Biertje schreef:
ezel schreef:
Ik geloof helemaal niet in kwade bedoelingen bij Renske Leijten in haar bewondering voor en affiniteit met Eva González Pérez, wel vind ik het getuigen van weinig professionaliteit om zo weinig afstand te houden. Maar zoals gezegd is dat geen eis die aan een kamerlid gesteld hoeft te worden. Het was echter wel goed geweest als iemand wat duidelijker was geweest dat in haar strijd tegen de belastingdienst, Eva González Pérez ook een persoonlijk belang had. Dat ze ook bezig was het straatje van het agentschap van haar man schoon te vegen. De janboel bij dat bureau is namelijk waar de problemen van die ouders ontstonden.
Als jij nergens kwade bedoelingen ziet waarom kan de overheid dan niet gewoon die 116 fiscale regelingen openbaar maken die 150 miljard bij elkaar kosten, we weten wie waar profijt van heeft en wie de lasten dragen en welke regelingen ineffectief zijn en dienen te verdwijnen? Als dat zou gebeuren hoef je zeker ook niet van ingewikkelde regelingen te maken zoals zorg, woon- en kinderopvangtoeslag die de burger maar óók Kamerleden amper kunnen doorgronden. En dan zwijg ik nog maar over zaken als BTW dat ook fraude uitlokt. Had ook veel eenvoudiger gekund waardoor letterlijk in één oopslag kan worden vastgesteld of af te dragen en te verrekenen BTW klopt maar Wilders die het tegen heeft gehouden Voorbeeld van een collega wiens partner kapper is. Als er een pot gel gebruikt wordt bij een klant is het 9% BTW ze rekenen ook 9% - vraag mij of dat echt klopt ! - als de klant deze de gehele pot koopt. Dat snapt geen hond want bij de super is het gewoon 21% Bij de garage is het weer simpel: alles 21%
https://mathijsbouman.nl/bruto-toegevoegde-waanzin/https://mathijsbouman.nl/lage-btw-en-wel-hierom-niet/Ik zeg niet dat ik nergens kwade bedoelingen zie, maar in zijn algemeenheid ga ik daar meestal niet zomaar van uit. Dat belastingambtenaren het gehele bedrag aan uitgekeerde toeslagen terugvorderden in plaats van maatwerk leveren, deden ze volgens mij niet omdat het slechte mensen zijn die de burgers zoveel mogelijk willen dwarszitten. Dat rechters de belastingdienst in het gelijk hebben gesteld in vrijwel alle zaken over dit onderwerp is volgens mij ook niet omdat alle rechters sadisten zijn die burgers armlastig willen maken.
Dat is ook wat ik media en kamer kwalijk neem. De verwachting dat dit soort kwade intenties de overhand hadden getuigt van een ongezonde dosis cynisme die het goed doet op TV, maar verder vooral een hoop kapot maakt.
Als het aan rechters had gelegen, zouden ze toch ook liever Sinterklaas zijn geweest, dan Ebanezer Scrooge.
Hoewel deze zaak voor de betrokken ouders volstrekt persoonlijk is, hoort de politiek daar niet aan mee te doen. De politiek hoort hier zakelijk mee om te gaan. Door alles zo persoonlijk te maken, als in "wie wist wat en wanneer", hebben we ons ontzegd iets te leren van deze zaak.
Wat we hadden kunnen leren is dat we voor de uitvoering van al onze ingewikkelde regelgeving die met belastingen en toeslagen te maken heeft, we een geöliede machine nodig hebben voor de verwerking van alle gegevens, maar omdat die organizatie zo'n machine is, dat we de burger er niet rechtstreeks mee in aanraking moeten brengen.
De belastingdienst moet niet de uitvoerende instantie zijn van toeslagen. Ze moet de gegevens erover wel verwerken, en bedragen overmaken, maar het contact met de burger moet er niet liggen. Dan kan die machine een machine zijn en weinig kosten. Daar is niks mis mee, maar de burger moet niet in de raderen van die machinerie terecht komen, want dan krijgen we dit soort toestanden. Leg de uitvoering van de toeslagenwetten bij sociale zaken, zodat de burgers ook bij hun gemeente een loket hebben waar ze heen kunnen gaan en waar mensen werken die de menselijke maat weten te hanteren, en die een voldoende pot geld hebben dat ze in staat zijn maatwerk te leveren waar dat nodig is.
De Belastindienst is gemaakt als betalings- en incassomachine. Punt van discussie dat overheveling naarde gemeenten niet zorgt voor verdwijning complexiteit en de gemeente niet kan zien wat het inkomen van de burger, nog even afgezien dat ze mankracht daarvoor hebben.
A. zoveel veel fiscale ineffectieve marktvertorende fiscale regelingen verdwijnen.
B. BTW wordt geharmoniseerd en fors vereenvoudigd
C Als er toch sprake moet zijn van een toeslag dan een vast bedrag per kind dat niet afhankelijk is van het inkomen, dan is dat probleem in ieder geval getackeld.