Het is nu do nov 30, 2023 12:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: wo jun 07, 2023 3:21 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 13586
Berichten: Intopic
Het openbaar bestuur van Nederland is van eeuwen terug en volkomen verouderd en niet geschikt voor deze tijd.
De grote onvrede over het bestuur ligt niet zozeer aan personen maar, vooral aan de structuur.
De kloof tussen overheid en burger is niet op te lossen met ideeën uit de jaren '60 van vorige eeuw ,zoals een referendum of burgerraad.
Laat Nederland daarom het voorbeeld van de Scandinavische landen volgen en de eerste en tweede kamer samenvoegen.

Ook de vele provinciebesturen is een overblijfsel uit de oude doos en is te veel.
Nederland is een klein land en vier gewesten zoals Noord-Oost -Zuid en West is genoeg en effectiever.

Thorbecke wilde liefst zo snel mogelijk van de Eerste Kamer af, in 1848. Een relict van de korte eenwording met België tussen 1815 en 1830 maar inmiddels in het Nederland van 1848 zinloos en nutteloos („zonder grond en zonder doel”, zoals hij zei). Hij verloor het pleit daarover in zijn grondwetscommissie die ons uiteindelijk het huidige parlementaire stelsel opleverde. ‘Baat het niet, dan schaadt het niet, zo’n Eerste Kamer’ moeten een aantal wat conservatiever ingestelde leden van die grondwetscommissie uit 1848 hebben gedacht, maar met die gemakzuchtige redenering kon Thorbecke niet leven.

Sinds enkele dagen is er een nieuwe Eerste Kamer gekozen, die een heel andere samenstelling kent dan de Tweede Kamer. Van de 17 fracties die de nieuwe Eerste Kamer kent, houden de coalitiefracties maar 21 zetels: 14 tekort voor een meerderheid. Zover liepen de meerderheden in de Eerste en de Tweede Kamer na de Tweede Wereldoorlog nog niet uit elkaar.

Dat heeft twee met elkaar verbonden gevolgen. Ten eerste zal het voor de coalitie nog moeilijker worden om de toch al vaak vertraagde en vastzittende dossiers (stikstof, klimaat, migratie en asiel, energietransitie) aan te pakken en op te lossen – er moet met steeds meer en andere partijen worden onderhandeld waardoor uitruilen steeds moeilijker wordt. En ten tweede wordt de Eerste Kamer daardoor ook politieker.

Weliswaar houdt de senaat graag de wat chique schijn op van chambre de réflexion die in alle rust nog eens naar de kwaliteit van de wetgeving kijkt, en dan vooral naar de rechtmatigheid, uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid, maar dat is toch vooral een zelfvleierij. Eerste Kamerleden (parttimers) zijn helemaal niet beter in staat dan Tweede Kamerleden (fulltime professionals met meer ondersteuning en gemiddeld genomen meer deskundigheid) om wetsvoorstellen op kwaliteit of uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid te beoordelen. En die Eerste Kamer bedrijft net als de Tweede Kamer gewoon politiek – de Grondwet werpt daar ook geen enkele drempel voor op.

Het enige wat de Eerste Kamer niet kan is een wetsvoorstel wijzigen. En al mag dat niet, toch doet de Eerste Kamer dat nogal eens op verkapte wijze door aan de regering te vragen toch iets aan een voorstel te wijzigen. De afgelopen jaren, waarin de meerderheden in de Eerste Kamer andere waren dan die in de Tweede, gebeurde dat dozijnen keren, en ook nog eens op inhoudelijke gronden.

Ook aan de aantallen moties, waaronder een enkele motie van afkeuring, en de positionering van fracties en hun leden is te zien dat de Eerste Kamer zich de laatste jaren steeds politieker opstelt. Van de zogenaamde conventie van politiek terughoudende opstelling is inmiddels op politiek belangrijke dossiers weinig terug. De Kamer bedrijft politiek, maar heeft daar eigenlijk de papieren niet voor.

De Eerste Kamer wordt indirect gekozen via Provinciale Statenverkiezingen en heeft een buitengewoon zwak democratisch mandaat. Eerste Kamerleden staan niet op de verkiezingslijst bij PS-verkiezingen, maar worden via interne selectieprocedures van politieke partijen voorgesorteerd. Die rekruteren daarbij liefst uit de rangen van ervaren polderbestuurders met brede netwerken in maatschappelijke organisaties en sectoren. De Eerste Kamer is daarmee een kamer van de koepels geworden, met belangenbehartiging van uit met name het onderwijs, openbaar bestuur, de zorg em financiële instellingen zoals pensioenfondsen.

Het democratisch mandaat van senatoren is dubbel slecht: ze vertegenwoordigen bijna nooit de regio of provincies, en al zeker niet de ‘gewone’ kiezer. En dat terwijl de Eerste Kamer buitengewoon machtig is. Ze heeft een vetopositie aan het einde van het wetgevingsproces en kan alles wat door de wel rechtstreeks gekozen Tweede Kamer werd besloten tegenhouden, ook op politieke gronden. En doet dat ook – je moet niet kijken naar wat ze verwerpen (weinig), maar vooral naar wat ze ‘stil leggen’ (niet behandelen). Dit gaat fout.

Het wordt tijd voor een fundamenteel debat over de rol van de Eerste Kamer
Wat te doen? Misschien moesten we eens kijken naar Denemarken, Zweden en Noorwegen. Die kenden tot voor kort alle drie ook een tweekamerstelsel, ooit ontstaan in de negentiende eeuw. Ook daar tobden ze met zo’n senaat zonder grond of doel. Hun oplossing was origineel: voeg de twee kamers samen tot één kamer, waarvan één deel via nationale verkiezingen rechtstreeks wordt gekozen en één via regionale afvaardiging wordt gekozen.

Dat zou ook in Nederland prima kunnen – bij ons schort het echt aan een goede regiovertegenwoordiging op nationaal niveau. Je kiest één keer en brengt twee stemmen uit: eentje nationaal en eentje regionaal. Met één Kamer van 225 leden (150 rechtstreeks nationaal gekozen, 75 regionaal) hebben de regiovertegenwoordigers niet direct de overhand, maar wel een belangrijke stem. En een Kamer met 225 leden lost ook direct het probleem op dat onze Tweede Kamer in relatie tot de omvang van de bevolking eigenlijk relatief te weinig zetels kent in vergelijking met andere omringende landen. En, voor de rekenaars, er is ook alle kans dat dit de versplintering iets terug kan dringen, omdat voor politieke einzelgängers regionale verkiezing waarschijnlijk aantrekkelijker is dan partijafsplitsing.


https://www.nrc.nl/nieuws/2023/06/06/de ... n-a4166462


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: wo jun 07, 2023 4:55 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr nov 20, 2015 5:26 pm
Berichten: 21184
Berichten: Intopic
Hume schreef:
Het openbaar bestuur van Nederland is van eeuwen terug en volkomen verouderd en niet geschikt voor deze tijd.
De grote onvrede over het bestuur ligt niet zozeer aan personen maar, vooral aan de structuur.
De kloof tussen overheid en burger is niet op te lossen met ideeën uit de jaren '60 van vorige eeuw ,zoals een referendum of burgerraad.
Laat Nederland daarom het voorbeeld van de Scandinavische landen volgen en de eerste en tweede kamer samenvoegen.

Ook de vele provinciebesturen is een overblijfsel uit de oude doos en is te veel.
Nederland is een klein land en vier gewesten zoals Noord-Oost -Zuid en West is genoeg en effectiever.

Het probleem van Nederland is niet de structuur, maar de kloof tussen overheid en burger.

Dat los je niet op door de eerste kamer op te heffen. Die kan nog prima mee als je het getrapt kiezen opheft (waar Thorbecke al voorstander van was), en door het lobbyisme terug het hok in te krijgen (wat trouwens een breder probleem is van de overheid).

Dat los je niet op door provincies op te heffen. Ik heb niks met een gewest maar wel wat met een provincie. Ik heb ook wat met kleine gemeenten waar mogelijk. Schaalvergroting is een vehikel van links liberalen om burgers hun gemeenschappen te ontzeggen en om de greep van Den Haag te vergemakkelijken.

De kloof tussen overheid en burger los je wel op door inspraak te bevorderen, zoals door referenda, en misschien door direct gekozen burgemeesters en provinciale commissarissen. Door een einde te maken aan het achterhouden van informatie, aan de achterkamertjes van globalistische gremia & crony capitalism, en aan het stemvee van kartelpartijen dat niet de regering controleert maar zichzelf een week na de formatie met handen en voeten bindt aan een coalitie. Door het opheffen van de staatsomroep die ervoor zorgt dat kiezers in het stemhok fouten maken.

_________________
Je verwacht een fatsoenlijke overheid, en dan krijg je 10 jaar systemisch racisme bij de belastingdienst, en een afbraak van democratie en rechtsstaat. Je verwacht dat de verantwoordelijken verantwoordelijkheid nemen, maar die stoppen het in de doofpot, en stellen zich gewoon weer kandidaat, alsof er niets aan de hand is. Je verwacht verstandige kiezers die dit afstraffen, maar dan heb je kartelgastjes die op het crimineeltje stemmen, of op vriendjes van het crimineeltje, om Rutte er mee weg te laten komen. What's next?


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: wo jun 07, 2023 5:01 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 14, 2022 9:21 pm
Berichten: 11780
Berichten: Intopic
Hume schreef:
Het openbaar bestuur van Nederland is van eeuwen terug en volkomen verouderd en niet geschikt voor deze tijd.
De grote onvrede over het bestuur ligt niet zozeer aan personen maar, vooral aan de structuur.
De kloof tussen overheid en burger is niet op te lossen met ideeën uit de jaren '60 van vorige eeuw ,zoals een referendum of burgerraad.
Laat Nederland daarom het voorbeeld van de Scandinavische landen volgen en de eerste en tweede kamer samenvoegen.

Ook de vele provinciebesturen is een overblijfsel uit de oude doos en is te veel.
Nederland is een klein land en vier gewesten zoals Noord-Oost -Zuid en West is genoeg en effectiever.

Thorbecke wilde liefst zo snel mogelijk van de Eerste Kamer af, in 1848. Een relict van de korte eenwording met België tussen 1815 en 1830 maar inmiddels in het Nederland van 1848 zinloos en nutteloos („zonder grond en zonder doel”, zoals hij zei). Hij verloor het pleit daarover in zijn grondwetscommissie die ons uiteindelijk het huidige parlementaire stelsel opleverde. ‘Baat het niet, dan schaadt het niet, zo’n Eerste Kamer’ moeten een aantal wat conservatiever ingestelde leden van die grondwetscommissie uit 1848 hebben gedacht, maar met die gemakzuchtige redenering kon Thorbecke niet leven.

Sinds enkele dagen is er een nieuwe Eerste Kamer gekozen, die een heel andere samenstelling kent dan de Tweede Kamer. Van de 17 fracties die de nieuwe Eerste Kamer kent, houden de coalitiefracties maar 21 zetels: 14 tekort voor een meerderheid. Zover liepen de meerderheden in de Eerste en de Tweede Kamer na de Tweede Wereldoorlog nog niet uit elkaar.

Dat heeft twee met elkaar verbonden gevolgen. Ten eerste zal het voor de coalitie nog moeilijker worden om de toch al vaak vertraagde en vastzittende dossiers (stikstof, klimaat, migratie en asiel, energietransitie) aan te pakken en op te lossen – er moet met steeds meer en andere partijen worden onderhandeld waardoor uitruilen steeds moeilijker wordt. En ten tweede wordt de Eerste Kamer daardoor ook politieker.

Weliswaar houdt de senaat graag de wat chique schijn op van chambre de réflexion die in alle rust nog eens naar de kwaliteit van de wetgeving kijkt, en dan vooral naar de rechtmatigheid, uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid, maar dat is toch vooral een zelfvleierij. Eerste Kamerleden (parttimers) zijn helemaal niet beter in staat dan Tweede Kamerleden (fulltime professionals met meer ondersteuning en gemiddeld genomen meer deskundigheid) om wetsvoorstellen op kwaliteit of uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid te beoordelen. En die Eerste Kamer bedrijft net als de Tweede Kamer gewoon politiek – de Grondwet werpt daar ook geen enkele drempel voor op.

Het enige wat de Eerste Kamer niet kan is een wetsvoorstel wijzigen. En al mag dat niet, toch doet de Eerste Kamer dat nogal eens op verkapte wijze door aan de regering te vragen toch iets aan een voorstel te wijzigen. De afgelopen jaren, waarin de meerderheden in de Eerste Kamer andere waren dan die in de Tweede, gebeurde dat dozijnen keren, en ook nog eens op inhoudelijke gronden.

Ook aan de aantallen moties, waaronder een enkele motie van afkeuring, en de positionering van fracties en hun leden is te zien dat de Eerste Kamer zich de laatste jaren steeds politieker opstelt. Van de zogenaamde conventie van politiek terughoudende opstelling is inmiddels op politiek belangrijke dossiers weinig terug. De Kamer bedrijft politiek, maar heeft daar eigenlijk de papieren niet voor.

De Eerste Kamer wordt indirect gekozen via Provinciale Statenverkiezingen en heeft een buitengewoon zwak democratisch mandaat. Eerste Kamerleden staan niet op de verkiezingslijst bij PS-verkiezingen, maar worden via interne selectieprocedures van politieke partijen voorgesorteerd. Die rekruteren daarbij liefst uit de rangen van ervaren polderbestuurders met brede netwerken in maatschappelijke organisaties en sectoren. De Eerste Kamer is daarmee een kamer van de koepels geworden, met belangenbehartiging van uit met name het onderwijs, openbaar bestuur, de zorg em financiële instellingen zoals pensioenfondsen.

Het democratisch mandaat van senatoren is dubbel slecht: ze vertegenwoordigen bijna nooit de regio of provincies, en al zeker niet de ‘gewone’ kiezer. En dat terwijl de Eerste Kamer buitengewoon machtig is. Ze heeft een vetopositie aan het einde van het wetgevingsproces en kan alles wat door de wel rechtstreeks gekozen Tweede Kamer werd besloten tegenhouden, ook op politieke gronden. En doet dat ook – je moet niet kijken naar wat ze verwerpen (weinig), maar vooral naar wat ze ‘stil leggen’ (niet behandelen). Dit gaat fout.

Het wordt tijd voor een fundamenteel debat over de rol van de Eerste Kamer
Wat te doen? Misschien moesten we eens kijken naar Denemarken, Zweden en Noorwegen. Die kenden tot voor kort alle drie ook een tweekamerstelsel, ooit ontstaan in de negentiende eeuw. Ook daar tobden ze met zo’n senaat zonder grond of doel. Hun oplossing was origineel: voeg de twee kamers samen tot één kamer, waarvan één deel via nationale verkiezingen rechtstreeks wordt gekozen en één via regionale afvaardiging wordt gekozen.

Dat zou ook in Nederland prima kunnen – bij ons schort het echt aan een goede regiovertegenwoordiging op nationaal niveau. Je kiest één keer en brengt twee stemmen uit: eentje nationaal en eentje regionaal. Met één Kamer van 225 leden (150 rechtstreeks nationaal gekozen, 75 regionaal) hebben de regiovertegenwoordigers niet direct de overhand, maar wel een belangrijke stem. En een Kamer met 225 leden lost ook direct het probleem op dat onze Tweede Kamer in relatie tot de omvang van de bevolking eigenlijk relatief te weinig zetels kent in vergelijking met andere omringende landen. En, voor de rekenaars, er is ook alle kans dat dit de versplintering iets terug kan dringen, omdat voor politieke einzelgängers regionale verkiezing waarschijnlijk aantrekkelijker is dan partijafsplitsing.


https://www.nrc.nl/nieuws/2023/06/06/de ... n-a4166462


Structuurveranderingen zullen niet veel opleveren. De snelste verbetering kan worden bereikt als kiezers besluiten op fatsoenlijke professionele politici te stemmen in plaats op de roedel van populisten. Niet de politiek is in crisis maar het electoraat.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: wo jun 07, 2023 5:46 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 13, 2014 7:40 pm
Berichten: 4397
Berichten: Intopic
Hume schreef:
Het openbaar bestuur van Nederland is van eeuwen terug en volkomen verouderd en niet geschikt voor deze tijd.
De grote onvrede over het bestuur ligt niet zozeer aan personen maar, vooral aan de structuur.
De kloof tussen overheid en burger is niet op te lossen met ideeën uit de jaren '60 van vorige eeuw ,zoals een referendum of burgerraad.
Laat Nederland daarom het voorbeeld van de Scandinavische landen volgen en de eerste en tweede kamer samenvoegen.

Ook de vele provinciebesturen is een overblijfsel uit de oude doos en is te veel.
Nederland is een klein land en vier gewesten zoals Noord-Oost -Zuid en West is genoeg en effectiever.

Thorbecke wilde liefst zo snel mogelijk van de Eerste Kamer af, in 1848. Een relict van de korte eenwording met België tussen 1815 en 1830 maar inmiddels in het Nederland van 1848 zinloos en nutteloos („zonder grond en zonder doel”, zoals hij zei). Hij verloor het pleit daarover in zijn grondwetscommissie die ons uiteindelijk het huidige parlementaire stelsel opleverde. ‘Baat het niet, dan schaadt het niet, zo’n Eerste Kamer’ moeten een aantal wat conservatiever ingestelde leden van die grondwetscommissie uit 1848 hebben gedacht, maar met die gemakzuchtige redenering kon Thorbecke niet leven.

Sinds enkele dagen is er een nieuwe Eerste Kamer gekozen, die een heel andere samenstelling kent dan de Tweede Kamer. Van de 17 fracties die de nieuwe Eerste Kamer kent, houden de coalitiefracties maar 21 zetels: 14 tekort voor een meerderheid. Zover liepen de meerderheden in de Eerste en de Tweede Kamer na de Tweede Wereldoorlog nog niet uit elkaar.

Dat heeft twee met elkaar verbonden gevolgen. Ten eerste zal het voor de coalitie nog moeilijker worden om de toch al vaak vertraagde en vastzittende dossiers (stikstof, klimaat, migratie en asiel, energietransitie) aan te pakken en op te lossen – er moet met steeds meer en andere partijen worden onderhandeld waardoor uitruilen steeds moeilijker wordt. En ten tweede wordt de Eerste Kamer daardoor ook politieker.

Weliswaar houdt de senaat graag de wat chique schijn op van chambre de réflexion die in alle rust nog eens naar de kwaliteit van de wetgeving kijkt, en dan vooral naar de rechtmatigheid, uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid, maar dat is toch vooral een zelfvleierij. Eerste Kamerleden (parttimers) zijn helemaal niet beter in staat dan Tweede Kamerleden (fulltime professionals met meer ondersteuning en gemiddeld genomen meer deskundigheid) om wetsvoorstellen op kwaliteit of uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid te beoordelen. En die Eerste Kamer bedrijft net als de Tweede Kamer gewoon politiek – de Grondwet werpt daar ook geen enkele drempel voor op.

Het enige wat de Eerste Kamer niet kan is een wetsvoorstel wijzigen. En al mag dat niet, toch doet de Eerste Kamer dat nogal eens op verkapte wijze door aan de regering te vragen toch iets aan een voorstel te wijzigen. De afgelopen jaren, waarin de meerderheden in de Eerste Kamer andere waren dan die in de Tweede, gebeurde dat dozijnen keren, en ook nog eens op inhoudelijke gronden.

Ook aan de aantallen moties, waaronder een enkele motie van afkeuring, en de positionering van fracties en hun leden is te zien dat de Eerste Kamer zich de laatste jaren steeds politieker opstelt. Van de zogenaamde conventie van politiek terughoudende opstelling is inmiddels op politiek belangrijke dossiers weinig terug. De Kamer bedrijft politiek, maar heeft daar eigenlijk de papieren niet voor.

De Eerste Kamer wordt indirect gekozen via Provinciale Statenverkiezingen en heeft een buitengewoon zwak democratisch mandaat. Eerste Kamerleden staan niet op de verkiezingslijst bij PS-verkiezingen, maar worden via interne selectieprocedures van politieke partijen voorgesorteerd. Die rekruteren daarbij liefst uit de rangen van ervaren polderbestuurders met brede netwerken in maatschappelijke organisaties en sectoren. De Eerste Kamer is daarmee een kamer van de koepels geworden, met belangenbehartiging van uit met name het onderwijs, openbaar bestuur, de zorg em financiële instellingen zoals pensioenfondsen.

Het democratisch mandaat van senatoren is dubbel slecht: ze vertegenwoordigen bijna nooit de regio of provincies, en al zeker niet de ‘gewone’ kiezer. En dat terwijl de Eerste Kamer buitengewoon machtig is. Ze heeft een vetopositie aan het einde van het wetgevingsproces en kan alles wat door de wel rechtstreeks gekozen Tweede Kamer werd besloten tegenhouden, ook op politieke gronden. En doet dat ook – je moet niet kijken naar wat ze verwerpen (weinig), maar vooral naar wat ze ‘stil leggen’ (niet behandelen). Dit gaat fout.

Het wordt tijd voor een fundamenteel debat over de rol van de Eerste Kamer
Wat te doen? Misschien moesten we eens kijken naar Denemarken, Zweden en Noorwegen. Die kenden tot voor kort alle drie ook een tweekamerstelsel, ooit ontstaan in de negentiende eeuw. Ook daar tobden ze met zo’n senaat zonder grond of doel. Hun oplossing was origineel: voeg de twee kamers samen tot één kamer, waarvan één deel via nationale verkiezingen rechtstreeks wordt gekozen en één via regionale afvaardiging wordt gekozen.

Dat zou ook in Nederland prima kunnen – bij ons schort het echt aan een goede regiovertegenwoordiging op nationaal niveau. Je kiest één keer en brengt twee stemmen uit: eentje nationaal en eentje regionaal. Met één Kamer van 225 leden (150 rechtstreeks nationaal gekozen, 75 regionaal) hebben de regiovertegenwoordigers niet direct de overhand, maar wel een belangrijke stem. En een Kamer met 225 leden lost ook direct het probleem op dat onze Tweede Kamer in relatie tot de omvang van de bevolking eigenlijk relatief te weinig zetels kent in vergelijking met andere omringende landen. En, voor de rekenaars, er is ook alle kans dat dit de versplintering iets terug kan dringen, omdat voor politieke einzelgängers regionale verkiezing waarschijnlijk aantrekkelijker is dan partijafsplitsing.


https://www.nrc.nl/nieuws/2023/06/06/de ... n-a4166462

Ik ben er niet van overtuigd dat de structuur van de Nederlandse politiek direct de oorzaak is voor de kloof tussen burger en politiek. De vervreemding van politiek en burger is namelijk niet exclusief een Nederlandse aangelegenheid, maar is in de hele Westerse wereld waarneembaar.

Voor een deel is die vervreemding het gevolg van ontzuiling. Men is niet langer lid van een bepaalde groep in de samenleving waar een specifieke partij bij hoort. Het aantal traditionele arbeiders is veel kleiner dan vijftig jaar geleden, en daarmee zijn vakbonden en sociaal democratische partijen voor minder mensen een thuis. Banen in distributiecentra en andere werkvormen waar de verdiensten niet al te hoog zijn, leidden vooralsnog niet tot organizatie.

In veel Westerse landen is de secularisatie flink toegeslagen, waardoor confessionele partijen niet langer een vanzelfsprekend thuis zijn voor velen in de samenleving.

Het opleidingsniveau in de samenleving is ook fors toegenomen, waarmee de traditionele gezagsverhoudingen zijn komen te vervallen. Iemand wordt niet langer geloofd en vertrouwd uitsluitend op basis van maatschappelijke status, waar dat in het verleden veel meer het geval was.

Ten slotte zijn de problemen waar we in deze samenleving tegen aanlopen complex. De enige politici die in zo'n wereld fanatieke aanhangers krijgen, zijn degenen die met simpele oplossingen komen. We zien dat bijvoorbeeld bij Trump, maar ook bij Wilders hier in Nederland. Weinig politici zijn zo geliefd bij de aanhang (en gehaat bij de niet-aanhang). De liefde voor deze politici komt voor een deel voort uit de simpele oplossingen die ze aandragen en eenvoudige taal die ze spreken. Politici van meer traditionele partijen steken daar bleek bij af, met ingewikkelde verhalen die van een hoop mitsen en maren zijn voorzien.

Misschien als Nederland eens platgebombardeerd wordt, zodat er weer iets gezamelijk is op te bouwen, wordt die kloof weer wat terug gebracht. Het laaghangende fruit dat er in de jaren 50 en 60 was, is geplukt, een hoop eenvoudige zaken zijn geregeld en dan blijven de ingewikkelde zaken over. Voorlopig komen we daar echter niet uit, dus kwakkelen we door zonder ingewikkelde problemen echt aan te pakken en met een toenemende kloof tussen politiek en burger.

_________________
Als een regenboog propaganda is voor LHBT+, dan zijn de paralympics propaganda voor het kwijtraken van ledematen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: wo jun 07, 2023 5:55 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 35770
Berichten: Intopic
baedeker schreef:
Hume schreef:
Het openbaar bestuur van Nederland is van eeuwen terug en volkomen verouderd en niet geschikt voor deze tijd.
De grote onvrede over het bestuur ligt niet zozeer aan personen maar, vooral aan de structuur.
De kloof tussen overheid en burger is niet op te lossen met ideeën uit de jaren '60 van vorige eeuw ,zoals een referendum of burgerraad.
Laat Nederland daarom het voorbeeld van de Scandinavische landen volgen en de eerste en tweede kamer samenvoegen.

Ook de vele provinciebesturen is een overblijfsel uit de oude doos en is te veel.
Nederland is een klein land en vier gewesten zoals Noord-Oost -Zuid en West is genoeg en effectiever.

Het probleem van Nederland is niet de structuur, maar de kloof tussen overheid en burger.

Dat los je niet op door de eerste kamer op te heffen. Die kan nog prima mee als je het getrapt kiezen opheft (waar Thorbecke al voorstander van was), en door het lobbyisme terug het hok in te krijgen (wat trouwens een breder probleem is van de overheid).

Dat los je niet op door provincies op te heffen. Ik heb niks met een gewest maar wel wat met een provincie. Ik heb ook wat met kleine gemeenten waar mogelijk. Schaalvergroting is een vehikel van links liberalen om burgers hun gemeenschappen te ontzeggen en om de greep van Den Haag te vergemakkelijken.

De kloof tussen overheid en burger los je wel op door inspraak te bevorderen, zoals door referenda, en misschien door direct gekozen burgemeesters en provinciale commissarissen. Door een einde te maken aan het achterhouden van informatie, aan de achterkamertjes van globalistische gremia & crony capitalism, en aan het stemvee van kartelpartijen dat niet de regering controleert maar zichzelf een week na de formatie met handen en voeten bindt aan een coalitie. Door het opheffen van de staatsomroep die ervoor zorgt dat kiezers in het stemhok fouten maken.
Je kunt een EK kamer getrapt kiezen maar de wijze waarop dat allemaal is gebeurd - te weten dat leden van de Provinciale Staten feitelijk niet vrij zijn om te kiezen wie ze willen in de EK - klopt uiteraard voor geen meter en dat geldt ook voor de koehandel erom heen. Kiesmannen in de VS hebben ook de vrijheid om te kiezen wie ze als president willen en in de VS is er ook sprake van een getrapt systeem.

Als je de provincie opheft komen haar taken bij het Rijk terecht. Daarmee maak je het Rijksoverheidapparaat nog groter.

De begoogde doelen bij het fuseren van gemeenten zijn vrijwel in geen enkele gemeenten gehaald. Wat was dan hwr doel? Nou, meer geld dus meer ruimte voor megalomane projecten, met Almere als voorbeeld: De Floriade.

En inderdaad, weg met de lobbycultuur, crony capitalism, en maak een einde aan het achterhouden van informatie

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

D66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: wo jun 07, 2023 5:57 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 35770
Berichten: Intopic
Julien Sorel schreef:
Hume schreef:
Het openbaar bestuur van Nederland is van eeuwen terug en volkomen verouderd en niet geschikt voor deze tijd.
De grote onvrede over het bestuur ligt niet zozeer aan personen maar, vooral aan de structuur.
De kloof tussen overheid en burger is niet op te lossen met ideeën uit de jaren '60 van vorige eeuw ,zoals een referendum of burgerraad.
Laat Nederland daarom het voorbeeld van de Scandinavische landen volgen en de eerste en tweede kamer samenvoegen.

Ook de vele provinciebesturen is een overblijfsel uit de oude doos en is te veel.
Nederland is een klein land en vier gewesten zoals Noord-Oost -Zuid en West is genoeg en effectiever.

Thorbecke wilde liefst zo snel mogelijk van de Eerste Kamer af, in 1848. Een relict van de korte eenwording met België tussen 1815 en 1830 maar inmiddels in het Nederland van 1848 zinloos en nutteloos („zonder grond en zonder doel”, zoals hij zei). Hij verloor het pleit daarover in zijn grondwetscommissie die ons uiteindelijk het huidige parlementaire stelsel opleverde. ‘Baat het niet, dan schaadt het niet, zo’n Eerste Kamer’ moeten een aantal wat conservatiever ingestelde leden van die grondwetscommissie uit 1848 hebben gedacht, maar met die gemakzuchtige redenering kon Thorbecke niet leven.

Sinds enkele dagen is er een nieuwe Eerste Kamer gekozen, die een heel andere samenstelling kent dan de Tweede Kamer. Van de 17 fracties die de nieuwe Eerste Kamer kent, houden de coalitiefracties maar 21 zetels: 14 tekort voor een meerderheid. Zover liepen de meerderheden in de Eerste en de Tweede Kamer na de Tweede Wereldoorlog nog niet uit elkaar.

Dat heeft twee met elkaar verbonden gevolgen. Ten eerste zal het voor de coalitie nog moeilijker worden om de toch al vaak vertraagde en vastzittende dossiers (stikstof, klimaat, migratie en asiel, energietransitie) aan te pakken en op te lossen – er moet met steeds meer en andere partijen worden onderhandeld waardoor uitruilen steeds moeilijker wordt. En ten tweede wordt de Eerste Kamer daardoor ook politieker.

