Rightnow schreef:
De nazi-symboliek in de Oekraine, dat staat ergens voor... het is een symbolisch aspect dat verwijst naar iets anders, iets groters.
En dat is het hardvochtige handelen van velen in Oekraine tegenover hun anderstalige medemensen in de Donbass en elders, mensen met een russische achtergrond. Zoals ik ook over Israel altijd heb gevonden: je kunt mensen die zich later in de geschiedenis hebben gevestigd, niet het land uitsturen, ook niets als die oorspronkelijke vestiging bedenkelijke aspecten had.
Hoe houden verschillende culturele groepen het met elkaar uit in 1 land - dat was altijd de uitdaging in de Oekraine. Destijds bij het referendum heb ik de voorstanders van een onafhankelijk en neutraal Oekraine gesteund, Vandaag de dag denk ik dat dit aspect nog steeds onderbelicht is. Ukraine on Fire is de historische documentaire van cineast Oliver Stone over wat zich tot aan 2014 in het land afspeelde. Uiteraard is het van YouTube afgehaald en dat symboliseert OOK iets:
You Tube heeft de vrijheid van informatievoorziening afgeschaft. Heeft het een hekel aan iedereen die zelf de feiten wil beoordelen?
Ik hoorde gisteren de Hoop Scheffer zeggen dat we de Oekraïners moeten blijven steunen omdat ze zo hard willen vechten voor hun zaak. Dat is een thema dat je vaak hoort binnen het NAVO visie songfestival.
Maar dat beeld behoeft nuance. De opkomst bij oproepen om in het leger te dienen is in Oekraïne al jaren een probleem. Dat was ook precies de reden waarom men besloot om nazi vechtjassen (en later moordenaars en verkrachters uit de gevangenis) op te nemen in het leger. Nog steeds zie je beelden voorbij komen van razzia's waarin weigerachtige jeugd van dienstplichtige leeftijd met geweld wordt opgehaald. Kiev kwam dit jaar ook in de lucht met een verbod voor mannen om het land in oorlog te ontvluchten, en met een opdracht dat het maar eens afgelopen moest zijn met reservisten die weigerden buiten de thuisregio te vechten. Hmmm ... hoe zit het dan met de vechtlust van de Oekraïners?
Die reputatie komt waarschijnlijk grotendeels voort uit de hardnekkige, ideologisch gemotiveerde weerstand die Oekraïense nazi eenheden bieden in de brandhaarden waar ze ook steevast gepositioneerd worden. Azov voerde bij Marioepol een opdracht uit zoals Hitler die ook aan von Paulus beval in Stalingrad:
The 6th Army will hold its positions to the last man and the last round. Wat de Hoop Scheffer mogelijk onbewust in de Oekraïners bewondert is diezelfde
Blut und Ehre mentaliteit, aangemengd met wat
ISIS inspiratie. Zelfs Amnesty International concludeerde dat dat gepaard met een oorlogvoering met menselijke schilden en andere manieren om de bevolking onnodig in gevaar te brengen. En of we dat nou moeten blijven steunen?