Biertje schreef:
ezel schreef:
Je maakt daar een terecht punt. Hoewel een grote meerderheid van de mensen, zich aan de wet houdt ongeacht handhavingsbeleid, is er een groep die zich pas aan de wet houdt als deze door politieoptreden en vervolging wordt afgedwongen.
Als een wet niet of moeilijk te handhaven is, is het eigenlijk niet eerlijk tegenover het grote wetsgetrouwe deel van de samenleving. Zij houden zich netjes aan de wet, en de overtreders gaan vrij uit. Zelfs als een wet een netto-positief effect heeft op de samenleving, zul je deze toch moeten intrekken vanwege de oneerlijkheid ervan.
Het gaat hier niet om oneerlijkheid. Wederom, je kunt een regelbrei aan handhaving maken mits dat behapstukt kan worden door de handhaver.s Echter als steeds meer taken op het bordje van de handhavers komt te liggen- Amsterdam mag trouwens in haar handjes knijpen door ze méér agenten heeft dan ze daar recht op heeft - zul je keuzes moeten maken. Wees eerlijk tegen jezelf: in welk opzicht en op welke terreinen moet de overheid een terughoudende opstelling innemen? En als er meer gehandhaaft moet worden komt er dan meer geld vrij voor justitie en politie en hoe los je dan daar het personeelstekort op?Waarom denk je nog steeds dat een wet werkt als de pakkans steeds lager wordt? In het gehele jaar wordt in mijn dorp vuurwerk afgestoken, altijd 's avonds en tegen 22:00 of later. Hoe denk jij dat je dat tegenhoudt in een dorp met 6 boa's, 2 agenten en geen politiebureau en 23.000 inwoners?
Een heleboel mensen houden zich aan een heleboel wetten zonder handhaving, zolang ze baat hebben bij de wet.
Zelfs in jouw dorp, zal de overgrote meerderheid van de bevolking niet elke avond tegen 22:00 uur vuurwerk afsteken. De overgrote meerderheid, heeft geen zin in die herrie, heeft geen zin in de rotzooi op straat en vast nog wel een aantal andere redenen.
Je kunt inderdaad de pech hebben in een dorp te wonen waar een aantal mensen woont dat zich niet aan de wet wil houden en dol is op vuurwerk. Daar heb je er maar één of twee van nodig om het hele jaar door overlast te hebben.
We gaan de wet pas overtreden als de pakkans laag is en we geen baat zien in de wet. Daarom lopen voetgangers door rood als er verder geen verkeer is. Ze zien geen baat in de wet en weten dat ze niet opgepakt worden. De overgrote meerderheid van mensen gaat er niet met een openstaande auto van door, zelfs als de pakkans heel klein is.
Mensen worden niet slechts door repressie in het gareel gehouden, de meeste mensen leven vooral op grond van de gouden regel: wat u niet wil dat u geschiet, doe dat ook een ander niet.
Een klein gedeelte van de samenleving houdt zich niet aan die regel, en vooral daar hebben we politie voor.
Maar veel te weinig politie. Ga jij bij elk voetgangerslicht een politieagent neerzetten?
Tijdens de avondklok waren er toch aardig wat mensen in mijn dorp die zich er niet aan gehouden hebben, waaronder mijn persoontje. Nota bene, twee huizen naast mijn broer waar ik elke vrijdag toen op visite was, woont een boa !