan het nieuwe systeem dus niet op stuk lopen.

De huidige idiote AVG-wet is pas zeer recent. De problemen met ICT bij de overheid spelen al decennia. Dus daar ligt het ook niet aan. Zelfs al zou de overheid zich iets van die wet aantrekken.

Gedurende proces zijn er regelmatig gesprekken over de voortgang en demonstraties waarbij het management zijn commentaar kan geven, gevolgd door uitgebreide testperiode voor het wordt ingevoerd en nog aanpassingen worden gemaakt.

Grote bedrijven werken veel met routines van de plank en hebben een leger aan goedkope programmeurs in landen als India zitten.

Als de eisen eenmaal goed zijn vastgelegd en de managers op afstand worden gehouden, is er geen enkele reden waarom een ict-project bij de overheid niet kan slagen.

Raya heeft een punt. Wat je bij de overheid sterk ziet dat iedereen zijn eigen koninkrijkje heeft en inderdaad, je begint bottum-up, mensen die de input moeten verzorgen en mensen die er het nodige eruit moeten halen. Ezel, als jij schoenen moeten hebben koop jij toch zelf, want jij bent diegene die erop moet lopen.

Raya zal ook vast wel gelijk hebben. Daarom roep ik hem ook op om patriotisch te zijn en ondanks pensioen het eenvoudige klusje te klaren om de ICT bij de overheid te laten slagen. Niemand anders lijkt het te kunnen, maar wellicht is Raya de ICT-messias die we nodig hebben.

Profiel  

Bericht nummer:#23  BerichtGeplaatst: vr sep 15, 2023 7:55 am 
lid

ezel schreef:
Raya schreef:
ezel schreef:

Leuk zwaktebod, maar ik ben met pensioen!

Maar het land heeft je nodig. Jij bent de enige die weet hoe alles opgelost moet worden.

Ik ben heus niet de enige die er zo over denkt, maar de meeste van hen vind je op de werkvloer, niet in door vriendjes opgevulde leidinggevende posities. Een huisarts weet doorgaans niets van kernenergie of het in elkaar zetten van een draaimolen op de kermis.
Vriendjes uit de politiek en ambtenarij of bestuurslaag weten doorgaans niets van ICT en willen daarin toch de hoofdrol vervullen. Je kunt dan op je vingers natellen dat het fout gaat.

Profiel  

Bericht nummer:#24  BerichtGeplaatst: vr sep 15, 2023 7:57 am 
lid

ezel schreef:
Biertje schreef:
ezel schreef:

Raya zal ook vast wel gelijk hebben. Daarom roep ik hem ook op om patriotisch te zijn en ondanks pensioen het eenvoudige klusje te klaren om de ICT bij de overheid te laten slagen. Niemand anders lijkt het te kunnen, maar wellicht is Raya de ICT-messias die we nodig hebben.

Ik heb in principe niets tegen andere culturen, maar op trollerige wijze reageren is niet iets wat ik erg kan waarderen.

Profiel  

Bericht nummer:#25  BerichtGeplaatst: vr sep 15, 2023 10:59 am 
lid

Raya schreef:
ezel schreef:
Raya schreef:

Leuk zwaktebod, maar ik ben met pensioen!

Maar het land heeft je nodig. Jij bent de enige die weet hoe alles opgelost moet worden.

Ik ben heus niet de enige die er zo over denkt, maar de meeste van hen vind je op de werkvloer, niet in door vriendjes opgevulde leidinggevende posities. Een huisarts weet doorgaans niets van kernenergie of het in elkaar zetten van een draaimolen op de kermis.
Vriendjes uit de politiek en ambtenarij of bestuurslaag weten doorgaans niets van ICT en willen daarin toch de hoofdrol vervullen. Je kunt dan op je vingers natellen dat het fout gaat.

Dat is blijkbaar jouw ervaring in de organizaties waar jij hebt gewerkt. Ik heb andere organizaties gezien waar andere problemen speelden. Ik ontken niet dat de mechanismes die jij benoemt voorkomen, maar zo gaat het niet altijd en overal. Ik heb bijvoorbeeld ook meegemaakt dat managers juist grote afstand hielden van een project, zodat ze niet afgerekend zouden worden als het mis ging. Ook dat komt niet altijd en overal voor, maar is wel degelijk ook een patroon dat bestaat.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]