Het is nu do sep 28, 2023 12:52 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: za sep 09, 2023 7:47 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 70442
Berichten: Intopic
Het zou voor een aantal stoffen een goed alternatief zijn voor het veiliger transporteren.
Nu gaat het per trein door steden, druk bevolkte gebieden.

Zolang de treinen rijden zien een aantal grote bedrijven geen noodzaak voor de veiliger pijpleidingen en willen daarom niet investeren, tenzij de overheid het grootste aandeel voor zijn rekening neemt, zo liet het journaal ons gister weten.

Ik zou zeggen, laat die bedrijven met hun miljarden winsten maar barsten en stop die treinen.


9 september 2023 NOS Teletekst 106

Geen investeerders in 'buissysteem'


 Er is nog geen investeerder voor een
deel van de Delta Rhine Corridor,dat
chemische stoffen vanuit de Rotterdamse
haven moet vervoeren naar de industrie
in Limburg en Duitsland,weet Nieuwsuur.

Het plan omvat een stroomkabel en
leidingen voor ammoniak,waterstof,lpg,
CO2,aardgas en propaan.De bouw ervan
zou 10 miljard euro kosten en in 2028
moeten beginnen.

Voor de buizen voor lpg,ammoniak en
propaan zijn nog geen investeerders.Als
niemand zich meldt,bestaat de kans dat
de buizen nu ook niet worden aangelegd.
Onbekend is verder welk deel bedrijven
betalen en welk deel de overheid.

volgende nieuws weer&verkeer sport


_________________
"En Adam sleug Eva met ne sükkerbiete veur de kont, holadié, holadió
Maar dat gef allemaal niks want wie hoalt van mekaar, holadié, ladió"


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: za sep 09, 2023 10:02 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:26 pm
Berichten: 8304
Berichten: Intopic
Ik probeer mij altijd te verplaatsen in zo'n situatie. Stel je hebt zo'n bedrag met veel nullen en je kijkt naar de wispelturigheid van de tegenwoordige politiek, waarin durf je dan te investeren? In Limburg moet de pijpleiding door tien gemeenten en drie natuurgebieden en bij het laatste zie ik een deel van de samenleving zich al vastplakken aan een boom.

Investeerders ontbreken voor ondergrondse pijpleidingen gevaarlijke stoffen
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/248973 ... ke-stoffen

Bedrijven zien wel brood in de gelijkstroomkabel (Tennet) en de leidingen voor waterstof, aardgas en CO2 (Shell, het Duitse energiebedrijf OGE, chemiebedrijf BASF en Gasunie). Maar rond de 'veiligheidsbuizen' voor lpg, propeen en ammoniak blijft het vooralsnog stil.

Gezien de miljardeninvesteringen die de aanleg kost zullen afnemers al snel tientallen miljoenen per jaar moeten ophoesten. En al gaat het in Limburg om gevestigde kapitaalkrachtige multinationals, de ondernemersrisico's om zich voor decennia financieel vast te leggen zijn groot. "We weten niet hoe de economie er over dertig jaar uitziet, of welke alternatieve stoffen er dan beschikbaar zijn", zegt Loek Radix, directeur van chemische bedrijventerrein Chemelot.

'Private aangelegenheid'
Ondergronds vervoer van lpg, propeen en ammoniak mag dan veiliger zijn, de winstgevendheid hiervan is nog onzeker, mede omdat ook de Duitse industrie zich niet definitief aan de Delta Rhine Corridor heeft verbonden.

Veiligheid is ook een maatschappelijk belang, zegt Radix. De overheid zal dan ook garant moeten staan voor de financiële risico's, vindt hij. Anders zouden de bedrijven kunnen kiezen voor de Antwerpse haven, dat ook buisleidingen naar Limburg en het Ruhrgebied aan wil leggen.



Het is de onzekerheid in dit land waardoor bedrijven geen financiële risico's durven te nemen.

Wat betreft de transities waarin we nu zitten loopt het bij onze buren in het gevecht Antwerpen/Rotterdam ook niet op rolletjes:

Vlaamse Regering zet plan pijpleidingtraject op pauze, maar Diests actiecomité blijft waakzaam
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/01/23 ... 20waakzaam.

Over de plannen voor de pijpleiding kreeg de Vlaamse Overheid 55 adviezen, 4.300 inspraakreacties en verschillende petities, waarvan één met 6.000 handtekeningen. Nu worden de plannen effectief tijdelijk stopgezet.

De actievoerders maakten zich onder andere zorgen om de impact op de omliggende woningen en gebouwen. Veel mensen reageerden ook met bedenkingen over de klimaat- en energiedoelstellingen. Het actiecomité maakte zich vooral zorgen over de effecten op natuur- en bosgebieden, landbouw, landschap en erfgoed en over de voorgestelde tracés. Het planteam organiseerde daarom rondetafelgesprekken en overlegde met experts uit de administratie, academische wereld en het middenveld. Op basis daarvan beslist de Vlaamse Regering nu om het lopende gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voor de leidingstraat Antwerpen-Albertkanaal-Ruhr formeel stop te zetten.



Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: za sep 09, 2023 12:01 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 13218
Berichten: Intopic
Wie te laat van start gaat komt niet als eerste aan.
De bedrijven in Europa zullen veel sneller moet omschakelen vaar verduurzaming en de eisen van deze tijd.
Als ze dit te weinig en te laat doen zal China hier de markt veroveren.

De tweejaarlijkse autobeurs in München, een van de grootste ter wereld, is van oudsher een Duits feestje. Duitse auto-ingenieurs laten er altijd trots hun nieuwste modellen en technische snufjes zien. Maar tijdens de laatste editie van de beurs, die deze week wordt gehouden, stelen Chinese fabrikanten met hun elektrische auto's de show.

Zo toont de Chinese batterijengigant Catl zijn tegenwoordig cruciale technologie. De Chinese stekkerautofabrikant HiPhi showt zijn futuristische model Z, met programmeerbare binnen- en buitenverlichting, en deuren die met een druk op de knop elektrisch opengaan. En e-automaker BYD ('Build Your Dreams') presenteert onder meer zijn relatief betaalbare Dolphin van rond de 30.000 euro.
Michael Shu, Europees directeur van BYD, vertelde aan journalisten dat zijn bedrijf vergevorderd is met plannen de wagens ook in Europa te gaan produceren. "We hopen voor het eind van het jaar een beslissing te hebben genomen."

