P-G schreef:
Mocht het Zijne Majesteit betamen deze republikein tot notaris te benoemen - hetgeen hopelijk dit jaar gaat plaatsvinden -, dan zal ik ten overstaan aan de rechter-commissaris beloven trouw te zijn aan de koning en de Grondwet en mij aan alle wettelijke voorschriften van het notarisambt te houden. Om zover te komen heb ik op de universiteit de studie notarieel recht met goed gevolg moeten afronden, gevolgd door een “stage” van minimaal zes jaar bij een minimaal fulltime baan met daarnaast een post-academische opleiding van drie jaar met goed gevolg moeten afronden, meerdere persoonlijkheids- en psychologische testen hebben doorstaan en met de billen bloot zijn gegaan qua persoonlijke financiën. En ik moet ook nog commercieel zijn.
Maakt dit mijn ambtsuitoefening minder vrijwillig? Absoluut niet!
Als republikein trouw zweren aan de koning.
Omdat dat MOET, anders kun je geen notaris worden.
Hoezo is dat zweren dan vrijwillig?
En ga je je als republikein dan aan die eed houden, of zweer je dan je republikeinschap af? Wat vinden je mede-republikeinen daar van? Ga je die dan verraden?
Of zweer je trouw aan de koning met achter je rug een opgestoken middelvinger, van 'bekijk jij het maar'? En zul je, als puntje bij paaltje komt toch de republikeinse zaak trouw zijn?
En nu terug naar de omroep en de journalistieke code, die jij zogenaamd verplicht moet omarmen, zonder dat jij daar ook maar iets over te zeggen hebt...