ezel schreef:
Hume schreef:
Lancelot schreef:
Is dat zo? Volgens mij had die antipathie van andere partijen voor de VVD vooral met Rutte te maken. Een coalitie VVD, NSC, BBB met een kleintje als SGP of CDA zou me niets verbazen.
Ik kan me niet voorstellen dat Omtzigt met de VVD gaat regeren, met de BBB zou wel kunnen.
Er zijn niet zo veel coalities mogelijk zonder VVD, als de peilingen een indicatie zijn van de uiteindelijke uitslag.
NSC+PvdA/GL+D66+BBB+CDA komt uit of 77 zetels volgens de voorspellingen bij de politieke barometer.
De vraag is echter of PvdA/GL en BBB wel samen kunnen.
Het zou wel eens uit kunnen draaien op VVD + CDA + BBB + NSC + CU die volgens de peiling op 78 zetels staan.
Dat er vijf partijen nodig zijn voor een coalitie lijkt vrij zeker. Dat betekent waarschijnlijk een formatieperiode van een jaartje of drie, gevolgd door een regering die na een half jaar er de brui aan geeft.
De BBB kan naar links en kan naar rechts ,als middenpartij een ideale positie.
Peilingen nu zeggen niet zo veel , want de lijst Omtzigt is nog niet bekend en de debatten moeten nog komen.
De VVD heeft van de gezinshereniging een breekpunt gemaakt en het kabinet laten ploffen.
Ze kunnen dat breekpunt na de verkiezingen niet laten vallen, want dat is wel erg ongeloofwaardig.
Dit betekent ook dat ze alleen met de PVV en de BBB kunnen regeren ,zo mogelijk met JA21 erbij.
De PvdA/GL , NSC ,D66, CU zullen nooit met dat breekpunt akkoord gaan.
Dus jouw coalitie is eerder een wens dan een realiteit.