baedeker schreef:
We weten inmiddels dat ezel jubelt bij de staat binnen de staat, bij corruptie, bij de machtsgreep van de metamiljardairs en bij alle negatieve gevolgen van dien voor de samenleving. Het zou voer zijn voor een interessante discussie, behalve dat hij niet thuis geeft, en er blijk van te geven het de normaalste zaak van de wereld te vinden. Als je het punt aankaart, dan maakt hij je voor 'wappie' uit. Komt mij zo toe dat ezel dat zelf is.
Ik vraag me al een tijdje af wat nou in hemelsnaam een meta-miljardair is.
Het voorvoegsel "meta", wordt gebruikt in woorden als metadata en metafysica. Metadata betreft data over data. Zo is de metadata van een email bijvoorbeeld de verzend datum en tijd en de het pad dat het bericht heeft gevolgd van zender naar ontvanger. Sommigen zien de afzender en de ontvanger zelf als metadata, anderen zien het als onderdeel van de data zelf. Bij metafysica wordt geprobeerd de regels vast te leggen waarbinnen de fysica opereert. Vraagstukken waar natuurkunde geen antwoord op kan geven, zoals de aard van het zijn, worden in metafysica behandeld.
In beide gevallen introduceert meta een abstractieniveau.
In dat kader vraag ik me af wat er te abstraheren valt aan een miljardair. Ik kan mij niets voorstellen bij miljardairschap dat over miljardairschap gaat. Het zijn van een miljardair is geen beschrijving (zoals data en fysica wel zijn), die verder te abstraheren zijn.
Ik zou me kunnen voorstellen dat de term gebruikt wordt in relatie tot Mark Zuckerberg, omdat hij de eigenaar is van een bedrijf dat Meta heet. Er zijn meer zeer rijke investeerders in het bedrijf Meta, en redelijkerwijze zouden zij ook meta-miljardairs kunnen worden genoemd.
Toch geloof ik niet dat de bedenker van de term (die buiten dit forum vooralsnog geen verspreiding kent), niet refereert aan het bedrijf Meta, aangezien hij John D. Rockefeller de eerste meta-miljardair noemt. Rockefeller overleed meer dan 60 jaar voor de oprichting van Facebook.
Blijft over dat de auteur mega-miljardairs bedoelt en zijn eigen spelfout niet doorhad. De figuren die door de auteur worden genoemd zijn inderdaad mega-rijk. Rockefeller was dat en ook de genoemde Bill Gates is dat. Bill Gates, maar ook de niet genoemde Elon Musk, Bernard Arnault en zijdelings genoemde Jeff Bezos zijn niet gewoon miljardair, maar hebben vermogens van ruim boven de 100 miljard. Op deze figuren is de term mega-miljardair terecht van toepassing.
De term meta-miljardair blijft echter vreemd en het gebruik ervan op dit forum lijkt op zijn best een vorm van onnadenkend nakwebbelen.
Interessant semantisch verhaal zeg.