Biertje schreef:
Het gaat om niet om het elitaire, het gaat mij om de elite die met geld smijt voor een termperatuurdaling van 0,000036 graden, het gaat om de elitie die subsidies voor het klimaat bedenken om er zelf financieel eraan te verdienen over de ruggen van diegene die geen zonnepanelen e.d. hebben die dus veel meer moeten gaan betalen voor hun energie, het gaat mij om de elite die denken dat zelf geen energie hoeven te besparen omdat dit niet nodig en nog meer energie gaan gebruiken maar dat het gepeupel maar fors moet gaan beparen, het gaat mij om de elite die (handels)oorlogen willen stichten met China, India en de VS als die geen klimaatmaatregelen nemen, het gaat mij om de elite die vindt dat de boeren maar moeten verdwijnen terwijl de industrie en schiphol helemaal geen maatregelen hoeven te nemen, de elite die de staatsschuld verder wil laten oplopen en wel helemaal voor niets.
Ik ben niet tegen onderzoek, als het maar voor het algemeen nut is. En wees vooral eerlijk tegen jezelf: De VS is op een gegeven ogenblik ook gestopt met reizen naar de maand omdat het te duur werd.
Die laatste opmerking brengt ons terug naar het ruimtereizen. Goed gedaan!!!!
Uiteraard speelde in de overweging om niet langer naar de maan te gaan de kosten een heel belangrijke rol. Wat volgens mij ook meespeelde, was dat verdere maanreizen weinig toegevoegde waarde hadden. Als we nog heel veel op de maan hadden te ondekken, waren er misschien nog wel een paar extra Apollo-reizen gemaakt. Als er op de maan grote diamanten voor het oprapen waren geweest, zouden we er misschien nog steeds komen.
Je kunt bij onderzoek vaak niet van te voren bepalen of iets maatschappelijk nut gaat krijgen. De eerste keer dat we algemene relativiteitstheorie nodig hadden voor een practische toepassing, was bij mijn weten GPS, 90 jaar nadat Einstein (de natuurkundige, niet ons voormalig forumlid) zijn theorie had geformuleerd.
De uitkomst van onderzoek kan ook zijn dat iets niet gaat werken. Het practisch nut daarvan is vaak heel moeilijk vast te stellen.
Er zijn veel zaken die veel interessanter zijn, zoals het heelal. Die ruimtetelecoop James Webb brengt heel veel nieuwe feiten aan het licht die we niet wisten.
Als er op de maand diamant was te vinden, hadden commerciële partijen allang in geïnvesteeerd in rakettechnologie.