Weliswaar houdt de senaat graag de wat chique schijn op van chambre de réflexion die in alle rust nog eens naar de kwaliteit van de wetgeving kijkt, en dan vooral naar de rechtmatigheid, uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid, maar dat is toch vooral een zelfvleierij. Eerste Kamerleden (parttimers) zijn helemaal niet beter in staat dan Tweede Kamerleden (fulltime professionals met meer ondersteuning en gemiddeld genomen meer deskundigheid) om wetsvoorstellen op kwaliteit of uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid te beoordelen. En die Eerste Kamer bedrijft net als de Tweede Kamer gewoon politiek – de Grondwet werpt daar ook geen enkele drempel voor op.

Het enige wat de Eerste Kamer niet kan is een wetsvoorstel wijzigen. En al mag dat niet, toch doet de Eerste Kamer dat nogal eens op verkapte wijze door aan de regering te vragen toch iets aan een voorstel te wijzigen. De afgelopen jaren, waarin de meerderheden in de Eerste Kamer andere waren dan die in de Tweede, gebeurde dat dozijnen keren, en ook nog eens op inhoudelijke gronden.

Ook aan de aantallen moties, waaronder een enkele motie van afkeuring, en de positionering van fracties en hun leden is te zien dat de Eerste Kamer zich de laatste jaren steeds politieker opstelt. Van de zogenaamde conventie van politiek terughoudende opstelling is inmiddels op politiek belangrijke dossiers weinig terug. De Kamer bedrijft politiek, maar heeft daar eigenlijk de papieren niet voor.

De Eerste Kamer wordt indirect gekozen via Provinciale Statenverkiezingen en heeft een buitengewoon zwak democratisch mandaat. Eerste Kamerleden staan niet op de verkiezingslijst bij PS-verkiezingen, maar worden via interne selectieprocedures van politieke partijen voorgesorteerd. Die rekruteren daarbij liefst uit de rangen van ervaren polderbestuurders met brede netwerken in maatschappelijke organisaties en sectoren. De Eerste Kamer is daarmee een kamer van de koepels geworden, met belangenbehartiging van uit met name het onderwijs, openbaar bestuur, de zorg em financiële instellingen zoals pensioenfondsen.

Het democratisch mandaat van senatoren is dubbel slecht: ze vertegenwoordigen bijna nooit de regio of provincies, en al zeker niet de ‘gewone’ kiezer. En dat terwijl de Eerste Kamer buitengewoon machtig is. Ze heeft een vetopositie aan het einde van het wetgevingsproces en kan alles wat door de wel rechtstreeks gekozen Tweede Kamer werd besloten tegenhouden, ook op politieke gronden. En doet dat ook – je moet niet kijken naar wat ze verwerpen (weinig), maar vooral naar wat ze ‘stil leggen’ (niet behandelen). Dit gaat fout.

Het wordt tijd voor een fundamenteel debat over de rol van de Eerste Kamer
Wat te doen? Misschien moesten we eens kijken naar Denemarken, Zweden en Noorwegen. Die kenden tot voor kort alle drie ook een tweekamerstelsel, ooit ontstaan in de negentiende eeuw. Ook daar tobden ze met zo’n senaat zonder grond of doel. Hun oplossing was origineel: voeg de twee kamers samen tot één kamer, waarvan één deel via nationale verkiezingen rechtstreeks wordt gekozen en één via regionale afvaardiging wordt gekozen.

Dat zou ook in Nederland prima kunnen – bij ons schort het echt aan een goede regiovertegenwoordiging op nationaal niveau. Je kiest één keer en brengt twee stemmen uit: eentje nationaal en eentje regionaal. Met één Kamer van 225 leden (150 rechtstreeks nationaal gekozen, 75 regionaal) hebben de regiovertegenwoordigers niet direct de overhand, maar wel een belangrijke stem. En een Kamer met 225 leden lost ook direct het probleem op dat onze Tweede Kamer in relatie tot de omvang van de bevolking eigenlijk relatief te weinig zetels kent in vergelijking met andere omringende landen. En, voor de rekenaars, er is ook alle kans dat dit de versplintering iets terug kan dringen, omdat voor politieke einzelgängers regionale verkiezing waarschijnlijk aantrekkelijker is dan partijafsplitsing.


https://www.nrc.nl/nieuws/2023/06/06/de ... n-a4166462


Structuurveranderingen zullen niet veel opleveren. De snelste verbetering kan worden bereikt als kiezers besluiten op fatsoenlijke professionele politici te stemmen in plaats op de roedel van populisten. Niet de politiek is in crisis maar het electoraat.
Maar natuurlijk, die suffe BBB-stemmers hadden gewoon op het partijkartel moeten blijven stemmen. :hum: :holy: :wacko:

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

D66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: wo jun 07, 2023 6:07 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 14, 2022 9:21 pm
Berichten: 11780
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Julien Sorel schreef:
Hume schreef:
Het openbaar bestuur van Nederland is van eeuwen terug en volkomen verouderd en niet geschikt voor deze tijd.
De grote onvrede over het bestuur ligt niet zozeer aan personen maar, vooral aan de structuur.
De kloof tussen overheid en burger is niet op te lossen met ideeën uit de jaren '60 van vorige eeuw ,zoals een referendum of burgerraad.
Laat Nederland daarom het voorbeeld van de Scandinavische landen volgen en de eerste en tweede kamer samenvoegen.

Ook de vele provinciebesturen is een overblijfsel uit de oude doos en is te veel.
Nederland is een klein land en vier gewesten zoals Noord-Oost -Zuid en West is genoeg en effectiever.

Thorbecke wilde liefst zo snel mogelijk van de Eerste Kamer af, in 1848. Een relict van de korte eenwording met België tussen 1815 en 1830 maar inmiddels in het Nederland van 1848 zinloos en nutteloos („zonder grond en zonder doel”, zoals hij zei). Hij verloor het pleit daarover in zijn grondwetscommissie die ons uiteindelijk het huidige parlementaire stelsel opleverde. ‘Baat het niet, dan schaadt het niet, zo’n Eerste Kamer’ moeten een aantal wat conservatiever ingestelde leden van die grondwetscommissie uit 1848 hebben gedacht, maar met die gemakzuchtige redenering kon Thorbecke niet leven.

Sinds enkele dagen is er een nieuwe Eerste Kamer gekozen, die een heel andere samenstelling kent dan de Tweede Kamer. Van de 17 fracties die de nieuwe Eerste Kamer kent, houden de coalitiefracties maar 21 zetels: 14 tekort voor een meerderheid. Zover liepen de meerderheden in de Eerste en de Tweede Kamer na de Tweede Wereldoorlog nog niet uit elkaar.

Dat heeft twee met elkaar verbonden gevolgen. Ten eerste zal het voor de coalitie nog moeilijker worden om de toch al vaak vertraagde en vastzittende dossiers (stikstof, klimaat, migratie en asiel, energietransitie) aan te pakken en op te lossen – er moet met steeds meer en andere partijen worden onderhandeld waardoor uitruilen steeds moeilijker wordt. En ten tweede wordt de Eerste Kamer daardoor ook politieker.

Weliswaar houdt de senaat graag de wat chique schijn op van chambre de réflexion die in alle rust nog eens naar de kwaliteit van de wetgeving kijkt, en dan vooral naar de rechtmatigheid, uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid, maar dat is toch vooral een zelfvleierij. Eerste Kamerleden (parttimers) zijn helemaal niet beter in staat dan Tweede Kamerleden (fulltime professionals met meer ondersteuning en gemiddeld genomen meer deskundigheid) om wetsvoorstellen op kwaliteit of uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid te beoordelen. En die Eerste Kamer bedrijft net als de Tweede Kamer gewoon politiek – de Grondwet werpt daar ook geen enkele drempel voor op.

Het enige wat de Eerste Kamer niet kan is een wetsvoorstel wijzigen. En al mag dat niet, toch doet de Eerste Kamer dat nogal eens op verkapte wijze door aan de regering te vragen toch iets aan een voorstel te wijzigen. De afgelopen jaren, waarin de meerderheden in de Eerste Kamer andere waren dan die in de Tweede, gebeurde dat dozijnen keren, en ook nog eens op inhoudelijke gronden.

Ook aan de aantallen moties, waaronder een enkele motie van afkeuring, en de positionering van fracties en hun leden is te zien dat de Eerste Kamer zich de laatste jaren steeds politieker opstelt. Van de zogenaamde conventie van politiek terughoudende opstelling is inmiddels op politiek belangrijke dossiers weinig terug. De Kamer bedrijft politiek, maar heeft daar eigenlijk de papieren niet voor.

De Eerste Kamer wordt indirect gekozen via Provinciale Statenverkiezingen en heeft een buitengewoon zwak democratisch mandaat. Eerste Kamerleden staan niet op de verkiezingslijst bij PS-verkiezingen, maar worden via interne selectieprocedures van politieke partijen voorgesorteerd. Die rekruteren daarbij liefst uit de rangen van ervaren polderbestuurders met brede netwerken in maatschappelijke organisaties en sectoren. De Eerste Kamer is daarmee een kamer van de koepels geworden, met belangenbehartiging van uit met name het onderwijs, openbaar bestuur, de zorg em financiële instellingen zoals pensioenfondsen.

Het democratisch mandaat van senatoren is dubbel slecht: ze vertegenwoordigen bijna nooit de regio of provincies, en al zeker niet de ‘gewone’ kiezer. En dat terwijl de Eerste Kamer buitengewoon machtig is. Ze heeft een vetopositie aan het einde van het wetgevingsproces en kan alles wat door de wel rechtstreeks gekozen Tweede Kamer werd besloten tegenhouden, ook op politieke gronden. En doet dat ook – je moet niet kijken naar wat ze verwerpen (weinig), maar vooral naar wat ze ‘stil leggen’ (niet behandelen). Dit gaat fout.