Het Chinese vuurwerk leidt in Duitsland tot gesomber over de eigen auto-industrie. Een acute ondergang is niet aan de orde. Volkswagen, BMW en Mercedes presenteerden onlangs nog prima halfjaar-
cijfers. Maar er wordt wel volop gespeculeerd over een geleidelijke neergang. 'Duitse autofabrikanten staan voor zware tijden', kopte weekblad Der Spiegel deze week. 'Negeren? Samenwerken? Imiteren? De Duitse producenten zoeken koortsachtig naar een manier om met de nieuwe concurrentie om te gaan', schreef zakenkrant Handelsblatt.

De ironie is dat Duitse autofabrikanten zelf jarenlang hebben geprofiteerd van de snel groeiende Chinese automarkt. De drie grote Duitse merken boeken nog altijd 40 procent van hun omzet daar.
Maar de overgang naar elektrische auto's zet de markt in Europa op zijn kop en de Duitsers dreigen een koekje van eigen deeg te krijgen. Want over twaalf jaar mogen in de Europese Unie geen nieuwe brandstofauto's meer worden verkocht. En de Chinese fabrikanten lijken daar vlotter op in te spelen dan hun Duitse tegenhangers. In China zelf moet over twee jaar een vijfde van de verkochte auto's elektrisch zijn.
De Duitse ingenieurs kijken geregeld met open mond naar de snelheid waarmee Chinese nieuwkomers opkomen. Zo bestaat het Chinese HiPhi pas vier jaar, maar het bedrijf verkoopt zijn luxe-auto's nu al in Duitsland.


https://krant.trouw.nl/titles/trouw/832 ... 90524/14/5


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: za sep 09, 2023 12:32 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 70442
Berichten: Intopic
Lies schreef:
Ik probeer mij altijd te verplaatsen in zo'n situatie. Stel je hebt zo'n bedrag met veel nullen en je kijkt naar de wispelturigheid van de tegenwoordige politiek, waarin durf je dan te investeren? In Limburg moet de pijpleiding door tien gemeenten en drie natuurgebieden en bij het laatste zie ik een deel van de samenleving zich al vastplakken aan een boom.

Investeerders ontbreken voor ondergrondse pijpleidingen gevaarlijke stoffen
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/248973 ... ke-stoffen

Bedrijven zien wel brood in de gelijkstroomkabel (Tennet) en de leidingen voor waterstof, aardgas en CO2 (Shell, het Duitse energiebedrijf OGE, chemiebedrijf BASF en Gasunie). Maar rond de 'veiligheidsbuizen' voor lpg, propeen en ammoniak blijft het vooralsnog stil.

Gezien de miljardeninvesteringen die de aanleg kost zullen afnemers al snel tientallen miljoenen per jaar moeten ophoesten. En al gaat het in Limburg om gevestigde kapitaalkrachtige multinationals, de ondernemersrisico's om zich voor decennia financieel vast te leggen zijn groot. "We weten niet hoe de economie er over dertig jaar uitziet, of welke alternatieve stoffen er dan beschikbaar zijn", zegt Loek Radix, directeur van chemische bedrijventerrein Chemelot.

'Private aangelegenheid'
Ondergronds vervoer van lpg, propeen en ammoniak mag dan veiliger zijn, de winstgevendheid hiervan is nog onzeker, mede omdat ook de Duitse industrie zich niet definitief aan de Delta Rhine Corridor heeft verbonden.

Veiligheid is ook een maatschappelijk belang, zegt Radix. De overheid zal dan ook garant moeten staan voor de financiële risico's, vindt hij. Anders zouden de bedrijven kunnen kiezen voor de Antwerpse haven, dat ook buisleidingen naar Limburg en het Ruhrgebied aan wil leggen.



Het is de onzekerheid in dit land waardoor bedrijven geen financiële risico's durven te nemen.

Wat betreft de transities waarin we nu zitten loopt het bij onze buren in het gevecht Antwerpen/Rotterdam ook niet op rolletjes:

Vlaamse Regering zet plan pijpleidingtraject op pauze, maar Diests actiecomité blijft waakzaam
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/01/23 ... 20waakzaam.

Over de plannen voor de pijpleiding kreeg de Vlaamse Overheid 55 adviezen, 4.300 inspraakreacties en verschillende petities, waarvan één met 6.000 handtekeningen. Nu worden de plannen effectief tijdelijk stopgezet.

De actievoerders maakten zich onder andere zorgen om de impact op de omliggende woningen en gebouwen. Veel mensen reageerden ook met bedenkingen over de klimaat- en energiedoelstellingen. Het actiecomité maakte zich vooral zorgen over de effecten op natuur- en bosgebieden, landbouw, landschap en erfgoed en over de voorgestelde tracés. Het planteam organiseerde daarom rondetafelgesprekken en overlegde met experts uit de administratie, academische wereld en het middenveld. Op basis daarvan beslist de Vlaamse Regering nu om het lopende gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voor de leidingstraat Antwerpen-Albertkanaal-Ruhr formeel stop te zetten.




Of je nu drie buizen in een goot legt of zes, het duurste werk, het graven, is voor die drie extra al gedaan, dus gaat dat mee tegen de prijs van de buizen.
Dat de overheid moet opdraaien voor de kosten van veiligheid is belachelijk.
De overheid dient de eisen te stellen aan bedrijven om de veiligheid te waarborgen.
Per trein is de waarborg er niet, dus mag de overheid het vervoer per trein verbieden, en dan moeten de bedrijven wel.
Als het om rulings gaat, weten die bedrijven onze overheid ook te vinden. Dat ze nu duiken voor de kosten van veiligheid van de burgers, welke zij zelf in gevaar brengen met transport van gevaarlijke stoffen voor hun eigen financieel gewin, is een schande.

_________________
"En Adam sleug Eva met ne sükkerbiete veur de kont, holadié, holadió
Maar dat gef allemaal niks want wie hoalt van mekaar, holadié, ladió"


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: za sep 09, 2023 2:09 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 35303
Berichten: Intopic
Hume schreef:
Wie te laat van start gaat komt niet als eerste aan.
De bedrijven in Europa zullen veel sneller moet omschakelen vaar verduurzaming en de eisen van deze tijd.
Als ze dit te weinig en te laat doen zal China hier de markt veroveren.

De tweejaarlijkse autobeurs in München, een van de grootste ter wereld, is van oudsher een Duits feestje. Duitse auto-ingenieurs laten er altijd trots hun nieuwste modellen en technische snufjes zien. Maar tijdens de laatste editie van de beurs, die deze week wordt gehouden, stelen Chinese fabrikanten met hun elektrische auto's de show.

