Het is nu ma sep 25, 2023 3:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#21  BerichtGeplaatst: do aug 31, 2023 2:10 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 35278
Berichten: Intopic
ezel schreef:
Raya schreef:
ezel schreef:

De reden dat rechters zo veel zaken afwezen was gelegen in de wet. Rechters kunnen niet zomaar uitspraak doen op basis van wat hen goeddunkt, ze moeten de wet volgen. Als de wet geen ruimte biedt voor coulance, door het ontbreken van een hardheidsclausule, dan kan de rechter die coulance ook niet geven.

Het probleem zat in de wet en daar is de tweede kamer verantwoordelijk voor. De kamer heeft zijn eigen stoepje vooral schoongeveegd door schuldigen te zoeken bij de rechterlijke macht en bij de ambtenarij, terwijl ze zelf de hoofdverantwoordelijken zijn voor de ontstane problemen.

De tweede kamer moet zich bezighouden met de kwaliteit van de wetgeving, en moeten vooral een stuk minder in de verontwaardigingscaroussel zitten.


Het lag niet aan de wet.

Het lag aan de vooringenomenheid van het OM, dat er van uitging dat de belastingdienst gelijk had, zelfs ondanks dat de belastingdienst niet alle documentatie verschafte. Het OM heeft daar uiteindelijk zijn excuus voor aangeboden na de Parlementaire Enquête.

Dat maakt het natuurlijk niet goed. De belastingdienst mag geen relevante informatie achterhouden en de rechter dient daar op toe te zien. Ook mag de rechter geen vooroordeel hebben. Wat altijd blijft is de onterechte ellende welke de slachtoffers hebben geleden, niet alleen door toedoen van de belastingdienst, maar ook door toedoen van de rechterlijke macht.

Het is de tweede kamer die een wet heeft aangenomen waarin geen hardheidsclausule was opgenomen, waardoor zowel de belastingdienst als de rechtelijke macht in een positie werden geplaatst om keihard beleid te voeren. Dit was door de kamer zo gewild, en na de Bulgarenaffaire zelfs aangescherpt. De kamer heeft bergen boter op het hoofd in deze zaak, maar heeft zijn straatje heel goed schoon weten te vegen door de schuld bij allerlei andere partijen neer te leggen. Bij de Parlementaire Ondervraging Kinderopvangtoeslag is zelfs de rol van de Tweede Kamer geen onderdeel van de onderzoeksopdracht.
Oké, maar de Eerste Kamer dan? Die had wel die hardheidclausule kunnen eisen alleen kon die wetsvoorstel niet terugsturen maar enkel afkeuren.

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

D66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#22  BerichtGeplaatst: do aug 31, 2023 2:13 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 35278
Berichten: Intopic
ezel schreef:
Raya schreef:
ezel schreef:

De reden dat rechters zo veel zaken afwezen was gelegen in de wet. Rechters kunnen niet zomaar uitspraak doen op basis van wat hen goeddunkt, ze moeten de wet volgen. Als de wet geen ruimte biedt voor coulance, door het ontbreken van een hardheidsclausule, dan kan de rechter die coulance ook niet geven.

Het probleem zat in de wet en daar is de tweede kamer verantwoordelijk voor. De kamer heeft zijn eigen stoepje vooral schoongeveegd door schuldigen te zoeken bij de rechterlijke macht en bij de ambtenarij, terwijl ze zelf de hoofdverantwoordelijken zijn voor de ontstane problemen.

De tweede kamer moet zich bezighouden met de kwaliteit van de wetgeving, en moeten vooral een stuk minder in de verontwaardigingscaroussel zitten.


Het lag niet aan de wet.

Het lag aan de vooringenomenheid van het OM, dat er van uitging dat de belastingdienst gelijk had, zelfs ondanks dat de belastingdienst niet alle documentatie verschafte. Het OM heeft daar uiteindelijk zijn excuus voor aangeboden na de Parlementaire Enquête.

Dat maakt het natuurlijk niet goed. De belastingdienst mag geen relevante informatie achterhouden en de rechter dient daar op toe te zien. Ook mag de rechter geen vooroordeel hebben. Wat altijd blijft is de onterechte ellende welke de slachtoffers hebben geleden, niet alleen door toedoen van de belastingdienst, maar ook door toedoen van de rechterlijke macht.

Het is de tweede kamer die een wet heeft aangenomen waarin geen hardheidsclausule was opgenomen, waardoor zowel de belastingdienst als de rechtelijke macht in een positie werden geplaatst om keihard beleid te voeren. Dit was door de kamer zo gewild, en na de Bulgarenaffaire zelfs aangescherpt. De kamer heeft bergen boter op het hoofd in deze zaak, maar heeft zijn straatje heel goed schoon weten te vegen door de schuld bij allerlei andere partijen neer te leggen. Bij de Parlementaire Ondervraging Kinderopvangtoeslag is zelfs de rol van de Tweede Kamer geen onderdeel van de onderzoeksopdracht.
Absoluut waar maar verklaart niet het zwart lakken van de dossiers. De Kamer heeft ook bergen boter op het hoofd door te stellen dat enkel fraude met uitkeringen keihard moet bestreden worden, alle andere fraudegevallen inclusief die van het Koninklijk Huis kennelijk niet en dat lijkt mij in strijd met artikel 1 van de Grondwet. Waarom zou fraude met uitkeringen asocialer zijn dan bijvoorbeeld de cumex-fraude, terwijl het laatste ons 27 miljard heeft gekost. Als er sprake is van een toeslag, uitkering, subsdidie, aftrekpost is er altijd kans op fraude maar dat wil het Parlement niet zien. Schrap al die niet effectieve fiscale regelingen en je bent er óók.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... ringen-bij

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

D66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#23  BerichtGeplaatst: do aug 31, 2023 2:27 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 13, 2014 7:40 pm
Berichten: 4397
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
ezel schreef:
Biertje schreef:
Ik vind inderdaad dat je enkel met het aan de schandpaal nagelen je het probleem niet oplost, maar de vraag is wat nou het eerste kwam: het aan de schandpaal nagelen of het weigeren - zelfs als de rechter dat bevolen heeft - om informatie te verstrekken en alles zwart te lakken vanwege het imago van de minister hoog te houden en de eigen fouten af te dekken, en de burger niet eens in beroep kan gaan bij de rechter want alles wordt afgewezen. Dat er fouten worden gemaakt is niet belangrijk -nobody is perfect -maar geef ze toe en herstel de fout want dat is het allerbelangrijkste !

Eerst kwam de vraag "wie wist wat en wanneer". Als je de kamerdebatten er op naleest begint zowel de bulgarenzaak als de toeslagenaffaire ogenblikkelijk met een zoektocht naar de schurken voordat er zelfs maar duidelijk is wat er nou precies aan de hand is.

Dat zwartlakken van documenten komt voort uit een kamervraag waarin gevraagd werd naar dossiers van de betrokkenen. Aangezien er niet één papieren dossier is van elke betrokkene en de belastingdienst ook geen personeel over heeft om die dossiers samen te stellen, zijn er uitzendkrachten ingehuurd met een werkinstructie om alle gegeven van de betrokkenen uit de computersystemen op te halen, af te drukken en af te lakken wat betrekking had op informatie over anderen dan de betrokkene. Dat is gedaan en heeft de onbevredigende mapjes opgeleverd waarover zo verontwaardigd is gedaan. Het betreffende kamerlid kreeg waar ze om gevraagd had. Dat er geen "smoking gun" in die dossiers zat is niet de schuld van de belastingdienst, maar het resultaat van verwachtingen van kamerleden dat er sprake moet zijn van corruptie.
Hoe weet je nou of er geen smoking gun in zat als alles zwartgelakt is? Als ik inlog bij het ziekenhuis waar ik kom zie ik mijn complete dossier staan zonder zwarte lak. Dat zou ook moeten zijn als ik mijn dossier bij de Belastingdienst opvraag. Als de Belastingdienst iets zwart lakt zou het niet zo moeten zijn dat de Belastingdienst zich mag vasthouden aan dossiers waar de inhoud is zwart gelakt voor de tegenpartij zodat die niets kan ondernemen tegen de Belastingdienst. Herstel van vertrouwen begint m.i. met het erkennen van gemaakte fouten en alle relevante informatie te verstrekken aan de tegenpartij als die in de clinch ligt met de Belastingdienst, zonder gebruik te maken van zwarte lak.

De belastingdienst heeft niet zo'n dossier, zoals een ziekenhuis. Je patientendossier bestaat omdat er meerdere partijen in moeten kunnen kijken: patient, ziekenhuis, huisarts.

De belastingdienst heeft diverse computersystemen waarin gegevens van clienten zijn opgeslagen, maar niet een clientendossier. Om toch gehoor te geven aan het verzoek van de kamer voor een dossier per client, heeft de belastingdienst uitzendkrachten ingehuurd met een werkinstructie om alle gegevens uit de computersystemen uit te printen, waarbij afgelakt werd waar het informatie over andere clienten betrof of medewerkers van de belastingdienst. Dat leverde van die zwarte bladzijden op. Daar heeft men ook van geleerd, voortaan wordt er bij de overheid met witte lak gewerkt in plaats van zwarte.

Wat had de belastingdienst dan moeten doen:
- de privacy van andere burgers schenden?
- de namen van ambtenaren op straat gooien zodat ze doodsbedreigingen kunnen krijgen?
- weigeren om dossiers af te geven?

Het verzoek om de dossiers kon geen goed gevolg krijgen. Het leverde een "damned if you do, damned if you don't" situatie op. En tot overmaat van ramp zat er ook geen "smoking gun" bij, waarop gehoopt werd.