Het wordt tijd voor een fundamenteel debat over de rol van de Eerste Kamer
Wat te doen? Misschien moesten we eens kijken naar Denemarken, Zweden en Noorwegen. Die kenden tot voor kort alle drie ook een tweekamerstelsel, ooit ontstaan in de negentiende eeuw. Ook daar tobden ze met zo’n senaat zonder grond of doel. Hun oplossing was origineel: voeg de twee kamers samen tot één kamer, waarvan één deel via nationale verkiezingen rechtstreeks wordt gekozen en één via regionale afvaardiging wordt gekozen.

Dat zou ook in Nederland prima kunnen – bij ons schort het echt aan een goede regiovertegenwoordiging op nationaal niveau. Je kiest één keer en brengt twee stemmen uit: eentje nationaal en eentje regionaal. Met één Kamer van 225 leden (150 rechtstreeks nationaal gekozen, 75 regionaal) hebben de regiovertegenwoordigers niet direct de overhand, maar wel een belangrijke stem. En een Kamer met 225 leden lost ook direct het probleem op dat onze Tweede Kamer in relatie tot de omvang van de bevolking eigenlijk relatief te weinig zetels kent in vergelijking met andere omringende landen. En, voor de rekenaars, er is ook alle kans dat dit de versplintering iets terug kan dringen, omdat voor politieke einzelgängers regionale verkiezing waarschijnlijk aantrekkelijker is dan partijafsplitsing.


https://www.nrc.nl/nieuws/2023/06/06/de ... n-a4166462


Structuurveranderingen zullen niet veel opleveren. De snelste verbetering kan worden bereikt als kiezers besluiten op fatsoenlijke professionele politici te stemmen in plaats op de roedel van populisten. Niet de politiek is in crisis maar het electoraat.
Maar natuurlijk, die suffe BBB-stemmers hadden gewoon op het partijkartel moeten blijven stemmen. :hum: :holy: :wacko:



Ik ben het met Biertje eens dat je behoorlijk suf bent als je op de BBB stemt.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: wo jun 07, 2023 6:08 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 35770
Berichten: Intopic
ezel schreef:
Hume schreef:
Het openbaar bestuur van Nederland is van eeuwen terug en volkomen verouderd en niet geschikt voor deze tijd.
De grote onvrede over het bestuur ligt niet zozeer aan personen maar, vooral aan de structuur.
De kloof tussen overheid en burger is niet op te lossen met ideeën uit de jaren '60 van vorige eeuw ,zoals een referendum of burgerraad.
Laat Nederland daarom het voorbeeld van de Scandinavische landen volgen en de eerste en tweede kamer samenvoegen.

Ook de vele provinciebesturen is een overblijfsel uit de oude doos en is te veel.
Nederland is een klein land en vier gewesten zoals Noord-Oost -Zuid en West is genoeg en effectiever.

Thorbecke wilde liefst zo snel mogelijk van de Eerste Kamer af, in 1848. Een relict van de korte eenwording met België tussen 1815 en 1830 maar inmiddels in het Nederland van 1848 zinloos en nutteloos („zonder grond en zonder doel”, zoals hij zei). Hij verloor het pleit daarover in zijn grondwetscommissie die ons uiteindelijk het huidige parlementaire stelsel opleverde. ‘Baat het niet, dan schaadt het niet, zo’n Eerste Kamer’ moeten een aantal wat conservatiever ingestelde leden van die grondwetscommissie uit 1848 hebben gedacht, maar met die gemakzuchtige redenering kon Thorbecke niet leven.

Sinds enkele dagen is er een nieuwe Eerste Kamer gekozen, die een heel andere samenstelling kent dan de Tweede Kamer. Van de 17 fracties die de nieuwe Eerste Kamer kent, houden de coalitiefracties maar 21 zetels: 14 tekort voor een meerderheid. Zover liepen de meerderheden in de Eerste en de Tweede Kamer na de Tweede Wereldoorlog nog niet uit elkaar.

Dat heeft twee met elkaar verbonden gevolgen. Ten eerste zal het voor de coalitie nog moeilijker worden om de toch al vaak vertraagde en vastzittende dossiers (stikstof, klimaat, migratie en asiel, energietransitie) aan te pakken en op te lossen – er moet met steeds meer en andere partijen worden onderhandeld waardoor uitruilen steeds moeilijker wordt. En ten tweede wordt de Eerste Kamer daardoor ook politieker.

Weliswaar houdt de senaat graag de wat chique schijn op van chambre de réflexion die in alle rust nog eens naar de kwaliteit van de wetgeving kijkt, en dan vooral naar de rechtmatigheid, uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid, maar dat is toch vooral een zelfvleierij. Eerste Kamerleden (parttimers) zijn helemaal niet beter in staat dan Tweede Kamerleden (fulltime professionals met meer ondersteuning en gemiddeld genomen meer deskundigheid) om wetsvoorstellen op kwaliteit of uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid te beoordelen. En die Eerste Kamer bedrijft net als de Tweede Kamer gewoon politiek – de Grondwet werpt daar ook geen enkele drempel voor op.

Het enige wat de Eerste Kamer niet kan is een wetsvoorstel wijzigen. En al mag dat niet, toch doet de Eerste Kamer dat nogal eens op verkapte wijze door aan de regering te vragen toch iets aan een voorstel te wijzigen. De afgelopen jaren, waarin de meerderheden in de Eerste Kamer andere waren dan die in de Tweede, gebeurde dat dozijnen keren, en ook nog eens op inhoudelijke gronden.

Ook aan de aantallen moties, waaronder een enkele motie van afkeuring, en de positionering van fracties en hun leden is te zien dat de Eerste Kamer zich de laatste jaren steeds politieker opstelt. Van de zogenaamde conventie van politiek terughoudende opstelling is inmiddels op politiek belangrijke dossiers weinig terug. De Kamer bedrijft politiek, maar heeft daar eigenlijk de papieren niet voor.

De Eerste Kamer wordt indirect gekozen via Provinciale Statenverkiezingen en heeft een buitengewoon zwak democratisch mandaat. Eerste Kamerleden staan niet op de verkiezingslijst bij PS-verkiezingen, maar worden via interne selectieprocedures van politieke partijen voorgesorteerd. Die rekruteren daarbij liefst uit de rangen van ervaren polderbestuurders met brede netwerken in maatschappelijke organisaties en sectoren. De Eerste Kamer is daarmee een kamer van de koepels geworden, met belangenbehartiging van uit met name het onderwijs, openbaar bestuur, de zorg em financiële instellingen zoals pensioenfondsen.

Het democratisch mandaat van senatoren is dubbel slecht: ze vertegenwoordigen bijna nooit de regio of provincies, en al zeker niet de ‘gewone’ kiezer. En dat terwijl de Eerste Kamer buitengewoon machtig is. Ze heeft een vetopositie aan het einde van het wetgevingsproces en kan alles wat door de wel rechtstreeks gekozen Tweede Kamer werd besloten tegenhouden, ook op politieke gronden. En doet dat ook – je moet niet kijken naar wat ze verwerpen (weinig), maar vooral naar wat ze ‘stil leggen’ (niet behandelen). Dit gaat fout.

Het wordt tijd voor een fundamenteel debat over de rol van de Eerste Kamer
Wat te doen? Misschien moesten we eens kijken naar Denemarken, Zweden en Noorwegen. Die kenden tot voor kort alle drie ook een tweekamerstelsel, ooit ontstaan in de negentiende eeuw. Ook daar tobden ze met zo’n senaat zonder grond of doel. Hun oplossing was origineel: voeg de twee kamers samen tot één kamer, waarvan één deel via nationale verkiezingen rechtstreeks wordt gekozen en één via regionale afvaardiging wordt gekozen.

Dat zou ook in Nederland prima kunnen – bij ons schort het echt aan een goede regiovertegenwoordiging op nationaal niveau. Je kiest één keer en brengt twee stemmen uit: eentje nationaal en eentje regionaal. Met één Kamer van 225 leden (150 rechtstreeks nationaal gekozen, 75 regionaal) hebben de regiovertegenwoordigers niet direct de overhand, maar wel een belangrijke stem. En een Kamer met 225 leden lost ook direct het probleem op dat onze Tweede Kamer in relatie tot de omvang van de bevolking eigenlijk relatief te weinig zetels kent in vergelijking met andere omringende landen. En, voor de rekenaars, er is ook alle kans dat dit de versplintering iets terug kan dringen, omdat voor politieke einzelgängers regionale verkiezing waarschijnlijk aantrekkelijker is dan partijafsplitsing.


https://www.nrc.nl/nieuws/2023/06/06/de ... n-a4166462

Ik ben er niet van overtuigd dat de structuur van de Nederlandse politiek direct de oorzaak is voor de kloof tussen burger en politiek. De vervreemding van politiek en burger is namelijk niet exclusief een Nederlandse aangelegenheid, maar is in de hele Westerse wereld waarneembaar.

Voor een deel is die vervreemding het gevolg van ontzuiling. Men is niet langer lid van een bepaalde groep in de samenleving waar een specifieke partij bij hoort. Het aantal traditionele arbeiders is veel kleiner dan vijftig jaar geleden, en daarmee zijn vakbonden en sociaal democratische partijen voor minder mensen een thuis. Banen in distributiecentra en andere werkvormen waar de verdiensten niet al te hoog zijn, leidden vooralsnog niet tot organizatie.

In veel Westerse landen is de secularisatie flink toegeslagen, waardoor confessionele partijen niet langer een vanzelfsprekend thuis zijn voor velen in de samenleving.

Het opleidingsniveau in de samenleving is ook fors toegenomen, waarmee de traditionele gezagsverhoudingen zijn komen te vervallen. Iemand wordt niet langer geloofd en vertrouwd uitsluitend op basis van maatschappelijke status, waar dat in het verleden veel meer het geval was.

Ten slotte zijn de problemen waar we in deze samenleving tegen aanlopen complex. De enige politici die in zo'n wereld fanatieke aanhangers krijgen, zijn degenen die met simpele oplossingen komen. We zien dat bijvoorbeeld bij Trump, maar ook bij Wilders hier in Nederland. Weinig politici zijn zo geliefd bij de aanhang (en gehaat bij de niet-aanhang). De liefde voor deze politici komt voor een deel voort uit de simpele oplossingen die ze aandragen en eenvoudige taal die ze spreken. Politici van meer traditionele partijen steken daar bleek bij af, met ingewikkelde verhalen die van een hoop mitsen en maren zijn voorzien.

Misschien als Nederland eens platgebombardeerd wordt, zodat er weer iets gezamelijk is op te bouwen, wordt die kloof weer wat terug gebracht. Het laaghangende fruit dat er in de jaren 50 en 60 was, is geplukt, een hoop eenvoudige zaken zijn geregeld en dan blijven de ingewikkelde zaken over. Voorlopig komen we daar echter niet uit, dus kwakkelen we door zonder ingewikkelde problemen echt aan te pakken en met een toenemende kloof tussen politiek en burger.
Inzake de ingewikkelde zaken loopt op de overheid vast door eigen toedoen.

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

D66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: wo jun 07, 2023 6:17 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 35770
Berichten: Intopic
Citaat:
Het democratisch mandaat van senatoren is dubbel slecht: ze vertegenwoordigen bijna nooit de regio of provincies, en al zeker niet de ‘gewone’ kiezer. En dat terwijl de Eerste Kamer buitengewoon machtig is. Ze heeft een vetopositie aan het einde van het wetgevingsproces en kan alles wat door de wel rechtstreeks gekozen Tweede Kamer werd besloten tegenhouden, ook op politieke gronden. En doet dat ook – je moet niet kijken naar wat ze verwerpen (weinig), maar vooral naar wat ze ‘stil leggen’ (niet behandelen). Dit gaat fout.
Steeds meer wethouders en burgemeesters wonen niet in die gemeente waar het politiek ambt bekleden, ondanks terechte protesten van de burger, met als gevolg idiote vergoedingen voor reis- en verblijfkosten.

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

D66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: wo jun 07, 2023 6:22 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 13, 2014 7:40 pm
Berichten: 4397
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
En inderdaad, weg met de lobbycultuur, crony capitalism, en maak een einde aan het achterhouden van informatie

Leuke woorden, maar hoe wil je dat bereiken? Moeten we het petitierecht uit de grondwet schrappen om de lobby-cultuur af te schaffen. Daarmee vergroot je alleen maar de kloof tussen burger en politiek verder. Of wil je petitierecht slechts van toepassing laten zijn op natuurlijke personen en niet op rechtspersonen. Daarmee sluit de politiek ook feitelijk de deuren voor meningen van buitenaf, want politici zullen heus niet aan tafel gaan zitten met individuele burgers.

Crony capitalisme is een enorm aanwezig in Rusland, Hongarije, Turkije. Het is een leuk woord om telkens weer in de discussie te gooien, maar is hooguit in absolutistische zin een probleem. Nederland heeft één van de hoogste posities op de competetive indexen, tezamen met de Scandinavische landen. Dat betekent dus dat crony capitalism hier minder voor komt dan in vrijwel alle andere plekken op de wereld. Uiteraard is het volstrekt verrot hier als je totale perfectie vereist.

Hoe wil je verder voorkomen dat informatie wordt achtergehouden? Wederom scoort Nederland uitstekend op het gebied van transparantie. Dus opnieuw is het vooral een probleem in relatie tot een perfecte samenleving. Er zijn weliswaar een aantal nogal in het oogspringende gevallen geweest waarin de regering fouten heeft geprobeerd te verdoezelen, en mij zul je dat niet horen goedpraten. De electorale consequenties zijn er echter niet geweest. De premier onder wiens leiding o.a. die toelagenaffaire heeft kunnen plaatsvinden, is doodleuk door de Nederlandse samenleving herkozen. Ook dat is democratie.

_________________
Als een regenboog propaganda is voor LHBT+, dan zijn de paralympics propaganda voor het kwijtraken van ledematen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: wo jun 07, 2023 6:50 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 71180
Berichten: Intopic
Het wantrouwen in het bestuur van Nederland wordt veroorzaakt door gebrek aan transparantie, gebrek aan vertegenwoordigen van het volk door politici en bestuurders.

Zij hebben het volk goeddeels aan de kant geschoven om te doen wat zij zelf onderling bekokstoven, zonder met de noden, behoeften en wensen van de burgers rekening te houden, de burgers wier belangen zij juist horen te behartigen. Zij leggen de democratie naast zich neer, leggen geen verantwoording af over wat zij doen, en hoe zij daar naar eerlijke afwegingen toe zijn gekomen.

Dat er grote hervormingen nodig zijn ben ik met de opener eens, maar dat is niet het samenvoegen van 1e en 2e Kamer. De eerste Kamer bestaat voornamelijk uit lobbyisten van het bedrijfsleven. Dat zijn geen burgers van Nederland dus hoeven helemaal niet apart vertegenwoordigd te worden. De bestuurders en aandeelhouders van bedrijven hebben al een vertegenwoordiging, middels het Kiesrecht voor de Nederlandse burgers.
Het uitbreiden van de 2e Kamer is wel wenselijk, naar bijv. 250 Kamerleden, zonder kiesdrempels. Hoe meer partijen, hoe meer mensen zullen zijn vertegenwoordigd, en hoe moeilijker het wordt om in achterkamertjes onderonsjes te bekokstoven. Iedere partij kleiner dan 15 fractiegenoten, dienen te worden uitgebreid tot 15 met hulp-politici, die wel kunnen meedoen aan debatten en commissievergaderingen, maar geen stemrecht hebben. Stemmen is voorbehouden aan de gekozen Kamerleden, tijdens openbare, plenaire vergaderingen. Waarbij partijen verplicht zijn hun stem op een daarvoor aangewezen website toe te lichten.

De grondwet moet worden uitgebreid en duidelijker worden: de taken, rechten en plichten van politici dienen beter omschreven te worden en ook de do's en don't's. En uiteraard dienen de grondrechten van de burgers beter verankerd te worden. De grondwet dient boven andere wetten en verdragen te worden gesteld. Verdragsbepalingen welke de grondwet raken en daarmee niet in strijd maar een aanvulling zijn, kunnen middels een grondwetswijziging worden opgenomen, als die rechten nog niet in de grondwet waren verankerd. Referenda kunnen een belangrijk hulpmiddel zijn om volksvertegenwoordigers bij de les te houden.

We beweren nog steeds een democratie te zijn, een politiek stelsel waarbij de macht (cratie) aan het volk (demos) is, en niet aan politici of een ander klein deel daarvan, en al helemaal niet aan bedrijven of samenwerkingsverbanden.

Democratie is ook niet voor luie mensen. Dat je volksvertegenwoordigers kiest ontslaat je niet van je plicht betrokken te zijn bij je land. Je bent zelf medeverantwoordelijk voor wat er met ons land en de samenleving gebeurt.
Om dat mogelijk te maken, moet in de grondwet worden vastgelegd dat het politici verboden is te liegen naar elkaar, tijdens debatten en vergaderingen, en naar de burgers, ook in verkiezingstijd.
Er dient altijd naar de grootst mogelijke transparantie te worden gestreefd. Dus sloten op de achterkamertjes zodat niemand daar naar binnen kan, anders dan bij heel hoge uitzondering als dat echt nodig is voor het landsbelang. Het is onzin om in achterkamertjes te kletsen over de gaswinning of maatregelen tegen Rusland, als betrokkenen daar toch volop mee zullen worden geconfronteerd.

En o, ja, er dienen onafhankelijk voorzitters voor de Kamer en vergaderzalen te worden benoemd. Die onafhankelijkheid is nu nogal eens heel ver te zoeken.

Dit lijkt me een aardig begin van een opzet. En waar een wil is, is een weg!

_________________
"En Adam sleug Eva met ne sükkerbiete veur de kont, holadié, holadió
Maar dat gef allemaal niks want wie hoalt van mekaar, holadié, ladió"


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: wo jun 07, 2023 6:55 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 35770
Berichten: Intopic
ezel schreef:
Biertje schreef:
En inderdaad, weg met de lobbycultuur, crony capitalism, en maak een einde aan het achterhouden van informatie

Leuke woorden, maar hoe wil je dat bereiken? Moeten we het petitierecht uit de grondwet schrappen om de lobby-cultuur af te schaffen. Daarmee vergroot je alleen maar de kloof tussen burger en politiek verder. Of wil je petitierecht slechts van toepassing laten zijn op natuurlijke personen en niet op rechtspersonen. Daarmee sluit de politiek ook feitelijk de deuren voor meningen van buitenaf, want politici zullen heus niet aan tafel gaan zitten met individuele burgers.

Crony capitalisme is een enorm aanwezig in Rusland, Hongarije, Turkije. Het is een leuk woord om telkens weer in de discussie te gooien, maar is hooguit in absolutistische zin een probleem. Nederland heeft één van de hoogste posities op de competetive indexen, tezamen met de Scandinavische landen. Dat betekent dus dat crony capitalism hier minder voor komt dan in vrijwel alle andere plekken op de wereld. Uiteraard is het volstrekt verrot hier als je totale perfectie vereist.

Hoe wil je verder voorkomen dat informatie wordt achtergehouden? Wederom scoort Nederland uitstekend op het gebied van transparantie. Dus opnieuw is het vooral een probleem in relatie tot een perfecte samenleving. Er zijn weliswaar een aantal nogal in het oogspringende gevallen geweest waarin de regering fouten heeft geprobeerd te verdoezelen, en mij zul je dat niet horen goedpraten. De electorale consequenties zijn er echter niet geweest. De premier onder wiens leiding o.a. die toelagenaffaire heeft kunnen plaatsvinden, is doodleuk door de Nederlandse samenleving herkozen. Ook dat is democratie.
Lobbyen mag maar dan in het openbaar en het gesprek wordt opgenomen en het wordt ook gefilmd inclusief de politici en het wordt gelijk openbaar gemaakt. Niks geen verassingen meer met een partij die ineens vindt dat aandeelhouders vrijgesteld moeten worden van dividendbelasting. We hebben meer een lobbycratie dan een democratie. Informatie achterhouden gebeurt te vaak, zie nou weer het gedonder met de gaswinning in Groningen. De premier wordt niet gekozen maar de grootste partij levert vaak de premier. En nee een meerderheid heeft niet op de VVD gestemd.

https://nos.nl/artikel/2478051-rutte-ko ... iet-genoeg
Als het gaat om transparantie scoren Scandinavische landen echt hoger.

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

D66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: wo jun 07, 2023 7:02 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 71180
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
ezel schreef:
Biertje schreef:
En inderdaad, weg met de lobbycultuur, crony capitalism, en maak een einde aan het achterhouden van informatie

Leuke woorden, maar hoe wil je dat bereiken? Moeten we het petitierecht uit de grondwet schrappen om de lobby-cultuur af te schaffen. Daarmee vergroot je alleen maar de kloof tussen burger en politiek verder. Of wil je petitierecht slechts van toepassing laten zijn op natuurlijke personen en niet op rechtspersonen. Daarmee sluit de politiek ook feitelijk de deuren voor meningen van buitenaf, want politici zullen heus niet aan tafel gaan zitten met individuele burgers.

Crony capitalisme is een enorm aanwezig in Rusland, Hongarije, Turkije. Het is een leuk woord om telkens weer in de discussie te gooien, maar is hooguit in absolutistische zin een probleem. Nederland heeft één van de hoogste posities op de competetive indexen, tezamen met de Scandinavische landen. Dat betekent dus dat crony capitalism hier minder voor komt dan in vrijwel alle andere plekken op de wereld. Uiteraard is het volstrekt verrot hier als je totale perfectie vereist.

Hoe wil je verder voorkomen dat informatie wordt achtergehouden? Wederom scoort Nederland uitstekend op het gebied van transparantie. Dus opnieuw is het vooral een probleem in relatie tot een perfecte samenleving. Er zijn weliswaar een aantal nogal in het oogspringende gevallen geweest waarin de regering fouten heeft geprobeerd te verdoezelen, en mij zul je dat niet horen goedpraten. De electorale consequenties zijn er echter niet geweest. De premier onder wiens leiding o.a. die toelagenaffaire heeft kunnen plaatsvinden, is doodleuk door de Nederlandse samenleving herkozen. Ook dat is democratie.
Lobbyen mag maar dan in het openbaar en het gesprek wordt opgenomen en het wordt ook gefilmd inclusief de politici en het wordt gelijk openbaar gemaakt. Niks geen verassingen meer met een partij die ineens vindt dat aandeelhouders vrijgesteld moeten worden van dividendbelasting. We hebben meer een lobbycratie dan een democratie. Informatie achterhouden gebeurt te vaak, zie nou weer het gedonder met de gaswinning in Groningen. De premier wordt niet gekozen maar de grootste partij levert vaak de premier. En nee een meerderheid heeft niet op de VVD gestemd.

https://nos.nl/artikel/2478051-rutte-ko ... iet-genoeg
Als het gaat om transparantie scoren Scandinavische landen echt hoger.


:ok:

_________________
"En Adam sleug Eva met ne sükkerbiete veur de kont, holadié, holadió
Maar dat gef allemaal niks want wie hoalt van mekaar, holadié, ladió"


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: wo jun 07, 2023 7:26 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 35770
Berichten: Intopic
Raya schreef:
Biertje schreef:
ezel schreef:

Leuke woorden, maar hoe wil je dat bereiken? Moeten we het petitierecht uit de grondwet schrappen om de lobby-cultuur af te schaffen. Daarmee vergroot je alleen maar de kloof tussen burger en politiek verder. Of wil je petitierecht slechts van toepassing laten zijn op natuurlijke personen en niet op rechtspersonen. Daarmee sluit de politiek ook feitelijk de deuren voor meningen van buitenaf, want politici zullen heus niet aan tafel gaan zitten met individuele burgers.

Crony capitalisme is een enorm aanwezig in Rusland, Hongarije, Turkije. Het is een leuk woord om telkens weer in de discussie te gooien, maar is hooguit in absolutistische zin een probleem. Nederland heeft één van de hoogste posities op de competetive indexen, tezamen met de Scandinavische landen. Dat betekent dus dat crony capitalism hier minder voor komt dan in vrijwel alle andere plekken op de wereld. Uiteraard is het volstrekt verrot hier als je totale perfectie vereist.

Hoe wil je verder voorkomen dat informatie wordt achtergehouden? Wederom scoort Nederland uitstekend op het gebied van transparantie. Dus opnieuw is het vooral een probleem in relatie tot een perfecte samenleving. Er zijn weliswaar een aantal nogal in het oogspringende gevallen geweest waarin de regering fouten heeft geprobeerd te verdoezelen, en mij zul je dat niet horen goedpraten. De electorale consequenties zijn er echter niet geweest. De premier onder wiens leiding o.a. die toelagenaffaire heeft kunnen plaatsvinden, is doodleuk door de Nederlandse samenleving herkozen. Ook dat is democratie.
Lobbyen mag maar dan in het openbaar en het gesprek wordt opgenomen en het wordt ook gefilmd inclusief de politici en het wordt gelijk openbaar gemaakt. Niks geen verassingen meer met een partij die ineens vindt dat aandeelhouders vrijgesteld moeten worden van dividendbelasting. We hebben meer een lobbycratie dan een democratie. Informatie achterhouden gebeurt te vaak, zie nou weer het gedonder met de gaswinning in Groningen. De premier wordt niet gekozen maar de grootste partij levert vaak de premier. En nee een meerderheid heeft niet op de VVD gestemd.

https://nos.nl/artikel/2478051-rutte-ko ... iet-genoeg
Als het gaat om transparantie scoren Scandinavische landen echt hoger.


:ok:
En dan zijn er nog de vele Whatapp-jes die op prive telefoons staan maar zakelijk karakter hebben, waar Von der Leyen zich ook aan schuldig maakte. OF ministers op hun eigen onbeveiligde laptop bezig zijn met staatszaken

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

D66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: wo jun 07, 2023 10:31 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 13586
Berichten: Intopic
baedeker schreef:
Hume schreef:
Het openbaar bestuur van Nederland is van eeuwen terug en volkomen verouderd en niet geschikt voor deze tijd.
De grote onvrede over het bestuur ligt niet zozeer aan personen maar, vooral aan de structuur.
De kloof tussen overheid en burger is niet op te lossen met ideeën uit de jaren '60 van vorige eeuw ,zoals een referendum of burgerraad.
Laat Nederland daarom het voorbeeld van de Scandinavische landen volgen en de eerste en tweede kamer samenvoegen.

Ook de vele provinciebesturen is een overblijfsel uit de oude doos en is te veel.
Nederland is een klein land en vier gewesten zoals Noord-Oost -Zuid en West is genoeg en effectiever.
[/quote

Dat los je niet op door de eerste kamer op te heffen. Die kan nog prima mee als je het getrapt kiezen opheft (waar Thorbecke al voorstander van was), en door het lobbyisme terug het hok in te krijgen (wat trouwens een breder probleem is van de overheid).

Dat los je niet op door provincies op te heffen. Ik heb niks met een gewest maar wel wat met een provincie. Ik heb ook wat met kleine gemeenten waar mogelijk. Schaalvergroting is een vehikel van links liberalen om burgers hun gemeenschappen te ontzeggen en om de greep van Den Haag te vergemakkelijken.

De kloof tussen overheid en burger los je wel op door inspraak te bevorderen, zoals door referenda, en misschien door direct gekozen burgemeesters en provinciale commissarissen. Door een einde te maken aan het achterhouden van informatie, aan de achterkamertjes van globalistische gremia & crony capitalism, en aan het stemvee van kartelpartijen dat niet de regering controleert maar zichzelf een week na de formatie met handen en voeten bindt aan een coalitie. Door het opheffen van de staatsomroep die ervoor zorgt dat kiezers in het stemhok fouten maken.
Al die oubollige ideeen helpen niets om de kloof te verminderen. Kijk naarl andere landen waar ze het beter doen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: wo jun 07, 2023 10:59 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 35770
Berichten: Intopic
Hume schreef:
baedeker schreef:
Hume schreef:
Het openbaar bestuur van Nederland is van eeuwen terug en volkomen verouderd en niet geschikt voor deze tijd.
De grote onvrede over het bestuur ligt niet zozeer aan personen maar, vooral aan de structuur.
De kloof tussen overheid en burger is niet op te lossen met ideeën uit de jaren '60 van vorige eeuw ,zoals een referendum of burgerraad.
Laat Nederland daarom het voorbeeld van de Scandinavische landen volgen en de eerste en tweede kamer samenvoegen.

Ook de vele provinciebesturen is een overblijfsel uit de oude doos en is te veel.
Nederland is een klein land en vier gewesten zoals Noord-Oost -Zuid en West is genoeg en effectiever.
[/quote

Dat los je niet op door de eerste kamer op te heffen. Die kan nog prima mee als je het getrapt kiezen opheft (waar Thorbecke al voorstander van was), en door het lobbyisme terug het hok in te krijgen (wat trouwens een breder probleem is van de overheid).

Dat los je niet op door provincies op te heffen. Ik heb niks met een gewest maar wel wat met een provincie. Ik heb ook wat met kleine gemeenten waar mogelijk. Schaalvergroting is een vehikel van links liberalen om burgers hun gemeenschappen te ontzeggen en om de greep van Den Haag te vergemakkelijken.

De kloof tussen overheid en burger los je wel op door inspraak te bevorderen, zoals door referenda, en misschien door direct gekozen burgemeesters en provinciale commissarissen. Door een einde te maken aan het achterhouden van informatie, aan de achterkamertjes van globalistische gremia & crony capitalism, en aan het stemvee van kartelpartijen dat niet de regering controleert maar zichzelf een week na de formatie met handen en voeten bindt aan een coalitie. Door het opheffen van de staatsomroep die ervoor zorgt dat kiezers in het stemhok fouten maken.
Al die oubollige ideeen helpen niets om de kloof te verminderen. Kijk naarl andere landen waar ze het beter doen.
Ja, laten we eens een voorbeeld nemen aan de Scandinavische landen

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

D66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: do jun 08, 2023 5:52 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr nov 20, 2015 5:26 pm
Berichten: 21184
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
ezel schreef:
Biertje schreef:
En inderdaad, weg met de lobbycultuur, crony capitalism, en maak een einde aan het achterhouden van informatie

Leuke woorden, maar hoe wil je dat bereiken? Moeten we het petitierecht uit de grondwet schrappen om de lobby-cultuur af te schaffen. Daarmee vergroot je alleen maar de kloof tussen burger en politiek verder. Of wil je petitierecht slechts van toepassing laten zijn op natuurlijke personen en niet op rechtspersonen. Daarmee sluit de politiek ook feitelijk de deuren voor meningen van buitenaf, want politici zullen heus niet aan tafel gaan zitten met individuele burgers.

