baedeker schreef:
Ik wil niet vervelend doen hoor, enne ik kijk nooit SBS / de Mol / Telegraaf, nu alleen omdat jij het linkje plaatst, maar Derksen praat in dit stukje meer verstand dan ik Hume sinds 1 januari heb zien produceren.

Hmm. Waarom is uitstraling zo belangrijk en de daadjes niet? Ik zie het als een auto: mijn auto straalt totaal niet uit en zeker niet qua design want daar zijn Japanners nooit sterk in geweest. Maar wel in betrouwbaarheid
Heren van VI vol lof over Yesilgöz, maar ‘morele verplichting om alle partijen kans te geven’
‘Goede uitstraling’, ‘geen fouten’, maar ‘helaas niet lesbisch’. Aan de lofzang voor VVD-lijsttrekker Dilan Yesilgöz kwam maandag maar geen einde bij de heren van Vandaag inside. Ze grapten er zelf al over, maar in hoeverre bepalen ze de uitslag van de verkiezingen?
Waar René van der Gijp, Johan Derksen en Wilfred Genee van Vandaag inside bij de Provinciale Statenverkiezingen nog pal achter Caroline van der Plas stonden, lijkt het tij nu echt gekeerd. VVD-leider Mark Rutte kon het laatste jaar niks meer goed doen, maar zijn opvolgster Dilan Yesilgöz is de nieuwe favoriet. Al wordt ze in het programma simpelweg ‘Dilan’ genoemd. ‘Niet die achternaam met al die umlauts’, aldus Derksen. ,,Ze heeft alleen maar voordelen”, zo prees hij haar. ,,Ze is vrouw, ze is Turks, en dus heel erg aanvaardbaar voor een brede groep. Ze is helaas niet lesbisch, dat was nog beter geweest.”
Andere lijsttrekkers kregen er daarentegen wél flink van langs: Frans Timmermans (PvdA/GL) is ‘eerzuchtig en ijdel’, Rob Jetten (D66) is ‘een waardeloze politicus’ en Henri Bontenbal (CDA) ‘zit er nog niet lekker in’. Ook de BBB kwam niet ongeschonden uit de uitzending. Derksen: ,,De BBB stem je op als proteststem. Ik ken het partijprogramma geeneens.”
Bad publicity
Reken maar dat ze bij de VVD verheugd zijn dat hun nieuwe lijsttrekker zo goed ligt bij 's lands best bekeken praatprogramma. Maar ook voor andere lijsttrekkers geldt - of het nou positief of negatief is - het is vooral belangrijk dát er over je gesproken wordt, stelt spindoctor Kay van de Linde. ,,There is no such thing as bad publicity (slechte publiciteit bestaat niet, red.). Tenzij het over schandalen gaat, zijn er weinig dingen waar je echt slecht uitkomt. Kijk maar naar Geert Wilders. Er wordt veel over hem gesproken, vrijwel nooit positief, maar het motiveert wél de PVV-kiezer. Daar gaat het om.” Zowel de lofzang voor Yesilgöz als de tirade tegen Timmermans kunnen dus goed uitpakken, denkt Van de Linde.
De volgende stap voor de lijsttrekkers is wat de spindoctor betreft dan ook dat ze zelf aanschuiven aan de tafel van VI. ,,Het is daar zo ontzettend onvoorspelbaar. Als je daar goed uitkomt, win je gigantisch veel respect. Kijk bijvoorbeeld naar Mark Rutte die tot tweemaal toe Derksen en Genee onder de tafel wist te praten. Dat pakte goed uit.”
Caroline van der Plas zat vlak voor de verkiezingen ook bij Vandaag inside, en won met BBB uiteindelijk de verkiezingen. Ze wil de heren ook weer niet zo veel invloed toeschuiven. ,,We zagen ver van tevoren al dat veel mensen op ons gingen stemmen”, zegt de BBB-voorvrouw desgevraagd. ,,We zijn niet de grootste geworden enkel en alleen door VI.”
,, Ik kan ook niet ontkennen dat het wel positief is geweest voor de campagne”, aldus Van der Plas. ,,Ik kwam nog iemand tegen op de markt en die zei tegen mij: ‘Ik zag je bij Vandaag inside en heb heel lang getwijfeld, maar nu ben ik om.’”
Verantwoordelijkheid
De achterban van VI mag dan meer toegespitst zijn op BBB en VVD, Timmermans kan ook profiteren van een avondje aan de tafel. Van de Linde: ,,Dat zou alle kijkcijfers overtreffen. Timmermans is verbaal zo sterk, ik vraag me af of de mannen van VI daar tegenin kunnen. Dan staat zijn achterban op de banken: Kijk, onze Fransie staat voor onze idealen.”
,,Dat de mannen zo het Nederlandse publieke debat kunnen bepalen, brengt ook een bepaalde verantwoordelijkheid met zich mee”, waarschuwt Van de Linde. ,,Dat moeten ze ook beseffen. Vandaag inside moet dan ook alle partijen een kans geven, dat zijn ze moreel verplicht aan hun achterban, maar ook aan de Nederlandse bevolking.”
https://www.ad.nl/politiek/heren-van-vi ... ~aa0f4ad7/