Hume schreef:
Biertje schreef:
Inzake die laatste zin, laat ik dat nou denken van linksliberalen, die denken met een temperatuurdaling en met gas op de plank en niet inzetten op stevige energiebesparing de temperatuur met 0,000036 graden celsius te kunnen laten dalen.
Voor de zoveelste keer , links liberalen bestaan niet .
Wel bestaan er progressieve liberalen van D66 en rechts conservatieve liberalen van de VVD
Linkse partijen zijn PvdA/GL -SP -CU-Dierenpartij- Denk-Bij1
Dus Ook Rutte IV was gewoon een rechts kabinet met een links randje.
Op zich heb je geen ongelijk, maar met name bij rechts Nederland bestaan puurheidstesten. Iets is pas rechts als er niets links te vinden is. Als een kabinet ook maar één links thema oppakt is het een links kabinet.
Het lijkt wat dat betreft een beetje op raciale categorisatie. Iemand met een blanke en een zwarte ouder, wordt doorgaans als zwart gezien, tenzij de persoon op basis van uiterlijk niet van blank is te onderscheiden. Iemand met drie blanke grootouders en een zwarte grootouder, is doorgaans ook zwart. In de VS wordt dat de "one-drop-rule" genoemd. Als je ook maar één druppel zwart bloed hebt, ben je zwart.
Dat soort puurheidstests heb je in de politiek ook. Zo werd ik voor rechtse facist uitgemaakt door iemand die erg links was, omdat ik geen principiëel bezwaar heb tegen geld verdienen. In de beleving van deze persoon, en anderen die zich op de uiterst linkse flank bevinden, is iedereen hardstikke fout rechts die niet alle principes van uiterst links onderschrijft.
Op de rechter flank heb je hetzelfde, en dus zijn alle partijen die ooit in de regering hebben gezeten links, omdat ze meegegaan zijn in op zijn minst één onderwerp dat links gevonden wordt.
Wat een geklets. Kijkend naar het beleid zijn VVD, CDA, CU, D66, PvdA en GL het grotendeels eens over grote overheid, klimaatgekte, massa immigratie, identiteitspolitiek en het afstaan van bevoegdheden aan welke internationale organisatie zich ook maar aandient. De VVD doet in de campagne wel eens stoer om rechtse stemmen te winnen, maar het blijkt altijd weer nep, en Yesilgoz gaat daar niets aan veranderen.