Crony capitalisme is een enorm aanwezig in Rusland, Hongarije, Turkije. Het is een leuk woord om telkens weer in de discussie te gooien, maar is hooguit in absolutistische zin een probleem. Nederland heeft één van de hoogste posities op de competetive indexen, tezamen met de Scandinavische landen. Dat betekent dus dat crony capitalism hier minder voor komt dan in vrijwel alle andere plekken op de wereld. Uiteraard is het volstrekt verrot hier als je totale perfectie vereist.

Hoe wil je verder voorkomen dat informatie wordt achtergehouden? Wederom scoort Nederland uitstekend op het gebied van transparantie. Dus opnieuw is het vooral een probleem in relatie tot een perfecte samenleving. Er zijn weliswaar een aantal nogal in het oogspringende gevallen geweest waarin de regering fouten heeft geprobeerd te verdoezelen, en mij zul je dat niet horen goedpraten. De electorale consequenties zijn er echter niet geweest. De premier onder wiens leiding o.a. die toelagenaffaire heeft kunnen plaatsvinden, is doodleuk door de Nederlandse samenleving herkozen. Ook dat is democratie.
Lobbyen mag maar dan in het openbaar en het gesprek wordt opgenomen en het wordt ook gefilmd inclusief de politici en het wordt gelijk openbaar gemaakt. Niks geen verassingen meer met een partij die ineens vindt dat aandeelhouders vrijgesteld moeten worden van dividendbelasting. We hebben meer een lobbycratie dan een democratie. Informatie achterhouden gebeurt te vaak, zie nou weer het gedonder met de gaswinning in Groningen. De premier wordt niet gekozen maar de grootste partij levert vaak de premier. En nee een meerderheid heeft niet op de VVD gestemd.

https://nos.nl/artikel/2478051-rutte-ko ... iet-genoeg
Als het gaat om transparantie scoren Scandinavische landen echt hoger.

Prima, lobbyen openbaar maken. In de formatie. In praatclubjes als WEF. Aan de tafels van de macht, waar bedrijven, maatschappelijke organisaties en activistische clubjes meebeslissen. Hup, gewoon alles openbaar.

Hoe weten we trouwens of rechters "onafhankelijk" zijn? Of hoge ambtenaren en burgemeesters van de banencarrousel een redelijke weergave zijn van de politieke gezindheid onder de bevolking (art 1 grondwet)? Dat weten we niet. Daarom maar parlementaire hearings bij benoemingen op hoge posten, zodat het publiek een idee krijgt wie er op sleutelposten benoemd wordt, en er zo nu en dan een rotte peer kan afvallen.

Crony capitalism? Zie de belasting rulings. De bevoordeling van het grootbedrijf waar Den Haag makkelijk zaken mee kan doen, met als resultaat regels en convenanten waar het MKB last van heeft. Zie ook de lobbyisten in de eerste kamer, waar de ING een paar jaar geleden de wet mocht schrijven. En het hinken tussen politieke functies en topposities bij organisaties die onderwerp zijn van politieke besluitvorming.

Naar mijn weten meten competetive indexen 'goed voor Apple' beleid, dus in hoeverre infrastructuur, onderwijs en rechtsregels internationaal gezien op orde zijn. Maar dit zegt niks over wie betaalt en wie voordeel heeft, en niks over in hoeverre hiermee competitie intern bevorderd wordt.

Nederland is als het erop aankomt helemaal niet transparant. Zie hoe ministers documenten stelselmatig niet of te laat overleggen, of zelfs de WOB procedures saboteren door dwangsommen te betalen. Hoe gemakkelijk een coalitie de behandeling van onderwerpen kan afwijzen of vertragen. Hoe een premier zijn SMS berichten mag vernietigen. Hoeveel gremia er zijn waar communicatie en besluitvorming geheim gehouden worden. Het is zelfs een doctrine die de naam heeft gekregen van onze draaideur leugenaar premier.

Het toeslagenschandaal is geen voorbeeld van democratie, maar van het verkrachten daarvan. Het parlement is jarenlang niet geïnformeerd. Op het laatst zat het kabinet te bekokstoven hoe een lastige parlementariër de mond te snoeren. Aan het einde van de rit trad het kabinet af, maar niet door in de tweede kamer het boetekleed aan te trekken, maar met een briefje vanuit het torentje. Geen publieke afrekening betekende dat de draaideur leugenaar premier een paar weken later zelf bepaalde dat de hele ploeg zichzelf wel weer kandidaat kon stellen voor de volgende verkiezingen. Daar had het parlement over moeten beslissen, en was niet een onderwerp om na het wantrouwen van de kamer over in beroep te gaan bij het electoraat. Een publieke afrekening kwam in de campagne ook niet echt van de grond, want de media waren 'toeslagen moe'. Iedere democratie is afhankelijk van een redelijke invulling, maar de links liberale bubbel doet maar raak, als ze er mee wegkomen.

_________________
Je verwacht een fatsoenlijke overheid, en dan krijg je 10 jaar systemisch racisme bij de belastingdienst, en een afbraak van democratie en rechtsstaat. Je verwacht dat de verantwoordelijken verantwoordelijkheid nemen, maar die stoppen het in de doofpot, en stellen zich gewoon weer kandidaat, alsof er niets aan de hand is. Je verwacht verstandige kiezers die dit afstraffen, maar dan heb je kartelgastjes die op het crimineeltje stemmen, of op vriendjes van het crimineeltje, om Rutte er mee weg te laten komen. What's next?


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: vr jun 09, 2023 4:38 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr nov 20, 2015 5:26 pm
Berichten: 21184
Berichten: Intopic
Kijk, de vleesgeworden crony capitalist. Niet 10 jaar systemisch racisme en afbraak van rechtsstaat & democratie. Niet het gas schandaal. Maar dat de dividendbelasting niet werd afgeschaft, DAT ziet Rutte als zijn grootste faal. Maar de €150 miljoen die Shell kreeg, nadat het te laat was met een subsidieaanvraag in Brussel? Dat Shell tegen de stikstoffabriek lobbyde en z'n zin kreeg? Dat Shell aan tafel zat bij de sollicitatie van de inspecteur-generaal die toezicht moest gaan houden op Shell? Nee, een professionele distantie vindt Rutte niet nodig.
:evendenken:

https://twitter.com/suusonline/status/1 ... 2853128192

_________________
Je verwacht een fatsoenlijke overheid, en dan krijg je 10 jaar systemisch racisme bij de belastingdienst, en een afbraak van democratie en rechtsstaat. Je verwacht dat de verantwoordelijken verantwoordelijkheid nemen, maar die stoppen het in de doofpot, en stellen zich gewoon weer kandidaat, alsof er niets aan de hand is. Je verwacht verstandige kiezers die dit afstraffen, maar dan heb je kartelgastjes die op het crimineeltje stemmen, of op vriendjes van het crimineeltje, om Rutte er mee weg te laten komen. What's next?


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: vr jun 09, 2023 5:14 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 35770
Berichten: Intopic
baedeker schreef:
Kijk, de vleesgeworden crony capitalist. Niet 10 jaar systemisch racisme en afbraak van rechtsstaat & democratie. Niet het gas schandaal. Maar dat de dividendbelasting niet werd afgeschaft, DAT ziet Rutte als zijn grootste faal. Maar de €150 miljoen die Shell kreeg, nadat het te laat was met een subsidieaanvraag in Brussel? Dat Shell tegen de stikstoffabriek lobbyde en z'n zin kreeg? Dat Shell aan tafel zat bij de sollicitatie van de inspecteur-generaal die toezicht moest gaan houden op Shell? Nee, een professionele distantie vindt Rutte niet nodig.
:evendenken:

https://twitter.com/suusonline/status/1 ... 2853128192
Rutte meent dat Nederland zijn kroonuwelen is kwijtgeraakt wegens het niet afschaffen van de dividendbelasting. Maar weet jij hoeveel banen dit heeft gekost?

400 ! Dit gaat toch helemaal nergens over? :luidlachen:

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

D66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: vr jun 09, 2023 6:03 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr nov 20, 2015 5:26 pm
Berichten: 21184
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
baedeker schreef:
Kijk, de vleesgeworden crony capitalist. Niet 10 jaar systemisch racisme en afbraak van rechtsstaat & democratie. Niet het gas schandaal. Maar dat de dividendbelasting niet werd afgeschaft, DAT ziet Rutte als zijn grootste faal. Maar de €150 miljoen die Shell kreeg, nadat het te laat was met een subsidieaanvraag in Brussel? Dat Shell tegen de stikstoffabriek lobbyde en z'n zin kreeg? Dat Shell aan tafel zat bij de sollicitatie van de inspecteur-generaal die toezicht moest gaan houden op Shell? Nee, een professionele distantie vindt Rutte niet nodig.
:evendenken:

https://twitter.com/suusonline/status/1 ... 2853128192
Rutte meent dat Nederland zijn kroonuwelen is kwijtgeraakt wegens het niet afschaffen van de dividendbelasting. Maar weet jij hoeveel banen dit heeft gekost?

400 ! Dit gaat toch helemaal nergens over? :luidlachen:

De man is totaal van het padje.
En voor de burgers? NetZero For All You Peasants

Afbeelding

_________________
Je verwacht een fatsoenlijke overheid, en dan krijg je 10 jaar systemisch racisme bij de belastingdienst, en een afbraak van democratie en rechtsstaat. Je verwacht dat de verantwoordelijken verantwoordelijkheid nemen, maar die stoppen het in de doofpot, en stellen zich gewoon weer kandidaat, alsof er niets aan de hand is. Je verwacht verstandige kiezers die dit afstraffen, maar dan heb je kartelgastjes die op het crimineeltje stemmen, of op vriendjes van het crimineeltje, om Rutte er mee weg te laten komen. What's next?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Gestopt, Majestic-12 [Bot] en 155 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling