Julien Sorel schreef:
Het is een feit dat besturen onmogelijk is met populistisch rechts en niet alleen omdat ze stupide onzin spreken over over natuur en klimaat. Ze missen elk vermogen tot redelijk overleg en compromis en bovendien elke bestuurlijke ervaring en talent.
BBB, PVVV, JA21, BVNL en FvD zullen de komende jaren veel kabaal blijven maken maar bestuurlijk geen enkele invloed hebben. In het slechtste geval kunnen ze wel saboteren en verlammen.
We zullen ermee moeten leven.
Niet die partijen maken kabaal, maar de kiezers die erop gestemd hebben maken dat kabaal, waarbij ze die partijen hun stem hebben gegeven om dat kabaal uit te dragen. Je kunt er van alles van vinden, maar binnen onze democratie hoort dat zo: de kiezer bepaalt wie zijn/haar stem krijgt, waarop de verkozen partij die stem een geluid (een stem) geeft binnen het parlement. Gezien het feit dat een groeiend aantal kiezers hun vertrouwen schenkt in de door jou genoemde partijen, denk ik dat het niet correct is in een democratie om hen buitenspel te zetten.
Wat bestuurlijke ervaring en talent betreft, hoef je ook allang niet meer bij de "gezeten" partijen als VVD, CDA, PvdA of D'66 te zijn. Kamerleden komen en gaan, zien het Kamerlidmaatschap als opstapje naar een volgende carrière en blijven zelden meerdere termijnen in de Kamer zitten, dus ervaring en gepokt en gemazeld zijn in het metier, daar is allang geen sprake meer van, bij geen enkele partij.
Ik bepleit ook niet genoemde partijen buitenspel te zetten, laat staan dat ik mensen zou willen beletten er op te stemmen. Ik wijs er alleen op dat het veel lawaai is en weinig wol. Deze partijen komen niet in het bestuur en als ze er toevallig in verzeild raken maken ze niets klaar.
Als je wil dat er in dit land iets verandert zou ik er niet op stemmen.