Raya schreef:
Het probleem is dat je bij kiesstelsels het aantal zetels per x aantal inwoners beperkt, ondanks dat die op 10 verschillende partijen zouden stemmen. Als er maar zetels te verdelen zijn, kunnen maximaal vijf partijen een zetel krijgen, en zal de rest van de kiezers niet vertegenwoordigd zijn. Dat is geen democratie, want je maakt die helft onhoorbaar, negeert ze verder.
Je kunt beter criteria opstellen waar beleid aan moet voldoen, en dan een constitutioneel hof laten beoordelen of wet en regelgeving daar ook inderdaad aan voldoet, zodat iedereen in het land aan de beurt komt. En als dat niet zo is, dan terugverwijzen.
Hoewel ik, net als jij niet voor verandering van de kiesdrempel ben, denk ik niet dat de soep zo heet wordt gegeten als jij deze opdient. Als er een kiesdrempel zou worden ingevoerd, gaan partijen zich ook anders positioneren.
Het is inderdaad zo dat bij een kiesdrempel sommige groepen in de samenleving geen vertegenwoordiging meer hebben, dat geldt dan met name voor de SGP aanhang. Voor het overige lijkt het me mee te vallen. Het lijkt me voor PdvA/GL niet zo'n enorme klus om de standpunten van de PvdD voor een groot gedeelte over te nemen. PVV, JA21 en FvD zijn drie partijen vanwege de ego's van de partijleiders, niet omdat er nu zulke grote verschillen zijn in de standpunten. Het bestaan van CDA en NSC is ook een egokwestie.
Verhoging van de kiesdrempel haalt de angel een beetje uit de egoproblematiek die in de politiek speelt, maar dat gaat ten koste van de aanhang van de SGP en hoewel ik niets heb met die partij, vind de democraat in mij dat ze vertegenwoordiging verdienen.