_________________
Als een regenboog propaganda is voor LHBT+, dan zijn de paralympics propaganda voor het kwijtraken van ledematen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#24  BerichtGeplaatst: do aug 31, 2023 2:32 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 35278
Berichten: Intopic
ezel schreef:
Biertje schreef:
ezel schreef:

Eerst kwam de vraag "wie wist wat en wanneer". Als je de kamerdebatten er op naleest begint zowel de bulgarenzaak als de toeslagenaffaire ogenblikkelijk met een zoektocht naar de schurken voordat er zelfs maar duidelijk is wat er nou precies aan de hand is.

Dat zwartlakken van documenten komt voort uit een kamervraag waarin gevraagd werd naar dossiers van de betrokkenen. Aangezien er niet één papieren dossier is van elke betrokkene en de belastingdienst ook geen personeel over heeft om die dossiers samen te stellen, zijn er uitzendkrachten ingehuurd met een werkinstructie om alle gegeven van de betrokkenen uit de computersystemen op te halen, af te drukken en af te lakken wat betrekking had op informatie over anderen dan de betrokkene. Dat is gedaan en heeft de onbevredigende mapjes opgeleverd waarover zo verontwaardigd is gedaan. Het betreffende kamerlid kreeg waar ze om gevraagd had. Dat er geen "smoking gun" in die dossiers zat is niet de schuld van de belastingdienst, maar het resultaat van verwachtingen van kamerleden dat er sprake moet zijn van corruptie.
Hoe weet je nou of er geen smoking gun in zat als alles zwartgelakt is? Als ik inlog bij het ziekenhuis waar ik kom zie ik mijn complete dossier staan zonder zwarte lak. Dat zou ook moeten zijn als ik mijn dossier bij de Belastingdienst opvraag. Als de Belastingdienst iets zwart lakt zou het niet zo moeten zijn dat de Belastingdienst zich mag vasthouden aan dossiers waar de inhoud is zwart gelakt voor de tegenpartij zodat die niets kan ondernemen tegen de Belastingdienst. Herstel van vertrouwen begint m.i. met het erkennen van gemaakte fouten en alle relevante informatie te verstrekken aan de tegenpartij als die in de clinch ligt met de Belastingdienst, zonder gebruik te maken van zwarte lak.

De belastingdienst heeft niet zo'n dossier, zoals een ziekenhuis. Je patientendossier bestaat omdat er meerdere partijen in moeten kunnen kijken: patient, ziekenhuis, huisarts.

De belastingdienst heeft diverse computersystemen waarin gegevens van clienten zijn opgeslagen, maar niet een clientendossier. Om toch gehoor te geven aan het verzoek van de kamer voor een dossier per client, heeft de belastingdienst uitzendkrachten ingehuurd met een werkinstructie om alle gegevens uit de computersystemen uit te printen, waarbij afgelakt werd waar het informatie over andere clienten betrof of medewerkers van de belastingdienst. Dat leverde van die zwarte bladzijden op. Daar heeft men ook van geleerd, voortaan wordt er bij de overheid met witte lak gewerkt in plaats van zwarte.

Wat had de belastingdienst dan moeten doen:
- de privacy van andere burgers schenden?
- de namen van ambtenaren op straat gooien zodat ze doodsbedreigingen kunnen krijgen?
- weigeren om dossiers af te geven?

Het verzoek om de dossiers kon geen goed gevolg krijgen. Het leverde een "damned if you do, damned if you don't" situatie op. En tot overmaat van ramp zat er ook geen "smoking gun" bij, waarop gehoopt werd.
Dat je namen weglakt van medewerkers of andere personen, daar heb ik het niet over. Het gaat om de feiten of datgene wat door de Belastingdienst is geconstateerd, dat moet zichtbaar zijn en dat was het niet.

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

D66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#25  BerichtGeplaatst: do aug 31, 2023 2:59 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 13, 2014 7:40 pm
Berichten: 4397
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
ezel schreef:
Biertje schreef:
Hoe weet je nou of er geen smoking gun in zat als alles zwartgelakt is? Als ik inlog bij het ziekenhuis waar ik kom zie ik mijn complete dossier staan zonder zwarte lak. Dat zou ook moeten zijn als ik mijn dossier bij de Belastingdienst opvraag. Als de Belastingdienst iets zwart lakt zou het niet zo moeten zijn dat de Belastingdienst zich mag vasthouden aan dossiers waar de inhoud is zwart gelakt voor de tegenpartij zodat die niets kan ondernemen tegen de Belastingdienst. Herstel van vertrouwen begint m.i. met het erkennen van gemaakte fouten en alle relevante informatie te verstrekken aan de tegenpartij als die in de clinch ligt met de Belastingdienst, zonder gebruik te maken van zwarte lak.

De belastingdienst heeft niet zo'n dossier, zoals een ziekenhuis. Je patientendossier bestaat omdat er meerdere partijen in moeten kunnen kijken: patient, ziekenhuis, huisarts.

De belastingdienst heeft diverse computersystemen waarin gegevens van clienten zijn opgeslagen, maar niet een clientendossier. Om toch gehoor te geven aan het verzoek van de kamer voor een dossier per client, heeft de belastingdienst uitzendkrachten ingehuurd met een werkinstructie om alle gegevens uit de computersystemen uit te printen, waarbij afgelakt werd waar het informatie over andere clienten betrof of medewerkers van de belastingdienst. Dat leverde van die zwarte bladzijden op. Daar heeft men ook van geleerd, voortaan wordt er bij de overheid met witte lak gewerkt in plaats van zwarte.

Wat had de belastingdienst dan moeten doen:
- de privacy van andere burgers schenden?
- de namen van ambtenaren op straat gooien zodat ze doodsbedreigingen kunnen krijgen?
- weigeren om dossiers af te geven?

Het verzoek om de dossiers kon geen goed gevolg krijgen. Het leverde een "damned if you do, damned if you don't" situatie op. En tot overmaat van ramp zat er ook geen "smoking gun" bij, waarop gehoopt werd.
Dat je namen weglakt van medewerkers of andere personen, daar heb ik het niet over. Het gaat om de feiten of datgene wat door de Belastingdienst is geconstateerd, dat moet zichtbaar zijn en dat was het niet.

Er is gevraagd naar de dossiers, die zijn gegeven. Bij een aantal mensen was helemaal niks geconstateerd maar waren wel de betalingen stopgezet omdat er onregelmatigheden waren bij kinderopvangbureaus. Zo zaten er in de administratie van gastouderbureau Dadim, waar zoveel van deze zaak over gaat, opgaven waar 230 uur per maand opvang werd geclaimd voor een kind dat op school zat. De wet schrijft voor dat in zulke situatie niet tot uitkering over gegaan mag worden. Zo oordeelde de Raad van State in iedergeval tot 2017, toen ze besloot niet langer zo te oordelen.

In de gevallen waar de uitkering was stopgezet, maar waar niets was geconstateerd, waren de dossiers vooral heel leeg. Die mensen zijn inderdaad slachtoffer geworden, maar toch vooral van een draconische wet.

_________________
Als een regenboog propaganda is voor LHBT+, dan zijn de paralympics propaganda voor het kwijtraken van ledematen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#26  BerichtGeplaatst: do aug 31, 2023 3:47 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 35278
Berichten: Intopic
ezel schreef:
Biertje schreef:
ezel schreef:

De belastingdienst heeft niet zo'n dossier, zoals een ziekenhuis. Je patientendossier bestaat omdat er meerdere partijen in moeten kunnen kijken: patient, ziekenhuis, huisarts.

De belastingdienst heeft diverse computersystemen waarin gegevens van clienten zijn opgeslagen, maar niet een clientendossier. Om toch gehoor te geven aan het verzoek van de kamer voor een dossier per client, heeft de belastingdienst uitzendkrachten ingehuurd met een werkinstructie om alle gegevens uit de computersystemen uit te printen, waarbij afgelakt werd waar het informatie over andere clienten betrof of medewerkers van de belastingdienst. Dat leverde van die zwarte bladzijden op. Daar heeft men ook van geleerd, voortaan wordt er bij de overheid met witte lak gewerkt in plaats van zwarte.

Wat had de belastingdienst dan moeten doen:
- de privacy van andere burgers schenden?
- de namen van ambtenaren op straat gooien zodat ze doodsbedreigingen kunnen krijgen?
- weigeren om dossiers af te geven?

Het verzoek om de dossiers kon geen goed gevolg krijgen. Het leverde een "damned if you do, damned if you don't" situatie op. En tot overmaat van ramp zat er ook geen "smoking gun" bij, waarop gehoopt werd.
Dat je namen weglakt van medewerkers of andere personen, daar heb ik het niet over. Het gaat om de feiten of datgene wat door de Belastingdienst is geconstateerd, dat moet zichtbaar zijn en dat was het niet.

Er is gevraagd naar de dossiers, die zijn gegeven. Bij een aantal mensen was helemaal niks geconstateerd maar waren wel de betalingen stopgezet omdat er onregelmatigheden waren bij kinderopvangbureaus. Zo zaten er in de administratie van gastouderbureau Dadim, waar zoveel van deze zaak over gaat, opgaven waar 230 uur per maand opvang werd geclaimd voor een kind dat op school zat. De wet schrijft voor dat in zulke situatie niet tot uitkering over gegaan mag worden. Zo oordeelde de Raad van State in iedergeval tot 2017, toen ze besloot niet langer zo te oordelen.

In de gevallen waar de uitkering was stopgezet, maar waar niets was geconstateerd, waren de dossiers vooral heel leeg. Die mensen zijn inderdaad slachtoffer geworden, maar toch vooral van een draconische wet.
Dan nog kan de Belastingdiest dat uitleggen dat het door een wet komt. Wees eerlijk, ambtenaren die bij de Belastingdienst van de hoed en de rand weten hoe de wetgeving in elkaar zit maar dat niet aan de burger overdragen. Maar als er een muur van stilzwijgen is bij de Belastingdienst en de rest van de overheid inclusief Kamerleden, is het toch ergens logisch dat het vertrouwen in de politiek gigantisch is gedaald?

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

D66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#27  BerichtGeplaatst: do aug 31, 2023 4:11 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 13, 2014 7:40 pm
Berichten: 4397
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
ezel schreef:
Biertje schreef:
Dat je namen weglakt van medewerkers of andere personen, daar heb ik het niet over. Het gaat om de feiten of datgene wat door de Belastingdienst is geconstateerd, dat moet zichtbaar zijn en dat was het niet.

Er is gevraagd naar de dossiers, die zijn gegeven. Bij een aantal mensen was helemaal niks geconstateerd maar waren wel de betalingen stopgezet omdat er onregelmatigheden waren bij kinderopvangbureaus. Zo zaten er in de administratie van gastouderbureau Dadim, waar zoveel van deze zaak over gaat, opgaven waar 230 uur per maand opvang werd geclaimd voor een kind dat op school zat. De wet schrijft voor dat in zulke situatie niet tot uitkering over gegaan mag worden. Zo oordeelde de Raad van State in iedergeval tot 2017, toen ze besloot niet langer zo te oordelen.

In de gevallen waar de uitkering was stopgezet, maar waar niets was geconstateerd, waren de dossiers vooral heel leeg. Die mensen zijn inderdaad slachtoffer geworden, maar toch vooral van een draconische wet.
Dan nog kan de Belastingdiest dat uitleggen dat het door een wet komt. Wees eerlijk, ambtenaren die bij de Belastingdienst van de hoed en de rand weten hoe de wetgeving in elkaar zit maar dat niet aan de burger overdragen. Maar als er een muur van stilzwijgen is bij de Belastingdienst en de rest van de overheid inclusief Kamerleden, is het toch ergens logisch dat het vertrouwen in de politiek gigantisch is gedaald?

De belastingdienst is niet een orgaan dat met de buitenwereld praat, daar hebben we ministers en staatssecretarissen voor. Die hebben heus wel in de kamer geprobeerd uit te leggen dat er problemen zijn met de wet, wat op grote verontwaardiging van de kamerleden stuitte. Staatsecretaris Frans Weekers heeft bij de Bulgarenaffaire, toen er geëist werd door de kamer dat er veel harder op getreden moest worden ook gezegd dat "de goeden onder de kwaden zullen lijden". De kamer heeft daar totaal geen gehoor aan gegegeven, want er moest koste wat het kost keihard antifraude beleid gevoerd worden. Zoals ik al eerder heb gezegd, de kamer heeft in deze zaak tonnen boter op het hoofd. De media is in grote lijnen ook doodleuk achter het meest sensationele verhaal aangelopen.

Van een SP kamerlid als Renske Leijten mag verwacht worden dat ze een enorme vooringenomenheid heeft ten aanzien van de overheid, dat hoort bij haar politieke overtuiging. Dat ze advocate Eva González Pérez op een voetstuk zet is onprofessioneel, vooral omdat mevrouw Pérez niet alleen de advocate was van een hoop van de ouders, maar ook van het gastouderbureau Dadim waar tal van onregelmatigheden in de administratie waren. Mevrouw Pérez is ook de echtgenote van de eigenaar van dat gastouderbureau, en is geen belangeloze partij in het geheel. Om dan te gaan roepen dat er straten en pleinen naar deze mevrouw moeten worden vernoemd, toont aan dat er geen sprake is van sobere professionele afstand.

Dat is nog tot daar aan toe, want dat mag een kamerlid doen, professionaliteit is uiteindelijk geen eis die aan een kamerlid gesteld hoeft te worden. Dat vervolgens de pers dat klakkeloos overneemt is ook weer begrijpelijk, want het zijn sensationele verhalen en dat verkoopt. Dat vervolgens de Nederlandse bevolking het allemaal voor zoete koek slikt is ook weer heel logisch. Dat daarmee het vertrouwen in de overheid en in de politiek afneemt is volstrekt voorspelbaar.

_________________
Als een regenboog propaganda is voor LHBT+, dan zijn de paralympics propaganda voor het kwijtraken van ledematen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#28  BerichtGeplaatst: do aug 31, 2023 4:45 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 35278
Berichten: Intopic
ezel schreef:
Biertje schreef:
ezel schreef:

Er is gevraagd naar de dossiers, die zijn gegeven. Bij een aantal mensen was helemaal niks geconstateerd maar waren wel de betalingen stopgezet omdat er onregelmatigheden waren bij kinderopvangbureaus. Zo zaten er in de administratie van gastouderbureau Dadim, waar zoveel van deze zaak over gaat, opgaven waar 230 uur per maand opvang werd geclaimd voor een kind dat op school zat. De wet schrijft voor dat in zulke situatie niet tot uitkering over gegaan mag worden. Zo oordeelde de Raad van State in iedergeval tot 2017, toen ze besloot niet langer zo te oordelen.

In de gevallen waar de uitkering was stopgezet, maar waar niets was geconstateerd, waren de dossiers vooral heel leeg. Die mensen zijn inderdaad slachtoffer geworden, maar toch vooral van een draconische wet.
Dan nog kan de Belastingdiest dat uitleggen dat het door een wet komt. Wees eerlijk, ambtenaren die bij de Belastingdienst van de hoed en de rand weten hoe de wetgeving in elkaar zit maar dat niet aan de burger overdragen. Maar als er een muur van stilzwijgen is bij de Belastingdienst en de rest van de overheid inclusief Kamerleden, is het toch ergens logisch dat het vertrouwen in de politiek gigantisch is gedaald?

De belastingdienst is niet een orgaan dat met de buitenwereld praat, daar hebben we ministers en staatssecretarissen voor. Die hebben heus wel in de kamer geprobeerd uit te leggen dat er problemen zijn met de wet, wat op grote verontwaardiging van de kamerleden stuitte. Staatsecretaris Frans Weekers heeft bij de Bulgarenaffaire, toen er geëist werd door de kamer dat er veel harder op getreden moest worden ook gezegd dat "de goeden onder de kwaden zullen lijden". De kamer heeft daar totaal geen gehoor aan gegegeven, want er moest koste wat het kost keihard antifraude beleid gevoerd worden. Zoals ik al eerder heb gezegd, de kamer heeft in deze zaak tonnen boter op het hoofd. De media is in grote lijnen ook doodleuk achter het meest sensationele verhaal aangelopen.

Van een SP kamerlid als Renske Leijten mag verwacht worden dat ze een enorme vooringenomenheid heeft ten aanzien van de overheid, dat hoort bij haar politieke overtuiging. Dat ze advocate Eva González Pérez op een voetstuk zet is onprofessioneel, vooral omdat mevrouw Pérez niet alleen de advocate was van een hoop van de ouders, maar ook van het gastouderbureau Dadim waar tal van onregelmatigheden in de administratie waren. Mevrouw Pérez is ook de echtgenote van de eigenaar van dat gastouderbureau, en is geen belangeloze partij in het geheel. Om dan te gaan roepen dat er straten en pleinen naar deze mevrouw moeten worden vernoemd, toont aan dat er geen sprake is van sobere professionele afstand.

Dat is nog tot daar aan toe, want dat mag een kamerlid doen, professionaliteit is uiteindelijk geen eis die aan een kamerlid gesteld hoeft te worden. Dat vervolgens de pers dat klakkeloos overneemt is ook weer begrijpelijk, want het zijn sensationele verhalen en dat verkoopt. Dat vervolgens de Nederlandse bevolking het allemaal voor zoete koek slikt is ook weer heel logisch. Dat daarmee het vertrouwen in de overheid en in de politiek afneemt is volstrekt voorspelbaar.
Dat aan een Kamerlid geen eisen van professionaliteit of deskundigheid kan worden gesteld, snap ik want dat is eigenlijk iets wat de betreffende politieke partij zich daarin zou moeten verdiepen want die zet dat Kamerlid op de kiestlijst. Eigenlijk is het raad dat de gehele compete CV van Kamerleden buiten beeld gehouden mogen worden. Ik vind dat niet deugen.

De media neemt ook nergens verantwoordelijkheid voor . Het komische is dat MSM sociaal media vergift vindt, maar de MSM moet ook zelf eens in de spiegel kijken

Dat van die advocaat, dat wist ik echt niet. Dat is dan ook een blamage richting de onderzoekscommissie. Maar eigenlijk ben ik niet verbaasd. Ik vraag mij eigelijk steeds vaker of datgene wat de politiek besluit, echt 100% belangeloos is of dat er toch (deels) sprake is van indirecte dan wel directe (politieke) belangen. Ik heb zo mijn twijfels

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... -financien

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

D66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#29  BerichtGeplaatst: do aug 31, 2023 4:54 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 13, 2014 7:40 pm
Berichten: 4397
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
ezel schreef:
Biertje schreef:
Dan nog kan de Belastingdiest dat uitleggen dat het door een wet komt. Wees eerlijk, ambtenaren die bij de Belastingdienst van de hoed en de rand weten hoe de wetgeving in elkaar zit maar dat niet aan de burger overdragen. Maar als er een muur van stilzwijgen is bij de Belastingdienst en de rest van de overheid inclusief Kamerleden, is het toch ergens logisch dat het vertrouwen in de politiek gigantisch is gedaald?

De belastingdienst is niet een orgaan dat met de buitenwereld praat, daar hebben we ministers en staatssecretarissen voor. Die hebben heus wel in de kamer geprobeerd uit te leggen dat er problemen zijn met de wet, wat op grote verontwaardiging van de kamerleden stuitte. Staatsecretaris Frans Weekers heeft bij de Bulgarenaffaire, toen er geëist werd door de kamer dat er veel harder op getreden moest worden ook gezegd dat "de goeden onder de kwaden zullen lijden". De kamer heeft daar totaal geen gehoor aan gegegeven, want er moest koste wat het kost keihard antifraude beleid gevoerd worden. Zoals ik al eerder heb gezegd, de kamer heeft in deze zaak tonnen boter op het hoofd. De media is in grote lijnen ook doodleuk achter het meest sensationele verhaal aangelopen.

Van een SP kamerlid als Renske Leijten mag verwacht worden dat ze een enorme vooringenomenheid heeft ten aanzien van de overheid, dat hoort bij haar politieke overtuiging. Dat ze advocate Eva González Pérez op een voetstuk zet is onprofessioneel, vooral omdat mevrouw Pérez niet alleen de advocate was van een hoop van de ouders, maar ook van het gastouderbureau Dadim waar tal van onregelmatigheden in de administratie waren. Mevrouw Pérez is ook de echtgenote van de eigenaar van dat gastouderbureau, en is geen belangeloze partij in het geheel. Om dan te gaan roepen dat er straten en pleinen naar deze mevrouw moeten worden vernoemd, toont aan dat er geen sprake is van sobere professionele afstand.

Dat is nog tot daar aan toe, want dat mag een kamerlid doen, professionaliteit is uiteindelijk geen eis die aan een kamerlid gesteld hoeft te worden. Dat vervolgens de pers dat klakkeloos overneemt is ook weer begrijpelijk, want het zijn sensationele verhalen en dat verkoopt. Dat vervolgens de Nederlandse bevolking het allemaal voor zoete koek slikt is ook weer heel logisch. Dat daarmee het vertrouwen in de overheid en in de politiek afneemt is volstrekt voorspelbaar.
Dat aan een Kamerlid geen eisen van professionaliteit of deskundigheid kan worden gesteld, snap ik want dat is eigenlijk iets wat de betreffende politieke partij zich daarin zou moeten verdiepen want die zet dat Kamerlid op de kiestlijst. Eigenlijk is het raad dat de gehele compete CV van Kamerleden buiten beeld gehouden mogen worden. Ik vind dat niet deugen.

De media neemt ook nergens verantwoordelijkheid voor . Het komische is dat MSM sociaal media vergift vindt, maar de MSM moet ook zelf eens in de spiegel kijken

Dat van die advocaat, dat wist ik echt niet. Dat is dan ook een blamage richting de onderzoekscommissie. Maar eigenlijk ben ik niet verbaasd. Ik vraag mij eigelijk steeds vaker of datgene wat de politiek besluit, echt 100% belangeloos is of dat er toch (deels) sprake is van indirecte dan wel directe (politieke) belangen. Ik heb zo mijn twijfels

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... -financien

Ik geloof helemaal niet in kwade bedoelingen bij Renske Leijten in haar bewondering voor en affiniteit met Eva González Pérez, wel vind ik het getuigen van weinig professionaliteit om zo weinig afstand te houden. Maar zoals gezegd is dat geen eis die aan een kamerlid gesteld hoeft te worden. Het was echter wel goed geweest als iemand wat duidelijker was geweest dat in haar strijd tegen de belastingdienst, Eva González Pérez ook een persoonlijk belang had. Dat ze ook bezig was het straatje van het agentschap van haar man schoon te vegen. De janboel bij dat bureau is namelijk waar de problemen van die ouders ontstonden.

_________________
Als een regenboog propaganda is voor LHBT+, dan zijn de paralympics propaganda voor het kwijtraken van ledematen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#30  BerichtGeplaatst: do aug 31, 2023 5:20 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 35278
Berichten: Intopic
ezel schreef:
Biertje schreef:
ezel schreef:

De belastingdienst is niet een orgaan dat met de buitenwereld praat, daar hebben we ministers en staatssecretarissen voor. Die hebben heus wel in de kamer geprobeerd uit te leggen dat er problemen zijn met de wet, wat op grote verontwaardiging van de kamerleden stuitte. Staatsecretaris Frans Weekers heeft bij de Bulgarenaffaire, toen er geëist werd door de kamer dat er veel harder op getreden moest worden ook gezegd dat "de goeden onder de kwaden zullen lijden". De kamer heeft daar totaal geen gehoor aan gegegeven, want er moest koste wat het kost keihard antifraude beleid gevoerd worden. Zoals ik al eerder heb gezegd, de kamer heeft in deze zaak tonnen boter op het hoofd. De media is in grote lijnen ook doodleuk achter het meest sensationele verhaal aangelopen.

Van een SP kamerlid als Renske Leijten mag verwacht worden dat ze een enorme vooringenomenheid heeft ten aanzien van de overheid, dat hoort bij haar politieke overtuiging. Dat ze advocate Eva González Pérez op een voetstuk zet is onprofessioneel, vooral omdat mevrouw Pérez niet alleen de advocate was van een hoop van de ouders, maar ook van het gastouderbureau Dadim waar tal van onregelmatigheden in de administratie waren. Mevrouw Pérez is ook de echtgenote van de eigenaar van dat gastouderbureau, en is geen belangeloze partij in het geheel. Om dan te gaan roepen dat er straten en pleinen naar deze mevrouw moeten worden vernoemd, toont aan dat er geen sprake is van sobere professionele afstand.

Dat is nog tot daar aan toe, want dat mag een kamerlid doen, professionaliteit is uiteindelijk geen eis die aan een kamerlid gesteld hoeft te worden. Dat vervolgens de pers dat klakkeloos overneemt is ook weer begrijpelijk, want het zijn sensationele verhalen en dat verkoopt. Dat vervolgens de Nederlandse bevolking het allemaal voor zoete koek slikt is ook weer heel logisch. Dat daarmee het vertrouwen in de overheid en in de politiek afneemt is volstrekt voorspelbaar.
Dat aan een Kamerlid geen eisen van professionaliteit of deskundigheid kan worden gesteld, snap ik want dat is eigenlijk iets wat de betreffende politieke partij zich daarin zou moeten verdiepen want die zet dat Kamerlid op de kiestlijst. Eigenlijk is het raad dat de gehele compete CV van Kamerleden buiten beeld gehouden mogen worden. Ik vind dat niet deugen.

De media neemt ook nergens verantwoordelijkheid voor . Het komische is dat MSM sociaal media vergift vindt, maar de MSM moet ook zelf eens in de spiegel kijken

Dat van die advocaat, dat wist ik echt niet. Dat is dan ook een blamage richting de onderzoekscommissie. Maar eigenlijk ben ik niet verbaasd. Ik vraag mij eigelijk steeds vaker of datgene wat de politiek besluit, echt 100% belangeloos is of dat er toch (deels) sprake is van indirecte dan wel directe (politieke) belangen. Ik heb zo mijn twijfels

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... -financien

Ik geloof helemaal niet in kwade bedoelingen bij Renske Leijten in haar bewondering voor en affiniteit met Eva González Pérez, wel vind ik het getuigen van weinig professionaliteit om zo weinig afstand te houden. Maar zoals gezegd is dat geen eis die aan een kamerlid gesteld hoeft te worden. Het was echter wel goed geweest als iemand wat duidelijker was geweest dat in haar strijd tegen de belastingdienst, Eva González Pérez ook een persoonlijk belang had. Dat ze ook bezig was het straatje van het agentschap van haar man schoon te vegen. De janboel bij dat bureau is namelijk waar de problemen van die ouders ontstonden.
Als jij nergens kwade bedoelingen ziet waarom kan de overheid dan niet gewoon die 116 fiscale regelingen openbaar maken die 150 miljard bij elkaar kosten, we weten wie waar profijt van heeft en wie de lasten dragen en welke regelingen ineffectief zijn en dienen te verdwijnen? Als dat zou gebeuren hoef je zeker ook niet van ingewikkelde regelingen te maken zoals zorg, woon- en kinderopvangtoeslag die de burger maar óók Kamerleden amper kunnen doorgronden. En dan zwijg ik nog maar over zaken als BTW dat ook fraude uitlokt. Had ook veel eenvoudiger gekund waardoor letterlijk in één oopslag kan worden vastgesteld of af te dragen en te verrekenen BTW klopt maar Wilders die het tegen heeft gehouden Voorbeeld van een collega wiens partner kapper is. Als er een pot gel gebruikt wordt bij een klant is het 9% BTW ze rekenen ook 9% - vraag mij of dat echt klopt ! - als de klant deze de gehele pot koopt. Dat snapt geen hond want bij de super is het gewoon 21% Bij de garage is het weer simpel: alles 21%

https://mathijsbouman.nl/bruto-toegevoegde-waanzin/

https://mathijsbouman.nl/lage-btw-en-wel-hierom-niet/

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

D66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#31  BerichtGeplaatst: do aug 31, 2023 5:47 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 13, 2014 7:40 pm
Berichten: 4397
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
ezel schreef:
Biertje schreef:
Dat aan een Kamerlid geen eisen van professionaliteit of deskundigheid kan worden gesteld, snap ik want dat is eigenlijk iets wat de betreffende politieke partij zich daarin zou moeten verdiepen want die zet dat Kamerlid op de kiestlijst. Eigenlijk is het raad dat de gehele compete CV van Kamerleden buiten beeld gehouden mogen worden. Ik vind dat niet deugen.

De media neemt ook nergens verantwoordelijkheid voor . Het komische is dat MSM sociaal media vergift vindt, maar de MSM moet ook zelf eens in de spiegel kijken

Dat van die advocaat, dat wist ik echt niet. Dat is dan ook een blamage richting de onderzoekscommissie. Maar eigenlijk ben ik niet verbaasd. Ik vraag mij eigelijk steeds vaker of datgene wat de politiek besluit, echt 100% belangeloos is of dat er toch (deels) sprake is van indirecte dan wel directe (politieke) belangen. Ik heb zo mijn twijfels

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... -financien

Ik geloof helemaal niet in kwade bedoelingen bij Renske Leijten in haar bewondering voor en affiniteit met Eva González Pérez, wel vind ik het getuigen van weinig professionaliteit om zo weinig afstand te houden. Maar zoals gezegd is dat geen eis die aan een kamerlid gesteld hoeft te worden. Het was echter wel goed geweest als iemand wat duidelijker was geweest dat in haar strijd tegen de belastingdienst, Eva González Pérez ook een persoonlijk belang had. Dat ze ook bezig was het straatje van het agentschap van haar man schoon te vegen. De janboel bij dat bureau is namelijk waar de problemen van die ouders ontstonden.
Als jij nergens kwade bedoelingen ziet waarom kan de overheid dan niet gewoon die 116 fiscale regelingen openbaar maken die 150 miljard bij elkaar kosten, we weten wie waar profijt van heeft en wie de lasten dragen en welke regelingen ineffectief zijn en dienen te verdwijnen? Als dat zou gebeuren hoef je zeker ook niet van ingewikkelde regelingen te maken zoals zorg, woon- en kinderopvangtoeslag die de burger maar óók Kamerleden amper kunnen doorgronden. En dan zwijg ik nog maar over zaken als BTW dat ook fraude uitlokt. Had ook veel eenvoudiger gekund waardoor letterlijk in één oopslag kan worden vastgesteld of af te dragen en te verrekenen BTW klopt maar Wilders die het tegen heeft gehouden Voorbeeld van een collega wiens partner kapper is. Als er een pot gel gebruikt wordt bij een klant is het 9% BTW ze rekenen ook 9% - vraag mij of dat echt klopt ! - als de klant deze de gehele pot koopt. Dat snapt geen hond want bij de super is het gewoon 21% Bij de garage is het weer simpel: alles 21%

https://mathijsbouman.nl/bruto-toegevoegde-waanzin/

https://mathijsbouman.nl/lage-btw-en-wel-hierom-niet/

Ik zeg niet dat ik nergens kwade bedoelingen zie, maar in zijn algemeenheid ga ik daar meestal niet zomaar van uit. Dat belastingambtenaren het gehele bedrag aan uitgekeerde toeslagen terugvorderden in plaats van maatwerk leveren, deden ze volgens mij niet omdat het slechte mensen zijn die de burgers zoveel mogelijk willen dwarszitten. Dat rechters de belastingdienst in het gelijk hebben gesteld in vrijwel alle zaken over dit onderwerp is volgens mij ook niet omdat alle rechters sadisten zijn die burgers armlastig willen maken.

Dat is ook wat ik media en kamer kwalijk neem. De verwachting dat dit soort kwade intenties de overhand hadden getuigt van een ongezonde dosis cynisme die het goed doet op TV, maar verder vooral een hoop kapot maakt.

Als het aan rechters had gelegen, zouden ze toch ook liever Sinterklaas zijn geweest, dan Ebanezer Scrooge.

Hoewel deze zaak voor de betrokken ouders volstrekt persoonlijk is, hoort de politiek daar niet aan mee te doen. De politiek hoort hier zakelijk mee om te gaan. Door alles zo persoonlijk te maken, als in "wie wist wat en wanneer", hebben we ons ontzegd iets te leren van deze zaak.

Wat we hadden kunnen leren is dat we voor de uitvoering van al onze ingewikkelde regelgeving die met belastingen en toeslagen te maken heeft, we een geöliede machine nodig hebben voor de verwerking van alle gegevens, maar omdat die organizatie zo'n machine is, dat we de burger er niet rechtstreeks mee in aanraking moeten brengen.

De belastingdienst moet niet de uitvoerende instantie zijn van toeslagen. Ze moet de gegevens erover wel verwerken, en bedragen overmaken, maar het contact met de burger moet er niet liggen. Dan kan die machine een machine zijn en weinig kosten. Daar is niks mis mee, maar de burger moet niet in de raderen van die machinerie terecht komen, want dan krijgen we dit soort toestanden. Leg de uitvoering van de toeslagenwetten bij sociale zaken, zodat de burgers ook bij hun gemeente een loket hebben waar ze heen kunnen gaan en waar mensen werken die de menselijke maat weten te hanteren, en die een voldoende pot geld hebben dat ze in staat zijn maatwerk te leveren waar dat nodig is.

_________________
Als een regenboog propaganda is voor LHBT+, dan zijn de paralympics propaganda voor het kwijtraken van ledematen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#32  BerichtGeplaatst: do aug 31, 2023 6:28 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 13, 2014 7:40 pm
Berichten: 4397
Berichten: Intopic
Wat we ook hadden kunnen leren is om zaken als toeslagen helemaal niet individueel te maken. Laat de overheid rechtstreeks de opvangverstrekker betalen, laat de overheid de zorgverstrekker betalen, in plaats van een zorgtoeslag aan de burger. Leg het innen van de bijtellling van de leaseauto neer bij de leaseverstrekker, doe de hypotheekrenteaftrek via de hypotheekverstrekker. Van bedrijven kun je verwachten dat ze weten hoe ze met de belastingdienst moeten om gaan. Bedrijven hebben ook accountants die toezicht daarop kunnen houden. Vergroot de afstand van de burger en de overheid waar mogelijk is.

_________________
Als een regenboog propaganda is voor LHBT+, dan zijn de paralympics propaganda voor het kwijtraken van ledematen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#33  BerichtGeplaatst: do aug 31, 2023 6:42 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 35278
Berichten: Intopic
ezel schreef:
Biertje schreef:
ezel schreef:

Ik geloof helemaal niet in kwade bedoelingen bij Renske Leijten in haar bewondering voor en affiniteit met Eva González Pérez, wel vind ik het getuigen van weinig professionaliteit om zo weinig afstand te houden. Maar zoals gezegd is dat geen eis die aan een kamerlid gesteld hoeft te worden. Het was echter wel goed geweest als iemand wat duidelijker was geweest dat in haar strijd tegen de belastingdienst, Eva González Pérez ook een persoonlijk belang had. Dat ze ook bezig was het straatje van het agentschap van haar man schoon te vegen. De janboel bij dat bureau is namelijk waar de problemen van die ouders ontstonden.
Als jij nergens kwade bedoelingen ziet waarom kan de overheid dan niet gewoon die 116 fiscale regelingen openbaar maken die 150 miljard bij elkaar kosten, we weten wie waar profijt van heeft en wie de lasten dragen en welke regelingen ineffectief zijn en dienen te verdwijnen? Als dat zou gebeuren hoef je zeker ook niet van ingewikkelde regelingen te maken zoals zorg, woon- en kinderopvangtoeslag die de burger maar óók Kamerleden amper kunnen doorgronden. En dan zwijg ik nog maar over zaken als BTW dat ook fraude uitlokt. Had ook veel eenvoudiger gekund waardoor letterlijk in één oopslag kan worden vastgesteld of af te dragen en te verrekenen BTW klopt maar Wilders die het tegen heeft gehouden Voorbeeld van een collega wiens partner kapper is. Als er een pot gel gebruikt wordt bij een klant is het 9% BTW ze rekenen ook 9% - vraag mij of dat echt klopt ! - als de klant deze de gehele pot koopt. Dat snapt geen hond want bij de super is het gewoon 21% Bij de garage is het weer simpel: alles 21%

https://mathijsbouman.nl/bruto-toegevoegde-waanzin/

https://mathijsbouman.nl/lage-btw-en-wel-hierom-niet/

Ik zeg niet dat ik nergens kwade bedoelingen zie, maar in zijn algemeenheid ga ik daar meestal niet zomaar van uit. Dat belastingambtenaren het gehele bedrag aan uitgekeerde toeslagen terugvorderden in plaats van maatwerk leveren, deden ze volgens mij niet omdat het slechte mensen zijn die de burgers zoveel mogelijk willen dwarszitten. Dat rechters de belastingdienst in het gelijk hebben gesteld in vrijwel alle zaken over dit onderwerp is volgens mij ook niet omdat alle rechters sadisten zijn die burgers armlastig willen maken.

Dat is ook wat ik media en kamer kwalijk neem. De verwachting dat dit soort kwade intenties de overhand hadden getuigt van een ongezonde dosis cynisme die het goed doet op TV, maar verder vooral een hoop kapot maakt.

Als het aan rechters had gelegen, zouden ze toch ook liever Sinterklaas zijn geweest, dan Ebanezer Scrooge.

Hoewel deze zaak voor de betrokken ouders volstrekt persoonlijk is, hoort de politiek daar niet aan mee te doen. De politiek hoort hier zakelijk mee om te gaan. Door alles zo persoonlijk te maken, als in "wie wist wat en wanneer", hebben we ons ontzegd iets te leren van deze zaak.

Wat we hadden kunnen leren is dat we voor de uitvoering van al onze ingewikkelde regelgeving die met belastingen en toeslagen te maken heeft, we een geöliede machine nodig hebben voor de verwerking van alle gegevens, maar omdat die organizatie zo'n machine is, dat we de burger er niet rechtstreeks mee in aanraking moeten brengen.

De belastingdienst moet niet de uitvoerende instantie zijn van toeslagen. Ze moet de gegevens erover wel verwerken, en bedragen overmaken, maar het contact met de burger moet er niet liggen. Dan kan die machine een machine zijn en weinig kosten. Daar is niks mis mee, maar de burger moet niet in de raderen van die machinerie terecht komen, want dan krijgen we dit soort toestanden. Leg de uitvoering van de toeslagenwetten bij sociale zaken, zodat de burgers ook bij hun gemeente een loket hebben waar ze heen kunnen gaan en waar mensen werken die de menselijke maat weten te hanteren, en die een voldoende pot geld hebben dat ze in staat zijn maatwerk te leveren waar dat nodig is.
De Belastindienst is gemaakt als betalings- en incassomachine. Punt van discussie dat overheveling naarde gemeenten niet zorgt voor verdwijning complexiteit en de gemeente niet kan zien wat het inkomen van de burger, nog even afgezien dat ze mankracht daarvoor hebben.

A. zoveel veel fiscale ineffectieve marktvertorende fiscale regelingen verdwijnen.
B. BTW wordt geharmoniseerd en fors vereenvoudigd
C Als er toch sprake moet zijn van een toeslag dan een vast bedrag per kind dat niet afhankelijk is van het inkomen, dan is dat probleem in ieder geval getackeld.

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

D66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#34  BerichtGeplaatst: do aug 31, 2023 6:57 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 13, 2014 7:40 pm
Berichten: 4397
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
ezel schreef:
Biertje schreef:
Als jij nergens kwade bedoelingen ziet waarom kan de overheid dan niet gewoon die 116 fiscale regelingen openbaar maken die 150 miljard bij elkaar kosten, we weten wie waar profijt van heeft en wie de lasten dragen en welke regelingen ineffectief zijn en dienen te verdwijnen? Als dat zou gebeuren hoef je zeker ook niet van ingewikkelde regelingen te maken zoals zorg, woon- en kinderopvangtoeslag die de burger maar óók Kamerleden amper kunnen doorgronden. En dan zwijg ik nog maar over zaken als BTW dat ook fraude uitlokt. Had ook veel eenvoudiger gekund waardoor letterlijk in één oopslag kan worden vastgesteld of af te dragen en te verrekenen BTW klopt maar Wilders die het tegen heeft gehouden Voorbeeld van een collega wiens partner kapper is. Als er een pot gel gebruikt wordt bij een klant is het 9% BTW ze rekenen ook 9% - vraag mij of dat echt klopt ! - als de klant deze de gehele pot koopt. Dat snapt geen hond want bij de super is het gewoon 21% Bij de garage is het weer simpel: alles 21%

https://mathijsbouman.nl/bruto-toegevoegde-waanzin/

https://mathijsbouman.nl/lage-btw-en-wel-hierom-niet/

Ik zeg niet dat ik nergens kwade bedoelingen zie, maar in zijn algemeenheid ga ik daar meestal niet zomaar van uit. Dat belastingambtenaren het gehele bedrag aan uitgekeerde toeslagen terugvorderden in plaats van maatwerk leveren, deden ze volgens mij niet omdat het slechte mensen zijn die de burgers zoveel mogelijk willen dwarszitten. Dat rechters de belastingdienst in het gelijk hebben gesteld in vrijwel alle zaken over dit onderwerp is volgens mij ook niet omdat alle rechters sadisten zijn die burgers armlastig willen maken.

Dat is ook wat ik media en kamer kwalijk neem. De verwachting dat dit soort kwade intenties de overhand hadden getuigt van een ongezonde dosis cynisme die het goed doet op TV, maar verder vooral een hoop kapot maakt.

Als het aan rechters had gelegen, zouden ze toch ook liever Sinterklaas zijn geweest, dan Ebanezer Scrooge.

Hoewel deze zaak voor de betrokken ouders volstrekt persoonlijk is, hoort de politiek daar niet aan mee te doen. De politiek hoort hier zakelijk mee om te gaan. Door alles zo persoonlijk te maken, als in "wie wist wat en wanneer", hebben we ons ontzegd iets te leren van deze zaak.

Wat we hadden kunnen leren is dat we voor de uitvoering van al onze ingewikkelde regelgeving die met belastingen en toeslagen te maken heeft, we een geöliede machine nodig hebben voor de verwerking van alle gegevens, maar omdat die organizatie zo'n machine is, dat we de burger er niet rechtstreeks mee in aanraking moeten brengen.

De belastingdienst moet niet de uitvoerende instantie zijn van toeslagen. Ze moet de gegevens erover wel verwerken, en bedragen overmaken, maar het contact met de burger moet er niet liggen. Dan kan die machine een machine zijn en weinig kosten. Daar is niks mis mee, maar de burger moet niet in de raderen van die machinerie terecht komen, want dan krijgen we dit soort toestanden. Leg de uitvoering van de toeslagenwetten bij sociale zaken, zodat de burgers ook bij hun gemeente een loket hebben waar ze heen kunnen gaan en waar mensen werken die de menselijke maat weten te hanteren, en die een voldoende pot geld hebben dat ze in staat zijn maatwerk te leveren waar dat nodig is.
De Belastindienst is gemaakt als betalings- en incassomachine. Punt van discussie dat overheveling naarde gemeenten niet zorgt voor verdwijning complexiteit en de gemeente niet kan zien wat het inkomen van de burger, nog even afgezien dat ze mankracht daarvoor hebben.

A. zoveel veel fiscale ineffectieve marktvertorende fiscale regelingen verdwijnen.
B. BTW wordt geharmoniseerd en fors vereenvoudigd
C Als er toch sprake moet zijn van een toeslag dan een vast bedrag per kind dat niet afhankelijk is van het inkomen, dan is dat probleem in ieder geval getackeld.

Ik ben het niet oneens met punt A. Punt B heb je al eerder wat over gezegd, maar daar ben ik onvoldoende van op de hoogte om er vooralsnog iets zinnigs op te zeggen. Bij punt C zie ik dan meer geld gaan naar mensen die het niet nodig hebben of minder naar mensen die het wel nodig hebben.

Eigenlijk zijn al die toeslagen een vorm van subsidie aan bedrijven. Als de lonen zo hoog zouden zijn dat iedereen zorg en kinderopvang kan betalen, dan zijn er ook geen toeslagen nodig en kan de belasting naar beneden. Nu compenseren we werknemers die eigenlijk te weinig loon ontvangen om alle kosten van het levensonderhoud te betalen.

_________________
Als een regenboog propaganda is voor LHBT+, dan zijn de paralympics propaganda voor het kwijtraken van ledematen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#35  BerichtGeplaatst: do aug 31, 2023 7:12 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 35278
Berichten: Intopic
ezel schreef:
Biertje schreef:
ezel schreef:

Ik zeg niet dat ik nergens kwade bedoelingen zie, maar in zijn algemeenheid ga ik daar meestal niet zomaar van uit. Dat belastingambtenaren het gehele bedrag aan uitgekeerde toeslagen terugvorderden in plaats van maatwerk leveren, deden ze volgens mij niet omdat het slechte mensen zijn die de burgers zoveel mogelijk willen dwarszitten. Dat rechters de belastingdienst in het gelijk hebben gesteld in vrijwel alle zaken over dit onderwerp is volgens mij ook niet omdat alle rechters sadisten zijn die burgers armlastig willen maken.

Dat is ook wat ik media en kamer kwalijk neem. De verwachting dat dit soort kwade intenties de overhand hadden getuigt van een ongezonde dosis cynisme die het goed doet op TV, maar verder vooral een hoop kapot maakt.

Als het aan rechters had gelegen, zouden ze toch ook liever Sinterklaas zijn geweest, dan Ebanezer Scrooge.

Hoewel deze zaak voor de betrokken ouders volstrekt persoonlijk is, hoort de politiek daar niet aan mee te doen. De politiek hoort hier zakelijk mee om te gaan. Door alles zo persoonlijk te maken, als in "wie wist wat en wanneer", hebben we ons ontzegd iets te leren van deze zaak.

Wat we hadden kunnen leren is dat we voor de uitvoering van al onze ingewikkelde regelgeving die met belastingen en toeslagen te maken heeft, we een geöliede machine nodig hebben voor de verwerking van alle gegevens, maar omdat die organizatie zo'n machine is, dat we de burger er niet rechtstreeks mee in aanraking moeten brengen.

De belastingdienst moet niet de uitvoerende instantie zijn van toeslagen. Ze moet de gegevens erover wel verwerken, en bedragen overmaken, maar het contact met de burger moet er niet liggen. Dan kan die machine een machine zijn en weinig kosten. Daar is niks mis mee, maar de burger moet niet in de raderen van die machinerie terecht komen, want dan krijgen we dit soort toestanden. Leg de uitvoering van de toeslagenwetten bij sociale zaken, zodat de burgers ook bij hun gemeente een loket hebben waar ze heen kunnen gaan en waar mensen werken die de menselijke maat weten te hanteren, en die een voldoende pot geld hebben dat ze in staat zijn maatwerk te leveren waar dat nodig is.
De Belastindienst is gemaakt als betalings- en incassomachine. Punt van discussie dat overheveling naarde gemeenten niet zorgt voor verdwijning complexiteit en de gemeente niet kan zien wat het inkomen van de burger, nog even afgezien dat ze mankracht daarvoor hebben.

A. zoveel veel fiscale ineffectieve marktvertorende fiscale regelingen verdwijnen.
B. BTW wordt geharmoniseerd en fors vereenvoudigd
C Als er toch sprake moet zijn van een toeslag dan een vast bedrag per kind dat niet afhankelijk is van het inkomen, dan is dat probleem in ieder geval getackeld.

Ik ben het niet oneens met punt A. Punt B heb je al eerder wat over gezegd, maar daar ben ik onvoldoende van op de hoogte om er vooralsnog iets zinnigs op te zeggen. Bij punt C zie ik dan meer geld gaan naar mensen die het niet nodig hebben of minder naar mensen die het wel nodig hebben.

Eigenlijk zijn al die toeslagen een vorm van subsidie aan bedrijven. Als de lonen zo hoog zouden zijn dat iedereen zorg en kinderopvang kan betalen, dan zijn er ook geen toeslagen nodig en kan de belasting naar beneden. Nu compenseren we werknemers die eigenlijk te weinig loon ontvangen om alle kosten van het levensonderhoud te betalen.
Probleem is met loon dat dit dat dit geënt is op de arbeidsprestatie van de werknemer en niet inzake de kosten die hij/ zij heeft voor zijn/haar gezin en dat gezin staat ook niet in relatie tot de arbeidsprestatie. Daarnaast betaalt de werkgever al mee aan zaken als kinderopvangtoeslag en kinderbijslag. Ik snap dat die toeslagen nog een relatie kunnen hebben met de wens dat er genoeg kinderen worden geboren, al wil dat niet zeggen dat die toeslagen dat ook echt stimuleren. In Japan bijvoorbeeld is de toeslag zeer hoog en krijgen ouders te maken met extra leuke dingen en desondanks dat is vergrijzing enorm en worden er te weinig kinderen geboren.

Maar de vraag is ook of je de ouders het geld moet geven of het recht op een voucher waarmee ze hun kroost naar het kinderdagverblijf kunnen brengen. Zie ook het onderwijs, niet de ouders krijgen het geld waarmee ze hun kinderen naar het onderwijs kunnen sturen maar de school waar ze naar toe gaan krijgt dat geld.

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

D66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#36  BerichtGeplaatst: do aug 31, 2023 7:27 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 13, 2014 7:40 pm
Berichten: 4397
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
ezel schreef:
Biertje schreef:
De Belastindienst is gemaakt als betalings- en incassomachine. Punt van discussie dat overheveling naarde gemeenten niet zorgt voor verdwijning complexiteit en de gemeente niet kan zien wat het inkomen van de burger, nog even afgezien dat ze mankracht daarvoor hebben.

A. zoveel veel fiscale ineffectieve marktvertorende fiscale regelingen verdwijnen.
B. BTW wordt geharmoniseerd en fors vereenvoudigd
C Als er toch sprake moet zijn van een toeslag dan een vast bedrag per kind dat niet afhankelijk is van het inkomen, dan is dat probleem in ieder geval getackeld.

Ik ben het niet oneens met punt A. Punt B heb je al eerder wat over gezegd, maar daar ben ik onvoldoende van op de hoogte om er vooralsnog iets zinnigs op te zeggen. Bij punt C zie ik dan meer geld gaan naar mensen die het niet nodig hebben of minder naar mensen die het wel nodig hebben.

Eigenlijk zijn al die toeslagen een vorm van subsidie aan bedrijven. Als de lonen zo hoog zouden zijn dat iedereen zorg en kinderopvang kan betalen, dan zijn er ook geen toeslagen nodig en kan de belasting naar beneden. Nu compenseren we werknemers die eigenlijk te weinig loon ontvangen om alle kosten van het levensonderhoud te betalen.
Probleem is met loon dat dit dat dit geënt is op de arbeidsprestatie van de werknemer en niet inzake de kosten die hij/ zij heeft voor zijn/haar gezin en dat gezin staat ook niet in relatie tot de arbeidsprestatie. Daarnaast betaalt de werkgever al mee aan zaken als kinderopvangtoeslag en kinderbijslag. Ik snap dat die toeslagen nog een relatie kunnen hebben met de wens dat er genoeg kinderen worden geboren, al wil dat niet zeggen dat die toeslagen dat ook echt stimuleren. In Japan bijvoorbeeld is de toeslag zeer hoog en krijgen ouders te maken met extra leuke dingen en desondanks dat is vergrijzing enorm en worden er te weinig kinderen geboren.

Maar de vraag is ook of je de ouders het geld moet geven of het recht op een voucher waarmee ze hun kroost naar het kinderdagverblijf kunnen brengen. Zie ook het onderwijs, niet de ouders krijgen het geld waarmee ze hun kinderen naar het onderwijs kunnen sturen maar de school waar ze naar toe gaan krijgt dat geld.

Bij loon gaat het naast de relatie tot de arbeidsprestatie natuurlijk ook om de waardering voor het type werk. Er zijn zat mensen die net zoveel of misschien zelfs wel meer arbeidsinspanning verrichten dan ik, maar die fors minder verdienen omdat het type werk dat ze doen minder gewaardeerd wordt.

Is het wel terecht dat een hotel het personeel dat kamers schoonmaakt zo weinig mag betalen dat er toeslag geven moet worden voor kinderopvang en andere zaken, of zouden de lonen voor dat type werk gewoon omhoog moeten, zodat deze werknemers hun eigen broek volledig kunnen ophouden?

Uiteraard gelden de kosten voor de kinderopvang vooral voor een bepaalde leeftijdsgroep in de samenleving en is het uiteindelijk niet onterecht om die kosten uit te smeren.

Het is nog niet zo'n eenvoudig onderwerp/

_________________
Als een regenboog propaganda is voor LHBT+, dan zijn de paralympics propaganda voor het kwijtraken van ledematen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#37  BerichtGeplaatst: do aug 31, 2023 7:37 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 70400
Berichten: Intopic
ezel schreef:
Raya schreef:
ezel schreef:

De reden dat rechters zo veel zaken afwezen was gelegen in de wet. Rechters kunnen niet zomaar uitspraak doen op basis van wat hen goeddunkt, ze moeten de wet volgen. Als de wet geen ruimte biedt voor coulance, door het ontbreken van een hardheidsclausule, dan kan de rechter die coulance ook niet geven.

Het probleem zat in de wet en daar is de tweede kamer verantwoordelijk voor. De kamer heeft zijn eigen stoepje vooral schoongeveegd door schuldigen te zoeken bij de rechterlijke macht en bij de ambtenarij, terwijl ze zelf de hoofdverantwoordelijken zijn voor de ontstane problemen.

De tweede kamer moet zich bezighouden met de kwaliteit van de wetgeving, en moeten vooral een stuk minder in de verontwaardigingscaroussel zitten.


Het lag niet aan de wet.

Het lag aan de vooringenomenheid van het OM, dat er van uitging dat de belastingdienst gelijk had, zelfs ondanks dat de belastingdienst niet alle documentatie verschafte. Het OM heeft daar uiteindelijk zijn excuus voor aangeboden na de Parlementaire Enquête.

Dat maakt het natuurlijk niet goed. De belastingdienst mag geen relevante informatie achterhouden en de rechter dient daar op toe te zien. Ook mag de rechter geen vooroordeel hebben. Wat altijd blijft is de onterechte ellende welke de slachtoffers hebben geleden, niet alleen door toedoen van de belastingdienst, maar ook door toedoen van de rechterlijke macht.

Het is de tweede kamer die een wet heeft aangenomen waarin geen hardheidsclausule was opgenomen, waardoor zowel de belastingdienst als de rechtelijke macht in een positie werden geplaatst om keihard beleid te voeren. Dit was door de kamer zo gewild, en na de Bulgarenaffaire zelfs aangescherpt. De kamer heeft bergen boter op het hoofd in deze zaak, maar heeft zijn straatje heel goed schoon weten te vegen door de schuld bij allerlei andere partijen neer te leggen. Bij de Parlementaire Ondervraging Kinderopvangtoeslag is zelfs de rol van de Tweede Kamer geen onderdeel van de onderzoeksopdracht.


Hardheidsclausules hebben hier niets mee te maken.
Een hardheidsclausule is niets anders dan de mogelijkheid om in een uitzonderlijke situatie de hand over het hart te kunnen strijken, een uitzondering te kunnen maken.

Hier ging het om discriminatie op basis van de naam, namelijk niet-Nederlands klinkend. En wel structureel. Je had kinderopvangtoeslag aangevraagd en jouw naam of die van je partner klonk niet Nederlands, DUS WAS JE EEN FRAUDEUR, en werd je door de belastingdienst als zodanig veroordeeld, zonder ook maar enige vorm van bewijs te leveren. Dat staat geen enkele wet toe. Ook de wet om de Bulgarenfraude te voorkomen niet. En de wet stond ook niet toe dat de rechter vooringenomen de verhalen van de belastingdienst accepteerde en op basis daarvan slachtoffers veroordeelde. Geen enkele wet die dat toestaat aan rechters.

_________________
"En Adam sleug Eva met ne sükkerbiete veur de kont, holadié, holadió
Maar dat gef allemaal niks want wie hoalt van mekaar, holadié, ladió"


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#38  BerichtGeplaatst: do aug 31, 2023 7:48 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 35278
Berichten: Intopic
ezel schreef:
Biertje schreef:
ezel schreef:

Ik ben het niet oneens met punt A. Punt B heb je al eerder wat over gezegd, maar daar ben ik onvoldoende van op de hoogte om er vooralsnog iets zinnigs op te zeggen. Bij punt C zie ik dan meer geld gaan naar mensen die het niet nodig hebben of minder naar mensen die het wel nodig hebben.

Eigenlijk zijn al die toeslagen een vorm van subsidie aan bedrijven. Als de lonen zo hoog zouden zijn dat iedereen zorg en kinderopvang kan betalen, dan zijn er ook geen toeslagen nodig en kan de belasting naar beneden. Nu compenseren we werknemers die eigenlijk te weinig loon ontvangen om alle kosten van het levensonderhoud te betalen.
Probleem is met loon dat dit dat dit geënt is op de arbeidsprestatie van de werknemer en niet inzake de kosten die hij/ zij heeft voor zijn/haar gezin en dat gezin staat ook niet in relatie tot de arbeidsprestatie. Daarnaast betaalt de werkgever al mee aan zaken als kinderopvangtoeslag en kinderbijslag. Ik snap dat die toeslagen nog een relatie kunnen hebben met de wens dat er genoeg kinderen worden geboren, al wil dat niet zeggen dat die toeslagen dat ook echt stimuleren. In Japan bijvoorbeeld is de toeslag zeer hoog en krijgen ouders te maken met extra leuke dingen en desondanks dat is vergrijzing enorm en worden er te weinig kinderen geboren.

Maar de vraag is ook of je de ouders het geld moet geven of het recht op een voucher waarmee ze hun kroost naar het kinderdagverblijf kunnen brengen. Zie ook het onderwijs, niet de ouders krijgen het geld waarmee ze hun kinderen naar het onderwijs kunnen sturen maar de school waar ze naar toe gaan krijgt dat geld.

Bij loon gaat het naast de relatie tot de arbeidsprestatie natuurlijk ook om de waardering voor het type werk. Er zijn zat mensen die net zoveel of misschien zelfs wel meer arbeidsinspanning verrichten dan ik, maar die fors minder verdienen omdat het type werk dat ze doen minder gewaardeerd wordt.

Is het wel terecht dat een hotel het personeel dat kamers schoonmaakt zo weinig mag betalen dat er toeslag geven moet worden voor kinderopvang en andere zaken, of zouden de lonen voor dat type werk gewoon omhoog moeten, zodat deze werknemers hun eigen broek volledig kunnen ophouden?

Uiteraard gelden de kosten voor de kinderopvang vooral voor een bepaalde leeftijdsgroep in de samenleving en is het uiteindelijk niet onterecht om die kosten uit te smeren.

Het is nog niet zo'n eenvoudig onderwerp/
Het is geen eenvoudig onderwerp. We hebben een minimumloon en de overheid vindt dat de markt de hoogte van de lonen moet bepalen. Er is geen sprake van een gedwongen winkelnering, dat de werkgever enkel autochtonen mag aantrekken en geen buitenlandse arbeidsimmigranen. En ja, waardering is belangrijk alleen bemoeit de overheid zich daar niet mee en de vraag is of je dat altijd in loon moet vertalen en of de overheid er zich mee moet bemoeien. Want bij loon is er altijd iets onlosmakelijk mee verbonden: sociale loonheffingen en pensioen.

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

D66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#39  BerichtGeplaatst: do aug 31, 2023 8:02 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 35278
Berichten: Intopic
En nu maar hopen dat het parlement wijs wordt en dat in de eerste de beste parlementaire enquêtecommissies niet langer (ex-) Kamerleden zitten, voor je het weet schermen ze daar hun eigen gemaakte fouten af.

https://nos.nl/artikel/2488699-mark-rut ... audebeleid

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

D66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#40  BerichtGeplaatst: do aug 31, 2023 8:13 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 13, 2014 7:40 pm
Berichten: 4397
Berichten: Intopic
Raya schreef:
ezel schreef:
Raya schreef:


Het lag niet aan de wet.

Het lag aan de vooringenomenheid van het OM, dat er van uitging dat de belastingdienst gelijk had, zelfs ondanks dat de belastingdienst niet alle documentatie verschafte. Het OM heeft daar uiteindelijk zijn excuus voor aangeboden na de Parlementaire Enquête.

Dat maakt het natuurlijk niet goed. De belastingdienst mag geen relevante informatie achterhouden en de rechter dient daar op toe te zien. Ook mag de rechter geen vooroordeel hebben. Wat altijd blijft is de onterechte ellende welke de slachtoffers hebben geleden, niet alleen door toedoen van de belastingdienst, maar ook door toedoen van de rechterlijke macht.

Het is de tweede kamer die een wet heeft aangenomen waarin geen hardheidsclausule was opgenomen, waardoor zowel de belastingdienst als de rechtelijke macht in een positie werden geplaatst om keihard beleid te voeren. Dit was door de kamer zo gewild, en na de Bulgarenaffaire zelfs aangescherpt. De kamer heeft bergen boter op het hoofd in deze zaak, maar heeft zijn straatje heel goed schoon weten te vegen door de schuld bij allerlei andere partijen neer te leggen. Bij de Parlementaire Ondervraging Kinderopvangtoeslag is zelfs de rol van de Tweede Kamer geen onderdeel van de onderzoeksopdracht.


Hardheidsclausules hebben hier niets mee te maken.
Een hardheidsclausule is niets anders dan de mogelijkheid om in een uitzonderlijke situatie de hand over het hart te kunnen strijken, een uitzondering te kunnen maken.

Hier ging het om discriminatie op basis van de naam, namelijk niet-Nederlands klinkend. En wel structureel. Je had kinderopvangtoeslag aangevraagd en jouw naam of die van je partner klonk niet Nederlands, DUS WAS JE EEN FRAUDEUR, en werd je door de belastingdienst als zodanig veroordeeld, zonder ook maar enige vorm van bewijs te leveren. Dat staat geen enkele wet toe. Ook de wet om de Bulgarenfraude te voorkomen niet. En de wet stond ook niet toe dat de rechter vooringenomen de verhalen van de belastingdienst accepteerde en op basis daarvan slachtoffers veroordeelde. Geen enkele wet die dat toestaat aan rechters.


Het was juist het ontbreken van een hardheidsclausule waardoor de belastingdienst het hele toeslagbedrag ging terug vorderen. Ze hadden wettelijk geen kader om daar van af te wijken. Het was juist de bedoeling dat het een goedkoop en mechanisch proces zou zijn. Door het ontbreken van een hardheidsclause konden rechters ook niet anders dan de belastingdienst in het gelijk stellen.

Wat je beschrijft ten aanzien van discriminatie bestaat voornamelijk in je eigen hoofd.

In het rapport van de Autoriteit Persoonsgegevens staat het volgende:

Zoals vermeld in paragraaf 2.3 gebruikt Toeslagen een risico-classificatiemodel om aanvragen en wijzigingen met het hoogste risico op onjuistheden te selecteren en vervolgens aan te bieden voor een handmatige controle door een medewerker. Onderdeel van het risico-classificatiemodel wasin ieder geval sinds maart 2016 tot oktober 2018 de indicator Nederlanderschap/niet-Nederlanderschap. Zoals beschreven in paragraaf 2.2. is de nationaliteit van de aanvrager van belang bij het bepalen van de aanspraak op kinderopvangtoeslag, omdat dit een element is bij het bepalen op welke grond er sprake kan zijn van rechtmatig verblijf. Om vast te stellen of sprake was van het Nederlanderschap werd de nationaliteit van de aanvrager gebruikt. Concreet hield dat het volgende in:

Als een aanvrager van kinderopvangtoeslag de Nederlandse nationaliteit bezat, al dan niet in combinatie met een of meer dubbele nationaliteiten, werd de aanvrager in het model aangemerkt als Nederlander. De nationaliteit was in zo’n geval niet van invloed op de risicoscore en kon niet bijdragen aan de kans op extra handmatige controle door een medewerker van Toeslagen. De nationaliteit van de aanvrager droeg dus niet bij aan een extra controle in de volgende gevallen:

1. een niet-Nederlandse nationaliteit in combinatie met de Nederlandse nationaliteit;
2. de Nederlandse nationaliteit in combinatie met een niet-Nederlandse nationaliteit;
3. uitsluitend de Nederlandse nationaliteit.

Als een aanvrager van kinderopvangtoeslag niet de Nederlandse nationaliteit bezat, werd deze in het model aangemerkt als niet-Nederlander. Het hebben van een niet-Nederlandse nationaliteit was van invloed op de risicoscore, waarbij niet werd gekeken welke nationaliteit het betrof. In combinatie met scores op andere indicatoren kon dit resulteren in een hoge risicoscore en leiden tot handmatige controle door een medewerker van Toeslagen. De nationaliteit van de aanvrager droeg dus wel bij aan de kans op een extra controle in de volgende gevallen:
1. een aanvrager met een nationaliteit van een EU-Lidstaat of van Liechtenstein, Noorwegen IJsland of Zwitserland, waarbij de aanvrager is ingeschreven in een Nederlandse gemeente;
2. een aanvrager met een nationaliteit van een EU-Lidstaat of van Liechtenstein, Noorwegen IJsland of Zwitserland,, waarbij de aanvrager niet is ingeschreven in een Nederlandse gemeente;
3. een aanvrager met een nationaliteit van buiten de EU met een geldige verblijfstitel;
4. een aanvrager met een nationaliteit van buiten de EU zonder een geldige verblijfstitel.

In de situaties 1 en 3 zouden de aanvragers – de overige voorwaarden daargelaten – wél in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag, in de situaties 2 en 4 niet.

De indicator Nederlanderschap/niet Nederlanderschap gaf dus geen uitsluitsel op de vraag of een aanvrager op basis van zijn (dubbele) nationaliteit in aanmerking kwam voor kinderopvangtoeslag.

Daarbij kan immers ook relevant zijn of de aanvrager is ingeschreven in een Nederlandse gemeente of beschikt over een geldige verblijfstitel. Een objectieve indicator die méér zegt over de aanspraak op toeslag zou zijn: “bezit de Nederlandse nationaliteit, of EU-nationaliteit met inschrijving in Nederlandse gemeente, of niet EU-nationaliteit en een geldige verblijfstitel”. Een dergelijke indicator zou nauwkeuriger voorspellen of een aanvrager in aanmerking kwam voor toeslag. In dat geval was de kans kleiner dat het handelen van Toeslagen mede afhing van de nationaliteit. Zoals blijkt uit paragraaf 2.3.2 zijn dergelijke (combinatie)indicatoren nooit gebruikt in het risico-classificatiemodel. Dat betekent dat er een minder vergaande vorm van verwerking mogelijk was, namelijk door de indicator niet uitsluitend te baseren op nationaliteit. Daarom is niet voldaan aan het subsidiariteitsbeginsel en daarmee niet aan de eis van noodzakelijkheid.

3.5.3 Conclusie

De AP concludeert dat de verwerking van de nationaliteit voor de indicator Nederlanderschap/nietNederlanderschap in ieder geval vanaf maart 2016 tot oktober 2018 in het risico-classificatiemodel niet noodzakelijk was voor de uitoefening van de publieke taak die aan Toeslagen is opgedragen. Daarmee is deze verwerking in strijd met artikel 5, eerste lid, aanhef en onder a, gelezen in samenhang met artikel 6, eerste lid, van de AVG en artikel 6, gelezen in samenhang met artikel 8, van de Wbp.



De nationaliteit van de aanvrager is volgens het rapport meegenomen in de risico-classificatie waar dit niet nodig was. De kans op controle bij mensen met een dubbele nationaliteit was daarmee hoger dan bij mensen die uitsluitend de Nederlandse nationaliteit . De Autoriteit Persoonsgegevens heeft overigens alleen bewijs gevonden voor extra controles in het geval van Bulgaren in reactie op de Bulgarenaffaire. Ook dat had volgens de AP niet gemogen.

_________________
Als een regenboog propaganda is voor LHBT+, dan zijn de paralympics propaganda voor het kwijtraken van ledematen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: animo, Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 41 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling