Lies schreef:
kwaaisteniet schreef:
Het is een heel waagstuk van de VVD om met een van oorsprong Turkse lijsttrekster te komen. Ik meen op mijn klompen aan te voelen dat Nederland daar (nog) niet rijp voor zal blijken te zijn.
Ik vermoed dan ook dat de VVD daarmee geen groot succes zal behalen.
Maar ja, je weet het nooit.
Dat is ook afwachten, dat geldt ook voor de fusie GroenLinks/PvdA. Nederland is rijper dan je denkt en haar Turkse afkomst zal het verlies niet veroorzaken.
Ik denk dat je daar gelijk in hebt.
Toen ik een klein kind was, woonde ik op een dorp waar één Indonesische familie woonde en voor de rest alleen maar kaaskoppen. Die Indonesisiche familie werd met de nek aangekeken. Een aantal jaren later, verhuisden mijn ouders en in het dorp waar ik toen terecht kwam, werden Indonesiërs veel meer geaccepteerd. Dit werd ondermeer gedreven door de grote toename van Surinamers in de tweede helft van de 70er jaren. De Surinamers waren het nieuwe probleem, en de Indonesiërs werden meer en meer als "gewone Nederlanders" gezien. Inmiddels vormen de Surinamers geen probleem meer, want zij werden opgevolgd door de Turken, de Turken werden opgevolgd door de Marokkanen, en inmiddels wordt zelfs die groep veel meer geaccepteerd want nu vormt een amorfe collectie van asielzoekers het probleem.
De komst van Turken naar Nederland is inmiddels meer dan twee migratiegolven geleden en zijn onderdeel van de samenleving geworden. Daarom denk ik dat je gelijk hebt en dat Yesilgöz's achtergrond niet zo'n rol zal spelen. Met name de strijd tegen een volstrekt ongedefinieerde drijging als "woke", waar iedereen zijn eigen invulling aan kan geven, zal de VVD geen windeieren leggen. Het leidt ook prima af van de economische plannen van de VVD die ongetwijfeld meer geld voor de mensen die toch al veel geld hebben inhouden.