Het is nu wo mei 31, 2023 6:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: do mei 18, 2023 5:20 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 07, 2015 12:38 am
Berichten: 5759
Berichten: Intopic
Woonplaats: 't Ongewisse
Minister Adema kan overleggen tot sint Juttemis over de totstandkoming van een landbouwakkoord, maar het is vrijwel ondenkbaar dat dit zal slagen. De belangen en de tegenstellingen van de deelnemers zijn immens groot en vrijwel onoverbrugbaar.
Desalniettemin is er vrij gemakkelijk een oplossing voorhanden.
Een oplossing die uitgaat van het parlement.
Inmiddels zullen zo langzamerhand wel alle factoren bekend zijn waarover men het eens is. De factoren waarover men het niet eens kan worden kunnen in een door de minister opgesteld redelijk voorstel, dat voor alle partijen enigszins in aanmerking komt, vervat worden en de tweede kamer, die daarvoor immers aangewezen is, kan daar dan bij meerderheid over beslissen. Misschien per apart onderdeel.
Dan is het weliswaar geen akkoord van de deelnemende partijen, maar is het een door de regering en de tweede kamer vastgesteld beleid dat tot uitvoering gebracht kan worden.
Een andere mogelijkh4eid is eigenlijk irreëel.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: do mei 18, 2023 9:19 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 14, 2022 9:21 pm
Berichten: 10613
Berichten: Intopic
kwaaisteniet schreef:
Minister Adema kan overleggen tot sint Juttemis over de totstandkoming van een landbouwakkoord, maar het is vrijwel ondenkbaar dat dit zal slagen. De belangen en de tegenstellingen van de deelnemers zijn immens groot en vrijwel onoverbrugbaar.
Desalniettemin is er vrij gemakkelijk een oplossing voorhanden.
Een oplossing die uitgaat van het parlement.
Inmiddels zullen zo langzamerhand wel alle factoren bekend zijn waarover men het eens is. De factoren waarover men het niet eens kan worden kunnen in een door de minister opgesteld redelijk voorstel, dat voor alle partijen enigszins in aanmerking komt, vervat worden en de tweede kamer, die daarvoor immers aangewezen is, kan daar dan bij meerderheid over beslissen. Misschien per apart onderdeel.
Dan is het weliswaar geen akkoord van de deelnemende partijen, maar is het een door de regering en de tweede kamer vastgesteld beleid dat tot uitvoering gebracht kan worden.
Een andere mogelijkh4eid is eigenlijk irreëel.


De keiharde doelstellingen van de overheid die een halvering van de stikstofemissie impliceren per 2030 zijn voor de agrarische industrie niet acceptabel. De kloof is eenvoudig te groot.
Als de overheid de kracht mist haar doelstellingen bij deze vervuilende industrie af te dwingen is dat een kwalijke zaak maar politiek kan dit kabinet onvoldoende een vuist maken. Het is treurig maar niet anders.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: vr mei 19, 2023 8:33 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:26 pm
Berichten: 7945
Berichten: Intopic
Als ze naar Tjeenk Willink in gesprek met Sven Kockelmann hebben geluisterd komt er een Landbouw akkoord.

Tjeenk Willink: ‘Wat we nodig hebben is deskundigheid. Stap af van de gedachte dat je alle kennis kunt inhuren. Je moet weten wie je nodig hebt, kunnen formuleren met welk probleem je zit en kunnen beoordelen of de oplossingen waar iemand mee komt ook deugen.’



Hoe komen ze los van het activisme aan die tafel en het besmeuren van de Nederlandse boer i.v.m. de belangen i.p.v. deugen?

Natuurmonumenten, ook aan die tafel, hebben inmiddels excuses aangeboden: https://twitter.com/Natuurmonument/stat ... 4841963536

Boswachter boos over vernietigde nestjes, maar verhaal zit volgens boer anders: 'Oeverzwaluwen zijn er nog gewoon'
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/358121 ... nog-gewoon

Natuur
Samsom vindt het extra vervelend dat uitgerekend hij wordt weggezet als dierenbeul. "Als je googelt op mijn naam, Joost Samsom, dan zie je: we doen alles aan de leefbaarheid van het platteland. Ik ga verder dan welke boer dan ook." Hij zet zich als boer juist in voor de natuur. "Wij hebben een biologisch melkveebedrijf met 110 koeien. Daarbij doen we alles wat je kan bedenken wat in dienst staat van de natuur. Milieu, dierenwelzijn, klimaat: alles wat je qua maatschappelijke uitdaging kan doen, dat vinden we leuk. We hebben tien nesten van weidevogels meer dan vorig jaar: in totaal 61 weidevogels, mede dankzij een vrijwilliger die meehelpt. We doen dus precies het omgekeerde van wat de boswachter beweert."

Matthijs Dull is voorzitter van Stichting De Bovenlanden, die tientallen natuurgebiedjes in Wilnis beheert, en bevestigt het verhaal van de boer. "Van die man kunnen we met z'n allen nog een hoop leren. En hij staat ook open voor andere belanghebbenden in het gebied met een groen hart."



Wilnis - 'Vreselijk,' 'onbegrijpelijk', 'verschrikkelijk': de honderden woedende reacties onder een bericht van een boswachter van Natuurmonumenten op Twitter zijn niet mals. Hij zette een foto online van een graafmachine die de nestjes van tientallen oeverzwaluwen zou hebben vernietigd in Wilnis. Dat bericht werd bijna 60.000 keer bekeken. Alleen er klopt niks van, zegt de boer van wie de graafmachine is. En de nestjes, die zitten er nog gewoon. "We gaan die beestjes niet verstoren. Ik peins er niet over. Die beestjes moeten lekker blijven zitten."

"Paniekzaaierij", zo noemt boer Joost Samsom uit Wilnis het bericht dat de boswachter van Natuurmonumenten online zette. Hij legt uit hoe het echt zit: "Die hoop grond hebben we aan laten voeren om land te verstevigen. Toen hebben we er wat vanaf gegraven." Daardoor ontstond een mooi recht stukje zand, en dat vindt de beschermde oeverzwaluw nou net een fijn plekje om een nestje te bouwen.

Samsom: "Ik denk dat die kraan alweer bijna een week stilstond ofzo. En ineens, van de één op de andere dag, komt er een zwerm oeverzwaluwen en die duikt erop en gaat daar vrolijk nestjes maken. Die kraan heeft daarna ook helemaal niet meer gedraaid. We rijden die eerdaags heel voorzichtig weg want we gaan die beestjes niet verstoren. Ik peins er niet over."

Natuur
Samsom vindt het extra vervelend dat uitgerekend hij wordt weggezet als dierenbeul. "Als je googelt op mijn naam, Joost Samsom, dan zie je: we doen alles aan de leefbaarheid van het platteland. Ik ga verder dan welke boer dan ook." Hij zet zich als boer juist in voor de natuur. "Wij hebben een biologisch melkveebedrijf met 110 koeien. Daarbij doen we alles wat je kan bedenken wat in dienst staat van de natuur. Milieu, dierenwelzijn, klimaat: alles wat je qua maatschappelijke uitdaging kan doen, dat vinden we leuk. We hebben tien nesten van weidevogels meer dan vorig jaar: in totaal 61 weidevogels, mede dankzij een vrijwilliger die meehelpt. We doen dus precies het omgekeerde van wat de boswachter beweert."

Matthijs Dull is voorzitter van Stichting De Bovenlanden, die tientallen natuurgebiedjes in Wilnis beheert, en bevestigt het verhaal van de boer. "Van die man kunnen we met z'n allen nog een hoop leren. En hij staat ook open voor andere belanghebbenden in het gebied met een groen hart."

De boer zegt dan ook goed voor de vogelnesten te gaan zorgen. "We zijn er heel blij mee. Een neef kwam langs en die zei: 'Je hebt de hoofdprijs.' Hij is al vijftien jaar bezig om ze te krijgen en hij zegt: 'Jij gooit één keer een hoop grond neer en je hebt ze!'" En wie wil weten hoe de nesten eruitzien, hoeft binnenkort niet eens langs te rijden. Een enthousiaste Matthijs Dull meldt dat Stichting De Bovenlanden er binnenkort een wildcamera gaat neerzetten.

Gevraagd om een reactie blijft de boswachter van Natuurmonumenten, die werkt in Overijssel, bij zijn punt. "Ik heb inmiddels contact met de boer hierover. Mijn beeld is anders dan wat hij schetst. Er zaten wel degelijk oeverzwaluwen in, kwetsbare vogels die bescherming verdienen." De tweet heeft hij inmiddels wel verwijderd.

Bekende boer
Samsom is een bekende boer in het gebied. Eerder ging RTV Utrecht al eens bij hem langs om te praten over een uitvinding van hem waarmee hij, met steun van het waterschap, experimenteert met het tegengaan van de zakkende bodem.

Naast zijn biologische boerderij is hij samen met zijn familie ook uitbater van Paviljoen Toren De Grote Sniep: een horecagelegenheid waar wandelaars en fietsers een kopje koffie kunnen drinken. Een van de mensen die dat kwam doen, was Christianne van der Wal.

"Op uitnodiging van (CDA-kamerlid) Derk Boswijk in gesprek met Joost Samsom bij de Grote Sniep", schreef de stikstofminister op Twitter. "Hij runt samen met zijn vrouw een biologisch melkveebedrijf, beheert natuur en heeft een paviljoen met geweldig uitzicht. Inspirerend hoe zij hun bedrijf continu ontwikkelen in balans met de omgeving."


Als je goed naar het gedoe kijkt is het op dit moment de boer die een gevecht voor ons als burger/consument voert, voordat we zelf het haasje zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: vr mei 19, 2023 9:09 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 68569
Berichten: Intopic
De vraag is voor mij niet of er een landbouwakkoord komt, maar hoe snel de regering dat akkoord dan weer schendt met weer nieuwe eisen.

_________________
"En Adam sleug Eva met ne sükkerbiete veur de kont, holadié, holadió
Maar dat gef allemaal niks want wie hoalt van mekaar, holadié, ladió"


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: vr mei 19, 2023 9:53 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 14, 2022 9:21 pm
Berichten: 10613
Berichten: Intopic
Raya schreef:
De vraag is voor mij niet of er een landbouwakkoord komt, maar hoe snel de regering dat akkoord dan weer schendt met weer nieuwe eisen.



Ja, dit landbouwakkoord is vooral gericht op de vervuiling door de agrarische industrie met stikstof. Daarna zullen we iets moeten doen met de waterkwaliteit en de chemische bestrijdingsmiddelen waarin de agrarische industrie een verwoestende rol speelt.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: vr mei 19, 2023 10:09 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:26 pm
Berichten: 7945
Berichten: Intopic
Julien Sorel schreef:
Raya schreef:
De vraag is voor mij niet of er een landbouwakkoord komt, maar hoe snel de regering dat akkoord dan weer schendt met weer nieuwe eisen.



Ja, dit landbouwakkoord is vooral gericht op de vervuiling door de agrarische industrie met stikstof. Daarna zullen we iets moeten doen met de waterkwaliteit en de chemische bestrijdingsmiddelen waarin de agrarische industrie een verwoestende rol speelt.
De Sorels in dit land hebben de zondebok gevonden en zijn in staat om met een kortzichtige visie de landbouw domweg weg te strepen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: vr mei 19, 2023 10:25 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 33654
Berichten: Intopic
Julien Sorel schreef:
Raya schreef:
De vraag is voor mij niet of er een landbouwakkoord komt, maar hoe snel de regering dat akkoord dan weer schendt met weer nieuwe eisen.



Ja, dit landbouwakkoord is vooral gericht op de vervuiling door de agrarische industrie met stikstof. Daarna zullen we iets moeten doen met de waterkwaliteit en de chemische bestrijdingsmiddelen waarin de agrarische industrie een verwoestende rol speelt.

Over de rest van de vervuilers -Tata Steel, Chemours, DSM enzovoort - zullen we het maar niet hebben :fluiten:

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

D66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: vr mei 19, 2023 10:26 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 33654
Berichten: Intopic
Lies schreef:
Julien Sorel schreef:
Raya schreef:
De vraag is voor mij niet of er een landbouwakkoord komt, maar hoe snel de regering dat akkoord dan weer schendt met weer nieuwe eisen.



Ja, dit landbouwakkoord is vooral gericht op de vervuiling door de agrarische industrie met stikstof. Daarna zullen we iets moeten doen met de waterkwaliteit en de chemische bestrijdingsmiddelen waarin de agrarische industrie een verwoestende rol speelt.
De Sorels in dit land hebben de zondebok gevonden en zijn in staat om met een kortzichtige visie de landbouw domweg weg te strepen.
En het grootkapitaal wordt met rust gelaten want levert stemmen op.

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

D66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: vr mei 19, 2023 10:40 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 12445
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Julien Sorel schreef:
Raya schreef:
De vraag is voor mij niet of er een landbouwakkoord komt, maar hoe snel de regering dat akkoord dan weer schendt met weer nieuwe eisen.



Ja, dit landbouwakkoord is vooral gericht op de vervuiling door de agrarische industrie met stikstof. Daarna zullen we iets moeten doen met de waterkwaliteit en de chemische bestrijdingsmiddelen waarin de agrarische industrie een verwoestende rol speelt.

Over de rest van de vervuilers -Tata Steel, Chemours, DSM enzovoort - zullen we het maar niet hebben :fluiten:


Je hebt helemaal gelijk want we horen en zien niet anders dan eindeloze discussie over koeien.
De varkens en kippen industrie, blijven buiten beeld en dat geld ook voor al die vervuilende bedrijven die jij noemt?
Bovendien waarom moeten wij als belastingbetalers opdraaien om de transitie te subsidiëren met miljarden.
Laten bedrijven dat zelf betalen, want ze hebben ook jaren de grote winsten opgestreken.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: vr mei 19, 2023 10:58 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 14, 2022 9:21 pm
Berichten: 10613
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
En het grootkapitaal wordt met rust gelaten want levert stemmen op.


Dat hebben we gezien bij de laatste verkiezingen.

:luidlachen:


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: vr mei 19, 2023 11:05 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 14, 2022 9:21 pm
Berichten: 10613
Berichten: Intopic
De Volkskrant vat perfect samen waarom het landbouwakkoord een moeilijke bevalling is:

Het kernprobleem is dat het kabinet krampachtig draagvlak wil creëren voor een systeemverandering die de meeste boeren niet zien zitten en waarvoor ze ook de noodzaak niet voelen. Het landbouwvakblad Nieuwe oogst enquêteerde vorig jaar 1.400 boeren en tuinders. Tweederde van de ondervraagden vindt dat Nederland geen stikstofprobleem heeft; 63 procent ontkent de problemen met de waterkwaliteit en slechts 53 procent accepteert dat er een klimaatprobleem is. Een grote meerderheid vindt wel dat boeren moeten verduurzamen, maar de kosten moeten gedragen worden door de overheid (meer subsidies), consumenten en andere marktpartijen.

In die context wordt het kabinet door de bestuursrechter gedwongen de landelijke stikstofuitstoot fors terug te dringen. Dat kan niet zonder sanering van de intensieve veehouderij, want die is verantwoordelijk voor bijna 70 procent van de schadelijke stikstofneerslag van Nederlandse oorsprong. Maar de sector verkoopt zijn huid zo duur mogelijk. Doordat het kabinet terugschrikt voor dwangmaatregelen, geeft het de boerenorganisaties alle ruimte hun onderhandelingseisen ongelimiteerd op te schroeven.



