animo schreef:
Raya schreef:
Conclusie: we zijn gewoon met veel te veel mensen op deze aardbol.
Minder mensen betekent ook minder behoefte aan kleding en dus garens, en dus schapen en aralmeren met zoet water.
We kunnen twee dingen doen: werk maken van het minderen van de bevolking, zowel wereldwijd als concentraties in bepaalde gebieden
of
we laten het aan de natuur over die de helft van de wereldbevolking over de kling jaagt met pandemieën, klimaatveranderingen, oorlogen, etc.
Dat is wel erg cynisch. Wellicht maakt deze venijnige invalshoek dat duidelijk:
Je vangt hier vele vliegen in één klap door het aantal vrouwen te minderen. Hoe minder vrouwen, hoe minder mensen en bovendien: vrouwen zijn wereldwijd dé grote afnemers van kleding en garens en zo ongeveer alle consumptiegoederen. Niet mannen, niet eens kinderen – die trouwens allemaal door vrouwen worden geproduceerd – nee,
vrouwen (v). Weg ermee, de planeet staat op het spel. Vele malen effectiever dan het over te laten aan politiek gezaag of de willekeur van 'de natuur'.
Ben je bereid deze ijzeren logica voor je rekening te nemen – of in staat die te weerleggen? In beide gevallen: ik niet, en ik wed jij ook niet. Doe dan ook niet alsof.
Vrouwen kunnen meerdere kinderen krijgen en ook van meer dan 1 man.
Het zal een verkrachtingscultuur worden.
Zoals ik al eerder uiteen heb gezet, worden vooral veel kinderen geboren in landen waar de kansen dat kinderen opgroeien kleiner is, terwijl de ouders kinderen voor later nodig hebben, omdat zij van hun kinderen afhankelijk zijn van hun oude dag.
Die kansen zijn kleiner als er sprake is van veel geweld, oorlogen, armoede...
Daar kunnen we best wat aan doen. Maar dat heb ik allemaal al een aantal keren uitgelegd.
Het is vooral cynisch dat mensen dit weten maar er niets aan doen. Dat we wapens blijven leveren; dictators blijven steunen; oorlogen blijven voeren in het belang van de grote bedrijven/internationals -zelfs onder het mom van vredesmissies-; onze kennis en kunde op het gebied van ontwikkeling van gronden tbv van voeding niet om-niet delen, met hen die het nodig hebben; etc.
Zo blijven we ook hier maar mensen toelaten terwijl de strijd om de beschikbare grond steeds feller wordt, omdat er simpelweg geen ruimte in dit land is om alles te doen wat we willen, niet eens om te doen wat allemaal nodig is. Als je van mening bent dat iedereen recht op leven heeft, maar men zichzelf elders niet kan voeden door gebrek aan landbouw of landbouwgrond en veeteelt, is het toch minstens onze plicht om aan voedsel bij te dragen, ook daar!