Julien Sorel schreef:
baedeker schreef:
:lol:
Xi blijft beleefd en kijkt toe terwijl EU-ropa kibbelt over wat te doen over China. Ursula is een poedel van Washington. Xi praat al niet met het baasje in Washington, laat staan dat hij de poedel relevant vindt. En waar blijft de Bismarck van EU-ropa, die komt uitleggen waarom een economische oorlog op twee fronten niet snugger is?
Ik noteer dat je mijn stelling inhoudelijk niet betwist.
Tenminste zijn we het eens dat Ursula de poedel van Washington is, en dat Xi haar niet relevant vindt.
EU-ropa heeft ruzie geschopt met de leverancier van goedkoop fossiel en moet een alternatief vinden. Juul droomt van een klimaattransitie, maar daar zijn grondstoffen voor nodig, en dan is EU-ropa afhankelijk van de toevoer uit China (98% van de zeldzame aarde, 93% van het magnesium en 97% van het lithium) en niet andersom.
Het valt te bezien of EU-ropa tijdig een redelijk beprijsd energie alternatief weet te vinden, en tot die tijd is de industrie en dus de export bijzonder kwetsbaar. Nu zou je vrolijk kunnen speculeren dat we dat compenseren door maar wat minder te kopen in China (handelstekort van €400 miljard), maar ook dat heeft doorgaans z'n prijs. China heeft dat gedoe allemaal niet. Nieuwe handelspartners in driekwart van de wereld (
China’s exports shifting from West to Global South), waar het Westen zich de kaas van het brood laat eten door Lavrov.
Het beste is dat de poedels hun plaats leren kennen, ophouden met provoceren, en eens oplossingen gaan verzinnen voor de puinhopen die ze er voor EU-ropa van gemaakt hebben ... en snel een beetje.

Ursula heeft Xi gemeld dat militaire steun aan Rusland wat de EU betreft grote nadelige consequenties voor China zal hebben en prompt belde Xi Zelensky om zoete broodjes te bakken.
Volgens Baedeker is er geen causaliteit tussen deze gebeurtenissen maar ik vind dat de poedel die hij meende waar te nemen stevig kan blaffen.