ezel schreef:
Biertje schreef:
Hume schreef:
De BBB krijgt een sleutel positie in de formatie , want van deze partij hangt het af of ze over rechts gaan regeren ,met de VVD en PVV ,
of over links, met de PvdA/GL , NSC en D66.
Als er een regering is bestaat de coalitie uit minimaal 4 partijen.
Als de verkiezingsuitslag ongeveer is wat de peilingen nu aangeven vereist een coalitie met 4 partijen dat zowel VVD, PvdA/GL als NSC meedoen. De vierde partij kan dan ofwel BBB of PVV zijn. Of dat realistisch tot een coalitie kan leiden is uiteraard de vraag.
Elke andere combinatie heeft minstens 5 partijen nodig.
Het zou mij niet verbazen als er na November een formatie volgt waar na meer dan een jaar onderhandelen niks uit komt, waarbij we eind 2024 of begin 2025 opnieuw verkiezingen hebben.
Tot zo ver mijn glazen bol.

Mijn glazenbol is totaal anders.
De peilingen van nu zeggen niet zoveel.
Ik verwacht niet dat de PvdA/GL en NSC met de VVD gaan regeren.
Ik verwacht wel dat de de NSC en BBB hoog gaan scoren en toch niet de premier gaan leveren.
Dus de premier komt van de VVD of van PvdA/GL
Door de val van het kabinet heeft de VVD de middenpartijen afgestoten en een ruk naar rechts gemaakt met veel frustratie bij de coalitiepartijen
Dat maakt het daarom voor de VVD ongeloofwaardig om nu weer met middenpartijen te gaan regeren.
De PVV maakt zich al klaar voor een coalitie en dit kan alleen met de VVD
Zoals de situatie er nu uitziet kan alleen de BBB zich hierbij voegen.
De PvdA/Gl zullen niet kiezen voor een herhaling van Rutte II
Of Omtzigt zal voegen bij de VVD-PVV lijkt me onwaarschijnlijk.
Daarom afhankelijk van een uitslag die nog alle kanten op kan gaan , of er komt snel een nieuwe coalitie of er komt er geen
en dan nieuwe verkiezingen.
Een herhaling van het lange formeren van Rutte 4 wordt een ramp voor het land en voor het vertrouwen in de politiek