Lancelot schreef:
Hume schreef:
BBB trapt af en maakt een ruk naar de stad , de vijver van de PVV en JA21.
Wie van de drie gaat de meeste rechtse kiezers binnen halen, Geert , Caroline of Joost/Annabel?
Heeft Caroline van der Plas alsnog de stad ontdekt? Je zou het bijna denken, afgaand op de leus waarmee haar partij BBB - als een van de eerste - de campagne heeft afgetrapt voor de Provinciale Statenverkiezingen. 'Ons dorp, onze stad, onze provincie', is de slogan voor 15 maart. Het verrassendst is de bijbehorende beeldtaal. Geen boerderij is er te zien op de buttons en posters die klaarliggen voor bijvoorbeeld de campagne in Zuid-Holland. BBB presenteert een vrolijk logo van een bijna randstedelijk landschap. Naast een klassieke windmolen zijn de grootste blikvangers in het BBB-landschap twee strakke, moderne appartementencomplexen.
Op de rechterflank van de politiek wordt het zekere voor het onzekere genomen, zo veel is duidelijk. De netten worden breed uitgeworpen, ook richting kiezers in de stad. Met reden, want klinkende winst voor BBB is nog lang niet zeker. De concurrentie met de PVV van Wilders is hevig. Die laatste partij heeft volgens peilingen op dit moment zo'n 12 procent van de kiezers als potentieel, terwijl BBB schommelt rond de 8 procent.
De oplopende van aanstaande verkiezingen is vooral bij rechtse partijen te zien. Een felle onderlinge strijd om de zetels is aanstaande in de provincies en de Eerste Kamer. Het zal weer gepaard gaan met veel kabaal. Maar let op: dat wil nog niet zeggen dat rechtse partijen de grootste worden. Elders staat een veel belangrijker gevecht op stapel
Toch eerst nog even over die strijd op de rechterflank, waar vier partijen in ongeveer dezelfde vijver vissen. De strategieën verschillen. Wilders probeert van de provinciale verkiezingen een referendum over dure boodschappen te maken, met de belofte van 'een kabinetscrisis'. BBB zet in op twijfel zwaaien over stikstof. "Stikstof moet kennelijk voor heel andere dingen omlaag dan voor natuurherstel", aldus Van der Plas. Ze verdenkt het kabinet ervan grond te willen hebben voor woningbouw.
Ook JA21 zal zich willen roeren. Annabel Nanninga beheert in de Eerste Kamer nu nog zeven zetels, een overblijfsel van Forum. Afgaande op peilingen worden dat er dit keer waarschijnlijk minder.
https://krant.trouw.nl/titles/trouw/8321Wat de rechtervleugel betreft denk ik dat van de partijen die blijven JA21 wel hoge ogen gooit en van de hype partijen BBB het goed gaat doen. VVD gaat met Edith Schippers scherp inzetten en ik verwacht dat de VVD wederom verreweg de grootste zal zijn. Fascisten voor Dictatuur houden alleen de wappies en jodenhaters over, maximaal 1 zetel. PVV blijft stabiel of groeit iets. . SGP stabiel als een rots.
Ik kan me wel vinden in je prognose maar denk ook dat de uitslag van de PS-verkiezingen heel lastig is te voorspellen, met name ook omdat de opkomst laag zal zijn.
Het grote probleem is dat een derde van het electoraat ernstig is gaan zweven. Men stemt op de nar van de dag en dat zijn meestal populistische oppositiepartijen die hun handen niet vuil hoefden te maken in het oplossen van de problemen.
De nieuwste electorale luchtbel is de BBB. De kans is groot dat veel zwevende kiezers deze keer op deze strontkar zullen springen met als gevolg dat een grote groep onervaren en incompetente figuren in de Provinciale Staten en de Eerste Kamer gaan zitten. In de Prvinciale Staten zullen ze het stikstofbeleid hopeloos kunnen verlammen en in de Eerste Kamer zullen ze het de regering onmogelijk kunnen maken nog problemen op te lossen.
Geen prettig vooruitzicht, temeer ook omdat het ongetwijfeld een vechtende kluwen wordt.
De PVV zal wel ongeveer op hetzelfde niveau blijven en de club van malle Thierry ken ik ook niet veel groeipotentieel toe.
Een gamechanger kan de fusie tussen GL en PvdA worden maar waarschijnlijk nog niet bij de PS-verkiezingen.