De agrarische industrie ontkent botweg de problematiek en jet kabinet durft niet door te pakken.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: vr mei 19, 2023 12:16 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 12445
Berichten: Intopic
Julien Sorel schreef:
De Volkskrant vat perfect samen waarom het landbouwakkoord een moeilijke bevalling is:

Het kernprobleem is dat het kabinet krampachtig draagvlak wil creëren voor een systeemverandering die de meeste boeren niet zien zitten en waarvoor ze ook de noodzaak niet voelen. Het landbouwvakblad Nieuwe oogst enquêteerde vorig jaar 1.400 boeren en tuinders. Tweederde van de ondervraagden vindt dat Nederland geen stikstofprobleem heeft; 63 procent ontkent de problemen met de waterkwaliteit en slechts 53 procent accepteert dat er een klimaatprobleem is. Een grote meerderheid vindt wel dat boeren moeten verduurzamen, maar de kosten moeten gedragen worden door de overheid (meer subsidies), consumenten en andere marktpartijen.

In die context wordt het kabinet door de bestuursrechter gedwongen de landelijke stikstofuitstoot fors terug te dringen. Dat kan niet zonder sanering van de intensieve veehouderij, want die is verantwoordelijk voor bijna 70 procent van de schadelijke stikstofneerslag van Nederlandse oorsprong. Maar de sector verkoopt zijn huid zo duur mogelijk. Doordat het kabinet terugschrikt voor dwangmaatregelen, geeft het de boerenorganisaties alle ruimte hun onderhandelingseisen ongelimiteerd op te schroeven.



De agrarische industrie ontkent botweg de problematiek en jet kabinet durft niet door te pakken.


Dat is al 20 jaar zo.
Boerenorganisaties hebben te veel lobby's en privileges .
De boeren hebben al vele jaren veel subsidies gekregen.
De overheid dient geen Sinterklaas voor rechts Nederland te zijn , zoals het al jaren is geweest


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: vr mei 19, 2023 12:17 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:02 pm
Berichten: 14316
Berichten: Intopic
Julien Sorel schreef:
De Volkskrant vat perfect samen waarom het landbouwakkoord een moeilijke bevalling is:

Het kernprobleem is dat het kabinet krampachtig draagvlak wil creëren voor een systeemverandering die de meeste boeren niet zien zitten en waarvoor ze ook de noodzaak niet voelen. Het landbouwvakblad Nieuwe oogst enquêteerde vorig jaar 1.400 boeren en tuinders. Tweederde van de ondervraagden vindt dat Nederland geen stikstofprobleem heeft; 63 procent ontkent de problemen met de waterkwaliteit en slechts 53 procent accepteert dat er een klimaatprobleem is. Een grote meerderheid vindt wel dat boeren moeten verduurzamen, maar de kosten moeten gedragen worden door de overheid (meer subsidies), consumenten en andere marktpartijen.

In die context wordt het kabinet door de bestuursrechter gedwongen de landelijke stikstofuitstoot fors terug te dringen. Dat kan niet zonder sanering van de intensieve veehouderij, want die is verantwoordelijk voor bijna 70 procent van de schadelijke stikstofneerslag van Nederlandse oorsprong. Maar de sector verkoopt zijn huid zo duur mogelijk. Doordat het kabinet terugschrikt voor dwangmaatregelen, geeft het de boerenorganisaties alle ruimte hun onderhandelingseisen ongelimiteerd op te schroeven.



De agrarische industrie ontkent botweg de problematiek en jet kabinet durft niet door te pakken.


Die boeren konden wel eens gelijk hebben, en niet die malle studeerkamergeleerden met hun gebrekkige modellen die nog nooit een koe in het echt gezien hebben....

Ga toch fietsen met je gedram en je domme ideeen om de primaire (en secundaire) sector even de nek om te draaien.

Tientallen miljarden verkwanselen om de economie onherstelbaar te beschadigen en nul resultaat te behalen. Slimme jongens, die milieuwappies. :noo:


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: vr mei 19, 2023 12:20 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 14, 2022 9:21 pm
Berichten: 10613
Berichten: Intopic
HvR schreef:
Julien Sorel schreef:
De Volkskrant vat perfect samen waarom het landbouwakkoord een moeilijke bevalling is:

Het kernprobleem is dat het kabinet krampachtig draagvlak wil creëren voor een systeemverandering die de meeste boeren niet zien zitten en waarvoor ze ook de noodzaak niet voelen. Het landbouwvakblad Nieuwe oogst enquêteerde vorig jaar 1.400 boeren en tuinders. Tweederde van de ondervraagden vindt dat Nederland geen stikstofprobleem heeft; 63 procent ontkent de problemen met de waterkwaliteit en slechts 53 procent accepteert dat er een klimaatprobleem is. Een grote meerderheid vindt wel dat boeren moeten verduurzamen, maar de kosten moeten gedragen worden door de overheid (meer subsidies), consumenten en andere marktpartijen.

