ezel schreef:
Raya schreef:
Dit is ook de reden dat ik geen enkele oorlog kan steunen. Zelfs niet onder het mom van vredesmissies. Er wordt altijd vuil spel gespeeld, en altijd ten koste van onschuldige burgers!
Op zich begrijp ik je uitgangspunt hier, maar geeft dat niet veel te veel speelruimte voor agressors?
Ook het Nederlandse verzet in WOII heeft vuil spel gespeeld, dus onder jouw premisse kun je daar geen steun aan geven. De geallieerde legers in WOII hebben ook vuil spel gespeeld, dus kun je aan de bevrijding van Nederland geen steun geven.
Met jouw uitgangspunt heeft een agressor altijd vrij spel en wordt degene die het spel het vuilst speelt beloond.
Vuil spel is 1 en vuil spel is 2.
Je hebt vuil spel en vuil spel. Daar zit hoe dan ook een verschil in.
Dat je niet netjes naar de vijand bent is begrijpelijk. Je zult hem willen treffen waar je kan, ook in de rug, maar het opofferen van onschuldige burgers is toch een ander verhaal. En dan ook nog eens eigen burgers opofferen maakt het wel helemaal bont.
Dat ik weiger om zonder overduidelijk bewijs een schuldige aan te wijzen, is hoe dan ook geen vrijbrief aan wie dan ook, om zijn gang maar te gaan.
Bij mijn weten is Rusland Oekraïne binnengevallen, en dat was niet als reactie op aanvallen op Rusland door Oekraïne.
Reden te over dus, om de verantwoordelijke Russen, met Putin voorop te veroordelen!
Dat Oekraïne bij zijn verdediging niet netjes is jegens de Russen is begrijpelijk. Dat Oekraine daarvoor burgers in binnen of buitenland opoffert is onacceptabel. Oekraine wist ook donders goed dat het opblazen van de pijplijn de gasprijs tot ongekende hoogte zou stijgen, en dat daar de burgers in het westen, die n.b. de Oekrainse verdediging financieren, de dupe van zouden worden.
Dus, als Zelensky verantwoordelijk is voor het opblazen van die pijplijn en/of die dam, valt hem wel degelijk wat te verwijten. En als hij daar niet verantwoordelijk voor is, dan de echte dader(s).
Overigens geldt in het algemeen, dat ik geen vrijbrieven afgeef voor het voeren van welke oorlog dan ook.