Zo toont de Chinese batterijengigant Catl zijn tegenwoordig cruciale technologie. De Chinese stekkerautofabrikant HiPhi showt zijn futuristische model Z, met programmeerbare binnen- en buitenverlichting, en deuren die met een druk op de knop elektrisch opengaan. En e-automaker BYD ('Build Your Dreams') presenteert onder meer zijn relatief betaalbare Dolphin van rond de 30.000 euro.
Michael Shu, Europees directeur van BYD, vertelde aan journalisten dat zijn bedrijf vergevorderd is met plannen de wagens ook in Europa te gaan produceren. "We hopen voor het eind van het jaar een beslissing te hebben genomen."

Het Chinese vuurwerk leidt in Duitsland tot gesomber over de eigen auto-industrie. Een acute ondergang is niet aan de orde. Volkswagen, BMW en Mercedes presenteerden onlangs nog prima halfjaar-
cijfers. Maar er wordt wel volop gespeculeerd over een geleidelijke neergang. 'Duitse autofabrikanten staan voor zware tijden', kopte weekblad Der Spiegel deze week. 'Negeren? Samenwerken? Imiteren? De Duitse producenten zoeken koortsachtig naar een manier om met de nieuwe concurrentie om te gaan', schreef zakenkrant Handelsblatt.

De ironie is dat Duitse autofabrikanten zelf jarenlang hebben geprofiteerd van de snel groeiende Chinese automarkt. De drie grote Duitse merken boeken nog altijd 40 procent van hun omzet daar.
Maar de overgang naar elektrische auto's zet de markt in Europa op zijn kop en de Duitsers dreigen een koekje van eigen deeg te krijgen. Want over twaalf jaar mogen in de Europese Unie geen nieuwe brandstofauto's meer worden verkocht. En de Chinese fabrikanten lijken daar vlotter op in te spelen dan hun Duitse tegenhangers. In China zelf moet over twee jaar een vijfde van de verkochte auto's elektrisch zijn.
De Duitse ingenieurs kijken geregeld met open mond naar de snelheid waarmee Chinese nieuwkomers opkomen. Zo bestaat het Chinese HiPhi pas vier jaar, maar het bedrijf verkoopt zijn luxe-auto's nu al in Duitsland.


https://krant.trouw.nl/titles/trouw/832 ... 90524/14/5
In dit artikel ontbreekt iets en dat is niet zo verwonderlijks: het subsidiepotje voor de elektrische personenauto's raakt niet leeg en dat is logisch want infrastructure problemen en veel te weinig laadpalen. Het is altijd zo geweest dat het westen achterhobbele op wat er in Azië gebeurt, denk maar aan de hybride.
En wie garandeert mij dat die Chinese automerken die als paddestoelen uit de grond springen betrouwbaar zijn?

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

D66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: za sep 09, 2023 3:21 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:26 pm
Berichten: 8304
Berichten: Intopic
Raya schreef:
Lies schreef:
Ik probeer mij altijd te verplaatsen in zo'n situatie. Stel je hebt zo'n bedrag met veel nullen en je kijkt naar de wispelturigheid van de tegenwoordige politiek, waarin durf je dan te investeren? In Limburg moet de pijpleiding door tien gemeenten en drie natuurgebieden en bij het laatste zie ik een deel van de samenleving zich al vastplakken aan een boom.

Investeerders ontbreken voor ondergrondse pijpleidingen gevaarlijke stoffen
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/248973 ... ke-stoffen

Bedrijven zien wel brood in de gelijkstroomkabel (Tennet) en de leidingen voor waterstof, aardgas en CO2 (Shell, het Duitse energiebedrijf OGE, chemiebedrijf BASF en Gasunie). Maar rond de 'veiligheidsbuizen' voor lpg, propeen en ammoniak blijft het vooralsnog stil.

Gezien de miljardeninvesteringen die de aanleg kost zullen afnemers al snel tientallen miljoenen per jaar moeten ophoesten. En al gaat het in Limburg om gevestigde kapitaalkrachtige multinationals, de ondernemersrisico's om zich voor decennia financieel vast te leggen zijn groot. "We weten niet hoe de economie er over dertig jaar uitziet, of welke alternatieve stoffen er dan beschikbaar zijn", zegt Loek Radix, directeur van chemische bedrijventerrein Chemelot.

'Private aangelegenheid'
Ondergronds vervoer van lpg, propeen en ammoniak mag dan veiliger zijn, de winstgevendheid hiervan is nog onzeker, mede omdat ook de Duitse industrie zich niet definitief aan de Delta Rhine Corridor heeft verbonden.

Veiligheid is ook een maatschappelijk belang, zegt Radix. De overheid zal dan ook garant moeten staan voor de financiële risico's, vindt hij. Anders zouden de bedrijven kunnen kiezen voor de Antwerpse haven, dat ook buisleidingen naar Limburg en het Ruhrgebied aan wil leggen.



Het is de onzekerheid in dit land waardoor bedrijven geen financiële risico's durven te nemen.

Wat betreft de transities waarin we nu zitten loopt het bij onze buren in het gevecht Antwerpen/Rotterdam ook niet op rolletjes:

Vlaamse Regering zet plan pijpleidingtraject op pauze, maar Diests actiecomité blijft waakzaam
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/01/23 ... 20waakzaam.

Over de plannen voor de pijpleiding kreeg de Vlaamse Overheid 55 adviezen, 4.300 inspraakreacties en verschillende petities, waarvan één met 6.000 handtekeningen. Nu worden de plannen effectief tijdelijk stopgezet.

De actievoerders maakten zich onder andere zorgen om de impact op de omliggende woningen en gebouwen. Veel mensen reageerden ook met bedenkingen over de klimaat- en energiedoelstellingen. Het actiecomité maakte zich vooral zorgen over de effecten op natuur- en bosgebieden, landbouw, landschap en erfgoed en over de voorgestelde tracés. Het planteam organiseerde daarom rondetafelgesprekken en overlegde met experts uit de administratie, academische wereld en het middenveld. Op basis daarvan beslist de Vlaamse Regering nu om het lopende gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voor de leidingstraat Antwerpen-Albertkanaal-Ruhr formeel stop te zetten.




Of je nu drie buizen in een goot legt of zes, het duurste werk, het graven, is voor die drie extra al gedaan, dus gaat dat mee tegen de prijs van de buizen.
Dat de overheid moet opdraaien voor de kosten van veiligheid is belachelijk.
De overheid dient de eisen te stellen aan bedrijven om de veiligheid te waarborgen.
Per trein is de waarborg er niet, dus mag de overheid het vervoer per trein verbieden, en dan moeten de bedrijven wel.
Als het om rulings gaat, weten die bedrijven onze overheid ook te vinden. Dat ze nu duiken voor de kosten van veiligheid van de burgers, welke zij zelf in gevaar brengen met transport van gevaarlijke stoffen voor hun eigen financieel gewin, is een schande.
Het gaat om de lpg, propeen en ammoniak pijp waarover de bedrijven zekerheid willen. De waterstofpijp i.v.m. maatschappelijke baten steunt de overheid wel.

Dit gedoe om die ene pijp doet mij denken aan de Betuwelijn. Ik heb zo'n vermoeden dat de bedrijven er niet alleen voor willen staan om 30 tot 50 jaar lang miljoenen bij te moeten leggen door onderstaande onzekerheid. Een overheid zonder visie, zonder vertrouwen, geen zekerheid biedend en de emotie regeert zorgt er al voor dat burgers ook alles zwart op wit genoteerd willen zien voordat ze ergens weer instappen.

Ondergronds vervoer van lpg, propeen en ammoniak mag dan veiliger zijn, de winstgevendheid hiervan is nog onzeker, mede omdat ook de Duitse industrie zich niet definitief aan de Delta Rhine Corridor heeft verbonden.

(...)

En al gaat het in Limburg om gevestigde kapitaalkrachtige multinationals, de ondernemersrisico's om zich voor decennia financieel vast te leggen zijn groot. "We weten niet hoe de economie er over dertig jaar uitziet, of welke alternatieve stoffen er dan beschikbaar zijn".



Kedeng, kedeng, de Betuwelijn trekt een spoor van onrust door de Achterhoek en Twente
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... e~v479064/

DE BETUWEROUTE, EEN GESCHIEDENIS VAN ONRUST

De Betuweroute, het grootste infrastructurele project dat de Rijksoverheid ooit ondernam, wordt door velen gezien als een nationaal trauma. Na een slopend besluitvormingsproces vanaf 1990 en onder felle weerstand vanuit de samenleving werd in 2007, met een budgetoverschrijding van 3,6 miljard euro (omgerekend vanuit guldens werd 1,1 miljard euro 4,7 miljard) en jaren later dan gepland, de goederenspoorlijn opgeleverd. 160 kilometer lang, van de Rotterdamse Maasvlakte tot de Duitse grens bij Zevenaar. Primair bedoeld om de Rotterdamse haven een directe verbinding te geven naar het Ruhrgebied. Maar met zo’n 100 treinen per dag wordt de volle capaciteit – ongeveer het dubbele – niet gehaald en moet de overheid jaarlijks tientallen miljoenen bijleggen voor de exploitatie. Na aanvankelijk veel technisch malheur komt de lage bezetting nu vooral doordat Duitsland nog altijd de afspraken niet is nagekomen. De beloofde spoorverbreding na de grensovergang had al in 2003 klaar moeten zijn, maar is vermoedelijk pas tegen 2028 gereed. Het Havenbedrijf Rotterdam ziet de Betuweroute wel als een succes. De grofweg 45 miljard euro die de haven aan waarde toevoegt aan de Nederlandse economie is volgens het bedrijf mede te danken aan de goederenspoorlijn.



Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: za sep 09, 2023 4:00 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 35303
Berichten: Intopic
Lies schreef:
Raya schreef:
Lies schreef:
Ik probeer mij altijd te verplaatsen in zo'n situatie. Stel je hebt zo'n bedrag met veel nullen en je kijkt naar de wispelturigheid van de tegenwoordige politiek, waarin durf je dan te investeren? In Limburg moet de pijpleiding door tien gemeenten en drie natuurgebieden en bij het laatste zie ik een deel van de samenleving zich al vastplakken aan een boom.

Investeerders ontbreken voor ondergrondse pijpleidingen gevaarlijke stoffen
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/248973 ... ke-stoffen

Bedrijven zien wel brood in de gelijkstroomkabel (Tennet) en de leidingen voor waterstof, aardgas en CO2 (Shell, het Duitse energiebedrijf OGE, chemiebedrijf BASF en Gasunie). Maar rond de 'veiligheidsbuizen' voor lpg, propeen en ammoniak blijft het vooralsnog stil.

Gezien de miljardeninvesteringen die de aanleg kost zullen afnemers al snel tientallen miljoenen per jaar moeten ophoesten. En al gaat het in Limburg om gevestigde kapitaalkrachtige multinationals, de ondernemersrisico's om zich voor decennia financieel vast te leggen zijn groot. "We weten niet hoe de economie er over dertig jaar uitziet, of welke alternatieve stoffen er dan beschikbaar zijn", zegt Loek Radix, directeur van chemische bedrijventerrein Chemelot.

'Private aangelegenheid'
Ondergronds vervoer van lpg, propeen en ammoniak mag dan veiliger zijn, de winstgevendheid hiervan is nog onzeker, mede omdat ook de Duitse industrie zich niet definitief aan de Delta Rhine Corridor heeft verbonden.

Veiligheid is ook een maatschappelijk belang, zegt Radix. De overheid zal dan ook garant moeten staan voor de financiële risico's, vindt hij. Anders zouden de bedrijven kunnen kiezen voor de Antwerpse haven, dat ook buisleidingen naar Limburg en het Ruhrgebied aan wil leggen.



Het is de onzekerheid in dit land waardoor bedrijven geen financiële risico's durven te nemen.

Wat betreft de transities waarin we nu zitten loopt het bij onze buren in het gevecht Antwerpen/Rotterdam ook niet op rolletjes:

Vlaamse Regering zet plan pijpleidingtraject op pauze, maar Diests actiecomité blijft waakzaam
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/01/23 ... 20waakzaam.

Over de plannen voor de pijpleiding kreeg de Vlaamse Overheid 55 adviezen, 4.300 inspraakreacties en verschillende petities, waarvan één met 6.000 handtekeningen. Nu worden de plannen effectief tijdelijk stopgezet.

De actievoerders maakten zich onder andere zorgen om de impact op de omliggende woningen en gebouwen. Veel mensen reageerden ook met bedenkingen over de klimaat- en energiedoelstellingen. Het actiecomité maakte zich vooral zorgen over de effecten op natuur- en bosgebieden, landbouw, landschap en erfgoed en over de voorgestelde tracés. Het planteam organiseerde daarom rondetafelgesprekken en overlegde met experts uit de administratie, academische wereld en het middenveld. Op basis daarvan beslist de Vlaamse Regering nu om het lopende gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voor de leidingstraat Antwerpen-Albertkanaal-Ruhr formeel stop te zetten.




Of je nu drie buizen in een goot legt of zes, het duurste werk, het graven, is voor die drie extra al gedaan, dus gaat dat mee tegen de prijs van de buizen.
Dat de overheid moet opdraaien voor de kosten van veiligheid is belachelijk.
De overheid dient de eisen te stellen aan bedrijven om de veiligheid te waarborgen.
Per trein is de waarborg er niet, dus mag de overheid het vervoer per trein verbieden, en dan moeten de bedrijven wel.
Als het om rulings gaat, weten die bedrijven onze overheid ook te vinden. Dat ze nu duiken voor de kosten van veiligheid van de burgers, welke zij zelf in gevaar brengen met transport van gevaarlijke stoffen voor hun eigen financieel gewin, is een schande.
Het gaat om de lpg, propeen en ammoniak pijp waarover de bedrijven zekerheid willen. De waterstofpijp i.v.m. maatschappelijke baten steunt de overheid wel.

Dit gedoe om die ene pijp doet mij denken aan de Betuwelijn. Ik heb zo'n vermoeden dat de bedrijven er niet alleen voor willen staan om 30 tot 50 jaar lang miljoenen bij te moeten leggen door onderstaande onzekerheid. Een overheid zonder visie, zonder vertrouwen, geen zekerheid biedend en de emotie regeert zorgt er al voor dat burgers ook alles zwart op wit genoteerd willen zien voordat ze ergens weer instappen.

Ondergronds vervoer van lpg, propeen en ammoniak mag dan veiliger zijn, de winstgevendheid hiervan is nog onzeker, mede omdat ook de Duitse industrie zich niet definitief aan de Delta Rhine Corridor heeft verbonden.

(...)

En al gaat het in Limburg om gevestigde kapitaalkrachtige multinationals, de ondernemersrisico's om zich voor decennia financieel vast te leggen zijn groot. "We weten niet hoe de economie er over dertig jaar uitziet, of welke alternatieve stoffen er dan beschikbaar zijn".



Kedeng, kedeng, de Betuwelijn trekt een spoor van onrust door de Achterhoek en Twente
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... e~v479064/

DE BETUWEROUTE, EEN GESCHIEDENIS VAN ONRUST

De Betuweroute, het grootste infrastructurele project dat de Rijksoverheid ooit ondernam, wordt door velen gezien als een nationaal trauma. Na een slopend besluitvormingsproces vanaf 1990 en onder felle weerstand vanuit de samenleving werd in 2007, met een budgetoverschrijding van 3,6 miljard euro (omgerekend vanuit guldens werd 1,1 miljard euro 4,7 miljard) en jaren later dan gepland, de goederenspoorlijn opgeleverd. 160 kilometer lang, van de Rotterdamse Maasvlakte tot de Duitse grens bij Zevenaar. Primair bedoeld om de Rotterdamse haven een directe verbinding te geven naar het Ruhrgebied. Maar met zo’n 100 treinen per dag wordt de volle capaciteit – ongeveer het dubbele – niet gehaald en moet de overheid jaarlijks tientallen miljoenen bijleggen voor de exploitatie. Na aanvankelijk veel technisch malheur komt de lage bezetting nu vooral doordat Duitsland nog altijd de afspraken niet is nagekomen. De beloofde spoorverbreding na de grensovergang had al in 2003 klaar moeten zijn, maar is vermoedelijk pas tegen 2028 gereed. Het Havenbedrijf Rotterdam ziet de Betuweroute wel als een succes. De grofweg 45 miljard euro die de haven aan waarde toevoegt aan de Nederlandse economie is volgens het bedrijf mede te danken aan de goederenspoorlijn.

De investeerders willen alleen de lusten zonder risico's. De grootste toevoeging aan waarde komt niet door de Betuwelijn, dat is geleuter. Nee, dat komt doordat tegen spotprijzen grond ter beschikking wordt gesteld tegen uiterst lange looptijden, bijvoorbeeld 100 jaar.

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

D66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: za sep 09, 2023 4:16 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 13, 2014 7:40 pm
Berichten: 4397
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Lies schreef:
Raya schreef:


Of je nu drie buizen in een goot legt of zes, het duurste werk, het graven, is voor die drie extra al gedaan, dus gaat dat mee tegen de prijs van de buizen.
Dat de overheid moet opdraaien voor de kosten van veiligheid is belachelijk.
De overheid dient de eisen te stellen aan bedrijven om de veiligheid te waarborgen.
Per trein is de waarborg er niet, dus mag de overheid het vervoer per trein verbieden, en dan moeten de bedrijven wel.
Als het om rulings gaat, weten die bedrijven onze overheid ook te vinden. Dat ze nu duiken voor de kosten van veiligheid van de burgers, welke zij zelf in gevaar brengen met transport van gevaarlijke stoffen voor hun eigen financieel gewin, is een schande.
Het gaat om de lpg, propeen en ammoniak pijp waarover de bedrijven zekerheid willen. De waterstofpijp i.v.m. maatschappelijke baten steunt de overheid wel.

Dit gedoe om die ene pijp doet mij denken aan de Betuwelijn. Ik heb zo'n vermoeden dat de bedrijven er niet alleen voor willen staan om 30 tot 50 jaar lang miljoenen bij te moeten leggen door onderstaande onzekerheid. Een overheid zonder visie, zonder vertrouwen, geen zekerheid biedend en de emotie regeert zorgt er al voor dat burgers ook alles zwart op wit genoteerd willen zien voordat ze ergens weer instappen.

Ondergronds vervoer van lpg, propeen en ammoniak mag dan veiliger zijn, de winstgevendheid hiervan is nog onzeker, mede omdat ook de Duitse industrie zich niet definitief aan de Delta Rhine Corridor heeft verbonden.

(...)

En al gaat het in Limburg om gevestigde kapitaalkrachtige multinationals, de ondernemersrisico's om zich voor decennia financieel vast te leggen zijn groot. "We weten niet hoe de economie er over dertig jaar uitziet, of welke alternatieve stoffen er dan beschikbaar zijn".



Kedeng, kedeng, de Betuwelijn trekt een spoor van onrust door de Achterhoek en Twente
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... e~v479064/

DE BETUWEROUTE, EEN GESCHIEDENIS VAN ONRUST

De Betuweroute, het grootste infrastructurele project dat de Rijksoverheid ooit ondernam, wordt door velen gezien als een nationaal trauma. Na een slopend besluitvormingsproces vanaf 1990 en onder felle weerstand vanuit de samenleving werd in 2007, met een budgetoverschrijding van 3,6 miljard euro (omgerekend vanuit guldens werd 1,1 miljard euro 4,7 miljard) en jaren later dan gepland, de goederenspoorlijn opgeleverd. 160 kilometer lang, van de Rotterdamse Maasvlakte tot de Duitse grens bij Zevenaar. Primair bedoeld om de Rotterdamse haven een directe verbinding te geven naar het Ruhrgebied. Maar met zo’n 100 treinen per dag wordt de volle capaciteit – ongeveer het dubbele – niet gehaald en moet de overheid jaarlijks tientallen miljoenen bijleggen voor de exploitatie. Na aanvankelijk veel technisch malheur komt de lage bezetting nu vooral doordat Duitsland nog altijd de afspraken niet is nagekomen. De beloofde spoorverbreding na de grensovergang had al in 2003 klaar moeten zijn, maar is vermoedelijk pas tegen 2028 gereed. Het Havenbedrijf Rotterdam ziet de Betuweroute wel als een succes. De grofweg 45 miljard euro die de haven aan waarde toevoegt aan de Nederlandse economie is volgens het bedrijf mede te danken aan de goederenspoorlijn.

De investeerders willen alleen de lusten zonder risico's. De grootste toevoeging aan waarde komt niet door de Betuwelijn, dat is geleuter. Nee, dat komt doordat tegen spotprijzen grond ter beschikking wordt gesteld tegen uiterst lange looptijden, bijvoorbeeld 100 jaar.

Investeerders zijn bereid meer risico te nemen als er een grotere rentabiliteit bereikt wordt met het betrokken vermogen. Zo'n pijplijnproject heeft een groot afbreukrisico. De pijplijnen gaan langs bewoonde gebieden en langs natuurgebieden, waar bewoners en belangenorganizaties de mogelijkheid hebben het project te vertragen of zelfs tegen te houden.

Zo'n pijplijn moet verder concurreren met transport over rail en over de weg en kan daarmee nooit de enorme winsten maken die een dergelijke risicovolle investering vereist. Als we toch per se zo'n pijplijn willen dan zal de overheid bepaalde garanties moeten afgeven om investeringen aan te trekken.

_________________
Als een regenboog propaganda is voor LHBT+, dan zijn de paralympics propaganda voor het kwijtraken van ledematen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: za sep 09, 2023 5:46 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 70442
Berichten: Intopic
ezel schreef:
Biertje schreef:
Lies schreef:
Het gaat om de lpg, propeen en ammoniak pijp waarover de bedrijven zekerheid willen. De waterstofpijp i.v.m. maatschappelijke baten steunt de overheid wel.

Dit gedoe om die ene pijp doet mij denken aan de Betuwelijn. Ik heb zo'n vermoeden dat de bedrijven er niet alleen voor willen staan om 30 tot 50 jaar lang miljoenen bij te moeten leggen door onderstaande onzekerheid. Een overheid zonder visie, zonder vertrouwen, geen zekerheid biedend en de emotie regeert zorgt er al voor dat burgers ook alles zwart op wit genoteerd willen zien voordat ze ergens weer instappen.

Ondergronds vervoer van lpg, propeen en ammoniak mag dan veiliger zijn, de winstgevendheid hiervan is nog onzeker, mede omdat ook de Duitse industrie zich niet definitief aan de Delta Rhine Corridor heeft verbonden.

(...)

En al gaat het in Limburg om gevestigde kapitaalkrachtige multinationals, de ondernemersrisico's om zich voor decennia financieel vast te leggen zijn groot. "We weten niet hoe de economie er over dertig jaar uitziet, of welke alternatieve stoffen er dan beschikbaar zijn".



Kedeng, kedeng, de Betuwelijn trekt een spoor van onrust door de Achterhoek en Twente
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... e~v479064/

DE BETUWEROUTE, EEN GESCHIEDENIS VAN ONRUST

De Betuweroute, het grootste infrastructurele project dat de Rijksoverheid ooit ondernam, wordt door velen gezien als een nationaal trauma. Na een slopend besluitvormingsproces vanaf 1990 en onder felle weerstand vanuit de samenleving werd in 2007, met een budgetoverschrijding van 3,6 miljard euro (omgerekend vanuit guldens werd 1,1 miljard euro 4,7 miljard) en jaren later dan gepland, de goederenspoorlijn opgeleverd. 160 kilometer lang, van de Rotterdamse Maasvlakte tot de Duitse grens bij Zevenaar. Primair bedoeld om de Rotterdamse haven een directe verbinding te geven naar het Ruhrgebied. Maar met zo’n 100 treinen per dag wordt de volle capaciteit – ongeveer het dubbele – niet gehaald en moet de overheid jaarlijks tientallen miljoenen bijleggen voor de exploitatie. Na aanvankelijk veel technisch malheur komt de lage bezetting nu vooral doordat Duitsland nog altijd de afspraken niet is nagekomen. De beloofde spoorverbreding na de grensovergang had al in 2003 klaar moeten zijn, maar is vermoedelijk pas tegen 2028 gereed. Het Havenbedrijf Rotterdam ziet de Betuweroute wel als een succes. De grofweg 45 miljard euro die de haven aan waarde toevoegt aan de Nederlandse economie is volgens het bedrijf mede te danken aan de goederenspoorlijn.

De investeerders willen alleen de lusten zonder risico's. De grootste toevoeging aan waarde komt niet door de Betuwelijn, dat is geleuter. Nee, dat komt doordat tegen spotprijzen grond ter beschikking wordt gesteld tegen uiterst lange looptijden, bijvoorbeeld 100 jaar.

Investeerders zijn bereid meer risico te nemen als er een grotere rentabiliteit bereikt wordt met het betrokken vermogen. Zo'n pijplijnproject heeft een groot afbreukrisico. De pijplijnen gaan langs bewoonde gebieden en langs natuurgebieden, waar bewoners en belangenorganizaties de mogelijkheid hebben het project te vertragen of zelfs tegen te houden.

Zo'n pijplijn moet verder concurreren met transport over rail en over de weg en kan daarmee nooit de enorme winsten maken die een dergelijke risicovolle investering vereist. Als we toch per se zo'n pijplijn willen dan zal de overheid bepaalde garanties moeten afgeven om investeringen aan te trekken.


Het mag geen probleem zijn eerst alle vergunningen voor ieder deel van het traject op orde te hebben, voordat er ook maar 1 schep de grond in gaat.
Dat heeft ook veel met wetgeving te maken, maar dat vereist visie, en dat ontbreekt.
Visie zou kunnen zijn, dat dergelijk transport wettelijk verplicht met de grootst mogelijke veiligheid gebeurd en daarmee voorrang krijgt in bijv. omgevingswetten, bestemmingsplannen en andere bureaucratie. Dezelfde poespas waarom het bouwen van woningen nu nagenoeg stil ligt, ondanks de gigantische woningnood. Je moet prioriteiten durven te stellen. Maar ja, zoals gezegd, dat vereist visie.

Het leeuwendeel is van de kosten is al gedekt. De rest zal worden aangelegd, dus alle vergunningen, het graven en leggen van de overige pijpen en leidingen is al rond. Het gaat in principe alleen nog om de materiaalkosten van de resterende pijpleidingen. Dat moet toch te doen zijn.
Natuurlijk kunnen we ook de NS die pijpen laten financieren middels extra subsidie en dan transportkosten in rekening laten brengen bij de bedrijven, zoals dat nu ook aan particulieren gebeurt met gas, warmte en stroom.

_________________
"En Adam sleug Eva met ne sükkerbiete veur de kont, holadié, holadió
Maar dat gef allemaal niks want wie hoalt van mekaar, holadié, ladió"


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: za sep 09, 2023 7:15 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 35303
Berichten: Intopic
ezel schreef:
Biertje schreef:
Lies schreef:
Het gaat om de lpg, propeen en ammoniak pijp waarover de bedrijven zekerheid willen. De waterstofpijp i.v.m. maatschappelijke baten steunt de overheid wel.

Dit gedoe om die ene pijp doet mij denken aan de Betuwelijn. Ik heb zo'n vermoeden dat de bedrijven er niet alleen voor willen staan om 30 tot 50 jaar lang miljoenen bij te moeten leggen door onderstaande onzekerheid. Een overheid zonder visie, zonder vertrouwen, geen zekerheid biedend en de emotie regeert zorgt er al voor dat burgers ook alles zwart op wit genoteerd willen zien voordat ze ergens weer instappen.

Ondergronds vervoer van lpg, propeen en ammoniak mag dan veiliger zijn, de winstgevendheid hiervan is nog onzeker, mede omdat ook de Duitse industrie zich niet definitief aan de Delta Rhine Corridor heeft verbonden.

(...)

En al gaat het in Limburg om gevestigde kapitaalkrachtige multinationals, de ondernemersrisico's om zich voor decennia financieel vast te leggen zijn groot. "We weten niet hoe de economie er over dertig jaar uitziet, of welke alternatieve stoffen er dan beschikbaar zijn".



Kedeng, kedeng, de Betuwelijn trekt een spoor van onrust door de Achterhoek en Twente
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... e~v479064/

DE BETUWEROUTE, EEN GESCHIEDENIS VAN ONRUST

De Betuweroute, het grootste infrastructurele project dat de Rijksoverheid ooit ondernam, wordt door velen gezien als een nationaal trauma. Na een slopend besluitvormingsproces vanaf 1990 en onder felle weerstand vanuit de samenleving werd in 2007, met een budgetoverschrijding van 3,6 miljard euro (omgerekend vanuit guldens werd 1,1 miljard euro 4,7 miljard) en jaren later dan gepland, de goederenspoorlijn opgeleverd. 160 kilometer lang, van de Rotterdamse Maasvlakte tot de Duitse grens bij Zevenaar. Primair bedoeld om de Rotterdamse haven een directe verbinding te geven naar het Ruhrgebied. Maar met zo’n 100 treinen per dag wordt de volle capaciteit – ongeveer het dubbele – niet gehaald en moet de overheid jaarlijks tientallen miljoenen bijleggen voor de exploitatie. Na aanvankelijk veel technisch malheur komt de lage bezetting nu vooral doordat Duitsland nog altijd de afspraken niet is nagekomen. De beloofde spoorverbreding na de grensovergang had al in 2003 klaar moeten zijn, maar is vermoedelijk pas tegen 2028 gereed. Het Havenbedrijf Rotterdam ziet de Betuweroute wel als een succes. De grofweg 45 miljard euro die de haven aan waarde toevoegt aan de Nederlandse economie is volgens het bedrijf mede te danken aan de goederenspoorlijn.

De investeerders willen alleen de lusten zonder risico's. De grootste toevoeging aan waarde komt niet door de Betuwelijn, dat is geleuter. Nee, dat komt doordat tegen spotprijzen grond ter beschikking wordt gesteld tegen uiterst lange looptijden, bijvoorbeeld 100 jaar.

Investeerders zijn bereid meer risico te nemen als er een grotere rentabiliteit bereikt wordt met het betrokken vermogen. Zo'n pijplijnproject heeft een groot afbreukrisico. De pijplijnen gaan langs bewoonde gebieden en langs natuurgebieden, waar bewoners en belangenorganizaties de mogelijkheid hebben het project te vertragen of zelfs tegen te houden.

Zo'n pijplijn moet verder concurreren met transport over rail en over de weg en kan daarmee nooit de enorme winsten maken die een dergelijke risicovolle investering vereist. Als we toch per se zo'n pijplijn willen dan zal de overheid bepaalde garanties moeten afgeven om investeringen aan te trekken.


Investeerders zijn daartoe helemaal niet bereid om tegen een hogere vergoeding meer risico te nemen. Zie onderstaande verhaal over COCO's en Credit Suisse

Natuurlijk zijn er risico's als je pijpleidingen met risicovolle stoffen diep aanlegt onder de grond. Maar als je vindt de risico's op de overheid moet worden afgewenteld zal je als investeerder genoegen moeten met een karige vergoeding

Waarom zijn de obligatiehouders van Credit Suisse woedend op de toezichthouder?
Foto: Thi My Lien Nguyen/Bloomberg
In het kort
De Zwitserse toezichthouder Finma wentelt de kosten van de redding van Credit Suisse af op de obligatiehouders van de bank.
Zij zien €16,1 mrd in rook opgaan en zijn woedend.
De stap van de Zwitsers zorgde maandag opnieuw voor paniek op de financiële markten.
De redding van de Zwitserse bankreus Credit Suisse zorgt voor een schok bij obligatiehandelaren. Normaal gesproken verliezen eerst aandeelhouders hun geld en dan pas de verschillende categorieën schuldpapier. Maar de Zwitserse toezichthouder Finma ontziet juist aandeelhouders en wentelt de kosten van de redding grotendeels af op een speciale categorie obligatiehouders: de houders van coco's, oftewel AT1's — zij zien €16,1 mrd in rook opgaan. Juristen voorspellen rechtszaken.

Wat zijn coco's?
Contingent convertibles, oftewel coco's, zijn na de kredietcrisis van 2008 in het leven geroepen als extra bufferkapitaal voor banken. Het doel van die hogere buffers is voorkomen dat de staat moet bijspringen. De obligaties kunnen als een bank in problemen komt worden omgezet in aandelen, of de rentevergoeding wordt tijdelijk opgeschort. Ze worden tot het kernkapitaal van de bank gerekend, wat betekent dat in geval van een faillissement eerst de aandeelhouders en dan de coco-houders naar hun geld kunnen fluiten. Omdat ze meer risico lopen dan gewone obligatiehouders biedt een coco een hogere rentevergoeding. Bij Credit Suisse leverde de coco van 2022 een coupon van 9,8% op.

Waarom zijn cocohouders bij Credit Suisse boos?
Tot zondagavond werd nog druk in coco's van Credit Suisse gehandeld, vanuit de idee dat de waarde ervan zou worden uitgekeerd. Finma besloot echter dat de coco's de rekening van de noodverkoop aan UBS zouden betalen. Aandeelhouders moeten fors afboeken op hun stukken, maar krijgen in ruil wel aandelen in UBS en dus de mogelijkheid iets terug te verdienen. De houders van de Credit Suisse-coco's of AT1 (additional tier 1 of aanvullend kernkapitaal) zijn €16,1 mrd kwijt.

Kan dit zo maar?
Bij de coco van Credit Suisse stond in de voorwaarden dat ze 'automatisch en onherroepbaar' naar nul kunnen worden afgeschreven. Dat kan als het bufferkapitaal onder een bepaalde kritische grens komt, of als de toezichthouder oordeelt dat het voortbestaan van de bank in het geding is. De meeste Europese banken, waaronder ING, kiezen voor de conversie naar aandelen. Andere, waaronder Rabobank, opteren voor een tijdelijke afwaardering. 'Blijkbaar heeft niemand de scenarioboom bij Credit Suisse goed doorgelopen', zegt een obligatie-expert op basis van anonimiteit. 'Beleggers hebben de prospectus niet goed gelezen.'

Accepteren obligatiehouders dit?
Advocaat Tim Stevens van Allen & Overy verwacht dat partijen zeker naar de rechter stappen. 'Het is geen normale transactie, zoals de toezichthouder doet voorkomen met de verkoop van aandelen. Dat blijkt al uit het feit dat de overheid een deel van het risico op zich neemt. Obligatiehouders zullen claimen dat zolang de aandelen waarde hebben, er geen reden is voor de toezichthouder om de AT1 op nul te zetten.'

Een bankbestuurder verwijst, onder voorwaarde van anonimiteit, op de zaak die beleggers van het voormalige SNS Reaal (tegenwoordig de Volksbank) nu al jaren tegen de Nederlandse staat voeren. Zij maken bezwaar tegen de onteigening. 'De toezichthouder heeft de neiging om in crisis te doen wat hij nodig vindt en daarbij de gemakkelijkste weg nemen.'

Wat betekent dit voor de markt voor coco's?
'Het is moeilijk te begrijpen dat de hiërarchie van schuldeisers hier niet wordt nageleefd', zegt een vermogensbeheerder van Axiom tegen Reuters. 'Dit is een enorme klap voor de handel in AT1', zegt Patrick Kaufman van Aquila vermogensbeheer tegen zakenblad Fortune. Een voormalige bankbestuurder denkt dat het meevalt. 'Banken zullen de komende tijd misschien wat moeite hebben om kopers voor dit schuldpapier te vinden en de rentevergoeding zal fors omhooggaan. Maar dat berekenen ze weer door aan hun klanten.'

'De markt voor coco's gaat tijdelijk op slot', meent een analist van een grote financiële instelling. Dat stelt banken voor een probleem. Zij zullen hun kapitaalbuffers op peil moeten houden door winsten toe te voegen aan de reserves, of door uitgifte van aandelen.

Wat betekent dit voor het bufferkapitaal van andere banken?
Niks, zeggen de ECB, de Europese Bankenautoriteit en de Single Resolution Board (SRB), het Europese orgaan dat omvallende financiële instellingen afwikkelt. Om de onrust in de markt te bezweren bracht het drietal maandag een statement uit. Hierin wordt benadrukt dat de toezichtinstanties het voorbeeld van de Zwitsers niet zullen volgen. 'De coco blijft een belangrijk component in de kapitaalstructuur van Europese banken', schrijven ze.

'Een belangrijk signaal naar de markt', zegt obligatie-expert Joost Beaumont van ABN Amro. 'De AT1 is een superachtergestelde lening. Die hoort pas ten onder te gaan als de aandeelhouder zijn verlies heeft genomen. Dat de Zwitsers daarvan afwijken, heeft alle alarmbellen af doen gaan in de markt.'

Toch is het niet voor het eerst dat de coco wankelt. Toen het Spaanse Banco Popular in 2017 gered moest worden door Santander, stonden niet alleen de aandeelhouders met lege handen, maar ook de obligatiehouders. Een bankrun bracht Banco Popular in liquiditeitsproblemen. Daarmee zakte hij razendsnel door zijn buffers en werden de coco's waardeloos. Het grote verschil met nu is dat Banco Popular voor €1 verkocht werd. In Credit Suisse zit nog gewoon kapitaal. 'De risico's van AT1 zijn lang genegeerd', stelt een analist. 'Wat er nu gebeurt, hangt al heel lang boven de markt. Beleggers hebben gegokt dat dit risico niet naar boven komt.'


https://fd.nl/financiele-markten/147102 ... se-woedend

https://www.lexology.com/library/detail ... 59f00f5728

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

D66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: animo, ejpd, Google [Bot], Hume, kwaaisteniet en 53 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling