Julien Sorel schreef:
HvR schreef:
P-G schreef:
Volgens mij was de vraag door mij aan biertje gesteld.
Prima, maar ik stel de vraag aan jou.
Waar denk jij dat die oververtegenwoordiging vandaan komt ?
Voordat we spreken van oververtegenwoordiging is het wellicht goed nog even de tekst in de openingspost af te drukken. HvR zal die welzeker niet hebben gelezen.
Oververtegenwoordiging
Het is een gegeven dat bepaalde groepen oververtegenwoordigd zijn in de misdaadcijfers. Mannen met Antilliaanse, Marokkaanse en Turkse roots bijvoorbeeld. Het bijzondere daarbij is dat we deze groepen niet zelden statistisch afzetten tegen de algehele Nederlandse populatie, dus ook tegen vrouwen, bejaarden en kinderen. Dat is niet fair. Als we een vergelijkbare groep nemen (jong, man, werkloos, lage of geen opleiding) dan worden de verschillen al een heel stuk kleiner.
Dit lijkt me
cherry picking. Antillianen, Marokkanen en Turken hebben ook vrouwen, bejaarden en kinderen, om hun misdaadcijfers mee te matigen. Bovendien zijn werkloosheid en lagere opleiding andere probleemcategorieën waar onze kansparels oververtegenwoordigd zijn. Het zijn andere ongewenste verschillen die leiden tot hetzelfde: meer misdaad.
Julien Sorel schreef:
In 2015 werd bijvoorbeeld 2,2 procent van de asielzoekerspopulatie verdacht van een strafbaar feit. Dat is een hoger percentage dan de algehele Nederlandse populatie (0,7%). Het onderzoeksbureau verbonden aan het ministerie van Justitie keek echter ook naar een vergelijkbare groep autochtonen (jong, man, geen geld) en ontdekte dat in die vergelijking de asielzoeker juist minder vaak verdachte is dan andere jonge mannen.
Een paar jaar later trad staatssecretaris Harbers af om
het 'wegmoffelen' van de misdaadcijfers van asielzoekers. Heb je recente, meer betrouwbare cijfers om het beweerde toe te lichten?
Julien Sorel schreef:
Vergeet ook niet dat een oververtegenwoordiging wil zeggen dat de groep vaker voorkomt in relatie tot de omvang van de groep. Als 10.000 allochtonen in de fout gaan, telt dat zwaarder dan als 100.000 autochtonen in de fout gaan. Toch worden de meeste misdrijven gepleegd door autochtonen.
Nee hoor,
in 2021 waren er 29.370 gedetineerden, waarvan 9.880 met een Nederlandse achtergrond. Niet onverwacht had 13.560 (!) van de gedetineerden een niet-westerse migratie achtergrond.
Die Chris Klomp lijkt me een charlatan.