In die context wordt het kabinet door de bestuursrechter gedwongen de landelijke stikstofuitstoot fors terug te dringen. Dat kan niet zonder sanering van de intensieve veehouderij, want die is verantwoordelijk voor bijna 70 procent van de schadelijke stikstofneerslag van Nederlandse oorsprong. Maar de sector verkoopt zijn huid zo duur mogelijk. Doordat het kabinet terugschrikt voor dwangmaatregelen, geeft het de boerenorganisaties alle ruimte hun onderhandelingseisen ongelimiteerd op te schroeven.



De agrarische industrie ontkent botweg de problematiek en jet kabinet durft niet door te pakken.


Die boeren konden wel eens gelijk hebben, en niet die malle studeerkamergeleerden met hun gebrekkige modellen die nog nooit een koe in het echt gezien hebben....

Ga toch fietsen met je gedram en je domme ideeen om de primaire (en secundaire) sector even de nek om te draaien.

Tientallen miljarden verkwanselen om de economie onherstelbaar te beschadigen en nul resultaat te behalen. Slimme jongens, die milieuwappies. :noo:


We hoeven de sector helemaal niet de nek om te draaien. De sector moet de productie alleen maar zodanig aanpassen dat de natuur, de waterkwaliteit, het dierenwelzijn en de volksgezondheid niet wordt geschaad.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: vr mei 19, 2023 1:01 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 33654
Berichten: Intopic
Julien Sorel schreef:
Biertje schreef:
En het grootkapitaal wordt met rust gelaten want levert stemmen op.


Dat hebben we gezien bij de laatste verkiezingen.

:luidlachen:
Zeg dat wel. Feike Sijbesema die doodleuk zegt dat zijn bedrijf wel effe de mondkapjes maakt zonder openbare aanbesteding, de mensen van DSM gekort worden op hun pensioen maar dat geldt dan niet voor Feike.

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

D66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: vr mei 19, 2023 1:09 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 14, 2022 9:21 pm
Berichten: 10613
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Julien Sorel schreef:
Biertje schreef:
En het grootkapitaal wordt met rust gelaten want levert stemmen op.


Dat hebben we gezien bij de laatste verkiezingen.

:luidlachen:
Zeg dat wel. Feike Sijbesema die doodleuk zegt dat zijn bedrijf wel effe de mondkapjes maakt zonder openbare aanbesteding, de mensen van DSM gekort worden op hun pensioen maar dat geldt dan niet voor Feike.



Dus al die mensen die op de BBB stemden waren van het grootkapitaal.

:wacko:


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: vr mei 19, 2023 1:36 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 33654
Berichten: Intopic
Hume schreef:
Julien Sorel schreef:
De Volkskrant vat perfect samen waarom het landbouwakkoord een moeilijke bevalling is:

Het kernprobleem is dat het kabinet krampachtig draagvlak wil creëren voor een systeemverandering die de meeste boeren niet zien zitten en waarvoor ze ook de noodzaak niet voelen. Het landbouwvakblad Nieuwe oogst enquêteerde vorig jaar 1.400 boeren en tuinders. Tweederde van de ondervraagden vindt dat Nederland geen stikstofprobleem heeft; 63 procent ontkent de problemen met de waterkwaliteit en slechts 53 procent accepteert dat er een klimaatprobleem is. Een grote meerderheid vindt wel dat boeren moeten verduurzamen, maar de kosten moeten gedragen worden door de overheid (meer subsidies), consumenten en andere marktpartijen.

In die context wordt het kabinet door de bestuursrechter gedwongen de landelijke stikstofuitstoot fors terug te dringen. Dat kan niet zonder sanering van de intensieve veehouderij, want die is verantwoordelijk voor bijna 70 procent van de schadelijke stikstofneerslag van Nederlandse oorsprong. Maar de sector verkoopt zijn huid zo duur mogelijk. Doordat het kabinet terugschrikt voor dwangmaatregelen, geeft het de boerenorganisaties alle ruimte hun onderhandelingseisen ongelimiteerd op te schroeven.



De agrarische industrie ontkent botweg de problematiek en jet kabinet durft niet door te pakken.


Dat is al 20 jaar zo.
Boerenorganisaties hebben te veel lobby's en privileges .
De boeren hebben al vele jaren veel subsidies gekregen.
De overheid dient geen Sinterklaas voor rechts Nederland te zijn , zoals het al jaren is geweest
Als je al bedrijf mag vervuilen zonder dat je daarvoor betaalt en de rotzooi opruimt, dat zie ik ook als subsidie ! En dankzij de links-liberalen verdwijenen nu veel subsidies in de zakken van bedrijven en mensen die het helemaal niet nodig hebben. Wel de waarheid vertellen, juul.

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

D66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: vr mei 19, 2023 1:40 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 14, 2022 9:21 pm
Berichten: 10613
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Hume schreef:
Julien Sorel schreef:
De Volkskrant vat perfect samen waarom het landbouwakkoord een moeilijke bevalling is:

Het kernprobleem is dat het kabinet krampachtig draagvlak wil creëren voor een systeemverandering die de meeste boeren niet zien zitten en waarvoor ze ook de noodzaak niet voelen. Het landbouwvakblad Nieuwe oogst enquêteerde vorig jaar 1.400 boeren en tuinders. Tweederde van de ondervraagden vindt dat Nederland geen stikstofprobleem heeft; 63 procent ontkent de problemen met de waterkwaliteit en slechts 53 procent accepteert dat er een klimaatprobleem is. Een grote meerderheid vindt wel dat boeren moeten verduurzamen, maar de kosten moeten gedragen worden door de overheid (meer subsidies), consumenten en andere marktpartijen.

In die context wordt het kabinet door de bestuursrechter gedwongen de landelijke stikstofuitstoot fors terug te dringen. Dat kan niet zonder sanering van de intensieve veehouderij, want die is verantwoordelijk voor bijna 70 procent van de schadelijke stikstofneerslag van Nederlandse oorsprong. Maar de sector verkoopt zijn huid zo duur mogelijk. Doordat het kabinet terugschrikt voor dwangmaatregelen, geeft het de boerenorganisaties alle ruimte hun onderhandelingseisen ongelimiteerd op te schroeven.



De agrarische industrie ontkent botweg de problematiek en jet kabinet durft niet door te pakken.


Dat is al 20 jaar zo.
Boerenorganisaties hebben te veel lobby's en privileges .
De boeren hebben al vele jaren veel subsidies gekregen.
De overheid dient geen Sinterklaas voor rechts Nederland te zijn , zoals het al jaren is geweest
Als je al bedrijf mag vervuilen zonder dat je daarvoor betaalt en de rotzooi opruimt, dat zie ik ook als subsidie ! En dankzij de links-liberalen verdwijenen nu veel subsidies in de zakken van bedrijven en mensen die het helemaal niet nodig hebben. Wel de waarheid vertellen, juul.


Ja, Biertje ziet het scherp, de agrarische industrie mag kosteloos vervuilen zonder de schade te herstellen en krijgt daar bovenop een miljardensubsidie van de overheid.
Een krankzinnig situatie.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: vr mei 19, 2023 2:15 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 33654
Berichten: Intopic
Julien Sorel schreef:
Biertje schreef:
Hume schreef:


Dat is al 20 jaar zo.
Boerenorganisaties hebben te veel lobby's en privileges .
De boeren hebben al vele jaren veel subsidies gekregen.
De overheid dient geen Sinterklaas voor rechts Nederland te zijn , zoals het al jaren is geweest
Als je al bedrijf mag vervuilen zonder dat je daarvoor betaalt en de rotzooi opruimt, dat zie ik ook als subsidie ! En dankzij de links-liberalen verdwijenen nu veel subsidies in de zakken van bedrijven en mensen die het helemaal niet nodig hebben. Wel de waarheid vertellen, juul.


Ja, Biertje ziet het scherp, de agrarische industrie mag kosteloos vervuilen zonder de schade te herstellen en krijgt daar bovenop een miljardensubsidie van de overheid.
Een krankzinnig situatie.
Schiphol, en de gehele industrie mogen dat ook. Zelfs scheepsmagnaten kunnen juridisch slechts voor een klein van de kosten aangesproken als hun schip lekt in de haven en de rotzooi opgeruimt moet worden en dat staat in een verdrag.

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

D66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: vr mei 19, 2023 2:17 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 33654
Berichten: Intopic
Speciaal voor juul

Meer vertraging, meer uitstoot: in de lucht is Europese eenwording nog ver weg
Terwijl het kabinet hard bezig is Schiphol te laten krimpen en de luchtvaart aan banden te leggen, zet het zelf de hakken in het zand bij Europese maatregelen die de uitstoot en hinder van de luchtvaart fors kunnen verminderen. Eenwording in het Europese luchtruim schiet nauwelijks op.

Herman Stil 19-05-23, 13:01 Laatste update: 13:32
Zes procent, tien procent, veertien procent. De metingen van hoeveel minder CO2 door vliegtuigen zal worden uitgestoten als de Europese eenwording ook in het luchtruim zijn beslag krijgt. Maar dát er minder brandstof wordt verbruikt en er dus ook minder broeikasgassen en andere stoffen worden uitgestoten als een vliegtuig rechtstreeks van A naar B kan vliegen, zal iedereen begrijpen.


Van een vlucht in een min of meer rechte lijn is boven Europa nu zelden sprake. Waar op de grond de Europese grenzen zijn vervaagd en vrij verkeer een grondrecht is, is het luchtruim daarboven een puzzel met ongelijkvormige stukjes – alleen al boven de Europese Unie zijn het er al bijna vijftig. ,,Wij maken de gevolgen elke dag mee,” zegt piloot Camiel Verhagen.

Verhagen vliegt op Europese vluchten van KLM Cityhopper en is sinds kort president van vliegersverbond VNV. ,,Als je van Schiphol naar Portugal vliegt, moet je eerst naar Londen,” zegt hij. ,,Of naar Zwitserland via Antwerpen en Lyon. We hebben nu tal van knooppunten in de lucht waar we moeten wachten. We zijn onderweg elke keer aan het onderhandelen of we daarlangs mogen vliegen. Maar vaak lukt dat niet. Dan moet je toch weer om zo’n knooppunt heen. Dat kost extra tijd en brandstof en levert vertragingen op.”

Blijf op de hoogte
Krijg een melding bij belangrijk nieuws over Algemeen.


Flourish logoA Flourish data visualization
Vertraging
Niet alleen het milieu maar ook reizigers hebben baat bij Europese eenwording in de lucht. In maart raakten de 743.059 vluchten die in Europa vertrokken, gemiddeld 16 minuten vertraagd. Volgens Eurocontrol, de internationale organisatie die is belast met de centrale coördinatie van de luchtverkeersleiding in Europa, komt slechts twee derde van alle vluchten met een vertraging van maximaal een kwartier aan. En die vertraging loopt steeds verder op: in maart 2019 bedroeg de gemiddelde vertraging nog 11,5 minuten.


Flourish logoA Flourish chart
Van die zestien minuten komen er drie op het conto van luchtverkeersleidingen, die toestellen in de lucht of aan de grond ophouden of ze laten omvliegen. ,,Als ergens in zo’n stukje luchtruim oponthoud is, moeten we de hele vlucht vertragen,” zegt Vincent van Hooff, hoofd vliegdienst bij KLM.

Om die tijd in te halen, moet soms extra hard worden gevolgen en dat kost weer extra brandstof, vertelt Van Hooff. ,,We kunnen direct vliegen; de technologie om dat veilig te doen is er. Daar hebben we in geïnvesteerd. Wij plannen onze routes zo optimaal mogelijk. Daar besparen we tientallen miljoenen kilo’s brandstof mee.”

Maar de kluwen in het Europese luchtruim gooit dat allemaal in de war. Vooral Noord-Frankrijk is een flessenhals. ,,Van Reims naar Milaan zitten er al drie kleine postzegeltjes tussen”, zegt Van Hooff. ,,Elke overdracht van het ene naar het andere gebied kost tijd en dat gaat ten koste van de efficiëntste route.”

Die versnippering zijn piloten en luchtvaartmaatschappijen al jaren zat. Van Hooff: ,,In de VS zijn vier verkeersleidingsgebieden. In Europa meer dan vijftig. Waarom is er niet één luchtruim?”

Autonomie
Over die Single European Sky (SES), de eenwording van het Europese luchtruim, wordt al meer dan 25 jaar gesteggeld. Op sommige plekken gaat dat voorspoedig. Zo is het vliegverkeer boven Scandinavië en Finland al samengevoegd en wordt het hogere vliegverkeer boven Nederland België, Luxemburg en een stuk van Duitsland al jaren begeleid door Eurocontrol. En sinds 2019 is een groot deel van het ‘hogere’ Europese luchtruim, alles boven de 7,5 kilometer, klaargestoomd om rechtstreeks te vliegen.

Maar verdere integratie zit in het slop. Landen als Frankrijk en Hongarije weigeren de autonomie in hun luchtruim op te geven, door onderling geruzie en vooral vanwege bureaucratie. ,,Niet overal wordt optimaal gewerkt”, zegt Michiel van Dorst, topman van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en voorman van Canso Europa, de ­organisatie van Europese verkeersleidingsinstanties. ,,Bureaucratie speelt in dit dossier een onwijs grote rol. Nationale trots ook. Sommige landen hechten zeer sterk aan hun luchtruim. En werkgelegenheid is belangrijk, want voor veel landen is het begeleiden van vliegtuigen een belangrijke inkomstenbron. In veel landen is de verkeersleiding nog een overheidstaak. Dan kun je ondergeschikt worden aan politieke belangen.”

Toezichthouder
Inmiddels zet ook Nederland de hakken in het zand. Als lid van een groep van tien EU-lidstaten verzet het zich tegen een cruciale stap op weg naar eenwording: een toezichthouder die in de gaten houdt of afgesproken maatregelen richting eenwording worden uitgevoerd. Minister Mark Harbers (Luchtvaart) zei eind vorig jaar over tegen de Tweede Kamer dat die SES ook gerealiseerd kan worden zonder bevoegdheden over te dragen. ,,Vertaald naar Nederland zou toezicht betekenen dat wij bijvoorbeeld de aansturing verliezen op Luchtverkeersleiding Nederland. Daarnaast zou het civiele en militaire management van het luchtruim ook naar de netwerkmanager gaan, waardoor het risico ontstaat dat er niet voldoende trainingsruimte overblijft voor de Nederlandse luchtmacht”, aldus Harbers.

Vorige week werd een Europees compromis gesloten waarin de nieuwe taken van de toezichthouder zijn vastgelegd. Volgens ingewijden was dat het makkelijkste dossier. Over vervolgstappen liggen de meningen nog veel verder uit elkaar.

,,De uiteindelijke beslissing om bijvoorbeeld een wijziging in het luchtruim in te stellen, blijft bij lidstaten”, zegt een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur. ,In SES wordt gewerkt met Europese prestatiedoelen en nationale prestatieplannen. Dit ziet erop toe dat lidstaten allemaal hun bijdrage leveren en zich op tijd conformeren. Het geeft een push om bijvoorbeeld het luchtruim te verbeteren en nieuwe technologie in te voeren. Deze maatregelen moeten gezamenlijk worden vastgesteld, zodat alle betrokkenen hun belangen naar voren kunnen brengen.”

Samenwerken met buren
Ook verkeersleidersvoorman Van Dorst vindt het beeld van één luchtruim met één verkeersleiding aanlokkelijk, maar hij betwijfelt of het daardoor beter wordt. ,,Nu heb je 26 monopolisten in Europa. Dan krijg je er een, die geen rekening houdt met lokale omstandigheden. Wij geloven dat het beter is die verschillende verkeersleidingen overeind te houden, maar de systemen heel goed te laten samenwerken met die van de buren.”

Die technologische samenvoeging gaat echter langzaam. LVNL heeft een gloednieuw verkeersleidingssysteem aangeschaft met een nieuw onderkomen op Schiphol-Oost, waar nu hard wordt geoefend en getest. ,,Bij ons was het oude systeem financieel afgeschreven. Maar in sommige andere landen is het pas tien jaar oud en nog lang niet aan vervanging toe”, zegt Van Dorst.

Wel hebben de meeste landen een keuze gemaakt uit verkeersleidingssystemen van drie grote fabrikanten. Van Dorst: ,,Die hebben natuurlijk niet de neiging hun systemen te laten samenwerken met die van een concurrent. Wij stellen voor dat Europa eisen formuleert waaraan verkeersleidingssystemen moeten voldoen, zodat ze op elkaar aansluiten. Dan heb je niet één grote verkeersleiding nodig.”

Nederland maakt al veel stappen om het luchtverkeer te stroomlijnen, zegt Van Dorst. Sinds 2017 zitten de civiele en militaire verkeersleiders op Schiphol-Oost bij elkaar, waar die twee elders in Europa nog strikt zijn gescheiden. ,,Vanaf 1 januari is er geen verschil meer; dan is het allemaal dezelfde verkeersleiding.”

Dan kunnen ook de militaire trainingsgebieden, als ze niet worden gebruikt, veel sneller worden vrijgegeven voor burgervluchten, zodat die geen omweg hoeven maken. ,,In sommige landen, waaronder Frankrijk, gaat dat minder makkelijk dan elders”, zegt Van Dorst.

Compromissausje
Juist daarom is Van Dorst kritisch op de plannen om eenwording in handen te geven van een Europese toezichthouder. ,,Dan krijg je een Europese netwerkmanager die én Roemenië én Frankrijk én Nederland moet doen. Maar een groot aantal regels en eisen is lokaal. Zo is het geluidssysteem rond Schiphol heel bijzonder. Wij zijn nu bezig met een herindeling van het Nederlandse luchtruim, met nieuwe vliegroutes.”

Volgens Van Dorst moeten ze op Schiphol de ruimte hebben om het nationale beleid op het gebied van luchtvaart uit te voeren. ,,Wij lopen enorm voor", zegt hij, ,,dat moeten we niet kwijtraken door er een pan-Europees compromissausje overheen te gieten. Als je nationaal beleid wilt voeren, heb je nationaal toezicht nodig. Zelfs als dat botst met de Europese voorstellen voor een Single European Sky.”

Maar zonder toezicht en zonder stok achter de deur is de vrees dat EU-lidstaten blijven talmen en is het risico op nog eens jaren oponthoud levensgroot. ,,Toezicht is voor ons het belangrijkst”, zegt Luuk Bobbink, die voor KLM de Europese contacten onderhoudt. ,,Een scheidsrechter die de wedstrijd volgt en kaarten kan uitdelen. Anders kunnen landen er alsnog onderuit.”

,,Dit jaar is cruciaal voor Single European Sky”, zegt hij. ,,Als er nu geen voortgang wordt geboekt, gaat het de ijskast in. Volgend jaar zijn er Europese verkiezingen, daarna komen er nieuwe eurocommissarissen. Dat werkt allemaal niet mee. De EU stelt scherpe regels aan de luchtvaart. Voor het gebruik van duurzame brandstoffen, een aanscherping van emissiehandel, wordt nagedacht over een kerosinetaks op Europees niveau. Maar als Europa met SES zelf iets kan bijdragen aan duurzaamheid, geeft men niet thuis. Terwijl dat 6 tot 10 procent CO2-uitstoot scheelt. Dat voordeel kunnen we niet missen.”

Proefballonnetjes
Volgens vliegeniersvoorman Verhagen geldt dat ook voor Nederland. ,,Nederland gaat nog verder dan Europa met krimp van Schiphol, een hogere vliegtaks, CO2-plafonds en alle andere proefballonnetjes van het kabinet. Terwijl je iets hebt liggen dat echt kan bijdragen. Op de grond zijn de grenzen weg. In de lucht zou dat ook geregeld moeten worden, maar er is nagenoeg geen progressie. Ik ben verbaasd dat Nederland zo terughoudend is. Het is frustrerend om te zien dat punten die verbetering opleveren, voor de hand liggen en te realiseren zijn, blijven liggen.”

,,Nederland geeft nadrukkelijk uitvoering aan SES”, werpt het ministerie van Infrastructuur tegen. ,,Onze inzet is om constructief mee te werken met andere landen om oplossingen te vinden in dit dossier. De implementatie van SES wordt niet opgehouden door de discussies over de regelgeving.”


https://www.ad.nl/reizen/meer-vertragin ... aa8a5102c/

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

D66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling